het word je ook allemaal niet bespaard
mijn ex schoonmoeder kreeg rond haar 50ste darmkanker
deze heeft nu een stoma maar verder geheel genezen
Teuntje111 schreef:ik denk dat je pas echt met zekerheid kan zeggen wat zijn prognose is, als hij geopereerd is.. Ik werk in het ziekenhuis op de afdeling Pathologie, waar we dus ook onderzoek moeten doen naar de doorgroei van de tumoren en uitzaaiingen naar de lymfeklieren. Mocht de tumor nog gewoon alleen in de darm zitten, dan is de prognose vrij gunstig, mocht hij door de darmwand heen gegroeid zijn, is hij een stuk minder gunstig en mochten de lymfeklieren die in het vet aan de darm zitten ook geïnfecteerd zijn met tumorcellen is de prognose erg ongunstig.. Maar dit alles hoeft echt niet het einde te betekenen! Is dus helaas echt afwachten tot je de uitslag hebt na de operatie.
Als de moeder van je vader is overleden aan darmkanker, kan ik je wel aanraden erfelijkheidsonderzoek te laten doen (tenzij je echt niet wil weten of je erfelijk belast bent). Vaak wordt er op de kinderen van iemand die darmkanker heeft wat mogelijk familiair is, elke 5 jaar preventief een darmonderzoek gedaan. Mocht jullie gezin erfelijk belast zijn, kan de controle ook vaker plaatsvinden.
Heel erg veel sterkte de komende tijd!!
Edit: beetje knullige typo
en zelfs als kanker uitgezaaid is in het lymphen systeem betekend dat niet direct het einde
zelfs dan kan het zijn dat ze het onder controlle krijgen of iig een al dan niet tijdelijke
stilstand
kijk maar naar mij
ik leef ook nog ondanks dat mijn kanker in geheel het lymphen systeem is terug gevonden
alles draait en staat bij de ontdekking hoe ver het is en of het behandelbaar is
niet iedere kanker reageert goed op bestraling of chemo
en om dat te weten moet je toch de operatie even afwachten
heel veel sterkte