ouders staan niet achter verwijderen van verstandskiezen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lanatje

Re: ouders staan niet achter verwijderen van verstandskiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 14:30

Hoi,

als je in België woont gaat dat toch via de mutualiteit?
Heb die van mij alle 4 tegelijk laten verwijderen onder volledige narcose in de eeuwfeest kliniek in Antwerpen ( niet ver van jou).
Normaal krijg je pas naderhand de papieren met de kosten van de ziekenkas, met eventueel de opleg die je zelf moet betalen.
Die was bij mij zo miniem dat we het niet eens hebben aangegeven bij de ziekteverzekering.

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:33

Ik begrijp je moeder van de ene kant: ze wil geen kleinzerigheid, ze wil niet dat je met elk wissewasje naar de dokter rent.

Maar naar mijn idee draaft ze een beetje door. De tandarts zegt niet voor niks dat je ze moet laten trekken. Hij kan voorzien dat je last van je tanden krijgt als je ze er niet uit laat trekken, iets wat je moeder NIET kan voorzien. Dit is preventief bedoeld, zodat je er over een tijd geen last van krijgt.

Heb zelf 4 jaar geleden ook op advies van de tandarts mijn verstandskiezen eruit laten halen. Is een kleine ingreep, ik had er een weekje last van, en meer niet. Iedereen verschilt natuurlijk.

Bedenk je: het is JOUW gebit, jij moet er heel je leven mee doen. Over jouw gebit beslis jij!

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 22:35

Jeetje.. Had je ook niet erg veel gaatjes als je nog nooit naar een TA bent geweest?

Kleinzerigheid bij een dokter ok maar een tandarts? Je hebt maar 1 paar grote mensentanden en daar moet je je hele leven mee doen..... Zometeen heeft ze op haar 25e een kunstgebit omdat haar moeder het niet nodig vond om naar de TA te gaan!!

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 01:21

Nope, geen gaatjes, klein beetje tandsteen, maar meer dan dat niet (gelukkig, ik doe in m'n broek bij de gedachte aan een gaatje Bloos! ). Verder staan mijn tanden mooi recht, dus ik ben gezegend met een goed gebit Lachen

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 01:26

Nu staan je tanden nog wel mooi recht, maar als die verstandskiezen beginnen te duwen en je dan te lang wacht zoals ik kan je nog terug met orthodontie beginnen. Tevens hebben ze ook mijn 4 tanden waar ze tegen zaten beschadigd, wellicht moet daar ook nog één van getrokken worden. Zou er dus echt niet mee wachten. (en hier in België wordt dat nogal vrij probleemloos onder volledige narcose gedaan, had er ook enorm schrik voor, en dan valt het nogal mee!)

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 01:52

In mijn ogen is het trekken van verstandskiezen één van de manieren om kaakchirurgen aan het werk te houden. Dat is namelijk de meest voorkomende handeling die ze moeten verrichten...

Een vriendin van mij moest ook haar verstandskiezen laten verwijderen omdat ze er "eventueel, misschien in de toekomst last van zou KUNNEN krijgen". Ze heeft het wel gedaan. Resultaat: wekenlange ontsteking die met 3 antibioticakuren tegengegaan moest worden.

Dus: Als er geen pijn is of andere medische gronden. Gewoon lekker laten zitten. Verstandskiezen verwijderen is echt iets van de laatste tijd.

In Nederland gebeurd het altijd bij een kaakchirurg en deze behandeling wordt dan ook altijd vergoed.

Succes ermee!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 02:04

Ik ben ook wel bekend met een grote angst voor tandartsen. Het mogelijk laten trekken van verstandskiezen heeft mij ook erg lang lichtelijk neurotisch laten zijn, tot de verstandskiezen van een vriendin getrokken moesten worden. (zij heeft er dus te lang mee gewacht). Omdat het ziekenhuis waar ze het snelst terecht kon anderhalf uur weg was en ze zelf niet mocht rijden daarna ben ik meegeweest en heb haar handje vastgehouden, en dus meegekeken. Sindsdien zie ik er veel minder tegenop. Het drama in mijn hoofd was groter dan de realiteit.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 02:06

Ik neem aan dat je verzekering de tandartskosten niet dekt? Ik moet daar 1x in het jaar voor op controle, wil de verzekering betalen..

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 04:35

_Sigrid_ schreef:
In mijn ogen is het trekken van verstandskiezen één van de manieren om kaakchirurgen aan het werk te houden. Dat is namelijk de meest voorkomende handeling die ze moeten verrichten...

Een vriendin van mij moest ook haar verstandskiezen laten verwijderen omdat ze er "eventueel, misschien in de toekomst last van zou KUNNEN krijgen". Ze heeft het wel gedaan. Resultaat: wekenlange ontsteking die met 3 antibioticakuren tegengegaan moest worden.

Dus: Als er geen pijn is of andere medische gronden. Gewoon lekker laten zitten. Verstandskiezen verwijderen is echt iets van de laatste tijd.

Als je fotos laat maken, kun je dus zien waar ze heen groeien en of je er uiteindelijk last van gaat krijgen of niet. En daarbij, zijn er maar weinig mensen (vooral vrouwen) die hun verstandskiezen kunnen houden. Zo'n 90% groeit gewoonweg verkeerd of past gewoon niet.

Ik heb fotos laten maken en de mijne groeiden allemaal scheef. 2 waren al een beetje doorgekomen en de andere 2 nog niet. Maar als die doorkwamen dan zou de rest van mijn gebit ongetwijfel scheef trekken. En ik heb verder ook een mooie rechte gebit, dus liever niet. Ik heb ze dan ook alle 4 laten verwijderen, onder volledige narcose. Het mooiste: Ik heb geen verzekering en moet het dus gewoon betalen.

Ik snap je moeder absoluut niet. Je krijgt het geld terug en dan ben je er vanaf. Waarschijnlijk groeien ze inderdaad scheef en mochten ze toch nog een keer doorkomen, ga je ontzettend last van hebben. Niet alleen van het doorkomen zelf maar ook omdat ze de rest van je gebit gaan verkl*ten. Lekker dan Scheve mond

Als ik jou was, zou ik het doen. Zeg je moeder maar dat het jouw gebit is en zij hoeft er straks niet mee rond te lopen als je straks pijn en een scheef gebit hebt. Het is echt geen gekke behandeling hoor, volgens mij 7-8 van de 10 mensen laten dit doen, omdat het MOET. Het is pas bijzonder als het NIET moet.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 06:50

Ik ben nog steeds de gelukkige eigenaar van mijn verstandskiezen..maar ik mocht een tandje in mijn gehemelte laten verwijderen dus heb de kaakchirurg al aan 't werk gehouden Knipoog
Lijkt mij dat je het gewoon moet laten doen want je kan er inderdaad veel last van krijgen en bovendien kan het zijn dat er te weinig ruimte voor de andere tanden ontstaat en je tanden scheef gaan staan. Tegen die tijd moet je een beugel EN alsnog die kiezen trekken.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:42

Even een fabeltje uit de wereld helpen: Van verstandskiezen gaan je tanden niet scheeftstaan. Zie hier...

Vaak wordt ook gezegd dat het noodzakelijk is om de verstandskiezen te verwijderen omdat anders de ondertanden scheef kunnen gaan staan. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dit niet te kloppen; het scheef gaan staan van de ondertanden komt inderdaad veel voor bij (jong) volwassenen, maar de verstandskiezen zijn niet de oorzaak, zie 'veel gestelde vragen' onderaan!
http://www.tandartsencombi.nl/pages/default.asp?articleid=67065&token=

Ik blijf bij mijn advies. Alleen laten verwijderen indien er een medische noodzaak voor is. En niet uit voorzorg, zoals nu vaak gebeurd. Was nog vergeten te vermelden dat die vriendin van mij (in mijn eerdere reactie) door het hele gebeuren ongeveer 2 maanden lang haar kaken maar 1 cm van elkaar kon krijgen. Ze heeft hiervoor zelfs fysiotherapie gehad!!! Dit alles terwijl ze voorheen nergens last van had.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:46

Mijn man had een tandarts en die was verbaasd dat hij ze nog had, en zei dat ze er uit moesten.Hij had een jaar later een andere tandarts en die zei er niks van, hij heeft ze nog en niks geen last van gehad ooit.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:40

_Sigrid_ schreef:
Even een fabeltje uit de wereld helpen: Van verstandskiezen gaan je tanden niet scheeftstaan. Zie hier...

Vaak wordt ook gezegd dat het noodzakelijk is om de verstandskiezen te verwijderen omdat anders de ondertanden scheef kunnen gaan staan. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dit niet te kloppen; het scheef gaan staan van de ondertanden komt inderdaad veel voor bij (jong) volwassenen, maar de verstandskiezen zijn niet de oorzaak, zie 'veel gestelde vragen' onderaan!
http://www.tandartsencombi.nl/pages/default.asp?articleid=67065&token=

Ik blijf bij mijn advies. Alleen laten verwijderen indien er een medische noodzaak voor is. En niet uit voorzorg, zoals nu vaak gebeurd. Was nog vergeten te vermelden dat die vriendin van mij (in mijn eerdere reactie) door het hele gebeuren ongeveer 2 maanden lang haar kaken maar 1 cm van elkaar kon krijgen. Ze heeft hiervoor zelfs fysiotherapie gehad!!! Dit alles terwijl ze voorheen nergens last van had.

Ik heb de hele pagina doorgelezen en hier staat verschillende keren dat er wel problemen kunnen ontstaan ivm verstandskiezen, scheef doorbreken en hierdoor niet kunnen doorbreken en ook wel het scheefzetten van andere tanden.. Jij geeft nu een heel gekleurd beeld, ik zou de hele pagina nog eens goed doorlezen..

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:01

als de tandarts zegt dat ze er uit moeten zou ik ze er toch maar uit halen. Ik heb vreselijk last gehad van mijn verstandskiezen omdat ze van de 1 op de andere dag onwijs gingen ontsteken. Doordat ze zo ontstoken waren moest ik eerst aan de antibiotica pas als de ontsteking weg was kon ik geholpen worden. Ik heb dus anderhalve week met pijn gelopen die niet te harden was. Mijn 1e kies was in mn kaak gegroeit en mn andere kies onder mn kaak. Die van mij zijn er in het ziekenhuis uit gehaalt en op een stel dikke wangen na en behoorlijke napijn heb ik nergens last van gehad ik was blij dat ze er uit waren.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:07

Sodera schreef:
Ik heb de hele pagina doorgelezen en hier staat verschillende keren dat er wel problemen kunnen ontstaan ivm verstandskiezen, scheef doorbreken en hierdoor niet kunnen doorbreken en ook wel het scheefzetten van andere tanden.. Jij geeft nu een heel gekleurd beeld, ik zou de hele pagina nog eens goed doorlezen..

Tuurlijk, als ze echt heel scheefgroeien is het beter als ze verwijderd worden! Maar waar ik op doel is dat verstandskiezen worden verwijderd omdat het "hoort" of uit gewoonte. Soms is er niet eens een directe aanleiding voor. Daarom dus, geen last...lekker laten zitten.
Mijn verstandskiezen boven staan prima en linksonder staat hij een tikkie scheef. Maar ik heb er totaal geen last van, dus laat ik het lekker zo.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:13

ahja ik heb laatst ook foto's laten maken.
ik heb dus 3 verstandkiezen waarvan 1 ontzettend scheef groeit richting mijn achterste kies ( nog onder het tandvlees ).
Grote kans dus dat die problemen gaat veroorzaken.

We zullen het zien, ga niet bij voorbaat ze alle 3 eruit halen... ben als de dood voor de tandarts, laat staan 3 van die enorm vaste joekels eruit laten halen.
( heb voor mijn beugel jaaaaaaaren terug 6 kiezen moeten laten trekken, was zo gebeurd... maar dan spreek je wel over melkkiezen ( geloof ik allemaal ) en niet van die grote vaste dingen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:22

Ik was ook doodsbang voor de tandarts en alles in 1 keer er uit laten halen betekende voor mij maar 1 keer stress en 1 keer verdovings prikken.

Verstandskiezen verwijderen is ook zo gebeurt hoor.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:29

Breitling schreef:
Ik was ook doodsbang voor de tandarts en alles in 1 keer er uit laten halen betekende voor mij maar 1 keer stress en 1 keer verdovings prikken.

Echt?

zit toch verschrikkelijk vast??, helemaal al ze niet zijn doorgebroken:S:S.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:36

Bij mij is het in het ziekenhuis bij de kaakchirurg gebeurt. ze maken gewoon een sneetje en dan wippen ze hem er zo uit en krijg je oplos hechtingen die na een paar dagen weggesmolten zijn. De 2 die bij mij vast zaten heeft even wat tijd gekost omdat ze daar flink aan moesten vrikken Haha! maar al met al viel het me reuze mee en was het zo gebeurt. Het klink allemaal veel enger als dat het is. Door de kracht die er soms bij komt kijken kan het wel na die tijd beurs aan voelen (en dik worden) maar al met al als je niet te veel gekke dingen hebt (zoals ik dus wel had) valt het reuze mee

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:03

Hannanas schreef:
Breitling schreef:

Echt?

zit toch verschrikkelijk vast??, helemaal al ze niet zijn doorgebroken:S:S.

idd klopt in een kwartiertje sta je weer buiten en dan heb je het voor altijd gehad, een keer even doorzetten en je bent van die ondingen af, ze hebben geen nut maar kunnen wel enorm gaan onsteken dus als het in een keer kan zeker doen, succes

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:58

_Sigrid_ schreef:
Tuurlijk, als ze echt heel scheefgroeien is het beter als ze verwijderd worden! Maar waar ik op doel is dat verstandskiezen worden verwijderd omdat het "hoort" of uit gewoonte. Soms is er niet eens een directe aanleiding voor. Daarom dus, geen last...lekker laten zitten.
Mijn verstandskiezen boven staan prima en linksonder staat hij een tikkie scheef. Maar ik heb er totaal geen last van, dus laat ik het lekker zo.

Maar das ook dom als je dat doet Tong uitsteken Daarom laat je ook fotos maken. En ook dan is het nog de vraag of ze uberhaupt doorkomen, maar als ze er zo scheef of richting andere tanden zitten, zou ik ze laten verwijderen. Dat heb ik ook gedaan. En gewoon alles tegelijk. Ze zijn er dan toch, ik ga niet wachten tot ik misschien last van heb, Gewoon eruit, huppa. Toevallig zaten ze alle vier tegen mn kaak aan te groeien dus ja..

Ik vond het ook een beetje eng (ik ging onder volledige narcose) maar tegelijk had ik zoiets van ik laat het op me af komen, niet nervous zijn. Nou prikje in je arm, hand ofzo, dan spuiten ze daar wat in en je valt zo rustig in slaap. Voor je het weet ben je alweer wakker aan het worden en kun je naar huis. Ik kreeg hardcore pijnstillers mee (vicoden) en moest ze inderdaad ook gebruiken. Van die pillen werd je zo rustig he, net als je aan het dromen was, echt heel grappig maar ze hielpen wel Tong uitsteken. Ook was mijn kaak wat dik geworden, maar niet echt opvallend (wel voor mij Tong uitsteken )

Dit was ong. 3 dagen zo en daarna had ik er eigenlijk geen last van. Hechtingen waren inmiddels opgelost (ook meden doordat ik er staand aan ging zitten) Wel moest ik mijn 'gaten' spoelen (Kreeg ook zo'n mooie spuit mee daarvoor) omdat er dan eten in kwam. Dat was wel heel vervelend. Op mn werk at ik gewoon joghurt, omdat ik geen zin had om daar te staan spoelen. En als ik iets at en niet ging spoelen kreeg ik ontzettend veel last van mijn mond/hoofd. Maar dat is nu gelukkig alweer over, niets aan het handje nu. Het afbetalen is nu het enige waar ik nog last van heb Nagelbijten / Gniffelen

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 00:37

Skitter schreef:
_Sigrid_ schreef:

Maar das ook dom als je dat doet Tong uitsteken Daarom laat je ook fotos maken. En ook dan is het nog de vraag of ze uberhaupt doorkomen, maar als ze er zo scheef of richting andere tanden zitten, zou ik ze laten verwijderen. Dat heb ik ook gedaan. En gewoon alles tegelijk. Ze zijn er dan toch, ik ga niet wachten tot ik misschien last van heb, Gewoon eruit, huppa. Toevallig zaten ze alle vier tegen mn kaak aan te groeien dus ja..

Ik vond het ook een beetje eng (ik ging onder volledige narcose) maar tegelijk had ik zoiets van ik laat het op me af komen, niet nervous zijn. Nou prikje in je arm, hand ofzo, dan spuiten ze daar wat in en je valt zo rustig in slaap. Voor je het weet ben je alweer wakker aan het worden en kun je naar huis. Ik kreeg hardcore pijnstillers mee (vicoden) en moest ze inderdaad ook gebruiken. Van die pillen werd je zo rustig he, net als je aan het dromen was, echt heel grappig maar ze hielpen wel Tong uitsteken. Ook was mijn kaak wat dik geworden, maar niet echt opvallend (wel voor mij Tong uitsteken )

Dit was ong. 3 dagen zo en daarna had ik er eigenlijk geen last van. Hechtingen waren inmiddels opgelost (ook meden doordat ik er staand aan ging zitten) Wel moest ik mijn 'gaten' spoelen (Kreeg ook zo'n mooie spuit mee daarvoor) omdat er dan eten in kwam. Dat was wel heel vervelend. Op mn werk at ik gewoon joghurt, omdat ik geen zin had om daar te staan spoelen. En als ik iets at en niet ging spoelen kreeg ik ontzettend veel last van mijn mond/hoofd. Maar dat is nu gelukkig alweer over, niets aan het handje nu. Het afbetalen is nu het enige waar ik nog last van heb :=

Nagelbijten / Gniffelen

In Amerika laten doen?
Dat is zoiezo wat anders kwa medicijnen Vork -> je pijnstillers.

Wat zijn de grote risico's dan om het via een korte algehele narcose te doen?