Maagring

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prrrr

Re: Maagring

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:10

Een maagband kan een goed hulpmiddel zijn, maar is niet zonder risico. Een collega van mij heeft in België een maagband laten zetten, waarna haar maag is gaan afsterven en het vanzelf een gastric bypass moest worden. Die is voor de rest van haar leven zeer beperkt in wat ze wanneer kan eten.
Ook bij een maagband hoort een begeleidingsprogramma, vergelijkbaar met begeleid afvallen. Je moet er mee leren leven en leren eten; het is geen wondermiddel op zichzelf.
Neemt niet weg dat het een heel nuttig hulpmiddel kan zijn. Maar laat je goed voorlichten en realiseer je dat er toch ook serieuze risico's aan verbonden zijn...

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:39

Breithing: oke, naja bij mij hebben ze het weer anders gezegd. Maar sowieso is het de ene oor in gegaan en de andere uit, omdat ik momenteel iets hogere BMI heb.

Ponyparadijs: jeetje 60 kilo afgevallen? Wat goed van je!!! Ik heb er echt bewondering voor!

Blesje: ik hoor ook veel dat in België sneller een maagring wordt gezet dan in Nederland, maar ik wist helemaal niet dat je haar er van uit kon vallen? Ik dacht alleen van een gastric-bypass omdat je dan snel voedingsstoffen te kort kan komen.. Maar het kan kloppen hoor, dat bedoel ik niet, wist het alleen nog niet.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 19:41

Ik denk dat het afhankelijk is van wat je eet, op sommige plaatsen lees ik dat mensen chocomelk en pudding als enigste voeding gaan eten, njah dan val je niet af en gezond is zo een eenzijdige voeding alles behalve

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:51

Dat klopt, dat heb ik ook wel is gezien.
Als je, zoals iemand hier ook al zei, een erge zoetekauwer ben, kun je beter geen maagband nemen. Want als jij chocomelk enzo gaat drinken, ja dat gaat gewoon door het maagbandje heen, dat werkt niet..

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:37

Flevogirl ik heb nu twee personen die dat eraan overgehouden hebben, gewoon omdat ze niet voldoende kunnen eten. Ik vind het ook gewoon een absurde methode voor hun beide (waren beide maar 44 46), ok dat is te dik, maar dan ben je niet TE TE DIK. In mijn wereld dan.

Heel veel van de overgewicht problematiek zit mijn inziens tussen de oren, mensen willen voldoen aan een beeld dat voor zeer velen niet meer realistisch is. En ik vind het jammer dat daardoor vaak in een gezond lijf gesneden wordt. Want ja beiden waren gezond ... Als je dan je haar moet verliezen omwille van zoiets ... Neen, daar kan ik me heel moeilijk bij neerleggen.

Een ander voorbeeld is een jongeman hier in het dorp. Die heeft zo'n balonnetje gehad. Die heeft er geen problemen aan over gehouden. Zijn zus was te licht voor een bandje, heeft zich BIJGEVRETEN en een bandje gekregen ... Waar ga je dan naartoe vraag ik me af.

Maar katiavl als je het overweegt, informeer je goed en serieus als je er ook in je hoofd mee worstelt, eerst daarmee leren omgaan in "dikke" vorm ... Want ookal val je af, je zal jezelf altijd als dikkertje blijven zien. Of toch lang

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 20:41

Dank jullie voor de uitleg, de negatieve kanten ben ik ook bewust van. Normaal ook, dat is bij elke operatie

rhapsody_do

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:47

Ik weet iemand (weet niet precies hoe het zit) en die heeft er ook 1, maar niet positief. Ze blijft nu maar afvallen en heeft allemaal klachten gekregen. Als ik hoor wat zij allemaal heeft zal ik het noooooooit van mijn leven laten doen!!!! Koe

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:53

Ik kon ook iemand die er 1 had, die kon bijv geen 2 broodjes gezond eten maar wel 20 bitterballen ofz :S
Was echt bizar.
(Was volgens mij een maagband en geen maagverkleining)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 20:59

Ik snap echt niet die mensen die nog veel blijven eten, je krijgt die kans dan. Het kost ook nog eens veel en dan verknoei je het

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:15

Mja, maar als je dat zegt van 'je krijgt die kans dan', je hebt ook elke dag de kans om gewoon zelf te gaan eten alsóf je een maagbandje hebt. Dus bewust, minder en gezond. Want je veranderd verder niks met een maagbandje behalve de hoeveelheid....

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:21

mijn moeder heeft hem ook latenzetten

bleef ziek en ziek
heel veel pijn na een jaar weer onder het mes en maagband foetsie
was gewoon los gerakt en was aan het dwalen
nu heeft ze wat anders alleen wat weet ik niet helemaal

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:04

dovish schreef:
Mja, maar als je dat zegt van 'je krijgt die kans dan', je hebt ook elke dag de kans om gewoon zelf te gaan eten alsóf je een maagbandje hebt. Dus bewust, minder en gezond. Want je veranderd verder niks met een maagbandje behalve de hoeveelheid....

AMEN!

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 00:36

Duncan schreef:
dovish schreef:

AMEN!

Ik begrijp wat je bedoelt, maar ...

Ik denk dat het bij haar mislukt is (net als bij mij) al die diëten. Niet perse ongezond eten, maar veel (brood ofzo). En met maagband eet je minder brood enzo omdat het er niet makkelijk doorheen gaat. Dus ik denk, als je dicepline hebt, wat je ook met diëten moet hebben, + je hulpmiddel dat je sneller vol zit (van uiteraard gezond eten) moet het hopelijk lukken!

Hopelijk snappen/snapt iemand wat ik bedoel.. Beetje lastig uit te leggen..

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 00:47

Mijn moeder heeft het ook gedaan en ze heeft het trouwens in Belgie gedaan, want daar was er geen lange wachtrij. En ze is meer dan 30 kilo ermee afgevallen. En het werkte bij haar super goed. Maar je moet jezelf niet voor de gek houden, want als je zelf helemaal gek bent op chocola of ijs dan glijdt dit makkelijk door je maag en zal je er geen last van hebben. Knipoog
Dus je moet er wel verantwoordt ermee omgaan. Knipoog

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 02:06

Weetje, in mijn ogen is een maagband in zekere zin gewoon gebrek aan zelfcontrole. PUNT. Dat dat zodanig de klauwen uit loopt zodat mensen echt enorm dik worden, dan is het voor hun gezondheid verstandig om zo'n ding te plaatsen, maar het blijft een kwestie van discipline, jezelf onder controle hebben. Die maagband DWINGT je tot minder eten, dat kun je in principe ZELF ook (enkele uitzonderingen daar gelaten, en dat zijn er echt maar weinig!).

Zeker als ik de topicstrater zie in haar profiel (en ook modelvriendinnen, ben je zelf ook model?) dan denk ik, meid, ga leven. En als je dan zo graag af wil vallen, ga minder eten, ga ajb niet aan je lijf zitten knutselen voor de rest van je leven.

Tuurlijk, iedereen moet zelf weten. Maar maagband? Voor mij een teken van zwakte, hoe goed het ook werkt.

En ja, ik ben hier fel op :-P

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 02:32

@duncan: Je moet niet over iets oordelen waarover je NIETS MAAR OOK NIETS WEET!!!!

Ben jij zelf heel dik? Mijn moeder was vroeger iets in de 100 kilo en ze kon gewoon niet afvallen door problemen in haar leven en haar dikheid maakte het allemaal nog maar moeilijker. Dus aub niet over iets oordelen waarover je niets weet, want sommige mensen zien dit als enigste hulpmiddel en wees blij dat ze het juist doen, want hierdoor krijgen later minder problemen met hun lichaam.

Weet je hoe moeilijk het is om af te vallen, als het allemaal tegen zit?!?! Vergelijk het maar met roken, drank etc. Heel weinig mensen kunnen er gelijk mee stoppen. Knipoog

En een maagband is zeker geen teken van zwakte! Want mensen dit nemen, nemen een heel groot besluit in hun leven. Knipoog

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 02:47

Lieverd, ik weet helaas (of misschien ook niet) precies waar ik het over heb. Godzijdank nooit het punt bereikt (en dat ben ik ook niet van plan) waarop ik een maagband zou overwegen, maar ik ben absoluut de dunste niet.

Eten, vooral teveel eten, is vaak (zo niet bijna altijd tegenwoordig) een kwestie van emoties. Er zijn nog maar weinig mensen die puur eten om te overleven. Eten is gezellig, eten geeft een fijn gevoel, ga zo maar door. Eten is soms ook een hulp in donkere tijden, vaak zonder dat mensen het door hebben.

Afvallen is ook al zo'n ramp, er hangt zo'n megacircus omheen. Alles moet snel, resultaat, resultaat. Vooral zichbaar, voor de buitenwereld. Het ziet er niet uit dat lijf van mij, daar ga ik wat aan doen, en in extreme gevallen uit medisch oogpunt. Onder begeleiding van een arts/dietist gebeurt het vaak op een verantwoorde manier, maar als mensen zelf gaan klooien.... Vaak verval je in snel resultaat willen zien, en lukt dat niet, dan val je weer terug. Of nog erger, je komt aan, omdat je lichaam denkt dat er barre tijden aangebroken zijn.

Uit eigen ervaring weet ik ook hoe moeilijk het is, tussen de oren veranderen. Verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag. Voor álles wat je doet, omdat uiteindelijk jij de enige bent die daar de verantwoordelijkheid over heeft. En ja, dat is moeilijk, jezelf onder controle krijgen. Heel moeilijk soms. En verleidelijk om naar makkelijkere dingen te grijpen, dieet dit, die binnen zoveel tijd resultaat laat zien, dieet dat, spulletje dit, spulletje dat. Euro's armer en kilo's zwaarder kom je uiteindelijk aan bij de dokter, dit kan echt niet meer. Na overleg met de dietist en anderen wordt besloten tot een maagband.

Dan vraag ik me af, wat zou er gebeurt zijn als je, op het moment dat je besluit af te willen vallen, niet het eerste de beste dieet uitzoekt wat op dat moment 'in' is, maar naar de dokter stapt en het lef hebt om om hulp te vragen? Zeker als je van jezelf weet dat je psychologisch niet zo stevig in je schoenen staat en weet of vermoed dat eten een belangrijke rol speelt in het omgaan daarmee?

Mijn punt, Als je moet afvallen, ben je dus te zwaar. Dat is ooit begonnen. Waarom?

(nogmaals, er zijn uitzonderingen, duh, die heb je altijd, en een maagband is hun goed recht, maar ik wordt soms hopeloos van al die grillen in modeland.)

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 02:58

Duncan schreef:
Lieverd, ik weet helaas (of misschien ook niet) precies waar ik het over heb. Godzijdank nooit het punt bereikt (en dat ben ik ook niet van plan) waarop ik een maagband zou overwegen, maar ik ben absoluut de dunste niet.

Eten, vooral teveel eten, is vaak (zo niet bijna altijd tegenwoordig) een kwestie van emoties. Er zijn nog maar weinig mensen die puur eten om te overleven. Eten is gezellig, eten geeft een fijn gevoel, ga zo maar door. Eten is soms ook een hulp in donkere tijden, vaak zonder dat mensen het door hebben.

Afvallen is ook al zo'n ramp, er hangt zo'n megacircus omheen. Alles moet snel, resultaat, resultaat. Vooral zichbaar, voor de buitenwereld. Het ziet er niet uit dat lijf van mij, daar ga ik wat aan doen, en in extreme gevallen uit medisch oogpunt. Onder begeleiding van een arts/dietist gebeurt het vaak op een verantwoorde manier, maar als mensen zelf gaan klooien.... Vaak verval je in snel resultaat willen zien, en lukt dat niet, dan val je weer terug. Of nog erger, je komt aan, omdat je lichaam denkt dat er barre tijden aangebroken zijn.

Uit eigen ervaring weet ik ook hoe moeilijk het is, tussen de oren veranderen. Verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag. Voor álles wat je doet, omdat uiteindelijk jij de enige bent die daar de verantwoordelijkheid over heeft. En ja, dat is moeilijk, jezelf onder controle krijgen. Heel moeilijk soms. En verleidelijk om naar makkelijkere dingen te grijpen, dieet dit, die binnen zoveel tijd resultaat laat zien, dieet dat, spulletje dit, spulletje dat. Euro's armer en kilo's zwaarder kom je uiteindelijk aan bij de dokter, dit kan echt niet meer. Na overleg met de dietist en anderen wordt besloten tot een maagband.

Dan vraag ik me af, wat zou er gebeurt zijn als je, op het moment dat je besluit af te willen vallen, niet het eerste de beste dieet uitzoekt wat op dat moment 'in' is, maar naar de dokter stapt en het lef hebt om om hulp te vragen? Zeker als je van jezelf weet dat je psychologisch niet zo stevig in je schoenen staat en weet of vermoed dat eten een belangrijke rol speelt in het omgaan daarmee?

Mijn punt, Als je moet afvallen, ben je dus te zwaar. Dat is ooit begonnen. Waarom?

(nogmaals, er zijn uitzonderingen, duh, die heb je altijd, en een maagband is hun goed recht, maar ik wordt soms hopeloos van al die grillen in modeland.)

(zie dikgedrukte)
Dat bedoel ik nou. Een maagband kun je niet zomaar krijgen, dus je kunt heeeleeemaaal niet zelf gaan klooien, want je kunt het alleen maar nemen als je onder bepaalde voorwaarden voldoet.

En een maagband is echt niet wat iedereen kan krijgen.

Maarja, wat maakt het uit.... Mensen mogen zelf weten wat ze met hun lichaam doen en een maagband vind ik absoluut niet slecht, want in het begin word je heel de tijd in de gaten gehouden. Knipoog
Veel mensen leiden door de maagband een beter leven. Net als mijn moeder, zij is meer dan 30 kilo afgevallen en dat vind ik echt knap van haar! Want dit komt niet alleen door de werking van de maagband, maar ze begon zelf ook te sporten. Haar maagband zorgde dus voor een goede invloed op haar, ze verloor kilo's en merkte dat het beter ging, dus ze begon er ook zelf in te geloven en deed er alles aan om af te vallen.

Nu heeft ze geen last meer van haar knieen, ze zweet niet meer erg door haar vet. Ze heeft nu ook zin om kleding te kopen, want ze in het begin vreselijk vond, want ze moest naar een winkel met grote maten en nu kan ze lekker naar goede merkwinkels en kopen wat ze echt leuk vind!

Maarja iedereen heeft zijn eigen mening, ik respecteer wel je mening, maar veel mensen denken veel te makkelijk hierover. En daar kan ik me echt kwaad om maken.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 02:59

En owhjah een maagband is ONDER BEGELEIDING VAN EEN DIETIST. Knipoog

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 03:06

Een maagbandje krijg je alleen (in NL) op basis van morbide obesitas. Oftewel, een BMI van 35 met klachten, of een BMI van hoger dan 40. Er zal een afspraak gemaakt worden met dietist, psycholoog en uiteindelijk de algemeen chirurg. Het bandje wordt onder een kijkoperatie aangebracht, op zichzelf niet een heel langdurige ingreep. In Belgie zijn ze hier echter al veel verder mee dan in Nederland. Maar onthou wel, het blijft een operatie en complicaties kunnen altijd optreden. Het bandje zorgt ervoor dat de maag mechanisch kleiner wordt gemaakt, losschieten moet in principe niet mogelijk zijn, daar het wordt gefixeerd met omliggend maagweefsel. Op de borst komt een klein kastje te zitten waardoor de maagband kan worden aangeprikt, om bijvoorbeeld het volume van het bandje te vergroten, of juist te verkleinen.

Overigens is het zo dat een maagbandje een hulpmiddel is, en geen oplossing. Als je namelijk maar genoeg pushed, dan zul je 'door het bandje heen eten'. Oftewel, je maag past zich dan vanzelf weer aan aan de nieuwe situatie.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:47

@Yousra: wat jij uitlegd, dat bedoelde ik ongeveer ook met mijn vorige berichtje. Het is een HULPmiddel en geen WONDERmiddel. Tuurlijk niet. Het wordt onder begeleiding gedaan van een arts, psychologe en diëtiste.

@Duncan: ik denk dat mensen de fout ingaan zonder er bij stil te staan. Ik was 8 toen ik naar de diëtiste ging (denk je dat ik toen verstand had van lijnen?). Ik kreeg goede dieëtschema's. Maar toen mijn HUISARTS aanbood om een nieuw dieët te gaan doen (ik was toen al 12) nam ik die aan. Het was een eiwitdieët... En wat denk ik? Ik ben veeeel meer aangekomen uiteindelijk. Verdrietig Maar ik was ook onder begeleiding van een paar artsen die het dieët als iets goeds zagen. Ik wist toen toch ook niet dat ik fout zat?

Ik ben nu ook bezig voor een maagband. Ik denk, als ik iets heb waardoor ik vol zit, niet meer eet dan nodig is. Want ik heb nu gewoon haast nooit een verzadigd gevoel, en dan eet ik dus wel.

Begrijp me goed he, ik ben niet kwaad ofzo, ik probeer beetje mijn standpunt (die erg op die van Yousra lijkt) uit te leggen.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 16:16

Jullie hebben het over voortrajecten en o zo goede begeleiding. Dat je het bandje niet zomaar krijgt is niet helemaal waar. Ik ken een meisje dat naar haar huisarts is geweest, doorverwezen is en in belgie gewoon heeft aangegeven al tig dietisten te hebben gezien en alles te hebben geprobeerd (wat echt niet zo was) en die heeft hem vervolgens héél snel gekregen. Ze is afgevallen, maar weegt nu nog erg veel en het zakt niet meer. Haar slechte eetgewoontes heeft ze nog steeds, want pizza gaat er net zo makkelijk door als sla, en chocola en ijs gaan er ook prima in.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:32

dovish schreef:
Jullie hebben het over voortrajecten en o zo goede begeleiding. Dat je het bandje niet zomaar krijgt is niet helemaal waar. Ik ken een meisje dat naar haar huisarts is geweest, doorverwezen is en in belgie gewoon heeft aangegeven al tig dietisten te hebben gezien en alles te hebben geprobeerd (wat echt niet zo was) en die heeft hem vervolgens héél snel gekregen. Ze is afgevallen, maar weegt nu nog erg veel en het zakt niet meer. Haar slechte eetgewoontes heeft ze nog steeds, want pizza gaat er net zo makkelijk door als sla, en chocola en ijs gaan er ook prima in.

Ja, daarom moet je verantwoord ermee omgaan en jezelf niet voor de gek houden en wat jouw vriendin heeft gedaan is gewoon pure fraude. Knipoog

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:56

Ik vind ook dat je wel moet weten waaraan je begint en ook moet kijken over of je hetzelf aan kan.

En ik heb het over 'ow zo goede begeleiding' omdat ik dus zelf al een JAAR in het traject zit. Mijn huisarts heeft mij echt niet zomaar doorverwezen. Ik mocht pas wanneer hij dacht dat ik er stabiel genoeg voor was (moest ook dingen opschrijven over eten enzo) en daarna moest ik nog een keertje worden onderzocht door een psychiater, diëtiste en een verzekeringsarts. Ja, dat noem ik GOEDE begeleiding.

Als je naar België gaat zijn de wachtlijsten volgens mij minder lang en je krijgt sneller een maagbandje.

Ik vind het ook onterecht als iemand al erg slank is en dan nog een maagbandje krijgt/wilt. Maar ik ben het er wél mee eens wanneer iemand zich genoeg laat onderzoeken en dat het schijnt dat de operatie wel degelijk resultaat zou opleveren.

Als je geen goede begeleiding hebt, ja.. Dan is het vaak onverstandig.

En een teken van zwakte noemde iemand het? Ik vind het juist goed als iemand een operatie durft aan te gaan omdat hij/zij niets meer aan zijn/haar overgewicht kan doen dan gezond eten. Je eet alleen minder van het gezonde, waardoor je zult afvallen. Want ja, sommige zijn inderdaad de fout ingegaan. Ik denk dat het mijn redmiddel zou worden. En als er complicaties optreden, ja, dat kan bij elke operatie en daar zou je gewoon altijd rekening mee moeten houden.

(Ja, als je een snoeper bent, heeft een maagband uiteraard niet zoveel zin. Dan kun je beter overstappen naar een gastric-bypass of zoiets. Ook al deze operatie veel zwaarder enzo. Je moet kiezen wat bij JEZELF past).

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:21

dovish schreef:

Hallo allemaal,

Hier ben ik het mee eens. Natuurlijk is de een sterker als de ander...Maar mezelf als voorbeeld nemend.
Ik ben begonnen met een ander eetpatroon en sporten. Toen ik begon woog ik rond de 125 KG (ik ben overigens 24 jaar en 1,74m lang) Nu ruim een jaar later weeg ik 65 KG heb ik ipv maat 48 maat 38. Ik ben nu al 4 maanden op constant gewicht.
Tuurlijk is het voor de een veel moeilijk als voor de ander, maar ik kan het begrijpen als iemand die écht veel te zwaar is een maagband overweegd. Maar tegenwoordig willen meiden zoiets al als ze maat 42 hebben Tong uitsteken

Voor de mensen die het niet zelf kunnen is het inderdaad een hulpmiddel wat te overwegen is. Maar mij lijkt het niets, vind het een beetje een eng idee .... Maar dat bepaald ieder voor zich natuurlijk