Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_Sigrid_ schreef:In mijn ogen is het trekken van verstandskiezen één van de manieren om kaakchirurgen aan het werk te houden. Dat is namelijk de meest voorkomende handeling die ze moeten verrichten...
Een vriendin van mij moest ook haar verstandskiezen laten verwijderen omdat ze er "eventueel, misschien in de toekomst last van zou KUNNEN krijgen". Ze heeft het wel gedaan. Resultaat: wekenlange ontsteking die met 3 antibioticakuren tegengegaan moest worden.
Dus: Als er geen pijn is of andere medische gronden. Gewoon lekker laten zitten. Verstandskiezen verwijderen is echt iets van de laatste tijd.
_Sigrid_ schreef:Even een fabeltje uit de wereld helpen: Van verstandskiezen gaan je tanden niet scheeftstaan. Zie hier...
Vaak wordt ook gezegd dat het noodzakelijk is om de verstandskiezen te verwijderen omdat anders de ondertanden scheef kunnen gaan staan. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dit niet te kloppen; het scheef gaan staan van de ondertanden komt inderdaad veel voor bij (jong) volwassenen, maar de verstandskiezen zijn niet de oorzaak, zie 'veel gestelde vragen' onderaan!
http://www.tandartsencombi.nl/pages/default.asp?articleid=67065&token=
Ik blijf bij mijn advies. Alleen laten verwijderen indien er een medische noodzaak voor is. En niet uit voorzorg, zoals nu vaak gebeurd. Was nog vergeten te vermelden dat die vriendin van mij (in mijn eerdere reactie) door het hele gebeuren ongeveer 2 maanden lang haar kaken maar 1 cm van elkaar kon krijgen. Ze heeft hiervoor zelfs fysiotherapie gehad!!! Dit alles terwijl ze voorheen nergens last van had.
Sodera schreef:Ik heb de hele pagina doorgelezen en hier staat verschillende keren dat er wel problemen kunnen ontstaan ivm verstandskiezen, scheef doorbreken en hierdoor niet kunnen doorbreken en ook wel het scheefzetten van andere tanden.. Jij geeft nu een heel gekleurd beeld, ik zou de hele pagina nog eens goed doorlezen..
Breitling schreef:Ik was ook doodsbang voor de tandarts en alles in 1 keer er uit laten halen betekende voor mij maar 1 keer stress en 1 keer verdovings prikken.
Verstandskiezen verwijderen is ook zo gebeurt hoor.
Hannanas schreef:Breitling schreef:Ik was ook doodsbang voor de tandarts en alles in 1 keer er uit laten halen betekende voor mij maar 1 keer stress en 1 keer verdovings prikken.
Verstandskiezen verwijderen is ook zo gebeurt hoor.
Echt?
zit toch verschrikkelijk vast??, helemaal al ze niet zijn doorgebroken:S:S.
_Sigrid_ schreef:Tuurlijk, als ze echt heel scheefgroeien is het beter als ze verwijderd worden! Maar waar ik op doel is dat verstandskiezen worden verwijderd omdat het "hoort" of uit gewoonte. Soms is er niet eens een directe aanleiding voor. Daarom dus, geen last...lekker laten zitten.
Mijn verstandskiezen boven staan prima en linksonder staat hij een tikkie scheef. Maar ik heb er totaal geen last van, dus laat ik het lekker zo.
Skitter schreef:_Sigrid_ schreef:Tuurlijk, als ze echt heel scheefgroeien is het beter als ze verwijderd worden! Maar waar ik op doel is dat verstandskiezen worden verwijderd omdat het "hoort" of uit gewoonte. Soms is er niet eens een directe aanleiding voor. Daarom dus, geen last...lekker laten zitten.
Mijn verstandskiezen boven staan prima en linksonder staat hij een tikkie scheef. Maar ik heb er totaal geen last van, dus laat ik het lekker zo.
Maar das ook dom als je dat doetDaarom laat je ook fotos maken. En ook dan is het nog de vraag of ze uberhaupt doorkomen, maar als ze er zo scheef of richting andere tanden zitten, zou ik ze laten verwijderen. Dat heb ik ook gedaan. En gewoon alles tegelijk. Ze zijn er dan toch, ik ga niet wachten tot ik misschien last van heb, Gewoon eruit, huppa. Toevallig zaten ze alle vier tegen mn kaak aan te groeien dus ja..
Ik vond het ook een beetje eng (ik ging onder volledige narcose) maar tegelijk had ik zoiets van ik laat het op me af komen, niet nervous zijn. Nou prikje in je arm, hand ofzo, dan spuiten ze daar wat in en je valt zo rustig in slaap. Voor je het weet ben je alweer wakker aan het worden en kun je naar huis. Ik kreeg hardcore pijnstillers mee (vicoden) en moest ze inderdaad ook gebruiken. Van die pillen werd je zo rustig he, net als je aan het dromen was, echt heel grappig maar ze hielpen wel. Ook was mijn kaak wat dik geworden, maar niet echt opvallend (wel voor mij
)
Dit was ong. 3 dagen zo en daarna had ik er eigenlijk geen last van. Hechtingen waren inmiddels opgelost (ook meden doordat ik er staand aan ging zitten) Wel moest ik mijn 'gaten' spoelen (Kreeg ook zo'n mooie spuit mee daarvoor) omdat er dan eten in kwam. Dat was wel heel vervelend. Op mn werk at ik gewoon joghurt, omdat ik geen zin had om daar te staan spoelen. En als ik iets at en niet ging spoelen kreeg ik ontzettend veel last van mijn mond/hoofd. Maar dat is nu gelukkig alweer over, niets aan het handje nu. Het afbetalen is nu het enige waar ik nog last van heb :=