Dyslectie op bokt !!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Re: Dyslectie op bokt !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:47

Citaat:
vooral met Engels bijvoorbeeld

och man .. op het voortgezet woorden boek engels uit je hoofd leren
30 pagina's per week , had gemiddeld een -17
helaas telde dit cijfer voor 3
en lezen / mondeling / grmatica slechts elk voor 1
kwam gemiddeld op een 4 uit , niet genoeg dus

enels schrijven is erg lastig
met die i e a ea ie y ll
maar spreken en begrijpend lezen absoluut geen problemen mee

bij mij kwamen ze er ook pas op het athaneum achter
dictee's waren altijd wel onvoldoende maar door de goede cijfers
van de andere onderdelen heb ik toch altijd minimaal ene 6 weten te halen
voor nederlands

libra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:48

Ik heb ook dyslectie.
Ik schrijf de woorden op zoals ik ze hoor. Clown
Ik lees veel en daardoor kan ik dan ook wel de fouten herkennen, en ik lees alles een paar keer door voordat ik pas het berichtje plaats. Lachen
Op school is dat vervelend want de leraren houden er totaal geen rekening mee.

Kweetnietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:49

Esmeralda schreef:
Eigelijk zou het op een paardenvorm helemaal niet aan de orde hoeven te zijn. Kijk dat je geen msn taal mag gebruiken okey. Maar om je eige nu regelmatig te moeten verdedigen omdat je spelling niet correct is, vind ik gewoon jammer. Het is geen lerarenforum hoor.

Je word er soms zo verdrietig van, het ombegrip van andere, omdat je iets niet goed schrijft. Alle tijd en moeite die je erin stopt. Het proberen van regeltjes te onthouden. Het maken van ezelsbrugjes is al moeilijk. Dat andere je verhaal niet terug kunnen lezen. Weet er alles van, mijn zoon heeft disortografie=niet kunnen spellen. En geloof me, hier is echt super veel aan gedaan, van alles geprobeert.

Ben je gewoon te bedondert om goed te schrijven en je roept ja maar ik heb dyslexie. Oei dan maak je me nijdig. Je heb in mijn ogen het "recht" om te zeggen ik heb dyslexie als je het papiertje heb. Eerder niet.

En dat vind ik dan zo vreemd: dat je in 1 zin spreekt van paardenvorm en lerarenforum. Is daar een verklaring voor ??

Mrietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 10:50

inderdaad op de basis school had ik zo veel mooite met lezen en dan zeiden ze je kan beter maar geloof me ik kon niet beter lezen dan dat ik deed en ze kwamen er dan ook niet bij om mij op dyslectie te testen..... vervolgens raakte ik dus achter met mij taal en lezen en werd er niet echt mee geholpen ik was lui :S

op de middelbare school kreeg ik het daarom dus echt zwaar met engels en met nederlands.... Boos!

toen werd ik getest en bleek in dyslectie te hebben en ik was kwaad... :@ hun maar zeggen op de basis school dat ik beter me best moest doen terwijl ik echt niet beter kon ... ik kan toch neit sneller lezen dan ik al doe..

toen kreeg ik dus extra tijd voor SO's en repetities dat vond ik wel fijn soms moest ik echt een vraag 4 x lezen voor dat ik hem begreep... en soms moest ik vragen wat ze met die vraag bedoelde en dan zei de leraar het in een andere zin en dan begreep ik het opeens wel...

en yvonne help jij die kindere ook en hoe doe je dat??

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:51

Kweetnietje1 schreef:
Esmeralda schreef:
Eigelijk zou het op een paardenvorm helemaal niet aan de orde hoeven te zijn. Kijk dat je geen msn taal mag gebruiken okey. Maar om je eige nu regelmatig te moeten verdedigen omdat je spelling niet correct is, vind ik gewoon jammer. Het is geen lerarenforum hoor.

Je word er soms zo verdrietig van, het ombegrip van andere, omdat je iets niet goed schrijft. Alle tijd en moeite die je erin stopt. Het proberen van regeltjes te onthouden. Het maken van ezelsbrugjes is al moeilijk. Dat andere je verhaal niet terug kunnen lezen. Weet er alles van, mijn zoon heeft disortografie=niet kunnen spellen. En geloof me, hier is echt super veel aan gedaan, van alles geprobeert.

Ben je gewoon te bedondert om goed te schrijven en je roept ja maar ik heb dyslexie. Oei dan maak je me nijdig. Je heb in mijn ogen het "recht" om te zeggen ik heb dyslexie als je het papiertje heb. Eerder niet.

En dat vind ik dan zo vreemd: dat je in 1 zin spreekt van paardenvorm en lerarenforum. Is daar een verklaring voor ??

dat dit een paardenforum is, dus dat je eigelijk niet helemaal toppie op je spelling hoeft te letten
Zit je op een lerarenforum, is dat wel het geval. beetje apart als je leraar geen goede spelling kent.
Snap je???

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:52

Hier nog eentje met woordblindheid (aan dat andere woord waag ik mij niet eens Haha! )
Ik behoor het in een heel ernstige vorm te hebben maar daar merk ik zelf helemaal niets meer van.
Het is bij mij ookal op 4 jarige leeftijd geconstanteerd en de artsen dachten dat het ommogelijk was als ik ooit zou leren lezen en schrijven, moet zeggen dat het me toch wel aardig af gaat.

Natuurlijk ben ik weleens gepakt op spelfouten in een heftige discussie maar moet bekennen dat ik dan maar over die berichten heen las, toch wel handig om woordblind te zijn Clown
Vaak waren het dan andere gebruikers die "de lerares" dan maar weer op de vingers tikte omdat het niet relavant was in de discussie.

Maar ik erger mij er ook weleens aan dat mensen gelijk beginnen met "Ja maar ik ben dyslecties" dus kan ik niets doen aan de spelfouten terwijl er met een paar handgrepen het schrijven een stuk beter kan gaan.
Nu heb ik zelf lang speciale les gekregen op een instituut voor dyslecties waar ik verschrikkelijk veel aan heb gehad en heel veel goede handgrepen en ezelsbruggetjes heb gekregen waardoor ik nu redelijk foutloos schrijf.
Weet ook niet of dit instituut nog steeds bestaat of dat de school dit nu al beter kunnen opvangen.

Lein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:53

Moeite met D, T, DT etc. is geen dyslectie in mijn opzicht! Daar hebben zoveel mensen moeite mee en dat zou betekenen dat 75% van de Nederlanders (zo niet meer) dyslectisch zou zijn. Nou dat gaat er bij mij niet in!!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:55

Kweetnietje1
Esmeralda heeft geen dislectie maar haar zoon Knipoog

moest paar keer de ondertreepte woorden lezen voordat ik m zag Knipoog
gelof dat esmeralda m ook nog niet door heeft Vork

Mrietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 10:56

Lein87 schreef:
Ik heb dan wel geen dyslectie maar mijn broer wel
en in een van de ergste vormen die je het kan hebben. Hij heeft er heel erg veel last en dat vind ik vervelend voor hem. Hij schrijft rustig paart op zonder dat hij ziet dat het fout is. Nou dat is best lastig als je een HBO-studie doet en je maakt dat soort fouten!
Dyslectie wordt ook vaak verward met domheid vind ik omdat mensen zogenaamd 'domme' fouten maken. Nou daar ben ik het dus helemaal niet mee eens! Mensen met dyslectie zien helemaal niet wat er fout is aan hun zin, zelfs niet als ze het overlezen.
Plingan heb ik het wel over de mensen die een zware vorm hebben*

ook mensen die een lichte vrom hebben zien hun fouten niet

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:56

Lein87 schreef:
Moeite met D, T, DT etc. is geen dyslectie in mijn opzicht! Daar hebben zoveel mensen moeite mee en dat zou betekenen dat 75% van de Nederlanders (zo niet meer) dyslectisch zou zijn. Nou dat gaat er bij mij niet in!!

dan zou ik het ook moeten hebben. Echt werkelijk geen idee wanneer het nou dt is. En ze hebben het tot in den treure uitgelegt. Bloos ( doe geen poging mensen ik kan er mee leven)

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:57

nickyu schreef:
Kweetnietje1
Esmeralda heeft geen dislectie maar haar zoon Knipoog

moest paar keer de ondertreepte woorden lezen voordat ik m zag Knipoog
gelof dat esmeralda m ook nog niet door heeft Vork

ja zie het nu ook Clown de v=f in paardenForum hahahah
kan er niks aan doen hoor heb dyslexie ROFL

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:00

Lenneke_ schreef:
Ik heb geen dyslexie, maar heb misschien wel een tip.
Als je de google toolbar download zit daar ook een spellingcontrole functie op. Ik gebruik die best vaak als ik twijfel over hoe je een woord nou schrijft.

En je kan in je onderschrift zetten dan je dyslexie hebt, dan weten mensen het

Ik heb meteen de toolbar geïnstalleerd.. En ik heb geen dyslexie! Ook ik schrijf fouten, maar ik probeer dat zoveel mogelijk te vermijden. De toolbar haalt er gewoon de grote fouten uit. Makkelijk voor mij en makkelijk voor de lezende mede-bokker.

Het stoort me absoluut niet dat er kleine fouten in een tekst zitten, maar een doorlopende tekst, vol schrijffouten, zonder leestekens.. Nee, dat gaat me iets te ver. Daar begin ik zelfs niet aan.

Ik vind het niet slecht dat bokt de regel 'algemeen nederlands' hanteert, en mensen ook op schrijffouten wijst. Door msn en internet is het taalgebruik/woordgebruik van de gemiddelde jongere van België/Nederland zwaar achteruit gegaan, velen die zelfs in schoolsituaties geen algemeen nederlands meer kunnen schrijven... Goed dat bokt daar een tegenbeweging voor wil zijn.

Als je dyslexie hebt, zet het in je onderschrift, dowload de toolbar om er zoveel mogelijk grote fouten uit te halen en doe je best! Het is een extra moeilijkheid, maar door extra je best te doen kan je jezelf enkel helpen!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:04

Zahlina
toen ze er bij mij achter kwamen en ik de stempel kreeg
deden ze er verder niks aan ..moest maar naar speciaal onderwijs
vond men ..

ben toen vooral avodn school gaan doen en paar scholen overgeslagen
(de avo scholen) was de jongste in nl met een bepaald
hbo papiertje Haha! (lees 9 jaar jonger dan de eerst volende)
zal dan toch wel niet zo "dom"zijn

mijn zoontje nblijkt het zelfde als ik te hebben
ik herkende zijn denkwijze al jong
er een paar jaar achter aan moeten zitten
maar volens school moest die eerst jaar achter lopen voordat ze m gingen testen
dat hebben ze nu gedaan
hij krijgt er gelukkig nu wel hulp bij
via school , niet externe instantie

vind het heel erg voor m want hij is nu wel over naar een volgende klas
met een jaar taal achterstand , maar hij doet het verbazingwekkend goed
met de andere vakken krijgt hij iets meer tijd om te lezen
en haalt allemaal 8 9 en tienen

en ook taal loopt hij gewoon mee
ja maakt veel schrijffoutjes maar zijn woorden schat ed ligt hoger
dan zijn gemiddelde klasgenoot

ik ben heeel erg blij dat hij niet net als mij met een kluitje het riet in is gestuurd
en er hulp bij krijgt en hoop zo dat hij het dadelijk wat makkelijker zal krijgen
dan wat ik het heb gehad

Lein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:05

Mrietje schreef:
Lein87 schreef:
Ik heb dan wel geen dyslectie maar mijn broer wel
en in een van de ergste vormen die je het kan hebben. Hij heeft er heel erg veel last en dat vind ik vervelend voor hem. Hij schrijft rustig paart op zonder dat hij ziet dat het fout is. Nou dat is best lastig als je een HBO-studie doet en je maakt dat soort fouten!
Dyslectie wordt ook vaak verward met domheid vind ik omdat mensen zogenaamd 'domme' fouten maken. Nou daar ben ik het dus helemaal niet mee eens! Mensen met dyslectie zien helemaal niet wat er fout is aan hun zin, zelfs niet als ze het overlezen.
Plingan heb ik het wel over de mensen die een zware vorm hebben*

ook mensen die een lichte vrom hebben zien hun fouten niet

Dat heb ik ook niet gezegd dat hun hun fouten wel zouden zien, maar het is wel zo dat mensen die een lichtere vorm hebben makkelijker kunnen werken met ezelsbruggetjes etc. waardoor ze minder (erge) fouten maken. Ook zullen zij hoogstwaarschijnlijk zien dat je paard met een d schrijft en niet met een t. (is maar even een voorbeeld)

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:08

hey,

tja ik heb ook dislextie, ik typ heel veel en lees heel veel, daardoor wordt het wel een beetje beter heb ik het iedee.
het is soms wel iritand, maar tja ik heb dr verder zelf geen last van Lachen

Mrietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 11:10

ik kreeg in groep 8 geen hulp met engels
in de 1ste kreeg ik dus die test en bleek in dyslectie te zijn dus engels kreeg ik hulp maar ik liep al achter van de basis school dus je basis stof van engels heb ik gemist

toen ging de docent weg dus weer geen engels ik blij maar achteraf....

dus ik zat in de 2de ook geen engels want er waren te weinig docenten en ga zo maar door

dus het komt er eigelijk op neer dat ik met engels zo ver achter ben geraakt omdat mensen te verdomt zijn om iemand er op te testen...

dat vind ik toeminst want dan had ik eerder geholpen kunnen worden

maar nu mis ik toch behoorlijk de engelse taal het is echt lasten als je op vakantie gaat bijvoorbeeld engels is toch een wereld taal ...

Lein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:12

OK dan! roylinde Lezen helpt inderdaad heel goed!
Daardoor oefen je in ieder geval het 'sneller' lezen waar je op school waarschijnlijk profijt van hebt!
Laatst bijgewerkt door Lein87 op 21-01-08 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:12

roylinde schreef:
hey,

tja ik heb ook dislextie, ik typ heel veel en lees heel veel, daardoor wordt het wel een beetje beter heb ik het iedee.

denk dat het vooral vervelend is voor de andere lezers

als ik bv een briefje van mijn zoon lees
lees ik het zo op
ik lees ook over zijn fouten heen

maar als mijn man dat wil doen
komt die er echt niet uit Bloos

sommige fouten bij sommige mensen zie ik wel
maar de meeste niet
of ik moet echt ieder bekend regeltje er op los laten
en letter voor letter spellen met een afdek blaadje er bij
dan kom ik er meer tegen Haha! maar zelfs dan niet alles Verdrietig

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:15

@ nickyu

Jouw verhaal komt mij ook wel bekent voor maar dan als dat van mijn moeder.
Naast dat ze dyslecties was en links schreef (wat toen nog niet mocht op school) was ze een hele goede leerling maar met taal ging het echt niet.
Ook zij moest van school naar speciaal onderwijs maar daar wilde mijn oma niet aan.
Mijn moeder was gewoon dom volgens school, had op haar 18 daar HBO ook.

Gelukkig was mijn moeder dit al voor met mij, komt ook omdat ik tot mijn vierde in een eigen taal sprak die niet op nederlands leek.
Ben voordat ik naar school ging mening maal in het UMC in groningen geweest omdat mijn moeder ervan overtuigt was dat ik het zelfde had.
Het onderwijs (montesorie????) is gekozen omdat ik dan in mijn eigen tempo met behulpt van het instituut kon leren schrijven en lezen.

Dyslectie heeft ook niets met domheid te maken, noem het altijd een foutje in de bedrading van mijn taalkundige systeem.

Mrietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 11:16

nickyu schreef:
roylinde schreef:
hey,

denk dat het vooral vervelend is voor de andere lezers

als ik bv een briefje van mijn zoon lees
lees ik het zo op
ik lees ook over zijn fouten heen

maar als mijn man dat wil doen
komt die er echt niet uit Bloos

sommige fouten bij sommige mensen zie ik wel
maar de meeste niet
of ik moet echt ieder bekend regeltje er op los laten
en letter voor letter spellen met een afdek blaadje er bij
dan kom ik er meer tegen Haha! maar zelfs dan niet alles Verdrietig

erg is dat he...Verdrietig

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:23

heb IVO gedaan (ivo mavo , zelfs de lts en de las wilden me niet aannemen ..speelde wel iets meer ..was erbij chronisch ziek en
lag al geheel mijn jeugd 50% van het jaar in het zieken huis)
begon daar op mijn 13e (na een jaar athaneum moest ik toch weer op 1 beginnen)

hier zijn je boeken zorg maar dat je over 4 jaar klaar bent
ideaal Haha!

en toen heel gericht werk ervaring opgaan doen
en in de avond uren gerichte opleidingen
was 20 toen ik mijn hbo op zak had Haha!
en grootste voordeel daarvan
een baan met een secretaresse
zoooo blij was ik met die dame Vork

hoop nu dat mij kleine de juiste begeleiding krijgt
en wel goed leert schrijven
of in ieder geval beter dan ik
en het iets makelijker krjgt
en daadoor de opleiding kan gaan volgen die HIJ wil

Mrietje -> is vooral erg als ik mijn kleine proeer te helpen met zijn taal ..
verder zelf gelukig niet zo'n last van
het zijn meer andere die er last van hebben Knipoog

Mrietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 11:27

maar het is toch erg dat ze je eerst een jaar laten ploeter voor ze je willen testen Boos!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:49

Mrietje schreef:
maar het is toch erg dat ze je eerst een jaar laten ploeter voor ze je willen testen Boos!

joh kan het nog veel erger vertellen
en ik word weer boos nu ik typ, niet alleen boos maar zo verdrietig Verdrietig

mijn zoon heeft dus dyslectie en is onlangs getest voor het LWO
daar moet je tussen de 75 en 90% scoren. En wat scoort hij een 91 %!!!!!!(had een goeie dag)
Weg briefje voor LWO, hij kan naar het VMBO, aan de ene kant uiteraad blij.
Nu word er wel een hele prosedure voor hem opgestart om hem wel naar het LWO
te krijgen. Op de lijst die moest worden ingevult stonden alle dingen als ja aangekruisd
behalve de verklaring van het LWO. Het gaat over 1%, 1% denk verdorie zeik daar niet
over. Wat is nou 1% in heel je leven!!!!! Maar goed het gaat uiteraad om de subsidie die zo,n
school krijgt. Ze hebben liever dat hij 4 jaar gaat tobben en wij een mega moeilijk kind thuis hebben.
Dan dat hij blij gezellig en opgeruimt karakter heeft. Maar daar word niet naar gekeken. Maar goed we
gaan de testen toch doen en zien wel wat daar uit komt.

Mrietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 11:54

zow erg en idd ze moeten ook naar het kind kijken dat stukje ontwikkeling is voor de rest van je leven en dan moeilijk doen over idd 1% het is maar 1% :@ daar zou ik ook zo pissig om worden

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:56

gaarne uitleg term lwo en welke van de 2 hoger of lager is
(stam nog uit de oude tijd kan dioe termen niet meer bijhouden..)