Overlevingskansen darmkanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leonie89

Re: Overlevingskansen darmkanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 16:17

Hey!

Ten eerste wat vervelend nieuws om te horen.
Mijn vader heeft ook darmkanker gehad en is eraan overleden.

Toen ik klein was, is bij hem al preventief een stuk darm verwijderd. Toch is een aantal jaren later hieruit kanker ontstaan.
Na operaties en bestralingen bleek het toch uitgezaaid te zijn naar longen en hersenen.
Daar was toen niet zo veel meer aan te doen.

Maar hoe het met jouw vader gaat kan heel anders zijn!
Er zijn veel verschillende vormen ect.
Trek je niet te veel aan van percentages en hoop op een goede uitkomst Lachen
Kanker betekent lang niet altijd de dood!

Sterkte ermee hoor!

Edit: Ik zie dat de moeder van je vader ook overleden is aan darmkanker.
Mijn vaders vader is ook overleden aan darmkanker. Volgens mij hadden ze allebei een erfelijke ziekte (die ik niet heb) waaruit mogelijk kanker kon ontstaan.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 17:56

ik denk dat je pas echt met zekerheid kan zeggen wat zijn prognose is, als hij geopereerd is.. Ik werk in het ziekenhuis op de afdeling Pathologie, waar we dus ook onderzoek moeten doen naar de doorgroei van de tumoren en uitzaaiingen naar de lymfeklieren. Mocht de tumor nog gewoon alleen in de darm zitten, dan is de prognose vrij gunstig, mocht hij door de darmwand heen gegroeid zijn, is hij een stuk minder gunstig en mochten de lymfeklieren die in het vet aan de darm zitten ook geïnfecteerd zijn met tumorcellen is de prognose erg ongunstig.. Maar dit alles hoeft echt niet het einde te betekenen! Is dus helaas echt afwachten tot je de uitslag hebt na de operatie.

Als de moeder van je vader is overleden aan darmkanker, kan ik je wel aanraden erfelijkheidsonderzoek te laten doen (tenzij je echt niet wil weten of je erfelijk belast bent). Vaak wordt er op de kinderen van iemand die darmkanker heeft wat mogelijk familiair is, elke 5 jaar preventief een darmonderzoek gedaan. Mocht jullie gezin erfelijk belast zijn, kan de controle ook vaker plaatsvinden.

Heel erg veel sterkte de komende tijd!!

Edit: beetje knullige typo
Laatst bijgewerkt door DianneM op 23-12-07 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Leonie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:03

Teuntje111 schreef:
Als de moeder van je vader is overleden aan darmkanker, kan ik je wel aanraden erfelijkheidsonderzoek te laten doen (tenzij je echt niet wil weten of je ergelijk belast bent). Vaak wordt er op de kinderen van iemand die darmkanker heeft wat mogelijk familiair is, elke 5 jaar preventief een darmonderzoek gedaan. Mocht jullie gezin erfelijk belast zijn, kan de controle ook vaker plaatsvinden.

Inderdaad. In mijn familie zit ook een erfelijke variant. Bij mij is voor mijn geboorte via vruchtwaterpunctie onderzocht of ik ook het gen had geerfd. Gelukkig is dit niet het geval Lachen

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 23:00

Ook wij hebben vorige week slecht nieuws gehad, mijn schoonmoeder heeft darmkanker.
Ze wacht nog op de uitslag van een longpunctie.
Het zou gaan om een tumor van 10 cm doorsnee.
De operatie staat gepland in januari, de kans op succes zou volgens de arts 50% zijn.

Dinsdag weet ik meer, dan heb ik haar zelf gesproken.

Quellian: sterkte daar !

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 23:03

mijn schoonvader heeft endeldarmkanker gehad, met uitzaaiingen naar de lever. hij is geopereerd en bestraald en chemo's gehad, is een zware tijd geweest. hij heeft nu een stoma en het gaat goed met hem. dit is 3 jaar geleden nu..sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 23:03

Heel erg veel sterkte er mee. Ach gut

Kennis van onze famile heeft een jaar of 3 terug te horen gekregen dat hij darm kanker had. Uit gezaaid naar o.a. zijn lever. Hij heeft helaas nog een paar maanden te leven.

Mierke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 23:30

Hey meid,

Dit is vreselijk nieuws! Wij hebben dit (bijna) 2 jaar geleden ook gehad. Mijn vader was al erg ver heen. Hij heeft darmkanker met uitzaaiingen naar de lever.. Ze zeiden dat hij toen nog 1/2 maanden te leven had. Opereren was geen optie omdat het over de hele darmen verspreid zat. En daardoor zou hij te zwak worden voor de chemo kuren die volgen zouden.. En het gezwel in de lever zou intussen gewoon doorgroeien. Hij had er trouwens veelste lang mee rond gelopen (minstens een jaar!). Ze zijn toen wel met de chemo begonnen en dit is een jaar goed gegaan. En toen groeiden de gezwellen weer. Zo heeft hij veel verschillende behandelingen gehad en nu is hij ergens mee bezig wat een beetje lijkt te helpen, op sommige plaatsen wel en sommigen niet. Nou heeft hij er nog pillen bij en afwachten hoe dat gaat.

Mijn vader zal nooit meer beter worden, maar hij kan zich wel fit voelen en dat heeft hij ook heel veel gehad de afgelopen 2 jaar.. Ook is hij van sommige kuren erg ziek geweest. De dokters hebben geen idee hoelang het nog goed gaat. Als dit weer zo'n wondermiddel is als het eerste dan kan er zomaar nog 1/2 jaar bijkomen! En het kan ook steeds minder gaat dat het zomaar gebeurt is.. ..

Ik wens jou en je familie heel veel sterkte! En ik zou er graag met je over pm'en..Knipoog

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:20

Wat een rotbericht zeg!!
Mijn schoonvader heeft 2 en 4 jaar geleden darmkanker gehad. Bij hem hebben ze 4 jaar geleden een stukje darm verwijderd en een tijdelijke stoma aangebracht. Na een tijdje is die ook weer weggehaald.
2 jaar geleden is tijdens een periodieke controle weer kanker in zijn darmen aangetroffen. Na chemotherapie en een operatie heeft hij nu een permanente stoma en is hij weer even genezen verklaard.
Momenteel voelt hij zich heel goed.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 19:29

Bedankt voor de reacties en ook sterkte gewenst aan de mensen die momenteel iets soortgelijks meemaken.

Ik zat met de kerst in Parijs en kreeg een smsje van hem dat er geen uitzaaiingen zijn en hij wordt eind januari geopereerd. Daarna weten we dus meer Ja

Tot hier in elk geval goed nieuws, voor zover zoiets goed kan zijn.

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:31

In mijn familie zijn er ook mensen overleden aan darmkanker (de kant van mijn moeder). In mijn directe familie heeft alleen mijn oom het ook gehad en is nu volledig hersteld! Dus dat geeft misschien wat hoop!

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:00

Mijn vader en mijn oma hebben het beide overleefd... Natuurlijk krijgt het lichaam wel een flink klap, dus helemaal herstellen kost flink tijd...
Tis echt vreselijk om in zo'n positie te zitten... Scheve mond Heel veel sterkte!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:20

Hopelijk geneesd je vader snel!

Een vriend van mn vader heeft ook darmkanker gehad en die heeft het ook overleefd!

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 09:18

Gisteren was er bij Oprah Winfrey een heel groot stuk op over darmkanker en de overlevingskansen erbij. Het begon met kleine poliepen, als je die ontdekt, kunnen ze ze vrijwel altijd zonder problemen weghalen. Het duurt ong. 10 jaar voordat zo'n pliep een tumor wordt. Als hij dat al is, gaat het er voornamelijk om of hij al door de darmwand heen is gegroeid. Is dit niet het geval, dan is hij ook gemakkelijker weg te halen. Anders wordt het inderdaad moeilijker. Hij zei nog wel, darmkanker is een helemaal niet een kanker waar je ALTIJD aan doodgaat.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 09:50

het word je ook allemaal niet bespaard Ach gut

mijn ex schoonmoeder kreeg rond haar 50ste darmkanker
deze heeft nu een stoma maar verder geheel genezen

Teuntje111 schreef:
ik denk dat je pas echt met zekerheid kan zeggen wat zijn prognose is, als hij geopereerd is.. Ik werk in het ziekenhuis op de afdeling Pathologie, waar we dus ook onderzoek moeten doen naar de doorgroei van de tumoren en uitzaaiingen naar de lymfeklieren. Mocht de tumor nog gewoon alleen in de darm zitten, dan is de prognose vrij gunstig, mocht hij door de darmwand heen gegroeid zijn, is hij een stuk minder gunstig en mochten de lymfeklieren die in het vet aan de darm zitten ook geïnfecteerd zijn met tumorcellen is de prognose erg ongunstig.. Maar dit alles hoeft echt niet het einde te betekenen! Is dus helaas echt afwachten tot je de uitslag hebt na de operatie.

Als de moeder van je vader is overleden aan darmkanker, kan ik je wel aanraden erfelijkheidsonderzoek te laten doen (tenzij je echt niet wil weten of je erfelijk belast bent). Vaak wordt er op de kinderen van iemand die darmkanker heeft wat mogelijk familiair is, elke 5 jaar preventief een darmonderzoek gedaan. Mocht jullie gezin erfelijk belast zijn, kan de controle ook vaker plaatsvinden.

Heel erg veel sterkte de komende tijd!!

Edit: beetje knullige typo

en zelfs als kanker uitgezaaid is in het lymphen systeem betekend dat niet direct het einde
zelfs dan kan het zijn dat ze het onder controlle krijgen of iig een al dan niet tijdelijke
stilstand
kijk maar naar mij Knipoog ik leef ook nog ondanks dat mijn kanker in geheel het lymphen systeem is terug gevonden Vork

alles draait en staat bij de ontdekking hoe ver het is en of het behandelbaar is
niet iedere kanker reageert goed op bestraling of chemo
en om dat te weten moet je toch de operatie even afwachten

heel veel sterkte Ach gut

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 16:16

Mijn vader is overleden aan darmkanker. Er was er een grote kans dat ze de tumor helemaal weg konden halen, het was goed te opereren volgens de artsen. Maar tijdens de operatie bleken overal uitzaaingen te zitten en er was niks meer aan te doen.
Chemo of bestraling had ook geen zin meer... Mijn vader is toen binnen 6 maanden overleden...
Er werd ons verteld dat je vaak pas klachten krijgt wanneer de kanker zich al in een (ver)gevorderd stadium bevindt en de tumor er dus al jaren zit..

Ik wens je heel veel sterkte en ik hoop dat je vader geneest.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:46

Ik heb een kennis die darmkanker had. Ze heeft gelukkig geen uitzaaiingen gehad, en is er nu van genezen. Ze was 50 dat ze het kreeg, ze heeft nu een stoma. Durf niet te zeggen of de overlevingskans hoog is, maar het kan dus wel.

Heel veel sterkte..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:49

Sterkte meis......... ik kan hier niks zinnigs op zeggen... behalve je sterkte wensen voor jou en de jouwen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 00:36

Vanavond heb ik m'n vader gesproken en hij wordt de 26e opgenomen en de 28e geopereerd. De verwachtte tijd dat hij moet blijven is op dit moment 14 dagen. Afwachten dus maar weer Lachen

Ander nieuws is dat de broer van mijn moeder lymfeklierkanker heeft, met uitzaaiingen naar maag, longen, lever, milt en een enorme tumor op z'n bijnier. Die is er dus een stuk slechter aan toe dan mijn paps.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:11

Is het hodgkin of non-hodgkin wat je oom heeft? Maakt nogal uit voor de prognose. Het werkt bij lymfklierkanker anders dan bij de soorten van de organen. De hoeveelheid aan lokaties waar de kanker te vinden is, is nooit positief maar weegt minder zwaar dan bij de andere kankersoorten. Lymfklieren zitten namelijk per definitie overal. Lymklierkanker is vaak beter te behandelen met chemo dan kankersoorten van de organen (long, maag, darm enz)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 00:55

Mijn oom heeft hodgkin, maar de lymfeklierkanker is niet hetgene dat de artsen zorgen baart, het gaat om de uitzaaiingen en de tumor op zijn bijnier.

Hodgkin is inderdaad goed te genezen, mijn vriend heeft het 5 jaar geleden ook gehad en is ervan hersteld.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 01:16

allereerst wil ik je heel veel sterkte toewensen.

mijn tante had poliepen op de darmen. omdat ze er op tijd bijwaren dachten ze dat het nog niet uitgezaaid was. ze zouden de poliepen met een kijkoperatie weghalen en dan konden ze die laten testen om te zien of het kwaardaardig was. helaas konden ze met de kijkoperatie 2 flinke poliepen niet verwijderen en moest ze toch een operatie ondergaan. operatie was perfect verlopen en zoals het eruit zag was het niet uitgezaaid. chemo end.. was ook niet nodig.

helaas is ze 5 dagen later door een fout van het ziekenhuis toch overleden.
maar dit was in een klein rot streekziekenhuisje... waar ze weinig tot geen verstand hebben.

ik heb 1 client gehad die volledig is genezen van darmkanker...

kanker is zo´n vreemde ziekte..

nogmaals veel sterkte

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 01:52

Ik weet hoe erg dit is Verdrietig
Mijn vriend zijn moeder is eraan overleden toen hij 4 maanden was, en een verder heel groot deel van zijn familie is eraan overleden..

Hij is toen hij 18 werd onderzocht, en bleek poliepen in zijn dikke darm te hebben, net zo als het bij de rest van zijn familie ook begonnen was..

Mijn vriend in in november 2005 eindelijk geopereerd (was toen net 24) en ze zeiden dat hij net op tijd was, anders was het kanker geworden, en een stuk moeilijker geweest voor de operatie..

Bij hem in nu zijn volledige dikke darm verwijderd, en is er een pouch voor in de plaats gekomen, een soort vervanging van de dikke darm, maar natuurlijk nooit zo effectief als de dikke darm.

Hij heeft na zijn eerste operatie een stoma gekregen, zodat alles binnen in kon genezen.
in september moest hij weer geopereerd worden. Toen werd de stoma weer verwijderd. Hij kon dus na bijna een jaar weer normaal naar de wc, zonder stoma.

Wel heeft hij altijd dunne ontlasting, en moet hij veel naar de wc. Ook mag hij alleen nog ligt werk doen. Kan dingen als vis, vele soorten kool, scherpe gerechten etc. niet meer echt eten, omdat hij er last van krijgt met zijn ontlasting.

We moeten nu minimaal 1x per jaar naar het ziekenhuis voor controle. En als hij 30 wordt, over 4,5 jaar, wordt zijn 12 vingerige darm gecontroleerd, en gaan ze ook richting de maag controleren.

Verder waren de operaties ook niet niks. Bij de 1e operatie is hijafgevallen naar 63 kilo. Veel vochtverlies, pijn etc. Heeft toen 17 dagen in het ziekenhuis gelegen. 2e operatie ging beter, maar ook nog pijn omdat zijn volldige darmen weer in werking waren, die bijna een jaar stil gelegen hadden.

We hopen dat nu alles goed is, maar toch altijd afwachten of het terug komt.
Verder is zijn nicht er ook aan geopereerd, die heeft er een chip voor gekregen.
Ook met kinderen kan het later lastig worden.. Het is een erfelijke ziekte Verdrietig

Ik wens jullie verder veel sterkte in deze moeilijke periode Ach gut

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:40

Quellian... mijn schoonmoeder wordt a.s zondag opgenomen en maandag geopereerd.

Ik ben verder bij geen enkel gespek geweest, maar volgens haar zit er een tumor van 10 bij 10.

Veel sterkte daar voor de komende tijd !

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:45

Heel veel sterkte Ach gut

Mijn oma heeft een paar weken terug ook te horen gekregen dat ze darmkanker had. Zij is echter al begin 80, normaal gesproken komt deze vorm van kanker voor je 50e tot uiting. Zij wordt binnenkort geopereerd en als dat allemaal goed gaat zou ze genezen kunnen worden. Maar dat is altijd afwachten... ik weet niet precies hoever het in het lichaam van mijn oma al schade heeft aangericht, dus ik durf verder niets te zeggen over de situatie van jouw vader.. ik hoop alleen heel erg voor jou en je familie dat het goedkomt!

Shannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 21:15

Wat een rotbericht joh... sterkte Ach gut

Bij mijn oma weten ze nu sinds september dat ze darmkanker heeft... (1 naar laatste stadium)
Ze is er al aan geopereerd en is nu bezig met de chemo (4 vd 10 gehad) maar ze kan waarschijnlijk niet verder omdat ze totaal geen afweer meer heeft... Ze hadden dr laatste chemo namelijk te sterk gemaakt en dat kon ze niet aan... daardoor gaat het nu super slecht met haar.. (let wel: zij woont in Spanje en gaat dus daar naar het ziekenhuis, en niet hier in nl!)
Ik ben op dit moment dus ook heel hard aan het duimen en hopen dat ze het gaat overleven, maar ik schat de kans helaas klein in.. Verdrietig
Ze is trouwens 73 en was hiervoor echt nog heel fit.