gescheurde enkelband, hoe lang?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

riete

Re: gescheurde enkelband, hoe lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 14:32

Ik kan je niet genoeg zeggen dat je heel voorzichtig moet zijn.

Ik heb twee jaar geleden voor het eerst mijn ligamenten aan mijn enkel gescheurd, gips gehad en daarna een brace. Als ik dacht dat alles weer in orde was 3 maand later, op vakentie, weer mijn ligamenten gescheurd. Opnieuw een gips en dan bekomen met brace, en ondertussen ook nog kine gevolgd. Weer 5 a 6 maanden niets tegengekomen, weer omgeslagen en weer helemaal doorgescheurd, daarna nog eens.

Na de vierde keer in 1 jaar, begon iedereen door te hebben dat het niet normaal was. We hebben stressfoto's genomen van mijn voet en bleek dat hij veel te veel kon plooien en dat er een gat in zat binnenin.

Ik heb me dus laten opereren in mei, dus dat is nu al een hele tijd. Wel zeker 15 weken niet op mogen lopen, maar nu is mijn voet veel steviger en heb ik er praktisch geen last meer van.

Dit lange bericht om aan te tonen dat je echt goed moet kijken wat er is, want anders kan je er binnen twee maanden weer last van hebben.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 14:46

tape wel gehad cayenne, maar omdat mijn voet steeds opzwol kwamen mijn spieren in de knel.

pff wat een verhaal riete, ik doe idd voorzichtig, heb deze week mijn stage maar even afgezegd, en ook mijn jonge hengst daar stap ik nog even niet op. Voorlopig maar even vanaf de grond werken.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 14:53

Hooi pakken lijkt moeilijker dan een jong paard berijden Haha!
Ik zou ook rustig aan doen als ik jou was anders blijft het altijd een zwakke plek.
Heel veel sterkte iig en mocht je je vervelen join the club
[MW] Enkel gebroken en nu?
Heb mijn enkel gebroken bij het pakken van hooi Clown

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 14:57

he mij enkelband heb ik ook gescheurd bij het pakken van hooi! levensgevaarlijk dus!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 15:06

Caira schreef:
he mij enkelband heb ik ook gescheurd bij het pakken van hooi! levensgevaarlijk dus!

Hahaha Haha! ja dat is echt een enorm gevaarlijke bezigheid.
Las dat jij ook een jong paard hebt, erg toevallig.
Hier in het dorp was ook iedereen ervan overtuigt dat ik van mijn net ingereden merrie was afgevallen.
Eerlijk gezegt had ik dat liever gehad dan tijdens het hooi pakken, dat was meer te accepteren geweest Ja .
Dus voor iedereen een tip uitkijken bij het pakken van hooi, het kan je je enkel kosten Clown
ROFL

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 15:09

ja levensgevaarlijk, ergste is nog dat mijn hengst in maart naar de hk moet en ik eigenlijk net wilde beginnen met trainen daarvoor. grrr

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 15:21

Ja dat is inderdaad niet zo leuk, maar eigenlijk komt het nooit goed uit.
Heb je al gevraagt hoe lang je rustig aan moet doen?
Hopelijk geneest het snel voor je dat je snel kunt beginnen met trainen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:14

Oh jakkes, wat naar voor je.....
Anderen hebben het ook al gezegd, maar ik doe het ook nog een keer: doe alsjeblieft rustig aan en blijf je been hoog houden. 't Is enorm balen dat je er nu mee komt te zitten, maar alles is beter dan over lange tijd nog last hebben.
Juist die eerste weken zijn erg belangrijk voor het genezingsproces.

Ik ben zelf 2 keer het haasje geweest, 2 keer aan dezelfde kant.
't Is al een hele tijd geleden en als ik het hier zo lees dan is de 'behandeling' in de loop der jaren wel veranderd. Ik lees nu heel veel over tape, toendertijd was gips gebruikelijk (ca. 14 jaar geleden).

De eerste keer kreeg ik 6 weken gips en daarna tape (ik geloof een week of 4?) en toen was het prima in orde.

De tweede keer had ik gescheurde enkelbanden en een gebroken enkel gelijktijdig.
Ik kreeg ik eerst 2 weken gips + plat liggen, maar dat had helaas niet genoeg geholpen om loopgips te mogen. Daarna nog 2 weken gips en weer niet helemaal zoals het moest zijn. Toen nog 6 weken loopgips waarmee ik eigenlijk niet mocht lopen (heel handig, maar ik kon in elk geval naar de wc Haha!).
Uiteindelijk heb ik 10 weken in het gips gezeten en heb nog bijna een half jaar met tape rondgelopen. Ook had ik een soort brace die ik daarna aan kon trekken, ik gebruik hem nog weleens als een soort versteviging. Je wilt het misschien niet graag horen, maar het is nooit meer helemaal goedgekomen. Lopen op ongelijke ondergrond is nog steeds geen pretje en als ik me per ongeluk een keer verstap (en dat gebeurt helaas sneller dan voorheen.....) dan is het altijd weer een paar weken prijs.

Nu snap je waarschijnlijk ook waarom ik je zo in probeer te peperen om er heel voorzichtig mee te zijn Knipoog
't Is goed bedoeld hoor, ik wil je er alleen maar voor waarschuwen omdat ik zelf weet hoe het voelt om er telkens weer last van te hebben.

In elk geval veel beterschap Ach gut

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 22:55

Even een update: we zijn inmiddels 6 weken verder, maar helaas, ik kan lopen maar het doet nog steeds pijn, veel pijn. Ik ga er geregeld weer doorheen. Woensdag gelukkig naar de fysiotherapeut, hopen dat die me kan helpen.

marjan_tjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 16:09

Als je goed rust blijft dan kan het geloof ik binnen een paar weken weg zijn.
Ik heb dit Oktober 2006 zeg ook gehad, en heb er nog steeds soms last van.
ik moest 2weken op krukken lopen, maar heb daar van maar 1week op krukken gelopen wat ook niet echt slim was, achter af had ik het misschien wel beter kunnen doen. want ik heb tot ongeveer Mei/Juni fysiotherapie gehad. Dus ik zou voorzichtig aan doen. Bij mij was het ook heel raar gegaan hoor Knipoog. Sterkte veder.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:54

Tjee duurt best lang bij jou ook zeg, hopelijk ga je strakjes een beetje vooruit met de fysio.
Loop je wel met krukken of al zonder.
Idd wat gezegt word rustig aan ookal is het moeilijk ik zit ook nogsteeds met die stomme enkel, maar als je er steeds doorheen blijft gaan lijkt me niet best.
Sterkte iig!!

Midnight16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 20:42

Ik heb afgelopen zomer vakantie ook mijn enkelband gescheurd. Er kwam meteen een dik ei op en toen wist ik eigelijk al dat het goed mis was. Mijn vriend, zijn moeder en zijn zus waren mij al voorgegaan dus ik wist al wat me stond te wachten. Rust! En ik ben echt veel te eigewijs geweest. Te veel gelopen, vaak geprobeerd om in mijn leren laarzen te komen. Dus echt neem die rust heel erg serieus want anders zit je er nog langer mee. Ik ben vrij snel ingetaped, maar ik ben er nu wel achter dat je tapes hebt en tapes. Mijn eerste aantal tapes waren niet zo goed. Ik had wel steun, maar niet genoeg. Ik was dan doordat het vakantie was ook niet door mijn eigen huisarts behandeld. Op een gegeven moment ging het zo slecht dat we weer naar mijn huisarts gingen en van hem kreeg ik een tape die echt super was! Eerst een rekverband en daarna heel zwaar ingetaped. Eerder was ik dus veelste licht getaped. Ik mocht met deze tape weer paardrijden en rustig lopen. Ik was nu al vijf weken verder. Ik ben elke keer als mijn tape vies was mijn eigen huisarts terug gegaan en hij heeft mij elke keer weer opnieuw getaped. Uiteindelijk heeft het een half jaar geduurt voordat ik weer echt goed sporten zonder pijn.

Maargoed wat ik dus met mijn verhaal wil zeggen is dat je moet zorgen dat je goed ingetaped word als je weer gaat bewegen. En je goed rust moet houden! Dan ben je er des te eerder weer bovenop! Veel beterschap Ach gut

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 20:56

Klinkt erg bekend hoor, bij mij was het na 6 weken ook nog niet goed. Ik was ingetaped en toen de tape eraf ging was ik natuurlijk alle steun kwijt, en heb ik nog zeker tot 6 weken daarna heel veel pijn gehad. Ik ben na die 6 weken dan ook nog een keer 4 weken extra ingetaped geweest.

Het rare is dat vlak nadat ik hem scheurde (bij mij kwam het omdat ik bij mijn broertje achterop de scooter zat, mijn been in slaap viel en ik wel even dacht erop te kunnen gaan staan bij het afstappen, en er vervolgens doorheen klapte) echt enorm veel pijn had, maar na een paar uur was het een beetje verdoofd en ben ik zelfs nog naar mijn eigen huis gegaan op de scooter. De volgende dag werd ik alleen wakker van de misselijkheid en kon ik er echt niet meer op staan.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:04

Ik heb mijn enkelbanden een kleine anderhalf jaar geleden gescheurd.Heb er maar een paar dagen rust mee genomen.Het is later wel ingetaped maar na 3 weken hingen de vellen aan mijn voet.
Na ruim een jaar heb ik een MRI scan gehad en er blijkt nog steeds een scheur in te zitten met vocht erbij.
Ik zit dus nu al 4,5 week in het gips en over anderhalve week moet ik terugkomen op de gipspoli.
Ik kan er wel een beetje mee lopen,kan er mee werken en ik mocht er ook mee paardrijden maar dat lukt niet erg.Ik kan er alleen maar opzitten.
En ik merk eigenlijk nog geen verbetering.

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:23

Ik heb ooit m'n enkelband eens ingescheurt met voetballen. Ik heb toen 3 maanden niet mogen voetballen. Geloof dat ik toen 4 weken weinig tot niets mogen lopen. Daarna met hulp van de sportfysio mogen opbouwen. Puntje bij paaltje heeft het 4 maanden geduurt met wekelijk 2 x trainen/oefenen bij de fysio en dagelijks thuis oefeningen doen.
Kan wel zeggen dat je er toch voorzichtig mee moet blijven doen de eerste tijd nadat je weer een beetje gaat opbouwen. Want dan zit een ongelukje in een erg groot hoekje!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 23:47

Nou ik ben gisteren bij de fysio geweest en die heeft mij toch weer ingetaped, mijn banden zijn ernstig uitgerekt. Nu zit ik alleen met een nieuw probleem, volgens mij ben ik allergisch voor de tape. Het jeukt verschrikkelijk en de huid eronder wordt rood.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 23:03

Erg vervelend voor je! Sterkte! Ach gut

Heb het zelf zo'n 5 en 6 jaar geleden gehad. Alles aan banden en pezen was er slap bij mij en scheurde het snel. Ik heb beide keren 2weken in een rolstoel moeten zitten. Ik mocht absoluut niet lopen. Daarna moest ik met krukken steeds iets meer druk en beweging er op gaan zetten. Tussendoor paar keer opnieuw tape erom gehad. Hoelang het precies heeft geduurd weet ik niet meer, maar een flinke poos! Vooral de opbouw en herstelperiode erna. Ik was zelf daarna een poos bang om er echt mee te lopen. Daardoor gebruikte ik alles verkeerd waardoor ik weer last van andere dingen kreeg Clown
Alles aan spieren was slap daarna en de desbetreffende spier is nooit meer helemaal goed aan elkaar gehecht/gegroeid (was helemaal door gescheurd). 1 advies: volg wat HA of fysio zegt sprecies op en ga niet verder dan zij zeggen of jou pijngrens aangeeft!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 23:04

Helaas is de tape er al weer af, ik blijk allergisch te zijn voor de tape.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 23:32

Oef hoe moet dat nu dan? Bloos!
Ik was er gelukkig niet allergisch voor alleen het eraf halen deed helse pijn. Waardoor mn huid helemaal geïrriteerd was.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:57

Sterkte Caira!

Hier nog iemand met gescheurde enkelbanden in het verleden en eerlijk gezegd had ik liever wat gebroken Bloos Heb nog nooit zo'n pijn gehad, alleen bevallen deed meer zeer.
Ik ben met paard en al omgevallen en paard rolde een paar keer over mijn benen om omhoog te komen.
Heb 6 weken tape gehad, ben de eerste week thuis geweest, daarna 3 weken in een rolstoel gaan werken (met de taxi naar het werk, door de baas betaald Haha! ) en toen nog 2 weken op krukken rondgehobbeld. Daarna 2 weken tapevrij maar toch nog veel last gehad en moeten ontzien. Totaal 8 weken dus.

Het blijft wel een zwakke plek. Ben ik oververmoeid of loop ik te lang door dan merk ik het gelijk aan mijn rechterenkel die ineens op gaat zwellen en een pijnlijk vermoeid gevoel geeft.

Dus ook hier nogmaals een waarschuwing: ben er heel voorzichtig mee, het is echt een rotblessure!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 09:44

Ja dat ik voorzichtig moet zijn heeft de fysio ook gezegd, hij zei ook dat ik eigenlijk gelijk naar hem had moeten komen. Maar ja dat weet je zelf natuurlijk ook niet. Ik moet dinsdag weer komen en dan probeert hij een ander tape.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 12:23

Urielle schreef:
Sterkte Caira!

Hier nog iemand met gescheurde enkelbanden in het verleden en eerlijk gezegd had ik liever wat gebroken Bloos

Goh, ik zeg echt precies hetzelfde!
Ik geloof dat ik liever mijn enkel had gebroken. Pff, ik viel bijna flauw van de pijn. Had gewoon moeite om bij kennis te blijven.

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 13:17

Hoi hier een metgezel Haha!, afgelopen zaterdag met volleybal mijn enkel omgezwikt en jawel enkelbanden gescheurd. Ze zagen op de foto een oude breuk maar ik heb nog nooit mijn enkel gebroken gehad Verward Vrijdag krijg ik tape en mag ik hem weer belasten. Ik had de fysio al gebeld wat ik het beste kan doen want ik heb nu drukverband en krukken. Ik mocht hem wel bewegen was zelfs goed en vrijdag moest ik om een brace vragen zodat ik straks met volleybal deze ook kan gebruiken.

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 13:56

Ach, ik heb meerdere keren me enkel banden gescheurd. Ben er bijna twee jaar geleden aangeopeerd omdat hij echt aan een kant afgecheurd zou zijn, laatst weer hetzelfde gebeurd. Heb toen twee maanden geloof ik in het gips gezeten maar wel doorgereden. Raad ik je niet echt aan, ik word binnenkort weer geopereerd en dit keer moeten ze er nieuwe pezen in maken..

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:37

Hoe gaat het nu? Ik heb nog geen tape was nog te dik, zit nu met een elastische kous om het vocht verder te verminderen. En smeren met Arniflor van VSM. Donderdag mag ik weer naar het ziekenhuis.