Informatie over Kraken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Coot

Re: Informatie over Kraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:10

Hey Britt! Ik weet niet of je me nog kent, maar jou ouders komen regelmatig bij ons in de kroeg!
Ik ben Corrine. Had Penotti geloof ik in de tijd dat jij Samaco nog had. Lang geleden dus.

Maargoed, over je vraag..
Ik heb zelf een lange tijd bij de chiropractor gelopen in Groningen in de Wijert, een erg goede.
Is zeker een aanrader..
Hij word deels vergoed door de verzekering, als je meer wilt weten PB me maar Lachen

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 18:58

Rianneke, ik ben met je eens dat het twee totaal verschillende takken van behandeling zijn, maar ben het niet met je eens dat een manueel therapeut alleen maar een beetje los kraakt.. Ik heb door beide behandeld en de Chiro hielp bij mij totaal niet. Ik ben daar een hele poos onder behandeling geweest en kreeg ook steeds te horen dat zij er wel voor zou zorgen dat ik niet geopereerd hoefde te worden (en deze mensen staan hier hoog aangeschreven hoor!) na een half jaar ben ik samen met de huisarts + neuroloog in gesprek gegaan om te kijken wat er evt. verder nog zou kunnen en ben toen bij de manueel therapeut gekomen (is tevens fysiotherapeut) en hij heeft nooit gezegd van dit of van dat, hij hielp me gewoon zo goed mogelijk. ik kon in die periode niet meer zelfstandig m'n bed uitkomen (om aan te geven hoe erg het was) en hij zorgde ervoor dat ik nog 2 a 3 x per week in ieder geval een stukje kon wandelen. na de operatie ging het weer mis en sindsdien ga ik naar hem toe als het ff niet meer wil, en ik kan dus niet zonder dat losmaken. ik ben trouwens wel high als ik weer de 1e behandeling krijg en drink ook altijd een boel water (is om de afvalstoffen uit te plassen)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 19:28

Zammie schreef:
maar ben het niet met je eens dat een manueel therapeut alleen maar een beetje los kraakt..

hoe bedoel je dit? een manueel therapeut maakt je vooral los met eventueel wat gekraak... maar hij zet niet zoals een chiropractor je lijf weer echt recht op zen plek. bij een manueel therapeut zal je als je lichaam daadwerkelijk scheef staat ook naar toe blijven gaan omdat je last blijft houden. maar ik denk dat jij een hernia-achtig iets had of niet? want als er zenuwen bij komen kijken kan een chiropractor ook weinig doen. ook is het zo dat niet iedereen baat heeft bij de chiropractor... ligt ook aan je klachten.
wel slecht trouwens van jou chiropractor dat ie zo veel beloofde Ach gut de mijne beloofde in het begin helemaal niks. ze constateerde alleen wat er scheef stond.
en de chiropractor is ook de enige die mijn spieren weer los krijgt! (omdat het scheef staat gaan bij mij spieren heel erg trekken en schieten op slot ofzo) een fysio heeft wel eens geprobeert mijn rug los te maken, maar die heeft het zelfs opgegeven Clown

ook nog iets leuks trouwens... ik had sinds jonge leeftijd last van mijn rug en vroeger bij de kinderdokter op school zeiden ze dat mijn ene been langer was als de ander ook vertelde die zelfde kinderdokter dat ik met een holle rug stond en ik oefeningen moest doen voor mijn "zwakke" lange rug....
en wat denk je... ik kom bij de chiropractor en zij vertelt mij dat als ze mijn heup rechtzet ik weer even lange benen krijg Clown en dat die holle rug van mij helemaal niet erg is en dat ik juist een heel erg sterke rug had. Haha!

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 20:09

Hmm. Ik heb een hele tijd bij een manueel therapeut gelopen die naar mijn idee juist wel rechtszette. Hij begon de behandeling heel veel te meten en te doen, dan ging hij met de gegevens even zitten en wist hij hoe hij dit keer de behandeling wou doen. Hij had het er ook over dat mijn rug scheef was en die probeerde hij dan recht te zetten. Echter kraakte hij niet, hij bewoog zeg maar mijn rug bepaalde kanten op en oefende dan op bepaalde plekken tegelijk hoge druk uit. Zo me hele rug en nek langs. Sommige wervels, vooral hoog in me nek, deden wel pijn en na zo'n behandeling was ik doodop. Maar echt gruwelijk pijn deed het ook niet, ik vond het te doen, hij zei wel dat ik een bikkel was, dus andere mensen dachten misschien soms anders over de hoeveelheid pijn dat het deed Clown
Die behandeling werkte echt geweldig. Ik had dan een half jaar/jaar geen last van me rug. Dan maakte ik weer een afspraak. Alleen helaas is hij ineens verdwenen Verdrietig hij had een slijmbeurs ofzo, dus hij kon niet werken en daarna heb ik nooit meer iets van hem gehoord, volgens mij is zijn hele praktijk opgedoekt ofzo.

Nu loop ik bij een andere manueel therapeut (eveneens fysio) en zij kraakt mij wel. Duwt ook wel, maar ook kraken en ze geeft me oefeningen mee om ook mijn onder rug sterker te maken. Het helpt wel, maar een stuk minder dan mijn vorige therapeut.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 20:22

Ja Rianekke, ik heb een hernia = nog een losse tussenwerfelschijf en deze speelt dus af en toe op en moet dus weer op de plek gekraakt worden. de hernia is al een keer geopereerd, maar is niet volledig verwijderd en zit er nu al weer een poos. Ik ben gelukkig niet scheef en kan daar dus niets over zeggen. (behalve dat je natuurlijk een verkeerde houding krijgt door pijn in de rug en daardoor ook spierpijn krijgt) Maar ik wordt dus in allerlei houdingen gelegd (op de behandelbank) en hij doet dan allerlei bewegingen om dus die rug weer los te krijgen, tevens behandeld hij de rug met kraken en dit is bij mij wel pijnlijk. Ik kan het nog niet hebben als iemand een hand op m'n rug legt. Zal wel met de zenuwpijn te maken hebben. maar waar het hierom ging de nekbehandeling was bij chiro en manueel therapeut precies hetzelfde... Je hoofd wordt (bij mij tenminste) dan naar links of rechts gelegd tegen je schouder en dan wachten ze tot je ontspannen bent en dat wordt hij met een ruk gekraakt. Dit vond ik altijd eng, had het idee dat ze je de nek zo zouden kunnen breken en vandaar dat ik dus, als het me lukte, eronderuit probeerde te komen. heb 1 werfel scheef in mijn nek staan en daar heb ik na mijn weten geen last van, maar iedereen wil het behandelen...

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 20:31

Ben ik de enige die aan PotC dacht? Haha!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 21:16

Veirl schreef:

Zal wel aan mij liggen, mar ik begrijp hem niet...

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 21:40

Zammie schreef:
Veirl schreef:

Zal wel aan mij liggen, mar ik begrijp hem niet...

Een 'monster' in PotC heet: The Kraken. Vandaar Ja

Even weer ontopic: Ik heb op een site gekeken van een chiropractor (nog bedankt voor de tip Corrine!), dus ik ga daar maar eens een keertje langs.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 22:05

Knoffer schreef:
Hmm. Ik heb een hele tijd bij een manueel therapeut gelopen die naar mijn idee juist wel rechtszette. Hij begon de behandeling heel veel te meten en te doen, dan ging hij met de gegevens even zitten en wist hij hoe hij dit keer de behandeling wou doen. Hij had het er ook over dat mijn rug scheef was en die probeerde hij dan recht te zetten. Echter kraakte hij niet, hij bewoog zeg maar mijn rug bepaalde kanten op en oefende dan op bepaalde plekken tegelijk hoge druk uit. Zo me hele rug en nek langs. Sommige wervels, vooral hoog in me nek, deden wel pijn en na zo'n behandeling was ik doodop. Maar echt gruwelijk pijn deed het ook niet, ik vond het te doen, hij zei wel dat ik een bikkel was, dus andere mensen dachten misschien soms anders over de hoeveelheid pijn dat het deed Clown Die behandeling werkte echt geweldig. Ik had dan een half jaar/jaar geen last van me rug. Dan maakte ik weer een afspraak. Alleen helaas is hij ineens verdwenen Verdrietig hij had een slijmbeurs ofzo, dus hij kon niet werken en daarna heb ik nooit meer iets van hem gehoord, volgens mij is zijn hele praktijk opgedoekt ofzo.

Nu loop ik bij een andere manueel therapeut (eveneens fysio) en zij kraakt mij wel. Duwt ook wel, maar ook kraken en ze geeft me oefeningen mee om ook mijn onder rug sterker te maken. Het helpt wel, maar een stuk minder dan mijn vorige therapeut.

Ik loop sinds kort bij een orthomanueel arts. Dit omdat mijn rug scheef staat en mijn linkerbeen langer is dan mijn rechterbeen. Hij is fel tegen kraken. Hij gaat mijn rug rechtzetten op dezelfde manier als hierboven. Het doet bij mij best veel pijn, maar het gaat best goed en ik hoop dat het blijvend effect heeft Lachen

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 22:15

Ik wil het binnenkort ook eens gaan proberen, weet alleen nog niet of ik bij een chiropractor, kraker wil of bij manueel therapeut.
Heb de laatste tijd echt heel erg last van m'n rug... Ik kan constant voelen dat mijn rug aanwezig is en soms doet het echt zeer..
Ook heb ik het idee dat het na het paardrijden erger word Verdrietig
en dat is dus echt niet de bedoeling

Dobby91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 22:59

Mijn rug is vandaag ook gekraakt, moet zeggen dat t nu wel fijn voelt. Haha! Moet nog zien of ik vaker ga, ook heeft ze iets met mijn heup gedaan. Moet eerlijk zeggen dat ik dat verhaal niet zo kon volgen, die stond niet helemaal goed ofzo. Vork

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 01:15

Ik ga binnenkort voor manuele therapie.
Sinds een paar weken heb ik ondraaglijke rugpijn, die geen seconde van de dag weggaat Scheve mond

Volgens de huisarts zijn de si gewrichten in mijn bekken geblokkeerd, links bijna helemaal vast en rechts iets minder.

Hiervoor heb ik (in 2005) mensendiecktherapie gehad, omdat er vanuit gegaan werd dat het mijn houding was die de rugklachten veroorzaakte. Op de foto was er niks te zien aan mijn rug en de blokkade in mijn si gewrichten was toendertijd aanzienlijk minder.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 01:26

Chrisje92 schreef:
Knoffer schreef:
Hmm. Ik heb een hele tijd bij een manueel therapeut gelopen die naar mijn idee juist wel rechtszette. Hij begon de behandeling heel veel te meten en te doen, dan ging hij met de gegevens even zitten en wist hij hoe hij dit keer de behandeling wou doen. Hij had het er ook over dat mijn rug scheef was en die probeerde hij dan recht te zetten. Echter kraakte hij niet, hij bewoog zeg maar mijn rug bepaalde kanten op en oefende dan op bepaalde plekken tegelijk hoge druk uit. Zo me hele rug en nek langs. Sommige wervels, vooral hoog in me nek, deden wel pijn en na zo'n behandeling was ik doodop. Maar echt gruwelijk pijn deed het ook niet, ik vond het te doen, hij zei wel dat ik een bikkel was, dus andere mensen dachten misschien soms anders over de hoeveelheid pijn dat het deed Clown Die behandeling werkte echt geweldig. Ik had dan een half jaar/jaar geen last van me rug. Dan maakte ik weer een afspraak. Alleen helaas is hij ineens verdwenen Verdrietig hij had een slijmbeurs ofzo, dus hij kon niet werken en daarna heb ik nooit meer iets van hem gehoord, volgens mij is zijn hele praktijk opgedoekt ofzo.

Ik loop sinds kort bij een orthomanueel arts. Dit omdat mijn rug scheef staat en mijn linkerbeen langer is dan mijn rechterbeen. Hij is fel tegen kraken. Hij gaat mijn rug rechtzetten op dezelfde manier als hierboven. Het doet bij mij best veel pijn, maar het gaat best goed en ik hoop dat het blijvend effect heeft Lachen

Al die verschillende benamingen....
Bij mij hielp dat in ieder geval wel goed. Niet 1 behandeling nooit meer last van me rug, maar de klachten bleven wel lang uit.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 23:36

ik heb bijna 2 jaar pijnvrij gelopen dankzij de chiropractor Pling een maandje terug begon het alleen weer op te spelen (na een paar uhm...valpartijtjes Clown ) en ben ik weer 2 keer geweest en nu hoop ik weer 2 jaar weg te blijven...
maar voor een pijnvrije rug/nek heb ik alles over!!! je weet weer hoe fijn het is als je alles weer kunt doen en nergens last van hebt.

zammie -> tegen een hernia kan niemand iets doen (behalve diegene die opereert dan Knipoog ) maar wel fijn dat je zoveel baat hebt met dat losmaken!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 23:39

Ja rianneke, daar kwam ik later ook wel achter. Dit was in 1994 en toen had je nog geen internet (je kunt het haast niet geloven dat er nog geen internet was toen) en je kon alleen maar in de bieb wat informatie vinden. Vandaar dat ik wel kritischer ben geworden hoor! Maar goed, zei had dat nooit mogen zeggen en ik daar ook nog een half jaar lang iedere week naar toe, maar goed, dat was toen....

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 00:05

idd dat was toen Ach gut mijn chiropractor vraagt gelukkig wel ver door en vraagt desnoods foto's van het ziekenhuis op enz enz... en ze zegt ook dingen heel eerlijk gelukkig.
een hernia is ook eigenlijk wel het ergste wat je kan hebben aan je rug waarbij opereren eigenlijk je redmiddel is!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 00:13

Ja het mes is er ook wel ingegaan.... maar de chirurg had al tegen me gezegd dat het een hele moeilijke plek was om te opereren (normaal duurt de operatie 3 kwartier, bij mij ruim 3,5 uur) en daardoor is de tussenwerfelschijf die daarboven zit ook los komen te zitten. De hernia is wel weer erger geworden door dejaren heen, maar met pijnbestrijding is dat redelijk uit te houden. de builging disc zit me soms echt verkeerd en dat is dan ook het moment dat ik naar de manueel therapeut ga, en dan hoop ik altijd dat hij hem weer snel in het gareel krijgt, helaas lukt dat niet altijd...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 00:20

Ik loop ook al enige tijd bij een chiropractor. Had een afspraak gemaakt omdat ik het zo ontzettend zat was om constant rugklachten te hebben dus ik dacht ik laat m de boel even lekker loskraken....helaas bleek ik andere klachten te hebben en zit ik nu maandenlang aan een bekkenband, behandelingen en oefeningen vast. Maar mijn nek heeft ie toch wel heel fijn losgekraakt hoor!

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:57

Ik loop bij een Manueel Therapeut, deze kraakt mijn rug. Ik vind het niet heel veel pijn doen, maar lekker is het ook niet Tong uitsteken Daarna is het altijd wel een stuk beter! Maar bij mij houdt dat losse gevoel helaas maar een dag of 3 aan.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:07

Brittol schreef:
Is chiropractie niet een tak van manuele therapie?

Nee absoluut niet, hele andere opleiding!

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:09

Yellowfish schreef:
Mijn fysiotherapeut kraakt me altijd. Mijn rug en mijn nek Ja heerlijk, alleen wat een rotgeluid altijd *LOL*

Dan hoop ik voor je dat hij daarnaast ook manuele therapeut is?
Een fysiotherapeut mag namelijk helemaal niet kraken en is daar ook niet voor opgeleid.
Zeker met de wervelkolom moet je oppassen een keer een verkeerde beweging en je hebt zo een dwarslaesie!

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:12

Rianneke schreef:

nee!!! een chiropractor heeft echt een opleiding gedaan tot chiropractor (zit in engeland als het goed is en is een lange en dure opleiding)
een manueel therapeut kraakt je wel, maar probeert voornamelijk met duwen en trekken de boel weer los te krijgen... maar hij pakt het probleem niet echt aan want hij laat de boel scheef staan Haha!
een chiropractor zet al je wervels en eventueel je bekken weer echt recht. en als het weer recht staat heb je er ook geen last van dat het vast gaat zitten.
[/quote]

Dat is dus onzin. Als je een goede manuele therapeut hebt pakt hij dus wel het probleem aan. Zo simpel is het niet!
Sowieso zijn er alleen al drie richtingen binnen de manuele therapie.
Je hebt de OMT, SOMT en de van der Bijl methode.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:15

En dan mijn laatste berichtje Knipoog
Mijn vriend volgt opleiding Orthopedische Manuele Therapie in Utrecht en zoals ik al zei heb je dus 3 richtingen.

Er zitten helaas een hoop prutsers in het vak. Gelukkig is mijn vriend een goede. Mensen komen bij hem en de meeste hebben maximaal 3 behandelingen nodig en zijn dan pijnvrij. Zelfs een hele hoop al na 1 behandeling en dit zegt denk ik genoeg.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:17

Haagsemeid schreef:
Yellowfish schreef:
Mijn fysiotherapeut kraakt me altijd. Mijn rug en mijn nek Ja heerlijk, alleen wat een rotgeluid altijd *LOL*

Dan hoop ik voor je dat hij daarnaast ook manuele therapeut is?
Een fysiotherapeut mag namelijk helemaal niet kraken en is daar ook niet voor opgeleid.
Zeker met de wervelkolom moet je oppassen een keer een verkeerde beweging en je hebt zo een dwarslaesie!

nou nou dat is ook wat overdreven. je moet wel heel wat doen wil je een dwarslaesie veroorzaken.
de rest van je posts kloppen wel.

Waar je wel op moet letten is dat kraken alleen je problemen niet oplost, maar een zetje in de goede richting geeft.
Je moet het niet te vaak laten doen, want dan krijg je juist een vorm van instabiliteit. De goed opgeleide manueeltherapeut zal je dan ook altijd oefeningen meegeven om de spieren soepel en sterker te maken.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:39

Haagsemeid schreef:
Rianneke schreef:
nee!!! een chiropractor heeft echt een opleiding gedaan tot chiropractor (zit in engeland als het goed is en is een lange en dure opleiding)
een manueel therapeut kraakt je wel, maar probeert voornamelijk met duwen en trekken de boel weer los te krijgen... maar hij pakt het probleem niet echt aan want hij laat de boel scheef staan Haha!
een chiropractor zet al je wervels en eventueel je bekken weer echt recht. en als het weer recht staat heb je er ook geen last van dat het vast gaat zitten.

Sowieso zijn er alleen al drie richtingen binnen de manuele therapie.
Je hebt de OMT, SOMT en de van der Bijl methode.

Daar doelde ik inderdaad op. Ik weet dat er meerdere richtingen in de manuele therapie zijn en Wikipedia bevestigde dat chiropractor een vorm van manuele is. Klik. (Ja, nu is wiki niet een hele betrouwbare bron, maar vaak zit het wel in de goede richting en zelf weet ik er niet zoveel van.) Dat er verschillende opleidingen heeft hoeft natuurlijk niet te betekenen dat het niet onder elkaar kan vallen.