Wat zijn de risico's van de pil?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marlies85

Re: Wat zijn de risico's van de pil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 23:15

met de vakantie ofzo slik ik ook door maar dat is maar 1x per jaar.Mijn HA vertelde dat er ook vrouwen zijn die nooit een stopweek houden...maar dat raade ze mij dat toch weer wel af

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 23:15

Maar jullie hadden je mond niet mee om te vragen naar de risico's?

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 23:18

ik niet eigenlijk..ik had moeders mee.Maar wist toen eigenlijk niet dat er zulke risico's aanzaten.Wist niet beters of je kon alle 'vervelende' dingen terug vinden in de bijsluiter

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 23:23

Ik werk in een gvt voor verstandelijke gehandicapten, 24 uurs instelling, daar hebben we een client die door roken en pilgebruik een herseninfart heeft gekregen en nu dus zwaar verstandelijk gehandicapt is...

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 23:25

Pil en roken betekent grotere kans op trombose en op andere hart en vaatziekten. Dacht ik Bloos

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 23:26

deniejs schreef:
Ik werk in een gvt voor verstandelijke gehandicapten, 24 uurs instelling, daar hebben we een client die door roken en pilgebruik een herseninfart heeft gekregen en nu dus zwaar verstandelijk gehandicapt is...

Niet onaardig bedoelt tegenover jou, maar dit zijn dus precies de verhalen die ik bedoel. Iemand kent weer iemand anders waar misschien door roken en pilgebruik iets mee is gebeurd. Maar eigenlijk heeft niemand iets aan deze informatie, omdat we geen idee hebben wat de omstandigheden van deze persoon waren, en wat er echt gebeurt is.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 23:28

En dat is ook een reden dat je niet online naar dingen moet zoeken maar contact op moet nemen met je huisarts Knipoog Ik werk bij een huisarts kan je een hoop cowboy verhalen gaan vertellen maar daar schiet niemand iets mee op Knipoog

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 23:33

MISTRAL94 schreef:

uhm nee Bloos Ik vertrouwde het wel, als het echt zo gevaarlijk zou zijn zou hij me er wel voor gewaarschuwd hebben, dacht ik. Mjah, zolang ik geen problemen krijg voorlopig door pil ga ik ook m'n ha er niet mee lastig vallen. Die heeft z'n handen al vol aan al die bejaarden hiero! Tong uitsteken

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 02:23

Nannes schreef:
MISTRAL94 schreef:

uhm nee Bloos Ik vertrouwde het wel, als het echt zo gevaarlijk zou zijn zou hij me er wel voor gewaarschuwd hebben, dacht ik. Mjah, zolang ik geen problemen krijg voorlopig door pil ga ik ook m'n ha er niet mee lastig vallen. Die heeft z'n handen al vol aan al die bejaarden hiero! Tong uitsteken

Nou lekkere instelling. En straks is het dus te laat Nagelbijten / Gniffelen Ik ben meteen met de pil gestopt toen het uit ging tussen mijn vriend en mij. Het is echt troep. Heb nu geen vaste vriend maar als ik seks heb gebruik ik gewoon condooms. En hoop dat het goed gaat, wil echt geen kinderen. Als ik ooit weer een vaste vriend heb zoek ik wel anti-conceptie 'iets'. Maar hopelijk met minder hormonen......

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 02:54

Het probleem is alleen dat de lange termijn gevolgen niet compleet bekend zijn. Huisartsen hebben ook niet altijd antwoorden op die vragen of zijn er twijfelachtig over. Daarnaast zijn er veel huisartsen (en gynaecologen) met meningsverschillen. Ik wil hiermee trouwens niet zeggen, dat verhalen van nog ontwetendere mensen wel zin heeft. Maar de huisarts (en/of gynaecoloog) weet in ieder geval ook niet altijd alles.

Ik slik MG30 nou al jaren door. Ik denk dat ik de pil nu zo'n 5 jaar slik, waarvan ook 5 jaar door. Ik neem maar aantal keer per jaar maar een stopweek. Mijn huisarts zij destijds dat het geen probleem was. (Ik rook overigens niet, nooit gedaan en naar mijn mening leef ik redelijk gezond.) Er zijn huisartsen die doorslikken afraden en veel vrouwen hebben nog altijd het idee dat het niet verstandig is. Of dat idee terecht is, ik heb nog steeds geen idee. Gynaecoloog van een vriendin beweerde zelfs dat het juist beter zou zijn om door te slikken, ze had er een heel boekwerk vol over. Er zijn ook artikelen uitgekomen over dat het niet zou uitmaken, maar ik kan het even niet terug vinden.

Ik ga binnenkort over op de hormoonspiraal, omdat ik nu toch het idee heb dat de pil me negatief beinvloed. Dit is ook maar speculeren, maar dat gevoel heb ik nu. Heb 'm wel jaren zonder problemen geslikt.

Ik krijg trouwens van me apotheek steeds andere pillen Boos! dat gaat niet via de huisarts (ik heb een doorlopend recept), ze geven je gewoon een andere pil en zeggen dat het precies hetzelfde is (alleen dus goedkoper uiteraard). Dan mag dat allemaal wel zo wezen, ik vind het toch vervelend.

Over de lange termijn. In de bijsluiter van MG30 staat volgens mij dat je iets vergrote kans hebt op borstkanker en juist een verkleinde kans op baarmoederhalskanker, weet het niet meer zeker, maar valt zo na te kijken. Maar de invloed van hormonen is een gebied dat nog niet 100% bekend is.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 09:29

Ik kan er over meepraten.... Boos!
Ik mag nooit meer iets nemen met oestrogenen. Het lokt bij mij een autoimmuunaandoening uit.

Ik ben op 16e begonnen met stediril30. Na 3 maanden lag ik in het ziekenhuis met een longembolie. Toen een poos pil afgeweest en een tijdje op de prikpil geweest. Beviel op zich wel, maar kreeg last van pukkels enzo. Na een jaar of 8 maar mee gestopt.
In overleg met de huisarts overgegaan op de nuvaring.
Toen begonnen heel langzaam de klachten. Opgezette gewrichten, stijf, pijn, moe, koorts, uitslag in mijn gezicht, moeite met ademen en hoesten en ga zo nog maar even door. Alle klachten van lupus.
Niemand zag alleen het verband met de nuvaring en ze wisten het niet.
Ik ben daar toen toch maar mee gestopt en heel langzaam ging het beter.

Na een aantal maanden wilde ik toch weer wat gaan gebruiken. Dus heb toen de yasmin gehad. Nu kwamen alle klachten binnen een week terug. Dus weer gestopt.

Uiteindelijk ben ik nu een half jaar aan de cerazette geweest (alleen progesteron). Die verdraag ik, maar heb van de 6 maanden 5,5 maand gevloeid. Dus ben daar ook weer mee gestopt. Die wisseling roept ook weer klachten op van stijfheid, gezwollen gewrichten en ontstekingen. Hoop dat het niet te lang duurt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 09:34

ursulaatje schreef:
@jolliegirl: Als je er veel last van hebt moet je vragen voor een andere pil, die sterker is.. want door de pil krijg je ook minder last van je menstruatie Knipoog
Je mag de pil eigenlijk ook niet slikken als je rookt Knipoog
toen de dokter voor mij de pil ging voorschrijven vroeg hij aan mij of ik ook rook, anders kreeg ik hem niet.. slik nu meer dan 2 jaar ong. en nog nooit ergens last van gehad! alleen maar voordelen eigenlijk... Tong uitsteken ik slik hem door als het me niet goed uit komt Tong uitsteken

edit: Je moet ook oppassen als je diarree krijgt.. dit binnen 3 uur na het inslikken... dan was er ook iets niet goed Clown

Mijn pil is goed hoor Knipoog dankzij de pil heb ik er nu amper/geen last meer van Ja

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 10:31

Knoffer: Uiteraard weet een huisarts ook niet alles maar die weten wel degelijk meer over dit onderwerp dan wijzelf. Zelfdokteren kan overigens nog eens levensgevaarlijk zijn ook, dus bij klachten naar de huisarts gaan en niet lopen zoeken op internet

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:41

Daar ben ik het mee eens.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:40

Ik slik Yasmin, maar als ik sommige verhalen zo hoor... nou brrr.....
Maarja, wat moet je dan ? Condooms vind ik ondingen ( heb een vaste vriend dus)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:44

Op langere termijn heb je uiteraard meer risico op Kanker ed, maar dat is met alle rotzooi die je je lijf binnengooid zo, deo's bijvoorbeeld ook. Ik ben ook aan de pil, net zoals een heel groot deel van de vrouwen in Nederland. En gaan er veel vrouwen vroeg dood die aan de pil zijn of worden ernstig ziek ? Vast wel, maar er is in de meeste gevallen nooit aangetoond dat dat door de pil kwam.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:24

Er zijn ook andere anticonceptie middelen hoor sunshine.
De prikpil, de implanon, de nuvaring, spiraal. Keuze genoeg als jij niet de pil wilt slikken

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:29

ik slik ook microgynon 30 (niet als voorbehoedsmiddel ofzo hoor) en ik slik hem niet door, ik heb gewoon als die strip vol is een stopweek, maar ik ben wel blij met deze pil! Haha!

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:38

van microgynon 30 staat in de bijsluiter wel dat je niet mag roken vanwege trombose enzo.. maar verder staat er niet zo veel in.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:41

ik rook toch niet Tong uitsteken

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 12:16

MISTRAL94 schreef:
De prikpil, de implanon, de nuvaring, spiraal. Keuze genoeg als jij niet de pil wilt slikken

maar dan vraag ik me af: dat werkt toch ongeveer hetzelfde? ook met hormonen enzo.. en heb je dan niet ook dezelfde risico's?

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:20

Ik heb 10 jaar de pil geslikt (stediril30/mg30) maar heb bhet ook niet staan op de risico's en de hormonen die je binnenkrijgt.
Ik ben er vorig jaar dan ook mee gestopt.
Ik heb nu wel veel meer last van het ongesteld worden, maar heb meer energie en libido;-)
Ik kijk nog wel uit naar een ander voorbehoedsmiddel maar dan niet 1 met hormonen. (mirenaspiraaltje wou mijn huisarts niet plaatsen omdat hij me te jong vond)

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:26

Ik heb de mg 30. Heb verschillende vragen gesteld toen ik naar de HA ging voor de pil. Maar eigenlijk ook niet over klachten op lange termijn. Ik was echt ontzettend ziek zonder de pil als ik ongesteld was. Nu heb ik bijna nergens last meer van, dus ben erg blij dat de pil er is. Je hoort over elk voorbehoedsmiddel wel enge verhalen en juist goeie verhalen. Denk inderdaad dat je voor dit soort vragen naar je eigen HA moet gaan. Ze zijn er niet voor niks..!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:47

missnynke schreef:
Ik heb 10 jaar de pil geslikt (stediril30/mg30) maar heb bhet ook niet staan op de risico's en de hormonen die je binnenkrijgt.
Ik ben er vorig jaar dan ook mee gestopt.
Ik heb nu wel veel meer last van het ongesteld worden, maar heb meer energie en libido;-)
Ik kijk nog wel uit naar een ander voorbehoedsmiddel maar dan niet 1 met hormonen. (mirenaspiraaltje wou mijn huisarts niet plaatsen omdat hij me te jong vond)

Ik slik de Microgenong 30 ook al 5 jaar. Zelf ben ik de laatste tijd ook aan het denken dat je eigenlijk maar troep in je lichaam duuwt. Heb echter een vaste vriend en condooms voel ik me niet veilig genoeg mee. Daarbij is het wel handig als je vakantie of zo hebt. Vraag me dus ook af hoeveel invloed het heeft op deze punten. Maar ja wil geen kinderen op dit moment en weet verder niet wat ik anders moet doen. Als jij al te jong zou zijn voor een mirenaspiraaltje dan zal ik het ook zijn (neem aan dat je niet voor je 15de ermee begonnen bent. Daarbij ben ik schuw voor de angstklachten en het idee dat er een vreemde iets moet inbrengen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:50

Zaina schreef:
MISTRAL94 schreef:

maar dan vraag ik me af: dat werkt toch ongeveer hetzelfde? ook met hormonen enzo.. en heb je dan niet ook dezelfde risico's?

Dat zijn vragen die je aan je huisarts moet stellen, ik weet het niet precies Knipoog