Mensen met ziekte van crohn of andere maag/darmproblemen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Julia

Re: Mensen met ziekte van crohn of andere maag/darmproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 23:47

Ik ben gisteren naar de internist geweest voor mijn buikklachten. Zij begon al over PDS, maar dan zou ik een hele extreme variant oid hebben. Ze vertrouwde het niet helemaal, dus heb voor tig dingen moeten bloedprikken en moet donderdag terug komen voor een echo van mijn buik. Ben benieuwd! Lachen

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 01:01

Ach gut Vervelend allemaal Scheve mond
Ik heb ook een extreme vorm, ben ik erg blij mee Nors opkijken
Al weet ik wel dat ik het na een tijd weer opnieuw wil laten onderzoeken, vertrouw het gewoon niet en snap niet dat zoiets zo erg kan zijn Scheve mond

Misja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 12:12

Ik ben toevallig gisteren ontslagen uit het ziekenhuis, tijdje op de interne afdeling gelegen (MDL). Wegens ernstige klachten en extreem gewichtsverlies (weeg nog maar 53 kilo). Hebben een biopsie gegdaan van mijn dikke darm, en krijg volgende week de uitslag (wel een ontsteking).
Verder had ik een ernstig kalium - en vochttekort!

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:52

Ik weet sinds 2004 dat ik de ziekte van Crohn heb.Daarvoor sukkelde ik al jaren met klachten zoals diarree,maagpijn ,helse darmkrampen waardoor ik niet meer kon gaan van de pijn,ea...
Na tal van antibioticakuren en onaangename onderzoeken zijn ze dan toch tot de conclusie gekomen dat ik Crohn heb.
Het eerste jaar heb ik nog moeten zoeken naar de beste medicatie voor mij.Nu neem ik al 2 jaar salazopyrine (omdat mijn gewrichten ook constant ontstoken waren) en nu gaat het eigenlijk redelijk goed.Moest ik nu stoppen met roken ,dan zou mijn dokter de medicatie zelfs stopzetten...probleem is dat ik niet echt gestopt geraak.Ik moet mij al aan een streng dieet houden en roken is mijn enige verzetje nog...weet het,is ni echt slim van mij Hamer
Maar ik mag eigenlijk niet klagen,er zijn mensen die er veel meer hinder van ondervinden dan ik.

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:17

Hier nog iemand met de ziekte van Crohn.
Heb het nu ongeveer 5 jaar.
Af en aan last ervan. Nu op het moment met een onderhouds medicijn en met een homeopatisch goedje gaat het prima! Haha!

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:29

Cyntje schreef:
Al weet ik wel dat ik het na een tijd weer opnieuw wil laten onderzoeken, vertrouw het gewoon niet en snap niet dat zoiets zo erg kan zijn Scheve mond

Hier precies hetzelfde. Ik voel me nu eigenlijk ook zwaar beroerd, maar wil er eigenlijk niet aan toegeven om het maar zo te zeggen. Probeer zoveel mogelijk door te gaan met alle dagelijkse dingen, maar soms wil dat echt ff niet. Scheve mond

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:14

Ik heb ook al een aantal jaren darmproblemen.
Vorige week kwam mijn huisarts op het idee om een allergietest te doen Vork
Bleek dat ik niet alleen niet tegen lactose kan maar ook niet tegen tarwe, pinda's en soja (en nog een paar dingen, maar deze waren het ergst). Dus ik ben vanaf vandaag op dieet Ach gut
Hopelijk helpt het tegen de klachten, want het zorgt voor vervelende situaties op mn werk. Bloos

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:42

Ik vind het vooral zo klote als ik boodschappen doe en de boel begint op te borrelen, dan raak ik al in paniek en wil ik zo snel mogelijk thuis zijn en gelukkig kan ik dan ook net de WC redden Verdrietig

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:42

Cyntje schreef:
Ik vind het vooral zo stinkmodder als ik boodschappen doe en de boel begint op te borrelen, dan raak ik al in paniek en wil ik zo snel mogelijk thuis zijn en gelukkig kan ik dan ook net de WC redden Verdrietig

dit vind ik ook echt het ergste eraan .
altijd als ik wegben en er is geen wc in de buurt dan moet ik Boos! daar word ik echt knetter van .
en daardoor denk ik ook vaak dat het psychisch is .
Als ik ergens ben waar voldoende toiletten zijn heb ik nergens last van . Bloos

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:43

Ik moest wel even hard lachen om je avatar, Karina1977 Haha!

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:58

Elessar schreef:
Ik moest wel even hard lachen om je avatar, Karina1977 Haha!

Bloos Bloos speciaal ontworpen voor ons .
vond hem zelf ook erg toepasselijk . Vork

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 19:02

wennie schreef:
Bleek dat ik niet alleen niet tegen lactose kan maar ook niet tegen tarwe, pinda's en soja (en nog een paar dingen, maar deze waren het ergst). Dus ik ben vanaf vandaag op dieet Ach gut
Hopelijk helpt het tegen de klachten, want het zorgt voor vervelende situaties op mn werk. Bloos

Hoe oud ben je? Tarweallergie komt namelijk niet vaak voor en als je dat hebt kun je er over heen groeien. Heb je ook darmonderzoeken gehad? Coeliakiepatienten kunnen namelijk vaak ook niet tegen lactose en al helemaal niet tegen tarwe (gluten). Met alleen een allergietest (bloedafname) kom je daar helaas niet altijd achter bij mij zaten de antistoffen namelijk ook niet in het bloed bij mijn zus wel..

verana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 11:02

Nou bij mij zijn er nog niet uit wat ik heb

Gisteren nog de huisarts geweest en die heeft me door gestuurd naar het ziekenhuis.
Ben zelf nog met de ambulance opgehaald omdat ik geen kracht meer had.

En wat zeiden ze in het ziekenhuis, ze hebben me gewoon weer naar huis gestuurd met de woorden het lijkt voor ons een buikgriep.
Nou sorry hoor een buikgriep die al maanden duurt en die ervoor zorgt dat ik rond 17 kg kwijt ben Verward

We hebben voor vandaag een afspraak staan in een ander ziekenhuis dus daar gaan we zo heen.
Deze afspraak stond er al op het oog met een maagonderzoek onder een roesje.

Moet wel zeggen het gaat beter dan gisteren mede omdat ik een pijnstiller met morfine heb gekregen voor de nacht.
Maar ik heb ze gisteren echt voor gek verklaard in het ziekenhuis

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 09:15

Horse_ schreef:
wennie schreef:

Hoe oud ben je? Tarweallergie komt namelijk niet vaak voor en als je dat hebt kun je er over heen groeien. Heb je ook darmonderzoeken gehad? Coeliakiepatienten kunnen namelijk vaak ook niet tegen lactose en al helemaal niet tegen tarwe (gluten). Met alleen een allergietest (bloedafname) kom je daar helaas niet altijd achter bij mij zaten de antistoffen namelijk ook niet in het bloed bij mijn zus wel..

Ik ben bijna 24. Heb 2 darmonderzoeken gehad waarbij geen onstekingen zijn gevonden, maar wel bleek dat de darm erg spastisch was (ten tije van vezel rijk dieet, dus veel brood).
Ik moet nu anerhalve maand dat dieet volgen en krijg daarna nog een keer de allergie test. Ze gaan dan kijken of ik me beter voel (elliminatiedieet) en of ik de antistoffen nog steeds heb.
Ben overgens wel al mijn hele leven allergisch voor pollen en licht voor huisstofmijt ed. Dit bleek ook weer uit het bloedonderzoek.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 09:40

Ik heb niet de ziekte van crohn maar PDS oftewel prikkelbare darm syndroom. Heb deze altijd al gehad maar had er amper last van. Op mijn 17e heb ik een fikse darminfectie gehad (blauwalgen in zwemwater) waarna mijn darmen veel en veel gevoeliger zijn geworden en gebleven. Bij stress of (bepaald) voedsel dat over datum is (al is het maar een dag) lig ik krom op de bank met hele hevige darmkrampen en –steken. Mijn buik is zo opgezet dat het net lijkt alsof ik ruim 3 maanden zwanger ben.

Mijn huisarts hield jarenlang vol dat ik niks had en niet zo moest zeveren. Iedere keer als ik klachten had, ging ik naar de huisarts want ik moest en zou weten wat ik had en erkenning krijgen dat ik überhaupt iets had. Nota bene een STAGAIRE herkende het en toen zei mijn huisarts dat ze dat altijd al had gezegd en waarom ik er niet eerder mee was gekomen. Misselijk mens dat het was. Ik ben gelijk naar een andere huisarts vertrokken. Helaas hielpen spierverslappers of andere medicijnen niet en heb ik er maar mee leren leven door zo voorzichtig mogelijk met eten te zijn (steeds hetzelfde eten).

In september 2007 ben ik aan het zoveelste eetpatroon/ dieet begonnen namelijk die van Sonja Bakker. Het is het beste eetpatroon/ dieet wat me ooit is overkomen !! Ik heb sindsdien maar 1 keer last van mijn darmen gehad en dat was door stress. Nog steeds moet ik de houdbaarheidsdatum goed in de gaten houden maar ik kan nu veel meer dingen eten en de stoelgang is veel verbeterd. Met name de Optimel Drink doet mij heel veel goed.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:26

Ik heb minder last van krampen met sonja bakker,... maar de ontlasting is nog niet zo jofel
Ben ook erg gevoelig voor zuivel, dat is wel een nadeel...

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:45

Ook ik heb een spatische darm.Ik ben nu net terug gekomen van mijn werk.Zoveel pijn dat ik niks meer kan niet meer lopen enz.Vaak een warme kruik op me buik en ontspannen dan trekt de pijn na een halve dag ofzo wel weg dan is het weer dragelijk.
Vind het altijd zo raar dat het zo ineens komt.
Heb er geen verklaring voor.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:01

Hier nog een buikklant...

Ik kan eigenlijk niet goed tegen 'zware' etenswaren: gebakken aardappels, vlees, kruiden etc.. en niet tegen melk/lactose.
Sinds ik met melkproducten ben gestopt ben ik van mijn astma af!!
Thuis eten gaat meestal wel, maar uit eten of bij iemand anders eten (ouders/schoonouders) dan gaat het meestal fout... zijn er niet genoeg alternatieven denk ik..

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 09:33

2misty2 schreef:
Ook ik heb een spatische darm.Ik ben nu net terug gekomen van mijn werk.Zoveel pijn dat ik niks meer kan niet meer lopen enz.Vaak een warme kruik op me buik en ontspannen dan trekt de pijn na een halve dag ofzo wel weg dan is het weer dragelijk.
Vind het altijd zo raar dat het zo ineens komt.
Heb er geen verklaring voor.

wat had je 's ochtends (of avond ervoor) gegeten?
was je gespannen of gestresst?
een spastische darm heeft vaak niet veel aanleiding nodig om je dag te verzieken
het kan zijn dat je liep te haasten of te stressen zonder dat je het in de gaten had maar dat het wel genoeg reden was voor je darm

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 09:48

Ik heb zolang ik mij kan heugen al darm- en maagklachten. Ik ben driemaal getest op Crohn en allerlei andere chronische darmziekten/afwijkingen (in drie verschillende ziekenhuizen) en ze hebben niets gevonden. Het is uiteindelijk op extreme PDS gegooid. Ook ik heb last van gewichtsverlies. Ik ben 1.70 en weeg meestal zo rond 47 kilo met af en toe een piek van 50 kilo! (joehoe). Allergietesten zijn ook gedaan. Ook niks gevonden. De klachten hebben geen aanleiding nodig om op te komen. Kan door alles komen. Ook ineens door voedsel dat ik normaal heel goed kan verdragen, kan vandaag zomaar totaal verkeerd vallen. Heel vervelend. Een drukke periode, verminderde weerstand (dat ik toch al standaard heb door m'n ondergewicht) etc. verergeren de klachten. De beste remedie is (geestelijke)rust en vooral veel regelmaat (geen onregelmatige slaap/eettijden) en meerdere kleine porties op een dag eten en vooral veel drinken.

Er is op Bokt trouwens heel veel te vinden over PDS. Even zoeken op PDS of spastische darm.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 09:58

blijkbaar ben ik niet de enige Nagelbijten / Gniffelen
ik heb er ook erg vaak last van, spastishe darm . op dit moment heb ik er ook erge last van.
of als ik niet goed heb gegeten die dag heb ik het ook erg

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:10

Je moest eens weten hoeveel mensen hier last van hebben. Jammer genoeg bestaat er nog niet echt specifiek iets voor (medicijnen of iets dergelijks).

Ik heb een aantal jaren geleden meegedaan aan zo'n onderzoek naar PDS in het AMC (moest toch wat, was ten einde raad inmiddels) en eigenlijk kwam ik daar tot de conclusie dat ze er zelf ook nog niet al teveel over weten of in ieder geval eigenlijk nog niet echt weten waardoor PDS ontstaat en hoe het verholpen kan worden. In Amerika scheen er toen een medicijn te zijn maar die is in Nederland nog niet goedgekeurd en de resultaten waren eigenlijk ook nog te matig. Ze wilden mij toen wel anti-depressiva voorschrijven omdat dit soms nog weleens bij darmklachten schijnt te helpen. Ik ben hier maar niet aan begonnen. De bijwerkingen van die zooi zijn volgens mij nog veel erger dan de PDS zelf.

Ben eigenlijk benieuwd of er al meer resultaat bekend is van die onderzoeken.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:19

hier ook een darmpatient

darm en blaas zelfs...

wat bij mij helpt is juist dingen eten die niet goed zijn voor de darmwerking

mijn probleem is een prikkelbare darm, die snel overstuur is ...

mijn dokter raadde me na heel veel onderzoeken etc aan, om juist dingen te eten die dus niet vezelrijk zijn
zoals wit brood etc.
moet zeggen dat dat op zich wel werkt,
probleem is alleen dat ik smorgens geen brood eet, maar musli, en dat is dan juist weer wel bevoordelijk voor de darmwerking, en dat merk je Clown

verder eet ik weinig kruiden , kan ik niet goed tegen

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:47

Ja, maar bij de mensen waarbij de SD juist obstipatie oplevert (of wisselende stoelgang) is dit niet een handig dieet denk ik. Ligt ook maar net aan de vorm die je hebt denk ik. Voor mij zou het al geen optie zijn aangezien mijn klachten altijd twee kanten uit kunnen slaan.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 12:35

Cyntje schreef:
Ik heb minder last van krampen met sonja bakker,... maar de ontlasting is nog niet zo jofel
Ben ook erg gevoelig voor zuivel, dat is wel een nadeel...

MinusL melk is goed te drinken en Lactose vrij.
Ik ben eerst alle melk producten gaan schappen maar na enkele jaren bleek dat ik wel de eiwitten nodig die in melk zit.
Dus gaan zoeken en dit alternatief gevonden!
http://www.minusL.nl

Ik ben dus ook iemand met veel kramp ed erg lastig!