Meer mensen met burn out/overspannen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Esther

Re: Meer mensen met burn out/overspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:28

Meikje schreef:
Maar goed, psychische hulp lijkt mij ook het beste bij overspannenheid. Ik krijg volgende week eindelijk advies van de psycholoog met betrekking tot de behandelmethode. Na bijna een half jaar wachten en intake-gesprekken. Esther noemde haptonomie, lijkt me ook wel goed.
@Esther: wat heeft het precies voor jou gedaan? En hoe?

Ik ben bij een haptotherapeute geweest, dat is wat anders dan een haptonoom!
Ze maakt energiebanen weer vrij en ze heeft mij geleerd om dingen los te laten, letterlijk en figuurlijk. De spanning gaat nl in mijn rug zitten en dat maakte ze dan los. Ik was altijd weer lekker ontspannen als bij haar vandaan kwam. Ook hadden we korte gesprekjes vooraf waarin ze heel nuchter reageerde en me confronteerde met eea waar ik me dan op kon richten als een soort van huiswerk zeg maar.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:34

ik heb vorig jaar een burn-out gehad
veel slaap erg moe, niet lekker op mijn benen, rillerig, nergens geen zin in, niet meer naar buiten willen
kreeg ook het advies, goede nachtrust, niet te laat uit bed en niet te laat in bed
spreek met jezelf een tijd af en hou je daaraan, ongeacht wat
doe overdag ook leuke dingen, maak daar tijd voor
ik ben toen op aanraden van iemand naar shiatsu-therapie gegaan
en dat heeft mij super geholpen
kreeg al na een paar behandelingen weer wat innerlijke rust en meer energie
niet meer zo eng op mijn benen, wilde weer lekker naar buiten en mijn paard doen, zelfs daar had ik geen zin meer in

een aantal weken geleden begon het weer
niet lekker op mijn benen etc.
ben gelijk met mijn gedachten teruggegaan naar toen
en weer lekker even naar therapie geweest
en het helpt
voel me weer een stuk beter

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 10:43

Hadden jullie ook een te hoge hartslag? Mijntes was gister bij de dokter over de 100..en thuis heb ik er ook last van..

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 08:53

Geen idee of mijn hartslag daadwerkelijk hoog was, maar ik had wel steeds hartkloppingen enzo....

Maandag heb ik de 1e intake in de kliniek voor psychotherapie, brrrrr spannend!!!

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:10

Ook geen idee, mijn hartslag is niet gemeten.

Oh wat spannende, psychotherapie! Ik heb mijn intake al achter de rug, begin dinsdag met cognitieve gedragstherapie. Ben erg benieuwd wat en hoe allemaal.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:17

Ik heb van de week gebeld en kan pas half maart terecht! Na doordrinken kan ik nu half/eind febr...wel iets verder weg maar ok.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:19

Hier nog 1. Verdrietig Ik heb het al sinds vorig jaar.
Gelukkig was mijn opleiding toen eindelijk klaar en nu werk ik thuis. Waar ze heel veel rekening met me houden.

Maar helaas heb ik sinds een week weer een erge terugval. Ik ben weer heel moe, heb nergens zin in, pieker weer heel veel bluhh

Ik ben maar weer aan de valeriaan en hopen dat ik er gauw weer uit kom Verdrietig

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:26

Pfffft, net intake nummer 1 gehad. Was echt pittig! Ik wist me geen houding te geven, en deed nogal lacherig. Toen dit werd opgemerkt en de vraag kwam waarom ik dat deed schoot ik echt direct vol! Dat lacherig doen is een soort mechanisme, omdat ik dan kan verbloemen hoeveel het me allemaal raakt Boos!

Pfffft, gaat zwaar worden geloof ik.... Ik wacht nu weer op de oproep voor intake nr. 2

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:36

Ik ben overspannen geweest toen ik een jaar of 13/14 was. Door heel veel problemen thuis/school en met mezelf enz. Nu heb ik alles weer op de rails gelukkig Lachen

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:45

ik kamp al jaren met hetzelfde probleem en heb er nooit hulp voor gezocht.
sinds ik eind vorig jaar echt steeds meer in een dip raakte...
ik ben toen uiteindelijk naar de dokter gegaan, die mij door verwees naar een man. hier moet ik 5 keer mee praten, waarvan nu 2 keer geweest en dan kijkt hij of hij me door moet verwijzen en naar wie.

ik had vorige week dinsdag een gesprek en ben uiteindelijk heel de week thuis geweest, ik was echt letterlijk ingestort.
heb me vriendje aan de kant gezet, ik wil eerst mijn eigen dingen op een rijtje hebben, dus dat kon ik er niet bij hebben helaas... hier heb ik wel veel verdriet van, maar er waren gewoon bepaade dingen waar ik ook erg verdrietig van werd.
als ik erover praat moet ik huilen...bij het eerste de beste ding wat fout gaat, moet ik huilen.
ook bij die man huil ik constant.

ik heb nergens zin in, ben heel erg afwezig met mijn hoofd. zelfs de paarden heb ik op een laag pitje.
en alles wat ik wil doen, komt niks van, omdat ik er geen energie voor heb.
het is erg vervelend en hoop dat op ten duur ik hier wel vanaf kom.

ik heb erge stress, heel mijnlij is gespannen, het lijkt ook net of ik een rugzakje van 100 kilo mee draag.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 22:16

Ik heb rond mijn 11e een burn out gekregen
Ik heb toen 6jaar lang depressief rondgelopen
Was overspannen, sloot me op in mijn kamer, rebelleerde en deed niets voor school.
Dit schooljaar had ik eindelijk mijn leven op rails...tot ik een paar weken geleden te horen kreeg dat ik een goedaardige tumor heb...BAF...Nu sleep ik mezelf voort, ik heb hele goede momenten maar dat kan in een keer omslaan en dat allemaal door die tumor...Ah, ik moet mijn verstand maar even op 0 zetten zeker?

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:23

Jeetje, het zit jou ook niet mee. Is er toen wel echt bekend geworden dat het een burn out wat? Niks aan gedaan?

Het gaat hier lekker eigenlijk..ben gestopt met mijn mega stressfactor (school) en sindsdien gaat het beter. Werk weer rustig aan wat..heerlijk Lachen.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:28

Ik zit nu sinds vorige week maandag "overspannen " thuis. De dokter adviseerde me heel veel rust en gesprekken bij de psycholoog. Ik ben helaas gevoelig om overspannen te raken, en wwarschijnlijk komt het door dingen uit het verlden die ik nog steeds niet verwerkt heb al dacht ik van wel Boos!
Dus aanstaande maandag heb ik mijn eerste gesprek bij de psycholoog. Eindelijke de 1e stap in de goede richting.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:36

Jep, afgelopen jaar was ik 'de sjaak'.
Ik kwam erachter doordat ik in het ziekenhuis belandde met hartklachten.
Een 'actieve' aanpak is volgens mij het enige dat helpt. Je moet een periode 'rusten', maar absoluut niet te lang.
dat mensen er een jaar mee rond blijven lopen, schijnt absoluut niet nodig te zijn.
Zelf heb ik ervaring ook. Er bestaan gewoon nogal wat misverstanden over burnout.
De volgende link is wel interessant. Ik heb het idee dat deze man het bij het juiste eind heeft.

http://www.mindtuning.nl/burn-out

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:56

Ninx schreef:
De volgende link is wel interessant. Ik heb het idee dat deze man het bij het juiste eind heeft.

http://www.mindtuning.nl/burn-out

Interessante gedachte van dat mind tuning. Heb je daar ook ervaring mee? Er is een gratis zaterdag-seminar, dat spreekt me wel aan. Wat een prijzen verder zeg...

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:16

Ik vind het belachelijk dat zoiets zoveel moet kosten..is toch niet normaal meer voor de normale mensen.

Staan wel goede dingen op, maar zou hier zelf niet voor kiezen..(om de prijs haha)

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:40

Ja vond het wel echt bijzonder om te lezen. En ook die zelftest is echt confronterend!
Maar wat een prijzen zeg!!!!! Maar wie weet krijg je het wel vergoed bij je verzekering???

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:08

Ik denk niet dat de verzekering dat vergoedt. De prijzen zijn volgens mij gebaseerd op werkgevers die betalen voor hun werknemer. Maar wel relaxed dat hij een gratis zaterdag-seminar geeft voor de 'minder bedeelden' en studenten.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:40

ik ben vanochtend weer naar de huisarts geweest
had weer klahten zoals hoofdpijn, duizeligheid, moe, willen slapen etc.
en ja hoor ben weer thuis gezet met de klachten van een burn-out, moet wel zeggen dat ik het een beetje voelde aankomen
doe veel te veel, weet ik zelf
ben nu aan het bekijken wat ik echt moet gaan afstoten aan bezigheden en dat valt niet mee
ik werk 32 uur per week, best drukke baan, maar kan niet minder
ik jureer zowat ieder weekend
en ik geef les op woensdagavond
ik denk dat ik voorlopig ga stoppen met jureren
dan krijg ik in de weekenden wat rust en kan wat meer met mijn eigen paard gaan doen om te ontspannen
het gaat me echt aan mijn hart, want ik vind het jureren erg leuk
maar ik moet nu een keuze maken Huilen

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:00

Minder werken kan niet? Is ook niet zo makkelijk natuurlijk.

Ik voelde me echt goed..nu beetje half en tis meteen minder..bah!

Hebben jullie nou ook dat je "bang" bent om ergens heen te gaan omdat je je niet lekker voelt?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:27

@ Meikje: ik vind het ook erg interessant, maar ook wel erg duur. Maar goed, als het werkt.... dan is het natuurlijk iedere cent waard.
Dit vind ik echt hout snijden:
Gelooft u dat echt?
U heeft er lang over gedaan om burn-out te worden, het zal even lang duren voordat het is opgelost. ? U heeft minstens enkele maanden therapie nodig. ? U mist waarschijnlijk een bepaald stofje: serotonine. Neem daarom medicatie: antidepressiva. ? Het niveau van uw werk is te hoog gegrepen. Verdien minder en ga eenvoudiger werk doen. ? Blijf minimaal enkele maanden thuis en kom zo tot rust. - Gelooft u dit allemaal écht?

U mag ook in iets geloven dat u zelf, uw familie, uw bedrijf of werkgever, méér oplevert.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:34

Ik zit sinds 3 weken thuis en afgelopen week vond de bedrijfarts het nodig om het woord burnout te gebruiken. Ik ben allergisch voor woorden als burnout en overspannen, ik heb altijd het gevoel dat die termen vooral niks met mij te maken hebben.
Maar helaas herken ik veel van wat hier geschreven is.

In 2006 studeerde ik af en solliciteerde ik op een baan die mij geweldig leek; teamcoordinator in de zorg. Ik had veel te leren en het was een uitdaging, maar daar houd ik juist van.
Alles ging prima tot ik vorig jaar op de Veluwe ging paardrijden met vrienden.
Ik kreeg een vieze smaak in mijn mond, spuugde op de grond en het volgende wat ik zag was de binnenkant van een auto en iemand op de passagiersstoel die mij vertelde dat ik een epileptische aanval gehad had en dat de ambulance gebeld was.
De oorzaak van de epilepsie bleek een hersentumor te zijn; kanker. Weliswaar een tumor die heel langzaam of niet zou groeien, maar daar was geen zekerheid over te geven.
Medicatie tegen epilepsie moest ik altijd blijven slikken (en ik kwam 8 kilo aan Scheve mond ). Kinderen? Prima, maar dat moest een jaar van tevoren gepland samen met neuroloog en gyneacoloog, ivm de medicijnen. En voor altijd de onzekerheid; wat gaat dat ding in mijn hoofd doen...
Nadat ik van de eerste schrik bekomen was ben ik vrij vlot weer aan het werk gegaan. Ik had medicijnen tegen de epilepsie, dus waarom zou ik thuisblijven. Hup schouders eronder en er tegenaan.
Op mijn eerste werkdag kreeg een bewoner een epileptische aanval vlak voor mij neus, dat maakte wel indruk, ik zag ineens 'mezelf' liggen, maar handelde meteen.
En toen kwamen de MRI's, elke 3 maanden de spanning of de tumor groter was of niet.
Augustus 2007, alles leek in orde en ik hoefde pas een half jaar later terug te komen voor een scan!
Helaas 4 dagen later werd ik gebeld of ik zo snel mogelijk weer langs kon komen, ze hadden een afwijking ontdekt.
Maar ik zat in Italie... Wat lekker genieten moest worden, werd een rotvakantie.
Terug in Nederland naar het ziekenhuis, weer een scan. Er leek toch niet zoveel aan de hand te zijn als ze hadden gedacht.

Op mijn werk kon ik me steeds moeilijker concentreren, alles kostte me moeite. Ik keek ontzettend uit naar mijn vakantie in januari, want ik voelde me zo moe. De weken voor mijn ziekmelding was het een drama om op tijd op mijn werk te verschijnen.
Vrienden van ons kregen hun eerste kindje, ik was blij voor hun, maar moest huilen om mezelf. Mensen die ik een tijdje niet gezien had vroegen in het voorbijgaan 'hee hoe ist' Wat moet je daarmee, je kunt moeilijk terugroepen, 'ja goed, maar ik heb wel kanker'. Het voelde als een geheim, een heel naar geheim.
Zelfs naar mijn paarden gaan begon ik te zien als last. 'En nu is er iets met me aan de hand' dacht ik toen nog, maar goed, doorzetten en niet zeuren.
Ik heb me toen wel aangemeld bij een therapiecentrum voor mensen met kanker.

En toen kwam de vakantie in januari en ik sliep door alle wekkers heen. Was zo moe, maar raakte niet uitgeslapen. En halverwege de week besefte ik dat ik maandag weer aan het werk zou moeten. Het vloog me aan!
Na wikken en wegen heb ik me ziek gemeld. Mijn leidinggevende reageerde heel fijn en dat deed me goed. Nu ik thuis ben knap ik wel weer wat op. Ik doe mijn eigen dingetjes, scharrel wat rond en probeer weer energie te krijgen ook voor de leuke dingen.

Hoe het nu verder gaat, ik heb geen idee.
Mijn leidinggevende liet vorige week weten een andere baan te hebben en ik zit toch ook wel wat te stressen wie haar opvolger zal worden en of die ook zo prettig in de omgang is als zij...

Volgende maand weer naar het ziekenhuis, voor weer een MRI-scan. Afwachten maar weer en hopen op goed nieuws.

Wat ik wel eens doe ik lekker onder de zonnebank. Al dat licht maakt flink wat serotonine aan en daar word je 'blij' van. Bovendien neem je en tijd voor jezelf en zorg je dat je iets onderneemt die dag.
Iedereen in dit topic, ik wens jullie allemaal heel veel sterkte. Of het nu jezelf betreft, of een familielid/partner.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:31

In 2006 kwam ik uiteindelijk na veel klachten terecht bij een psycholoog (was toen 20). Het was zelfs zo erg dat ik angst kreeg. Angst in school (HBO) angst in de tram, angst in de supermarkt. Veel dingen kostte teveel energie, ik piekerde me suf en maakte me overal druk om.
Uiteindelijk kwam naar voren dat ik een gegeneraliseerde angststoornis heb.
Ik ben tot december 2007 in therapie geweest. Ben sinds zomer 2007 aan de anti depressiva.

Ik heb geen angst meer. Ben nog wel af en toe extreem zenuwachtig, met maagpijn en erg misselijk. Vooral zondag en maandag.

Ik zit nu in het laatste jaar en ben bezig met mijn afrondende stage. Ma tm woe. draai ik in mijn eentje een klas (groep 5) en het kost me nu wel mijn kop.
Ik ben zo bezig met de klas te krijgen zoals ik wil en donderdag en vrijdag is het weer foetsie en begin ik maandag opnieuw. Ik loop overal achteraan en werk me een slag in de ronte.
Op maandag en dinsdag ben ik half 6 thuis en zeker tot half 9 nog bezig. Op Woensdag ben ik om 3 uur thuis terwijl de kinderen al om kwart over 12 weg zijn. De halve zondag ben ik ook bezig voor stage en ik moet ook nog mijn scriptie doen.

Ik ben weer een beetje terug bij af en ben blij dat ik bijna op vakantie ga naar Tunesië anders ga ik er echt aan onder door

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:36

Jeetje Alet, wat een gebeurtenissen de afgelopen anderhalf jaar! Ga je je werk nu weer langzaam opbouwen, of blijf je eerst een tijd thuis? Succes in ieder geval met de nieuwe leidinggevende...

Pinacolada schreef:
Minder werken kan niet? Is ook niet zo makkelijk natuurlijk.
Ik voelde me echt goed..nu beetje half en tis meteen minder..bah!
Hebben jullie nou ook dat je "bang" bent om ergens heen te gaan omdat je je niet lekker voelt?

Ja dat heb ik heel erg. Spreek niet zo vaak meer met vrienden af, omdat ik bang ben dat ik me dan niet lekker voel.
Doe nu meestal op het laatste moment afspreken als ik me goed voel, zo van: "kan je nu?"
Ik voel me best wel schuldig als ik weer iemand moet afzeggen, hebben jullie dat ook? En hoe reageert jullie omgeving er eigenlijk op,
dat je vaak niet mee kan, verjaardagen soms af moet zeggen of als je wel gaat soms na een kwartiertje ofzo toch
weer weggaat omdat het wat teveel is? En hoe doen jullie het met vakantie plannen, gewoon doen? Of toch maar niet...

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:44

Ik heb dat ook ja, had 2 weken terug met vriendin afgesproken en zit je tegenaan te kijken zeg maar (klinkt raar) en voelde me ook niet lekker. Nu belde ze deze week zal ik langskomen en niks aan de hand. Ga morgen naar het theater...aan de ene kant enorm zin in en zie er ook een tijd naar uit maar aan de andere kant vind ik het eng.

Ik heb gewoon gezegd tegen vriendinnen etc. van ik maak geen afspraken meer, beter als steeds alles afzeggen.

Zonnebank zat ik ook aan te denken, lijkt me lekker en kan ook wel kleurtje gebruiken. Zolang ik lekker bezig ben voel ik me ook prima..maar anders ga ik weer piekeren.

Ben wel blij dat er meer jongeren zijn met dezelfde problemen!

@ Haagsemeid: Weet je stageschool van je problemen?