bang voor narcose...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lucifertje

Re: bang voor narcose...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:19

ik ben 2 keer onder narcose geweest. 1 keer heel licht, andere keer zwaar. had een operatie die ruim 2 uur duurde..

Bij mij werd je eerst naar een grote zaal gereden werd op een operatie bed gelegt, infuus werd gestoken (in mijn hand). Nou toen moest ik wachten. Werd op een gegeven moment gehaald en naar de operatie kamer gereden. Toen ik de operatie kamer binnen kwam viel het me op dat het een hele ruime en lichte ruimte was. Er waren heel veel ramen waardoor je naar buiten kon kijken. Toen vroeg de anetesist hoeveel ik woog. Ik heb nog wel aan gegeven dat ik een middel wou voor misselijkheid na de narcose. Nou toen kreeg ik het spuitje van de narcos.. ik moest tot 10 tellen. verder dan 3 kwam ik niet.

Ik vond het wakker worden erger.. Had veel pijn, kreeg wel meteen een pijnstiller! Ik moest echt heel lang plat blijven liggen door de misselijkheid ondanks dat ik daarvoor een middel heb gemaakt.

Je hoeft er echt niet bang voor te zijn. De narcose zelf is niets aan je weet je gewoon niets meer te herinneren. Slaapt gewoon heel diep!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:22

Je zou je anestesist kunnen ragen of je vantevoren mag zien wat er allemaal gaat gebeuren op de OK. Bv de kleding die zij zelf aan hebben (veel blauwe jassen of groene jassen kan heel beangstigend zijn, maar als je het weet dan is het alleen maar geruststellend -ja het klopt, het is zoals het zou zijn), hem vragen nog eens uit te leggen waar je een infuus krijgt, je kunt zelfs om EMLA-zalf vragen zodat de huid waar het infuus geprikt zal worden gevoelloos is en je het inbrengen van het infuus niet eens voelt. Hoe beter je voorbereid bent hoe vlotter het zal verlopen. Maarrrr... het verschilt van ziekenhuis tot ziekenhuis dus hierbij heb je aan ons niets.
Verder kun je het nog zien als een tripje waar ze in de coffeeshop alleen maar kunnen dromen.
Zelf heb ik het na narcose altijd wel koud, maar nooit pijn. En je slaapt toch als de donder weer verder, dus zodra je echt wakker wordt is alles weer wel ok.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:24

Maak je maar geen zorgen. Als je het spuitje in het infuus krijgt ben je opeens "weg". Je merkt daar niets van.
Ik ben meerdere keren onder narcose geweest en ik had er de eerste keer ook angst voor. Dat is nu helemaal weg.
Ik ben slechts één keer heel naar wakker geworden, maar dat kwam omdat ik vlak voor de narcose flink gegeten had en ik door een ongeluk met spoed geopereerd moest worden. Toen was ik dus heel misselijk.
Maar als je nuchter er in gaat, heb je dat niet, is mijn ervaring.
Succes met de operatie!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:32

het zou ook niet goed zijn als je je helemaal niet druk maakte.
Ik heb ook enorm in de rats gezeten voor ik geopereerd moest worden, ik wilde hem zelfs nog smeren toen ik me al omgekleed had. Voor dat ik het wist maakte ze me al weer wakker, ik had heerlijk geslapen. En verder nergens last van gehad.
Ik wens je sterkte en succes met je operatie.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:46

Ik ben ook nog nooit onder narcose geweest, en ik ben er dus ook bang voor.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 14:01

delerium schreef:
J
Verder kun je het nog zien als een tripje waar ze in de coffeeshop alleen maar kunnen dromen.
.

Haha!
Zou er bijna zin in krijgen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 14:02

Infuus aanleggen schijnt wel pijn te doen of niet?

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 14:15

Hmm, vind infuus prikken wel meevallen.. Ja tuurlijk, je voelt 't heus wel even, maar als die zit is 't ook over.. Gewoon even doorbijten en je hand/arm goed stil houden, zit 'ie vaak bij de 1e of 2e keer wel meteen goed. Vervelender vind ik zo'n aterielijn (als ik het zo goed schrijf), die doet echt zeer..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 16:13

Zonnebloem schreef:
Dank jullie wel voor jullie reacties, als ik dit lees lijkt het eerder of er iets leuks gaat gebeuren ipv iets heel erg engs Haha!
Voel me er we al beter door, maar blijf het best eng vinden.

Ow ja ik word geopereerd aan mijn hand/pols, heb hem ooit een keer gebroken op 2 plaatsen maar nooit naar laten kijken Bloos (dacht toen dat het goed gekneusd was, en voor een kneusing ga ik niet naar de dokter) Clown maar nou is het dus heel raar weer aan elkaar gegroeid en daarbij ook heel erg gaan vergroeien dus daar moet nu echt wat aan gedaan worden.

Maar het komt opeens wel erg dicht bij...

kun je geen kalmeringsmiddel krijgen en dat ze je gewoon plaatselijk verdoven?

Bij de kaakchirurg zeiden ze tegen me dat ik onder narcose mocht omdat ik zo bang was. Ik zei 'dan blijf ik liever bij' Clown

Een 'pammetje' genomen en je vindt alles prima Ja

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 16:18

garny95 schreef:
het zou ook niet goed zijn als je je helemaal niet druk maakte.

Haha, ben ik dan zo raar dat ik er dus nooit tegenop zie als ik onder narcose moet? Vroeger vond ik het veel vervelender, kotsmisselijk wakker worden en nog dagen niet lekker. Tegenwoordig zijn die middelen zo goed, dat je vaak het gevoel hebt dat je heel erg vast en lekker geslapen hebt. Als je echt angstig bent, krijg je soms een pilletje zodat je wat rustiger wordt voor je operatie. Misschien kan je daar sowieso om vragen? IN ieder geval vee succes!

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 16:23

Ik vond het geweldig!
Ben net 2,5 week onder het mes vandaan na een operatie van 2 á 3 uur
Ik ben die tijd echt helemaal kwijt die uren zijn gewoon zwart. Ik vond het gekker dat ik wakker werd en dat er in mij gesneden was. Heb me daar echt over liggen verwonderen dat je helemaal niks meekrijgt, heel grappig.
Ik was doodsbang voor het infuus (naald *rennen* reactie) maar de narcose deed me niks.. vond het wel leuk om een keer mee te maken. Vooral het middeltje dat je van tevoren krijgt, ik voelde me zo zat als een kanarie en ik weet zeker dat ze daar ook hebben gelachen. Van mijn ritje naar de operatiekamer weet ik niks meer.. af en toe wat vlagen. Ik herinner me de narcose zelf nog wel dat ze dat in het infuus spoten en dat ik op de operatietafel/stoel moest gaan liggen.. that's it. Nu weet ik eens hoe het is om ladderzat te zijn en de hele avond kwijt te zijn in je geheugen Knipoog
De artsen weten echt wel wat ze doen en je gaat gewoon een lekker dutje doen (je wordt alleen beetje beroerd wakker..maargoed je moet wat er voor over hebben Knipoog). Probeer lekker andere dingen van tevoren te doen en om te ontspannen

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:32

Lovely1 schreef:
Ik vond het geweldig!
Ik ben die tijd echt helemaal kwijt die uren zijn gewoon zwart. Ik vond het gekker dat ik wakker werd en dat er in mij gesneden was. Heb me daar echt over liggen verwonderen dat je helemaal niks meekrijgt, heel grappig.
Ik was doodsbang voor het infuus (naald *rennen* reactie) maar de narcose deed me niks.. vond het wel leuk om een keer mee te maken. Vooral het middeltje dat je van tevoren krijgt, ik voelde me zo zat als een kanarie en ik weet zeker dat ze daar ook hebben gelachen. Van mijn ritje naar de operatiekamer weet ik niks meer.. af en toe wat vlagen. Ik herinner me de narcose zelf nog wel dat ze dat in het infuus spoten en dat ik op de operatietafel/stoel moest gaan liggen.. that's it. Nu weet ik eens hoe het is om ladderzat te zijn en de hele avond kwijt te zijn in je geheugen Knipoog
De artsen weten echt wel wat ze doen en je gaat gewoon een lekker dutje doen (je wordt alleen beetje beroerd wakker..maargoed je moet wat er voor over hebben Knipoog). Probeer lekker andere dingen van tevoren te doen en om te ontspannen

Ik kan het fout hebben maar bestaat die narcose niet(met een masker dan) uit een dosis lachgas ?
Denk dat het daarom komt dat je zo moest lachen

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:41

Armaris schreef:
Lovely1 schreef:
Ik vond het geweldig!

Ik kan het fout hebben maar bestaat die narcose niet(met een masker dan) uit een dosis lachgas ?
Denk dat het daarom komt dat je zo moest lachen

Ik kreeg ook lachgas in de ambulance, maar ik moest er niet van lachen hoor, werd alleen maar knetter high Clown
Ik denk dat ze het roesje van te voren bedoelde. Voor m'n ruggenprik kreeg ik ook een roesje, daar voel je je heel dronken van. Whaha, volgens mij keek ik daar heel stom van uit m'n ogen Tong uitsteken

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 23:41

Narcose wordt niet meer zo vaak gegeven en veel gaat via het infuus. Het is geloof ik veiliger (pin me er niet op vast). Het is idd een soort roesje. Ze zeiden van te voren al dat ik me dronken zou voelen... en daar hadden ze helemaal gelijk in Knipoog

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 23:51

ok..operaties zijn niet leuk....mijn eerste operatie was echt drama.......maar de narcose zelf.....heeeeeerlijk geslapen, wilde ook niet wakker worden. Je voelt het langzaam aankomen en dan ineens..zwart en helaas dan word je alweer wakker. hadgevoel echt maat paar seconden weg te zijn geweest
voelde heel relaxt..bij mij dan.
succes!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 12:55

thanx allemaal,
ik had er nog helemaal niet aan gedacht dat je ook nog misselijk wakker kan worden... Damn nog meer stress. Clown Bloos
(verder ben ik helemaal geen stresskip hoor Haha!)

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 14:59

Ik vind het wel grappig om te lezen dat iedereen die narcose eigenlijk wel heel relaxed vind!!

haha, dacht dat ik de enige was met die tik Haha!

Gewoon niet eten van te voren, ook al heb je nog zo'n honger!
Mijn ervaring is dat je dan niet ziek bent hoor.
Van je pols zal je vlak daarna wel wat last hebben. maar ze zorgen goed voor je hoor en zorgen ook dat je niet onnodig pijn hebt daar!
Voor je het weet ben je weer lekker thuis en weer een ervaring rijker in tripjes land Knipoog

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:49

Zonnebloem schreef:
thanx allemaal,
ik had er nog helemaal niet aan gedacht dat je ook nog misselijk wakker kan worden... Damn nog meer stress. Clown Bloos
(verder ben ik helemaal geen stresskip hoor Haha!)

Ik denk dat dat helemaal afhangt van de soort operatie,ondanks schedelboring en maaginkijk had ik geen last van de misselijkheid,mijn begeleidster die dezelfde operatie onderging had daar wel last van dus het hangt af van persoon tot persoon en of je ervoor gegeten hebt.
Maar de narcose zelf is zalig hoor,natuurlijk wel eng dat ze je in slaap doen en in je snijden maar je voelt er niets van,je ligt lekker te slapen.Wat me wel opviel is dat ik het koud had in de OK.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:54

ik ben al zo vaak onder narcose geweest Haha! en ik zit hier nog steeds Haha!
op het moment zelf vind ik het ook altijd wel een beetje eng..maar ik heb zelf eigenlijk
nog nooit gehoord dat iemand niet wakker geworden is ofzo..
het komt echt wel goed hoor Lachen

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:57

Heb er ook angst voor gehad. Zo'n 15 jaar geleden werd ik met mondkapje onder narcose gebracht, tráánen met tuiten. Nagelbijten / Gniffelen Was toen 5. Tong uitsteken Vorig jaar met spuitje onder narcose gebracht, althans, ik had een infuus. Tong uitsteken Ik heb dus van voren een kalmeringspilletje gekregen en daardoor in de 'klaarmaak'-kamer in slaap gevallen. ROFL Heb die hele operatiekamer niet van binnen gezien, geen spuiten, helemaal niks. Haha! Heerlijk, was dus ook als de dood voor die rotverdoving (niet eens voor de spuit, maar het feit dat je geen controle meer hebt over je bewustzijn etc.). Schijnheilig

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:00

Ik ook 1x voor me appendix! Haha, ik lag daar zo. Laat de assistente iets vallen en die chirurg maar vloeken en tieren Haha! Toen kreeg ik zo een spuitje maar 5 min later lag ik daar nog. Zitte ze zo te vrage: 'Ben je er nog?'. Ik: 'nog helemaal!'. Haha en die mensen maar lachen, toen heb ik een mondkapje om gekregen en die rook naar het zwembad Tong uitsteken

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:05

Ik moet binnenkort ook onder het mes.. Ik ben heel bang voor naalden maar tegen de narcose zie ik niet op. Ik ben heél lacherig als ik dronken ben, dus dat wordt hilarisch als ik dat roesje krijg Huilen van het lachen

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 23:39

Heel veel succes morgen, laat je nog even weten hoe je e.e.a hebt ervaren ?

Kan ik een beeld schetsen, ik ben volgende week aan de beurt.

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 23:42

dat ken ik, ik ben ook al verschríkkelijk vaak geopereerd en nog steeds als ik de ok in rijdt ben ik aan het shaken van angst Clown en een reden? die heb ik eigenlijk niet haha. Dus ga ik 3 januari maar eens een plaatselijke verdoving proberen (wat ook doodeng is want de naalden waarmee je verdoofd wordt.. brrr!) haha maar héél veel succes! en als je eenmaal slaapt.. tsja, dan kan je moeilijk nog bang zijn Knipoog Clown

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 23:53

britt schreef:
Heel veel succes morgen, laat je nog even weten hoe je e.e.a hebt ervaren ?

Kan ik een beeld schetsen, ik ben volgende week aan de beurt.

oh god het is morgen al...
Wat gaat de tijd snel opeens... Sigaar Moet er morgen om 10 uur zijn, en als ik me niet heel beroerd voel zal ik morgenavond ff laten weten hoe het gegaan is.
Maar ik blijf bang ervoor Bloos
Door jullie reactie scheelt het wel heel erg hoor, ben stiekem ook wel een beetje nieuwschierig ernaar nu, ben benieuwd of ik me echt zo dronken ga voelen... Haha!