effect (te veel aan) cola op gezondheid?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iepke

Re: effect (te veel aan) cola op gezondheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 01:27

Ik drink biijjjna nooit cola, maar ik zat even met jullie mee te denken. Mijn tante dronk ook altijd veel light-producten en kreeg toen ook echt last van haar darmen.
Ik zat net even te zoeken en vond dit:

Een paar van de 90 verschillende symptomen die veroorzaakt kunnen worden door Aspartaam, omvatten: hoofdpijn / migraine, duizeligheid, aanvallen, misselijkheid, gevoelloosheid, krampachtige bewegingen van de spieren, gewichtstoename, uitslag, depressie, vermoeidheid, irritatie, hartkloppingen, slapeloosheid, gezichtsproblemen, gehoorverlies, harttrillingen, ademhalingsmoeilijkheden, ongerustheidaanvallen, onduidelijks spraakvermogen, smaakverlies, oorsuizingen, duizelingen, geheugenverlies en gewrichtspijn.
Volgens onderzoekers en artsen, die de nadelige effecten bestuderen, kunnen de volgende chronische ziekten teweeggebracht of verergerd worden door het innemen van Aspartaam: hersentumoren, multiple sclerose, epilepsie, het chronische vermoeidheidssyndroom, Parkinson, Alzheimer, verstandelijke achteruitgang, lymfoom, geboortebeschadigingen, fibromyalgie en suikerziekte.

De grote vraag is of aspartaam wel goed is voor onze gezondheid. Aspartaam is vanaf de ontdekking door vele onderzoekers bestempeld als groot gif. Aan de andere kant kunnen onderzoekers ook hele gunstige berekeningen maken, waarbij de uitkomst erop wijst dat de mens een maximale aanvaardbare dosis (ADI=acceptable daily intake) van deze stof mag binnenkrijgen van ongeveer 525 mg. Dat betekent dat men om deze lage ADI te halen een hoeveelheid van 4 liter frisdrank(..)

Bron: http://www.rudolfdewit.com/aspartaam.html

Je zou er bijna bang van worden Nagelbijten / Gniffelen

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 05:40

Daarom drink ik allang geen cola meer,
maar koop nu af en toe bij de natuurwinkel
wel een blikje 'organic' Cola van Whole Earth.
Zooooo lekker! Kwijl

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 07:26

Paljassofie schreef:
Ik zou er heel graag iemand van afhelpen maar zou daarom dus eigenlijk wat meer willen weten over de gezondheidsrisico's.

waarom wil jij iemand er van af helpen?
dat moet degene toch zeker zelf willen?
er zijn zoveel dingen die niet goed voor je zijn...

maar als die persoon niet wil stoppen met cola dwingen kan jij hem/haar niet dwingen dacht ik zo Knipoog
enige wat je kunt zeggen is dat de caffeine in de cola verslavend is en dat ze er beter niet teveel van kunnen drinken

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 11:00

Dat vraag ik me ook af. Als zelfs uit medisch onderzoek bij deze persoon al aangetoond wordt dat cola de gezondheid negatief beïnvloed. Dan heeft het toch geen zin om met een wijzend vingertje te roepen: ´Je moet stoppen, want je hebt kans om die en die ziekte te krijgen met de dood tot gevolg´..

Zie het als roken, de waarschuwingen staan op het pakje en de echt verslaafden roken er ook geen sigaretje minder om. Degene zal echt voor zichzelf moeten besluiten dat het te gek wordt. Vertellen hoe verslaafd en slecht het wel niet is, schiet niet op. Motiveren des te meer misschien.

Cola/ cafeïne geeft trouwens ook een grotere kans op hartritmestoornissen. Ken er meerdere die veel koffie/cola/ red bull dronken die hun hart onregelmatig voelden kloppen. Deze stokt dan af en toe en slaat een slag over. Diezelfde zijn de cafeïne gaan matigen en hebben nu allen geen klachten meer.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 11:02

ellepel schreef:
Paljassofie schreef:
Ik zou er heel graag iemand van afhelpen maar zou daarom dus eigenlijk wat meer willen weten over de gezondheidsrisico's.

waarom wil jij iemand er van af helpen?
dat moet degene toch zeker zelf willen?
er zijn zoveel dingen die niet goed voor je zijn...

maar als die persoon niet wil stoppen met cola dwingen kan jij hem/haar niet dwingen dacht ik zo Knipoog
enige wat je kunt zeggen is dat de caffeine in de cola verslavend is en dat ze er beter niet teveel van kunnen drinken

misschien heb ik enige verantwoordelijkheid over deze persoon Knipoog

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 11:05

Bienotje schreef:
Dat vraag ik me ook af. Als zelfs uit medisch onderzoek bij deze persoon al aangetoond wordt dat cola de gezondheid negatief beïnvloed. Dan heeft het toch geen zin om met een wijzend vingertje te roepen: ´Je moet stoppen, want je hebt kans om die en die ziekte te krijgen met de dood tot gevolg´..

Zie het als roken, de waarschuwingen staan op het pakje en de echt verslaafden roken er ook geen sigaretje minder om. Degene zal echt voor zichzelf moeten besluiten dat het te gek wordt. Vertellen hoe verslaafd en slecht het wel niet is, schiet niet op. Motiveren des te meer misschien.

Cola/ cafeïne geeft trouwens ook een grotere kans op hartritmestoornissen. Ken er meerdere die veel koffie/cola/ red bull dronken die hun hart onregelmatig voelden kloppen. Deze stokt dan af en toe en slaat een slag over. Diezelfde zijn de cafeïne gaan matigen en hebben nu allen geen klachten meer.

misschien doe ik ook meer dan alleen maar zeggen wat de gevolgen kunnen zijn Knipoog De persoon heeft het de laatste tijd heel moeilijk gehad en zo een grote hoeveelheid cola maakt dit zeker niet beter (ik weet zelf goed genoeg hoe vermoeidheid/gebrek aan energie, een effect kunnen hebben op je humeur)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:30

Citaat:

nou dan zal het je kind zijn?
en die kan je het dan makkelijk verbieden toch en het niet meer kopen?

want verder blijf ik er bij dat je dan niemand wat kunt gaan verbieden Knipoog

en als iemand het erg moeilijk heeft gehad moet je er juist zijn voor diegene en lijkt me heel vervelend dat na alle nodige problemen die persoon dan ook nog van jou steeds te horen krijgt hoe slecht cola wel is...

misschien klinkt het wat bot,en ik ken het hele verhaal er ook niet omheen..maar ga in elk geval niet teveel er over zeuren tegen diegene..

ik moet er niet aan denken dat elke keer als mijn vriendinnen me zien gaan zeuren dat ik moet stoppen met roken..dan zou ik ze snel zat zijn Knipoog

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:53

virgin_lady schreef:
cola light kan toch geen kwaad? zit geen suiker in.

Geen suiker nee.... wel aspartaam, xylitol, sorbitol, acesulfaam en zulk soort ongein. Als je dat veel drinkt help je je hele lever naar de filistijnen. Daarom kun je nog altijd beter de originele varianten van frisdrank drinken. Scheve mond

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 20:15

ellepel schreef:
Citaat:

nou dan zal het je kind zijn?
en die kan je het dan makkelijk verbieden toch en het niet meer kopen?

want verder blijf ik er bij dat je dan niemand wat kunt gaan verbieden Knipoog

en als iemand het erg moeilijk heeft gehad moet je er juist zijn voor diegene en lijkt me heel vervelend dat na alle nodige problemen die persoon dan ook nog van jou steeds te horen krijgt hoe slecht cola wel is...

misschien klinkt het wat bot,en ik ken het hele verhaal er ook niet omheen..maar ga in elk geval niet teveel er over zeuren tegen diegene..

ik moet er niet aan denken dat elke keer als mijn vriendinnen me zien gaan zeuren dat ik moet stoppen met roken..dan zou ik ze snel zat zijn Knipoog

nuja, met mn 18 jaar is een beetje bizar om het al over een kind te hebben, maar kom.
Zoals je al zegt ken je de situatie niet en deze ga ik (privacy van die persoon) hier niet gaan uitspreiden.
Het gaan hier om een zeer oprechte bezorgdheid bij iemand die veel meer is dan een vriendin, bij wie de laatste tijd een hele hoop dingen de verkeerde kant opgaan.

Het topic gaat over de effecten van cola op de gezondheid, niet over het al dan niet goedkeuren van wat ik probeer te doen Knipoog dus gelieve hier niet meer over te discussieren, geen mens in de wereld kan mij van mijn bezorgdheid afhelpen Tong uitsteken

dus nu graag weer ontopic Ja

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:03

ik snap heel goed dat je helpen wilt hoor.,cola verslaving komt vrij veel voor hoor Knipoog

probeer die persoon zover te krijgen dat hij of zij gaat minderen, om de glas cola een glas vruchtensap.

ook niet gezond, zit ook bomvol suiker,maar toch beter dan cola Knipoog

misschien heb je hier nog iets aan:

http://www.unitydrugs.nl/index.php?page ... b=caffeine

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 21:07

Ja ik zou idd ergens een lekker alternatief moeten vinden, maar niets lijkt boven cola te gaan

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 09:53

Een vriendin van mijn vriendin dronk jarenlang dagelijks 3 liter echte cola (bedoel met suiker, geen light versie). Bij haar zijn de nieren geblokkeerd hierdoor. Ze is 38 jaar en zit voor de rest van haar leven vast aan de dialyse en strenge controle in het ZH. Ze heeft ook echt moeten afkicken van de cola. Maar de angst om niet meer lang te leven heeft haar hierin geholpen.
Zij 'wist niet' dat cola zo ongezond is.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:58

Ik ben ook een (ex) verslaafde. Althans ik ben nu zwanger en drink nu geen cola.

Maar in mijn ergste periode ( in mijn studietijd) dronk ik minimaal! 3 liter cola light op een dag. toen ik dat zelf ook te gek vond worden en drastisch minderde kreeg ik tijdelijk behoorlijke hoofdpijn.

angelfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:31

Vind dit wel interessant!
Wilde er toevallig ook info over opzoeken omdat ik zelf verslaafd ben aan cola light.
Als ik een dag geen cola drink, krijg ik hoofdpijn.
En ik lees hier dingen die ik niet wist..

Ex verslaafden, hoe zijn jullie gestopt met het drinken van cola?

Ik probeer wel vaker om nu naar een glas sap of water te grijpen, maar soms heb ik gewoon echt die drang naar een glas cola (en vooral als ik net wakker ben)

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 22:40

angelfire : dat klinkt idd echt als een verslaving , mijn moeder begint de dag ook niet zonder haar sigaret...

chivance : kan jij mij anders het verhaal van die vrouw eens pb-en (als je daar zin in hebt natuurlijk Knipoog )

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:52

Ik ben ook verslaafd aan cola. Nagelbijten / Gniffelen
ik ben sinds deze week aan t proberen de cola te laten staan.
maar het is gewoon zo lekker, i love it Lovers

ik denk dat vruchtensap toch wel wat beter voor je is dan cola. Nagelbijten / Gniffelen
zeker nu ik dit lees vind ik het eng om nog cola te drinken.
brrr. moet er niet aan denken om hiervan ziek te worden.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 14:25

ik ben inmiddels al 2 jaar van de cola af maar ik ben verslaafd geweest aan cola. Ik dronk ook alleen maar cola. Als ik geen cola dronk kreeg ik onwijs hoofdpijn. Ik ben toen gaan minderen ivm de kcal die er in zitten waardoor ik dus hoofdpijn kreeg. Ik drink geen koffie ofzo. Ik heb echt moeten afkicken van cola. Ik drink nu eigenlijk bijna nooit meer cola alleen als er niks anders is of soms een keer voor de lekker

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 17:46

chivance : kan jij mij anders het verhaal van die vrouw eens pb-en (als je daar zin in hebt natuurlijk Knipoog )[/quote]

Hallo
Ik zou het je wel willen PB'en maar ik weet er ook niet meer van dan dat ik hier neerschreef.
Groetjes

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 12:00

Sorry voor m'n late antwoord!
@ Paljassofie: ja, zelf ervaring mee.
katiavl schreef:
xSCWx schreef:
Mijn tanden werden heeeeel gevoelig, heeft echt nog een paar jaar geduurd voordat ik weer volop kon poetsen en eten.

Heb je sensodine voor gevoelige tanden geprobeert met extra zachte borstel x 3 per dag kuisen zou het binnen twee weken over moeten zijn.

Ik gebruik inderdaad sensodine, maar als ik 3x per dag m'n tanden poets worden ze nog gevoeliger. Ik heb ook eens een elektrische tandenborstel gebruikt, nou de 1e dag ging het nog, maar de 2e dag waren m'n tanden gevoelig, niet te geloven..

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 09:41

2 maanden geleden heb ik zelf de gevolgen ondervonden aan te veel cola light drinken.

Mijn "verslaving" was op gegeven moment zo erg dat ik last kreeg van het gevoel alsof ik dronken was en ieder moment neer kon storten.
Werd ligt in me hoofd enzo..
Dit kwam door de stof die er in light zit die is schadelijk voor de hersenen..
In gewone cola zit het ook..
Ik dronk zo 1 a 2 flessen per dag leeg..
Ik wist niet wat de oorzaak was, maar toen me zei me schoonzus, dat krijg je als je zoveel cola drinkt volgens mij..
Toen ben ik er dingen over gaan opzoeken , en de stof is harstikke schadelijk voor je hersenen!!
Ik ben meteen overgestapt op sapjes drinken en vooral veel water, want ik voelde me echt beroert kon op sommige moment niet eens fietsen.
Nu gaat het weer beter en sinds ik bijna geen cola meer drink voel ik me super.
soms snap ik zo erg naar cola, maar dan houd ik het bij 1 glas of 1 blikje per dag en dan ook niet iedere dag.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 09:43

Wow! 1 a 2 flessen per dag? Anderhalve liter x 2??
Ik weet wel dat teveel cola inderdaad schadelijk kan zijn. Je kan er sowieso chronische hoofdpijn aan overhouden en nog een aantal dingen wb je organen.
Ook is het superslecht voor je tanden.

Knap dat je ermee gestopt bent Ja

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 09:49

Ik ben het helemaal eens met Bienotje.

En ga ook helemaal mee met Nanda.
Op het moment valt het weer mee met de hoeveelheid cola, maar KOPPIJN! Zo!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 09:51

Was op tv onlangs een docu over cola verslaving, mensen die zelfs s'nachts hun wekker lieten aflopen om cola te drinken.
Hadden ook veel problemen, en afkickverschijnselen Nagelbijten / Gniffelen

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 09:59

Wow, 's nachts je wekker zetten gaat wel heel ver!
Dan hoef je in elk geval niet te twijfelen of je erg veel cola drinkt of dat je gewoon heel verslaafd bent. Clown

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 13:12

TurdusMerula schreef:
Wow, 's nachts je wekker zetten gaat wel heel ver!
Dan hoef je in elk geval niet te twijfelen of je erg veel cola drinkt of dat je gewoon heel verslaafd bent. Clown

Bloos snachts moest ik standaart op een gegeven moment 2 keer naar de wc, en ook even een glas cola naar binnen gooien..

Nog mazzel dat me beugel er niet uit gevallen is Nerd