Hoe bloed weer in vingers krijgen? Ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

astriidj

Re: Hoe bloed weer in vingers krijgen? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:03

Ik heb ook de ziekte van Raynoud.. en dr helpt helaas niks tegen Boos!

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:07

Rozemarijnzalf/olie schijnt goed voor de doorbloeding te zijn. Heb het inmiddels met de kou zelf een keertje geprobeerd en inderdaad, het werkte wel. Niet dat ik nou ineens warme handen had, maar ik had wel minder last van 'dode' vingers.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:24

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:23

Ik heb hier ook vaak last van, voorkomen dat me handen te koud worden helpt nog het beste, dus ook vaak met relatief zacht weer heb ik handschoenen aan. Bij eenmaal 'dode' vingers probeer ik me handen altijd een beetje te bewegen, niet dat dat echt helpt, die zalfjes ga ik denk ik ook proberen!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:26

Even een vraagje waar ik misschien wel half Bokt voor over me heen krijg.

Hoe veel van de mensen hier die aangeven dat ze deze klachten hebben, roken er?

Ik wil met deze vraag niet stellen dat roken de oorzaak is, en dat iedereen die deze klachten heeft dan wel moet roken. DAt is dus echt niet zo,
Maar roken schijnt deze klachten wel heel erg te versterken...

bonney4evver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:15

ik heb precies hetzelfde probleem als jij ..
Meestal is het mijn hele vinger, spierwit en geen gevoel meer in te krijgen. Soms helpt het om te zuigen op de vinger.. en anders doe ik hem onder de warme/lauwe kraan, dan komt het langzaam weer terug Lachen

en edit ik rook niet.. Knipoog

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:55

Nickeltje schreef:
Even een vraagje waar ik misschien wel half Bokt voor over me heen krijg.

Hoe veel van de mensen hier die aangeven dat ze deze klachten hebben, roken er?

Ik wil met deze vraag niet stellen dat roken de oorzaak is, en dat iedereen die deze klachten heeft dan wel moet roken. DAt is dus echt niet zo,
Maar roken schijnt deze klachten wel heel erg te versterken...

Ik ben vanzelf over het verschijnsel van dode vingers heen gegroeid.
(Maar ik rook nog steeds. Bloos )

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:11

ik heb er last van maar rook niet Lachen (ben nog maar 13 Clown )

Kylyco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 20:52

Ook ik rook niet en drink geen alcohol.

Mereltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:06

Ik volg dit even, want ik heb hier ook nogal last van, heel vervelend. Handschoenen helpen inderdaad vaak niet, alleen als het niet zo heel koud is voldoen ze. Wel heb ik gemerkt dat wanten er een stuk beter tegen witte vingers helpen! Je kan er niet veel mee, maar mijn vingers blijven altijd beter 'in leven' als ze tegen elkaar aan zitten Knipoog Vooral op de brommer doe ik vaak wanten aan (mijn moeders skiwanten), want daar krijg je snel koude handen op.

Citaat:
Ziekte van Raynaud http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... rt_id=1399

Ik ga even op die site kijken. Alleen vind ik het altijd wel vaag dat ze het een 'ziekte' noemen...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:50

Bedankt voor de reacties op mijn vraag!!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:57

Het klinkt inderdaad als raynaud.
Wanneer heb je aangegeven dat je er last van had? want vind anders erg snel dat je een onderzoek krijgt voor een onderliggende oorzaak.

Ik ben inmiddels bijna 2 jaar geleden bij het umcg geweest voor onderzoeken naar raynaud, waar ik eerst 4 jaar om heb moeten zeuren.
Nu eindelijk wordt het erkend en is er met onderzoeken uitgekomen dat ik inderdaad fenomeen van raynaud heb.

Waarschijnlijk heb jij ook het probleem dat je ondanks handschoenen toch nog witte vingers hebt.
Als je in de auto zit, kachel vol open, soms gewoon witte vingers hebt.
Of in de zomer zomaar ineens een witte vinger hebt.
Wondjes genezen zeer slecht, bij mij zitten na maanden vaak nog de roofjes erop.

Meestal is het 1 of meerdere vingers en eigenlijk ook vaak aan dezelfde hand welke het eerste wit zijn.

Er is eigenlijk niets aan te doen, je kunt nifedipine slikken, maar dit helpt niet bij iedereen.

Ik had gelukkig geen onderliggende oorzaak van raynaud, maar er werd me wel sterk op het hart gedrukt goed uit te kijken met alles wat ik deed. Wondjes die gaan ontsteken ed, moest ik direct mee naar de huisarts omdat je ook een grotere kans hebt op infecties door de verminderde bloedstroom in je vingers. Met als amputatie tot gevolg (dit vond ik wel heel zwart/wit gezien, maar eigenlijk had hij wel gelijk)

Ben benieuwd wat er bij jou uikomt.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:59

@ mereltje. Veel mensen noemen het inderdaad een ziekte, maar het is een fenomeen, oftewel een verschijnsel

Kylyco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 12:49

annastasia schreef:
Het klinkt inderdaad als raynaud.
Wanneer heb je aangegeven dat je er last van had? want vind anders erg snel dat je een onderzoek krijgt voor een onderliggende oorzaak.

Nou ik heb dat nog niet aangegeven. Maar kwam met andere klachten bij het ziekenhuis binnen en wacht al enkele maanden op een afspraak. Het is dus een beetje toeval dat ik er nu dus achter kom dat dit misschien ook wel iets heeft met die andere klachten. Vandaar.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:52

mag ik vragen met wat voor klachten je allereerst hebt aangeklopt?
En ga je naar het umcg? dan hoop ik niet dat je dezelfde botte kerel krijgt als ik.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:53

Raynaud is geen ziekte het is een fenomeen/verschijnsel. Ik heb hier ook last van, in combinatie met een "ziekte"
Snap ook niet dat iedereen altijd bij koude vingers gelijk raynaud roept, zoiets moet vast gesteld worden. Meestal gaat het gewoon om wintervingers/tenen. Mensen met raynaud hebben er namelijk niet alleen met kou last van, maar ook als ze sterke emoties voelen etc.
Ik krijg voor de raynaud bloedverdunners, maar echt helpen doet het niet

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:59

@princess_ De ene keer helpt het wel, de andere keer helpt het echt helemaal niks.

Ik werk nu sinds 1,5 jaar op de versafdeling in een groothandel en moet zeggen dat sinds ik daar zit het gelukkig een stuk beter wordt.
Het kan zijn dat door de kou toch mijn haarvaten wat afsterven, zgn koudeletsel (dit hebben vissers ook vaak), en dat daardoor ook niet zo'n extreme reactie meer optreed.

Het moet inderdaad in het ziekenhuis worden vastgesteld, en veel mensen die daar heen gaan voor gesprek krijgen ook niet eens een onderzoek.

Ik baal er ook erg van dat ik er ook vaak in de zomer last van heb.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:06

Ja in de zomer heb ik er ook last van. In de winter is het echt abnormaal erg, zit soms te janken van de pijn.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:22

Ik heb er ook in alle jaargetijden last van vaak ook op mijn werk. Je zou toch denken als je veel typt dit wel zou helpen bij de doorstroming maar niet dus. Rook niet trouwens.

Mereltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:07

Citaat:
Ik heb er ook in alle jaargetijden last van vaak ook op mijn werk. Je zou toch denken als je veel typt dit wel zou helpen bij de doorstroming maar niet dus. Rook niet trouwens.

Ik krijg van typen juist vaak koude vingers, behalve als ik het echt warm heb. Maar vervelend dat je het in alle seizoenen hebt. Ik gelukkig alleen in het najaar en daar baal ik al van...

Misschien is het net een beetje koud op je werk? Als ik het ook maar een klein beetje koud heb en alleen maar typ, gaat die kou zich overal verspreiden en dus eerst bij mijn vingers.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:12

ik heb ook het syndroom van Raynaud en je kan er weinig tegen doen. Als het heel erg is en er echt necrose (celdood) optreed geven ze Iloprost of Tracleer, maar deze medicijnen hebben zoveel bijwerkingen dat (ookal heb ik er erg veel last van) ik het niet wil hebben.

Wat wel wil helpen is proberen om het temp verschil zo rustig mogelijk te laten verlopen. Plotselinge wisselingen laten de vaten ineens samentrekken (vasoconstrictie) en daardoor krijg je die pijnscheuten en witte delen van je vingers.
Wat ik meestal doe is handschoenen aan die op de radiator hebben gelegen. Als je die aanhebt koelen je handen wat rustiger af. Ook natte handen in een Oostewind is dodelijk is mijn ervaring...