steraliseren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

coydog

Re: steraliseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:27

Na de geboorte van de tweede, waar ik bijna het leven bij gelaten had, wilde ik ook een sterilisatie.
"Nou nee hoor mevrouwtje u bent nog te jong"(24).
Zelfs mijn argument dat ik liever 2 kinderen had met moeder dan 3 zonder was niet sterk genoeg.
En ondertussen ben ik 38 en heb vorig jaar nog eens geïnformeerd, ja hoor het kon nu wel, maar of ik dan de kosten van ziekenhuisopname wel even zelf wilde betalen *slik* minstens €1200,-
Ik wacht nu dus braaf tot het weer vergoed wordt.
Ik verwacht dus dat je weinig kans maakt als je de 35 nog niet gepasseerd bent.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 11:19

Wordt het dan ook niet meer vergoed, dat is pas dom.
Als ik 30 ben ga ik het weer proberen en misschien nog wel eerder ik blijf gewoon zeuren.

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:49

Ik ken een meisje die was begin 20 toen ze gesteriliseerd werd. Als jij dat wilt moeten ze dat gewoon doen. Jij bent degene die hormonen slikt, geen kinderen wil en dus gesteriliseert wil worden. Daar moeten ze gewoon naar luisteren.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 19:41

Ja zo dacht ik dus ook maar zo simpel ligt dat dus toch weer niet.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:50

Kedevr schreef:
Ik ken een meisje die was begin 20 toen ze gesteriliseerd werd. Als jij dat wilt moeten ze dat gewoon doen. Jij bent degene die hormonen slikt, geen kinderen wil en dus gesteriliseert wil worden. Daar moeten ze gewoon naar luisteren.

Dat is geen normale situatie en dat doen ze ook niet zomaar.

Tijdje geleden bijna jaar zat ik ook bij de gynacoloog (hoe je het ook schrijft) ook ik twijfel heel erg maar zou niet voor een sterlistatie kiezen, ze kunnen het bij een vrouw namelijk niet herstellen.

Mannen wel maar dan kan het nog fout gaan, ik wilde graag een implanon dat is een staafje in je boven arm blijft 5 jaar zitten en geeft maar minimaal aan hormonen af.
Misschien is dat wat voor jou?

Ik heb het niet gedaan omdat ik gewoon weg niet weet wat ik wil

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 14:19

Ondanks dat dit topic wat ouder is wil ik toch even reageren.

Wat betreft de onomkeerbaarheid: Volgens mijn informatie zijn er verschillende sterilisatiemethodes en naargelang hoe het gedaan wordt (volspuiten, doorbranden, afklemmen,...) kan het wel omkeerbaar gemaakt worden. Maar de kans dat je dan zwanger wordt is kleiner en de kans op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap is groter.

Wat betreft mijzelf: Ik ben 32 en zwanger van mijn tweede kindje. Beide zwangerschappen verlipen/verlopen moeizaam: veel overgeven, misselijkheid, ziek, rugpijn, brandend maagzuur enzovoort. Door een handicap is mijn rug erg zwak en kan de belasting van een zwangerschap nauwelijks aan. Wij hebben altijd maar twee kindjes gewild dus als ons prutske geboren is is voor ons het gezinnetje compleet.
Allemaal redenen dus om te zeggen: ik wil nooit meer zwanger worden.
Nu kan je natuurlijk nooit nooit zeggen en je weet niet wat de toekomst brengt. Als een kindje zou sterven, als de relatie uit elkaar zou gaan en ik zou een nieuwe partner hebben,... denk ik daar misschien toch wel anders over. Maar ik denk toch dat ik voldoende redenen heb om aan te nemen dat dit mijn laatste zwangerschap zal zijn.
Omdat ik door mijn handicap mijn kindje met een keizersnee moet krijgen overweeg ik om me dan ineens ook te laten steriliseren. Het is op die manier geen extra operatie en ik hoef me nooit meer zorgen te maken om anticonceptie en of mijn lichaam een volgende zwangerschap wel aankan.
Nu is een sterilisatie redelijk definitief dus ik wil mij grondig informeren. Zijn er hier vrouwen die zich hebben laten steriliseren en hun ervaringen willen delen?

@TS: Toen ik 28 was was ik nog zeker dat ik geen kinderen wilde. Toen ik 29 was was ik gepland zwanger. Clown
Als je nog geen kinderen hebt zou ik toch iets voorzichtiger zijn en liever niet laten steriliseren. Anderzijds geef ik diegenen die zeggen dat jij oud genoeg bent om zelf beslissingen te kunnen maken groot gelijk. Als je weet dat er een kans is dat je er spijt van krijgt en je bent bereid die consequeties op je te nemen...

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 14:22

Ik zou ook kiezen voor het koperspiraal, goed in te brengen en ik had ook geen behoeftes meer aan hormonen na drie kinderen. En dit bevalt prima!

Inbrengen is goed te doen. Klinkt eng maar sterlilisatie ingreep is ook eng Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 14:25

Pfoeh, ik herken me wel in verhaal van TS
ik ben nu al een ruime tijd over gestapt op de nuvaring,
Minder heftig als de pil, dat merk ik in ieder geval wel,
Maar ik weet ook zeker dat ik geen kinderen van mezelf wil. en idd zeker niet na mijn 30 e ( ben nu 29 en single)
Ik heb zowiezo geen behoefte aan kinderen, vind ze leuk van een ander, even , maar niet 24/7
Ook heb ik paniekstoornis en adhd en dat wil ik ook niet doorgeven aan mijn kinderen vandaar mijn motivatie
stereliseren lijkt me heel erg heftig ...
maar ik snap de TS wel.
Liefste zou ik dan net als bij katten meteen alles laten weghalen, hoppa ben je ook van die rottige ongesteldheid af Knipoog

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 14:29

Esmeralda schreef:
apart eigelijk, als een man kom, dan is er weinig gezeur, komt er een vrouw dan, doen ze moeilijk. Maar goed, als het echt jou oprechte beslissing is, dan zouden ze daar gehoor aan moeten geven.

Bij een man doen ze ook moeilijk hoor.... bij die van mij deden ze dat tenminste wel. Terwijl wij toch heel duidelijk medische redenen hebben om het niet nog een keer aan te durven.

TS> er zijn vast wel gynaecologen die jou wel willen steriliseren maar wat nou als je spijt krijgt? Je kunt nooit meer terug. Sterilisatie is heel erg definitief en dat houdt veel meer mensen bezig, dat is niet omdat ik nou toevallig moeder ben.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 14:32

crossmonster schreef:
Liefste zou ik dan net als bij katten meteen alles laten weghalen, hoppa ben je ook van die rottige ongesteldheid af Knipoog

Dat je dan gelijk van je ongesteldheid af bent is natuurlijk ideaal maar nadeel is natuurlijk wel dat je dan gelijk in de overgang komt met alle nadelige gevolgen vandien.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 14:37

crossmonster schreef:

Als dat zo was, liet ik het vandaag nog doen, dat zou makkelijk zijn zeg Haha!
Ik ben 37 , en ik wist al vanaf mijn 16de, dat ik geen kinderen wilde, en ik wil ze nog steeds niet.
De reden dat ik nog steeds aan de pil ben, is eigenlijk alleen maar gemakzucht.
Je kan er de klok op gelijk zetten, komt het een keer niet uit , dan slik je gewoon een week/maand door, en je bent niet zo erg ongesteld.
Dit zijn eigenlijk de redenen dat ik me nog niet heb laten steriliseren.
Ze zeggen dan wel dat je met de pil meer kans op borstkanker hebt, maar je schijnt minder kans op baarmoederhalskanker te hebben, of het echt waar is weet ik niet hoor.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 14:41

Ik ben ook 28 jaar en ik weet ook al van kleins af aan dat ik geen kinderen wil.
Het is zo vanzelfsprekend dat vrouwen kinderen willen en nemen, mensen in mijn omgeving kunnen het niet bevatten dat ik er geen wil.

"ooo wacht maar over een paar jaar, dan gaan je moedergevoelens kriebelen en wil je kinderen"
Dat hoor ik al vanaf mijn 18e zo'n beetje en er kriebelen nog steeds geen moedergevoelens, nog geeneens een beetje. Ik probeer me soms voor te stellen hoe het zou zijn als ik er wel 1 had en ik ben gek op mijn nichtjes en neefjes maar een eigen kind hoef ik echt niet. Dan krijg ik weer de opmerking dat het heel anders is als je een eigen kind hebt maar nope geen verandering in mijn gevoel.

Als je het echt zeker weet en alles zorgvuldig hebt overwogen, waarom zou je dan niet over je eigen lichaam mogen beslissen? Het is toch g@dv@rd@mm@ je eigen keus ?!?! Kan me daar zo boos over maken he Boos!
Oke, als je 20 jaar bent kan ik me voorstellen dat ze je niet zomaar sterilliseren maar als je al zo lang met dezelfde gevoelens rondloopt en je wilt van die pillen, spiraaltjes en weet ik veel wat nog meer af waarom niet ?

Ik heb me (nog) niet laten sterilliseren, maar zit er wel aan te denken.
De gedachte dat het definitief is, schrikt me min of meer nog steeds af.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 14:52

MissYvette4u schreef:
Als je het echt zeker weet en alles zorgvuldig hebt overwogen, waarom zou je dan niet over je eigen lichaam mogen beslissen? Het is toch g@dv@rd@mm@ je eigen keus ?!?! Kan me daar zo boos over maken he Boos!

Misschien omdat er heel veel mensen zijn die zeg zo tot hun 33e beweren zeker te weten nooit een kind te willen en dan tussen hun 35e en 40e alsnog zwanger worden.

Als ze al die mensen gesterilisseerd hadden dan hadden ze een groot probleem gehad.

Waarom ze het verzoek van coydog afwijzen snap ik ook niet. Ze heeft tenslotte al 2 kinderen en als een volgende zwangerschap een risico is dan moet sterilisatie wel mogelijk zijn vind ik.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 14:55

kasparonda schreef:
Ja maar stereliseren is maar een kleine ingreep je kan meteen weer naar huis.
Jij bent er nog niet uit maar ik wel.

ik heb me vorig jaar laten steriliseren, een kleine ingreep wil ik het niet noemen, ik heb nog nooit van mijn leven zo,n pijn in m,n mieter gehad

het viel mij behoorlijk tegen, nu ben ik er blij mee. ik wordt niet meer per ongeluk zwanger Haha!

ben reuze blij met m,n twee koters maar vind het mooi zat zo

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 20:09

MissYvette4u schreef:
Ik ben ook 28 jaar en ik weet ook al van kleins af aan dat ik geen kinderen wil.
Het is zo vanzelfsprekend dat vrouwen kinderen willen en nemen, mensen in mijn omgeving kunnen het niet bevatten dat ik er geen wil.

"ooo wacht maar over een paar jaar, dan gaan je moedergevoelens kriebelen en wil je kinderen"
Dat hoor ik al vanaf mijn 18e zo'n beetje en er kriebelen nog steeds geen moedergevoelens, nog geeneens een beetje. Ik probeer me soms voor te stellen hoe het zou zijn als ik er wel 1 had en ik ben gek op mijn nichtjes en neefjes maar een eigen kind hoef ik echt niet. Dan krijg ik weer de opmerking dat het heel anders is als je een eigen kind hebt maar nope geen verandering in mijn gevoel.

Oke, als je 20 jaar bent kan ik me voorstellen dat ze je niet zomaar sterilliseren maar als je al zo lang met dezelfde gevoelens rondloopt en je wilt van die pillen, spiraaltjes en weet ik veel wat nog meer af waarom niet ?

Ik heb me (nog) niet laten sterilliseren, maar zit er wel aan te denken.
De gedachte dat het definitief is, schrikt me min of meer nog steeds af.

Haha, ik herken mezelf helemaal in jouw verhaal.
Wacht maar tot je biologische klok gaat tikken, dan wil je ze wel.
Nou, ik denk dat ze bij mij zijn vergeten de batterijen erin te doen, want mijn biologische klok tikt nog steeds niet Nagelbijten / Gniffelen
Het lijkt idd wel vanzelfsprekend dat je als vrouw kinderen wil, daarom heb ik een tijd terug ook een discussie geopend op bokt.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 10:05

lindsey schreef:
Misschien omdat er heel veel mensen zijn die zeg zo tot hun 33e beweren zeker te weten nooit een kind te willen en dan tussen hun 35e en 40e alsnog zwanger worden.

Ze maken zichzelf dan niet echt geloofwaardig.
Als je een beslissing neemt, neem dan ook de verantwoordelijkheid die het met zich meebrengt.

Laatst vroeg me iemand wie er voor mij moet zorgen als ik later oud en kinderloos ben....
Dus ik vroeg die persoon "dus jij hebt jouw 2 zoons alleen maar zodat ze later voor jou kunnen zorgen??"
Alsof de ouderen alleen maar hun kinderen hebben, en dus geen familieleden, vrienden en kennissen.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 10:19

Oscar schreef:
Ik denk dat je er goed aan doet om eens met een andere arts te praten, wellicht denkt die er anders over.
Zelf heb ik ook geen kinderen en ik wil ze ook absoluut niet. Toen ik 28 was niet, en nu ik 35 ben ook niet. Ik ben er altijd al heel zeker van geweest, eigenlijk hetzelfde als wat jij nu hebt.
Ik vind dat iemand van 28 best zelf mag bepalen wat ze met haar lichaam wil doen. Als je een willekeurige tatoo- of piercingshop binnenstapt dan kun je binnen een paar uur compleet legaal verminkt worden, daar maakt ook niemand een punt van Knipoog

AMEN Afgod
Heb je er later spijt van? Pech voor jou, je bent 28 dan ben je volwassen genoeg om de beslissing te maken. Dat hoeft de dokter niet te doen in jou plaats!
Ik ben 20 en zou het al willen Bloos En ik weet 100% zeker dat ik nooit kinderen ga willen.
Al weet ik dat 20 echt wel beetje te jong is Knipoog Maar als ik 5j verder ben doe ik het zeker(of mijn vriend)desnoods ga ik er voor naar thailand Clown
Die ***hormonen zijn ook niet echt bevordelijk voor de vrouw, maar dat moet dan weer WEL kunnen...belachelijk!

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 23:27

Rock schreef:
Tja, ze hebben nu eenmaal richtlijnen en steriliseren écht niet gauw, hoe goed je argumenten ook zijn.

Ik ben nu 22 en heb als het goed is binnen nu en een paar weken 3 kinderen. Zelf vind ik steriliseren een te grote ingreep, maar ze zullen het ook bij mij niet doen, ondanks het feit dat ik al kinderen heb.

Ook mijn vriend (27) komt nog niet in aanmerking voor sterilisatie geloof ik, pas vanaf 30 doen ze dat, maar bij mannen is het nog wel een stuk makkelijker omkeerbaar.

In de tijd dat mijn moeder zich liet steriliseren (1990) was het in ieder geval een onomkeerbaar proces.

Mijn zoon is geboren op 18 september 1992 en ik ben in december 1992 gesteriliseerd, hij was mijn tweede kindje. Ik was toen zelf 25 en er werd totaal niet moeilijk over gedaan, ik weet niet of ze die grens inmiddels veranderd hebben natuurlijk, maar toen was het geen enkel probleem

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 23:30

gewoon laten steriliseren als je toch zeker weet wat je wilt ...ik wil ook nooit geen kinderen ben ookm niet aande pil By the Way wat me enorm goed bevalt ! Vork

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 23:44

kasparonda schreef:
ja en als ik nu al een kind had deden ze ook veel minder moeilijk, dus ze willen eigenlijk dat je een kind krijgt.
ik vind dat het mijn eigen verantwoordelijkheid is, als ik een kind krijg en het blijkt achteraf dat het niet mijn ding is blijft het toch mijn verantwoordelijkheid.
Ik snap niet dat hier zo moeilijk over gedaan word.

dat is niet helemaal waar.
Ik ben nu bijna 26..heb 2 kinderen en ben totaal 6 keer zwanger geworden ongeacht anticonceptie.
Vorige week zei de gynecoloog nog :
Sorry maar ik vind je te jong..neem maar een spiraaltje dan praten we over een jaar of 5 wel weer af.

Dus ongeacht of je kinderen hebt..ze doen het niet Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 00:00

Hier nog eentje die al sinds haar 11e stellig zegt geen kids te willen en ook de hormonen beu is... maar sterilisatie vind ik wel ingrijpend... ik ken ook zat mensen die jaren géén kids wilden en dan echt van de één op de andere dag toch maar gingen proberen.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 03:09

kasparonda schreef:
Wordt het dan ook niet meer vergoed, dat is pas dom.
Als ik 30 ben ga ik het weer proberen en misschien nog wel eerder ik blijf gewoon zeuren.

Het lukt je toch niet omdat voor elkaar te krijgen,, gewoon weg omdat je niks mankeert en je nog veelste te jong bent

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:41

Zou je als man wel vroeg(er) mogen steriliseren denken jullie ?

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:53

Bij mannen zou het sowieso veiliger zijn dan bij vrouwen.

Bij vrouwen is er nog altijd een kleine kans dat je zwanger wordt.
Tenzij je een hysterectomie laat doen natuurlijk. (baarmoeder-wegname.)

Ik vind dat er geen grens-leeftijd moet zijn.
Ik denk ook dat het onwettig is van je gynaecoloog om je te weigeren. Als hij dat doet moet hij normaal gezien een collega doorverwijzen.
Het zou me verbazen mocht er een wet bestaan op het steriliseren.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:02

Zeg nooit nooit maar ik vind het knap als je deze stapt durft te zeggen.
Ik ben dus iemand die heel graag zwanger wil worden maar door 2 buitenbaarmoederlijke zwangerschappen (1 eileider verwijderd en 1 eileider afgeklemd dus steralisatie) niet meer kan. Er zijn toch genoeg voorbehoedsmiddelen die ervoor kunnen zorgen dat je niet zwanger wordt; om nu gelijk de klem erop te zetten.......... Ik kan je zeggen dat ik doordat ik geen 'functionerende' eileiders heb, me heel leeg voel dus weet echt wat je doet. Succes!