Ben jij donor?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yellowfish

Re: Ben jij donor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:27

Ik geloof dat ik binnenkort het formulier ontvang, en ja, van mij mogen ze alles dat ze nog kunnen gebruiken hebben Lachen veel zal dit door medicijngebruik niet zijn, maar het is in ieder geval iets.

Waarom? omdat ik zelf dankzij een donor nog in leven ben Lachen

En het geen donor - geen recht op orgaan vind ik ronduit onzin belachelijk. Een kind, jonger dan 18, die er nooit over na heeft gedacht, mag dus jullie organen niet hebben? Of iemand die medicijnen heeft gebruikt, waardoor hij niet in staat is zelf donor te zijn, ook niet? Lachen Ja, dat vind ik egoistisch.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:29

Ja is gewoon zielig voor de mensen die al 8 jaar wachten op bijv. een nier. Terwijl er iedere dag wel ?50? mensen sterven.
Het lichaam wordt verbrand of in de grond begraven, waarom???
Dan wordt het opgegeten door beestjes, terwijl een mens er nog een aantal jaren zou door kunnen leven.
Vindt het erg zielig voor die mensen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:29

Roelke_ schreef:
Zelfde hier. Ik ben ook donor, ik heb m'n hoornvlies en huid uitgesloten. Ook puur om het gevoel erbij. Nagelbijten / Gniffelen

Ik ook.
Nou zullen ze ook niet blij zijn met mijn longen. Heb zware bronchitis.
Maar als ik hart- of nierproblemen of met welk orgaan dan ook zou hebben zou ik blij zijn als er een donor zou zijn. En dus geef ik andersom iemand anders misschien wel weer een kans om te leven Lachen

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:30

Nee yellowfish een kind kan dat besluit nog niet nemen, dat vind ik iets anders dan een volwassen persoon die het idee eng vindt en het daarom niet doet. Dat is egoistisch VIND IK Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:33

Yellowfish schreef:
Ik geloof dat ik binnenkort het formulier ontvang, en ja, van mij mogen ze alles dat ze nog kunnen gebruiken hebben Lachen veel zal dit door medicijngebruik niet zijn, maar het is in ieder geval iets.

Waarom? omdat ik zelf dankzij een donor nog in leven ben Lachen

En het geen donor - geen recht op orgaan vind ik ronduit onzin belachelijk. Een kind, jonger dan 18, die er nooit over na heeft gedacht, mag dus jullie organen niet hebben? Of iemand die medicijnen heeft gebruikt, waardoor hij niet in staat is zelf donor te zijn, ook niet? Lachen Ja, dat vind ik egoistisch.

Ik heb het over principieel........... niet over medisch niet goed, of wilsonbekwaam .......

ik heb het over volwassen mensen die uit principieel oogpunt niet willen doneren......... dat is heel wat anders dan niet kunnen, of niet mogen..........

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:37

Van mij mogen ze ook alles gebruiken wat ze kunnen gebruiken. Ik merk er dan toch niks meer van. Dus ook hoornvlies en huid.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:42

Ik weet het nog niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:45

Yep, ben ook donor voor zover ze mij kunnen gebruiken ivm medicijngebruik. Vanaf het moment dat ik te horen kreeg dat mijn hart niet helemaal goed werkt zijn mijn man en ik beide donor geworden. Onze zoon heeft ook altijd gezegd donor te willen worden, hij wordt deze week 18 dus dan is ook hij officieel donor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:45

ik ben ook nog geen 18, word in mei 18, ik heb 2 jaar geleden met mijn moeder gepraat, en die weet dus, dat ik alles af wil staan. kinderen kunnen nog niet kiezen, dat kunnen de ouders doen, en mensen die medicijnen gebruiken, kúnnen voor een groot deel geen donor zijn, mensen die het niet willen, ja daar heb ik zoiets bij, je wil het niet, je bent er tegen, maar als het jou uitkomt verwacht je wel dat je wat krijgt, en dat vind ik krom

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:46

ik wil ook donor zijn. heb nog niet geregistreet (i ben 14) maar mijn ouders weten dat ik donor wil zijn dus lig ik morgen onder een auto dan zullen mijn organen gebruikt worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:47

dees_daan schreef:
ik ben ook nog geen 18, word in mei 18, ik heb 2 jaar geleden met mijn moeder gepraat, en die weet dus, dat ik alles af wil staan. kinderen kunnen nog niet kiezen, dat kunnen de ouders doen, en mensen die medicijnen gebruiken, kúnnen voor een groot deel geen donor zijn, mensen die het niet willen, ja daar heb ik zoiets bij, je wil het niet, je bent er tegen, maar als het jou uitkomt verwacht je wel dat je wat krijgt, en dat vind ik krom

daar ben ik het voledig mee eens

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:50

ik heb net even met mijn dochter van 9 gepraat........... en zij wil haar organen doneren als zij morgen zou komen te overlijden......
(toevoeging van haar...... of andere dagen Lachen )

zelfs een kind van 9 kan daar dus sociaal over nadenken

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:50

Ik ben donor,
na mijn dood mogen ze alles van me gebruiken en eigenlijk hoop ik ook dat dat gebeurd. Het lijkt me een superfijn idee om te weten dat bv. mijn hart opnieuw word gebruikt na mijn dood, net alsof je toch een beetje doorgaat met leven en je dood niet voor niks is geweest.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:51

Ik ben wel donor, en ze mogen alles hebben. Ik ben zelf wellicht in de toekomst ook aangewezen op donororganen, dus voor mij is het niet meer dan logisch ( anders was ik denk ik ook donor geworden hoor ).
Mijn man laat de beslissing aan mij over ( dus dan kunnen jullie wel raden wat het wordt ).

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:53

ik ben ook donor ze mogen alleen mn hart niet hebben. rest mogen ze allemaal hebben.

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:55

Ik ben minderjarig, maar mijn ouders beslissen om mijn organen weg te geven, wel wil ik geen huid en ogen laten weghalen.
Ik zou graag organen willen ontvangen als ik op sterven lig, daarom geef ik ze ook weg. Je kunt er mensen nog een leven lang plezier van geven en zelf ga je dan toch dood.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:55

Van mij mogen ze alles hebben!
Ik vind het persoonlijk ook een beetje krom dat er mensen zijn die zelf niets willen af staan, maar wel graag zouden willen ontvangen als het zover zou komen.

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:57

Ik riep als kind al dat ik donor wilde worden, en heb toen ik 18 werd gelijk alles geregeld.

Ik vind dat ze hier in NL dezelfde regel als in België moeten instellen: Je bent automatisch donor béhalve als je iets invult dat je het niét wilt zijn!

Je kan nog steeds zelf bepalen en de wachtlijsten worden er veeeel korter van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:59

KiWiKo schreef:
ik heb net even met mijn dochter van 9 gepraat........... en zij wil haar organen doneren als zij morgen zou komen te overlijden......
(toevoeging van haar...... of andere dagen Lachen )

zelfs een kind van 9 kan daar dus sociaal over nadenken
Ben ik helemaal met je eens. Mijn zoon was ongeveer die leeftijd toen hij zei donor te willen worden en hij is daarin nog nooit veranderd.

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:01

Ze mogen alles van me hebben hoor Lachen, als ik er levens mee redt, gráág!
Ik ben dan dood en in mij vergaat het, terwijl een ander erdoor in leven kan blijven, sloop het dan maar uit me ik heb er toch geen last meer van Haha!.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:01

Van mij mogen ze ook alles hebben, ik zou het een fijn idee vinden als een orgaan van mij, iemand het leven kan redden, in plaats van dat het in de oven of onder de grond verdwijnt. En stiekem vind ik ook dat niet-donoren onderop de wachtlijst mogen staan als zij een orgaan transplantatie nodig hebben.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:08

Ja, ik ben volledig donor. Ik wil het al zo lang ik het me kan herinneren. Mijn ouders weten het en ik sta dan ook al heel lang geregistreerd als donor.

Als ik zelf niets meer met mijn lichaam kan en zo goed als dood ben, dan vind ik het een hele mooie gedachte dat ik anderen nog kan helpen. Het lijkt me een prachtige laatste daad.

*edit: jullie schrijven dat je je kunt registreren als donor vanaf 18 jaar. Ik was in de veronderstelling dat dit vanaf 12 jaar kon? Ik weet namelijk nog dat ik nog een aantal jaar moest wachten voor ik als 12 jarige echt geregistreerd donor kon zijn.

Maar wellicht heb ik het fout. Clown
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 14-01-08 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:10

Ik ben ook donor, als ik er niet meer ben, wil er graag iemand blij mee maken.
Onder de grond of in het vuur heeft niemand er nog wat aan Lachen

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:12

Ik ben 14 jaar en ben sinds dat andere topic donor.
Ik wist dat ik donor wilde worden later, ookal wist ik nog niet precies wat het inhoud. Iig, door dat topic ben ik erachter gekomen wát het inhoud. Ik vond het alleen nog niet nodig om het ook al in te vullen. Nu is er een heel oud-klasgenootje van mij overleden in die tijd en dat heeft me aan het denken gezet... Toen heb ik dus maar een formulier ingevuld en opgestuurd.

Van mij mogen ze dus álles hebben, incl. huid en hoornvlies omdat (denk ik) veel mensen het een naar idee vinden om dat ook te doneren, dus doe ik het maar Haha! .

Ik zou het ook niet kunnen.. Als ik zelf te egoïstisch was om wel een orgaan aan te nemen, maar het niet zou willen afstaan , daar zou ik niet mee kunnen leven.

Veel mensen zitten te wachten op een orgaan, die kunnen een goed leven hebben als ze die zouden krijgen. Wie ben ik dus om ze mijn organen (die verder nutteloos zijn) niet te doneren?

Ik vind trouwens dat kinderen er WEL over kunnen beslissen. Ik schreeuwde 'vroeger' ookal dat ik donor wilde worden, en nu ben ik het Haha! .

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:14

AaronYve schreef:
Ja is gewoon zielig voor de mensen die al 8 jaar wachten op bijv. een nier. Terwijl er iedere dag wel ?50? mensen sterven.
Het lichaam wordt verbrand of in de grond begraven, waarom???
Dan wordt het opgegeten door beestjes, terwijl een mens er nog een aantal jaren zou door kunnen leven.
Vindt het erg zielig voor die mensen.

Dat zeg je wel, maar je moet wel onder speciale omstandigheden 'overlijden' (hersendood verklaard worden?) om nog geschikt te zijn als donor.

Aan een 100 jarige oma die in haar slaap overlijdt, 'heb je niet veel'. (Tussen aanhalingstekens, want zo klinkt het wel wat grof...)