Ontzettende last van m'n rug; wat te doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jasia

Re: Ontzettende last van m'n rug; wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 23:00

Ik zal het eens proberen, dankje! Lachen

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 23:04

Ik ken jouw probleem. Alleen komt bij mij de pijn meer vanuit mn bekken. Maar ik ben dus ook "scheef" en heb al verschillende steunzolen gehad maar de pijn wordt er niet minder van. Na 2 jaar wordt de pijn nog steeds alleen maar erger. Ik ben pas 16 heb al een botscan, fysio etc etc gehad. Als een steunzool bij jou kan helpen heb je geluk Haha!. Succes ermee!

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 23:09

Voor de mensen die "scheef" staan, dit kan komen door een verkorte iliopsoasspier.
Deze spier zit gehecht aan de lendewervels en aan de binnenkant van je bekken/liezen.
Als je dus scheef bent betekent dit dat die spier aan de ene kant harder trekt dan aan de ander kant, en hij kan zelfs heel je wervelkolom aan gort trekken, je kunt hier ook hernia's van krijgen.
Door het bekken weer recht te laten zetten en de iliopsoasspier te rekken , gaat de trekkracht van de wervelkolom af en zal de pijn duidelijk verminderen.
kijk anders eens op www.congercure.nl
Ik ben hier zelf ook enkele malen geweest , alleen mijn probleem is daar niet mee op te lossen, omdat het bij mij echt in de tussenwervelschijf zit.
In ieder geval succes ermee.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 21:06

Ik hoop het ook ChrissiejJ Tong uitsteken Lachen

@ Darwin; waar is dat? Bloos

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:30

Voor jou een beetje ver weg......is in Eindhoven.
Maar als je geen hele erge afwijkingen hebt, hoef je er misschien maar 2 of 3 keer heen.
Ik ben voor mijn rug al 4 keer bij de rugpoli Twente geweest, das 150 km bij mij vandaan, maar als iemand je kan helpen, moet je niet naar afstand kijken vind ik.
In ieder geval succes met je rug.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 22:06

Waarom verwijst je huisarts je niet door naar een orthopeed of neuroloog? Die kan dan foto's maken en evt. een scan om uit te sluiten dat er iets structureels aan de hand is met je skelet en zenuwen.

Als je al naar een podotherapeut wilt, ga dan in ieder geval naar een podoPOSTURAALtherapeut.
Een podotherapeut kijkt tot de knie, een podoposturaaltherapeut kijkt naar je gehele houding van top tot teen en dat is als je scheef in je rug en bekken staat heel belangrijk.

Toch zie ik een podotherapeut/podoposturaaltherapeut als een vorm van symptoombestrijding en zou ik als ik jou was eerst willen weten wat er uberhaupt met je aan de hand is. Daarna kun je altijd nog kiezen voor de beste oplossing voor dat probleem.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 22:56

Dankjewel Darwin Lachen

Firedancer: De eerste keer zei hij dat ik paracetamol moest nemen (toen was ik 11)..
De tweede keer kreeg ik mensendieck therapeut..
De derde keer manuele therapie..

Dus nu ga ik zeggen dat niks helpt en dat ik eindelijk eens iets wil dat écht helpt Ja .. En ik laat me niet afpoeieren Haha!

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 00:18

idd eerst foto's laten maken van je rug!
heb ik ook laten doen...
als uiteindelijk blijkt dat er niets afwijkends te zien is op de foto, kan je evrder gaan kijken.
ik ga persoonlijk altijd naar een ostheopaat. deze pijnbestrijding werkt voor mij het beste.

ook kan het zijn dat jij rugpijn hebt gekregen, doordat je paard last had van zijn rug.
trok hij zijn rug samen, en zette hij zijn rug vast?
dat betekent dat jij alle klappen op moet vangen.
dit kan ook voor een pijnlijke rug zorgen...

mijn rugpijn komt doordat ik te lenig ben. ik kan me in zulke vage posities laten verkeren, dat mijn rug daardoor vaak vast komt te zitten.
hierdoor krijg ik de pijn.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:58

Hup naar die huisarts, liever nog vandaag dan morgen. Ik weet niet wanneer je vakantie hebt, maar waarom tot de vakantie wachten? Je hebt enorme last van je rug en dat is je (vind ik) 10x meer waard dan een les op school. Je hebt vast wel een les die je kan missen, waarvan je de aantekeningen etc. van de klasgenoten kan overnemen.

Sowieso nu eens goed doorvragen naar foto's. De meeste huisartsen stemmen wel in als jij daar binnen 5 minuten 3x naar vraagt. Daarnaast goed duidelijk maken dat je in je dagelijks leven behoorlijk wordt gehinderd door je klachten. Er mag nu wel eens iets aan gedaan worden, dan je iedere keer weer afschepen met een therapie 'die wellicht zal helpen'. Dus dan mag je best wel wat overdrijven Knipoog

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:58

Heey .. tja ik heb dus ook ongeveer hetzelfde probleem als jou eh. Maar ik ben vandaag dus voor de 6de keer (!!!), en dan al die andere bezoeken aan therapie ziekenhuizen etc niet meegeteld, terug geweest naar de huisarts, maar ik ben dus al bij de orthopeed geweest etc, maar ik kreeg nu ineens te horen: je rug staat niet scheef (ik heb al van 3 artsen gehoord dat het wel zo is en van 3 die zeggen dat het niet zo is ??) ik ben nu door gestuurd naar ceasar (??) therapie. En moet iedere dag oefeningen doen en dat voor een half jaar lang. En dan hopen dat het beter wordt. Wat zei hij nu: mijn rug is overbelast, terwijl ik een half jaar lang alles heb laten vallen en alles steeds erger wordt etc etc, en dit zou de oplossing zijn. Verder is er niets aan de hand zei hij. Toen ik vroeg hoe het kon dat mijn pijn zo erg was wist ie niks te zeggen. Al met al ben ik geen stap verder gekomen en iedereen vertelt me iets anders dus ik weet niet meer wie ik moet geloven. Ik ga nu zelfs naar een ziekenhuis in belgië in de hoop dat ze me daar verder kunnen helpen. Ik wil je iig de tip meegeven: laat ze goed zoeken naar wat je hebt en laat je niet afschepen, want ik ben na 2 jaar nog geen stap verder gekomen!
Nogmaals heel veel succes en als je iets weet laat het me weten Haha!

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 21:06

@Nargileg: Toen de pijn begon hadi k m'n paard nog niet, en reed ik ook nog niet..

@Sjonniej: Ik bedoel in de krokusvakantie die duurt 3 weken ofzo.. Ik wil/kan geen lessen meer missen, omdat ik de laatste tijd vaak afwezig ben geweest wegens privéomstandigheden..

@ChrissiejJ: Succes! Jeetje..

gietepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:01

Misschien heb ik niet goed doorgelezen maar heb je al ooit aan accupunctuur gedacht?

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 19:55

gietepiet schreef:
Misschien heb ik niet goed doorgelezen maar heb je al ooit aan accupunctuur gedacht?

Uhm ja en nee.
Brr, ik ben als de dood voor naalden Nagelbijten / Gniffelen

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:58

Is zeer goed pijnbestrijdingsmiddel heb er zelf heel veel aan gehad en het doet geen pijn is niet eng etc

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:32

Niet gaan symptoombestrijden. Eerst weten wat de OORZAAK is en dan OPLOSSINGEN gaan zoeken, voordat je symptomen gaat verdoezelen.

Zolang je de onderliggende oorzaak niet weet ga je toch niet links en rechts de noodsignalen van je lichaam "verhullen" zonder dat je weet of je door er doorheen te lopen meer schade aan richt???

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:36

Ik heb niet alles gelezen, maar ik heb zelf ook erge rugklachten (vanaf m'n 18e, ben nu 23). Ik ben ook naar de osteopaat geweest. En het helpt verrekkes! Voor even dan, want het kwam weer terug. Nu heb ik een ander matras op m'n bed en m'n rugpijn is een heel stuk minder.

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:41

Ik heb ook al 3,5 jaar erge rugklachten. Begon met een val van mn paard..
Ik heb ook al bij de fysio gelopen en bij de manueel. Manueel helpt wel, maar inderdaad voor een paar dagen. Zolang ik er 2 keer per week heen ga, gaat het goed. Maar ik ben niet van plan dat mn hele leven te doen.

Ik heb in de zomer ook een nieuw (behoorlijk hard maar daar wen je aan!) matras gekocht, en echt, het is een stuk minder! Daarnaast letten op je houding. Niet ingezakt zitten op school of achter de pc bijvoorbeeld. Met staan erop letten dat je op beide benen staat.

Mijn rugklachten zijn nu een stuk minder. Ik heb wel dagen dat het weer behoorlijk vast zit, maar na een douche of uitrekken en een beetje in alle bochten wringen, kraakt het meestal vanzelf los. Niet dat dat nou zo goed is.

Clue van dit verhaal: kijk inderdaad eens naar je matras. Ga erop liggen op je zij en op je buik en vraag aan iemand of je wervelkolom recht ligt. Het kan een heel stuk schelen om op een echt goed matras te slapen..

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 23:16

Ik zweer zelf bij mijn waterbed, F10 met extra heupzone versteviging en een goed kussen, heb sylvana kussen erop liggen. Hoef echt niet een nacht op een matras te liggen want dan heb ik veel meer klachten enzo.

Verder is het id van groot belang continu letten op je houding, hoe zit ik, hoe sta ik, hoe loop ik, hoe til ik maar ik mag er vanuit gaan dat een rugpatient dat allemaal al gehoord heeft van therapeuten

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:15

ik heb gister een nieuw bed gekregen. Met een nieuwe matras. Een harde dus. Maar ik stond nu een stuk minder 'gebroken' op zeg maar. Minder last van mijn rug etc. Een andere matras kan dus inderdaad helpen.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:16

ik heb al vanaf mijn 16de pijn en nu ben ik bijna 23, maar bij mij was het gelijk duidelijk, ik ben 5 meter naar beneden gevallen (de hooi zolder) en een paar wervels waren verschoven (zitten nog steeds niet helemaal goed) en alles was zwaar gekneusd, ik ben ook echt overal al geweest en niks helpt bij mij, ik heb leren leven met continue pijn in mijn rug. Prettig is anders. Maar er is niks aan te doen meer. Zelf wilt bij mij advil een beetje werken, ik wissel het ook erg af, want anders helpt helemaal niks meer tegen de pijn. Ook slik ik er niet meer als 3 op een dag, daar ben ik heel strikt in, als ik dat niet doe heb ik dadelijk helemaal een verotte maagwand.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:33

Hoe ik van mijn rugpijn ben afgeraakt: Eerst aantal sessie bij de manueel therapeut. Vervolgens aantal keer bij de accupunctuur geweest (meerbepaald de naaldjes en ook de cups of hoe het ook heet), daarna nog een week ofzo reflex spray gebruikt toen ik iets voelde en ik ben er nu een goed jaar vanaf. Daarvoor heb ik een klein jaar erg veel last gehad (lees: vaak veel pijn bij het rijden, kon enkel stappen, bij het zitten pijn, liggen pijn, ... Ik kon amper een kwartier lang zonder pijn zitten). Verder let ik ook wel op mn houding als ik zit, lig of rechtsta.

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:52

Ik heb al eerder hier gereageerd en heb laatst ook een topic aangemaakt. Ik ben na 2.5 jaar er eindelijk vanaf. Ik ben naar een chiropractor geweest. Bleek dat ik al 2.5 jaar een onsteking in mijn heup heb door een val van het paard. Door die val en het snelle opstaan heb ik toen iets verrekt en dat is gaan ontsteken enzo. Maar bezoekje aan de chiropractor en je eens laten kraken kan nooit kwaad. Hij wist in 5 min. wat het was terwijl 6-7 andere dokters het nooit hebben geweten.
En nu na 2x een behandeling van 10 minuutjes zoiets heb ik voor het eerst weer zonder pijn kunnen gaan werken, lopen, naar school kunnen gaan etc. Haha!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 00:13

Bij mij ook iets in die aard. Ooit ook gevallen en ook op die kant heb ik het meeste last. Bleek ik een ontsteking van het iliosacraal gewricht te hebben ( dus eigelijk verbinding tussen bekken en wervelkolom). Ik had daarnaast spierhypertrofie van bepaalde rugspieren, spierspanningen.
Heupen stonden ook niet gelijk. Alles is zeg maar weet op zn plaats gezet.Daarna nog naar de accupunctuur geweest omdat het nog niet helemaal over was, wel beter. Zij legde mij uit dat het logisch is aangezien de spieren zo 'verkrampt' waren, waardoor ik onmogelijk de goede doorbloeding kon hebben om volledig van de rugpijn verlost te zijn en dus ook de ontsteking. Met die potjes worden de spieren vacuum aangetrokken en vastgehouden, zodat ze gaan lossen. Ze had me voorspeld een keer of 4-5 te moeten gaan. Want ik had echt donkerblauwe plekken en naarmate de spierspanningen afnamen moest ook de blauwe kleur afnemen tot verdwijnen. Na elke behandeling een avond vrij van pijn, was gewoon heerlijk. En idd na een 4-5 tal keer was het veeel beter. Daarna nog wat reflexspray gebruikt aangezienn daar ontstekingsremmer inzit en ook een roborans, waardoor je opwarming krijgt en het dus ook niet slecht was voor spieren en doorbloeding. En waarempel ik kan weer pijnloos paardrijden, zelfs doorzitten (wat ik een jaar niet kon). Nu geregeld eens laten bijwerken. Ik heb nu na de examens weer wat last van stijve rug, dus gauw nog eens langsgaan bij die twee.

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:36

zitake schreef:
Bij mij ook iets in die aard. Ooit ook gevallen en ook op die kant heb ik het meeste last. Bleek ik een ontsteking van het iliosacraal gewricht te hebben ( dus eigelijk verbinding tussen bekken en wervelkolom).

Ja daar zit bij mij ook de ontsteking.