antidepressiva

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sannuh

Re: antidepressiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 12:16

Ik ben tot nu toe juist afgevallen en ik hoop echt dat ik niet ga aankomen, want ik heb namelijk ook een beetje een eetstoornisverleden

Aciree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 12:27

Dat je zou aankomen als standaard bijwerking van AD is mij niet bekend.. dat je de eerste weken van het gebruik verminderde eetlust kunt hebben wel. Had ik met seroxat ook, ben toen aardig afgevallen idd, maar helaas kwam dat er net zo hard terug bij, maar ala.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 12:46

Lees dat Proxac niet meer de populairste is, die werd nl ook voorgeschreven om aan te kunnen komen.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:13

Hmm, ik reageer hier dan ook maar ff. Wilde eigenlijk liever niet dat deze dingen op internet stonden, idd vanwege onbegrip van de meeste mensen, maar het maakt me nu niet zoveel meer uit.

Ik schijn zwaar depressief te zijn, volgens de dokter. Ik slik ook anti depressiva. Ik zit er nu een maand aan maar zowiezo merk ik niet zoveel verschil. Een klein beetje misschien, dat je dingen wat minder slecht opvat, alles lijkt wat minder dramatisch. De eerste weken als je het slikt waren voor mij minder leuk, je krijgt dan juist meer een depressief gevoel. Ik ben helemaal niets aangekomen van Prozac, ik blijf juist maar afvallen, maar dat komt niet door de medicijnen.

edit; http://nl.wikipedia.org/wiki/Depressief

Hier staat goed uitgelegd wat het precies inhoudt. Ik wist het zelf namelijk eerst ook niet. Clown

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:27

ik heb jaren geleden seroxat gebruikt. ik kwam er niet van aan en merkte pas na 2 maanden zelf het verschil van voor het gebruik. mijn omgeving merkte sneller dat ik wat positiever in het leven ging staan.
mijn eetlust bleef trouwens hetzelfde, alleen mijn libido sloeg totaal dood.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 16:32

Bokkers, allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties!

Er is bij mij in maart bloed geprikt, waar het allemaal op is gecontroleerd weet ik niet, maar onder andere fypher (hoe je dat ook schrijft?) en bloedarmoede.
Ik ben al ruim een jaar in therapie en in maart heb ik 2 weken slaapmiddelen geslikt, omdat ik toen ook super moe was. Echter sliep ik toen ook super slecht en was het puur om bij te komen.

De anti-depressiva zou voor mij zijn zodat mijn afstuderen niet meer zo'n 'Mount Everest' voor me moet worden. Ik ben moe, maar wil wel afstuderen, maar er hangt zoveel van af dat ik de druk op mijzelf VEEEL te groot maak.

Waarom is die druk zo groot?
Sinds mijn 15e heb ik non-stop gewerkt naast school, alleen naast het afstuderen dus niet, omdat ik daar erg druk mee zou zijn en mijn paarden toen ook aan huis kwamen. Gevolg: bijna geen geld meer en daar stress door (irri hoor als je niet eens wat voor je paarden kan kopen of een fatsoenlijke trui). Daarnaast: dat geld wat ik ga verdienen na het afstuderen zou er ook voor zorgen dat mijn vriend en ik EINDELIJK samen kunnen gaan wonen. Verder zou het mij ook extra rust opleveren, omdat we dan samen een stekkie hebben en ik minder met mijn ouders van doen heb. (Ik wil mijn ouders echt niet afvallen, want ik weet dat ze mij zo graag willen helpen, alleen wordt er thuis normaliter nooit gepraat en als dat wel gebeurd verlopen de gesprekken niet goed.)

_Kimberly: wat je zegt snap ik helemaal! Eigenlijk ben ik ook niet het type om het te bespreken (heb altijd alles alleen gedaan), maar toch is het belangrijk om te leren om niet alles alleen te doen. (Ben ik mee bezig in therapie en voor mijn nieuwe behandeling ga ik ook in groepstherapie. Die stap was mega groot, maar ik dacht: juist het alles alleen willen doen maakt het mij zo lastig, dan maar die stap zetten om daar misschien ook wat van af te komen.)

(jeetje, wat een lap tekst weer Bloos )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:40

Bijwerking van AD is ook moeheid. Zijn je nieren gecheckt? Is je bloeddruk normaal? Daar kan je ontzettend moe van worden en ook bloedarmoede van krijgen.

Stess is de moeheidsfactor, maar ontstressen kan heel snel gaan en veel energie geven, Vergeet je zelf niet! Probeer zoveel mogelijk suikerhoudend voedsel/snoep te vermijden.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:46

altijd aankomen van ad is echt klinklare nonsens! ik slik nu iets minder dan een jaar AD, eerst paroxetine, had daar heel veel last van de bijwerkingen, viel veel af en het werkte voor geen meter. Dus afgebouwd, jaja weer last van bij werkingen en toen naar efexor overgestapt. ook daar slik ik best een flinke dosering van maar voor nu heb ik die nodig. Depresieve klachten zijn grotendeels onder controle, maar heb nog wel persoonlijkheidsproblemen waarvoor ik komende tijd naar psychiaterie ga. (liep tot nu bij psycholoog) van deze meds heb ik ook geen bijwerkingen. ik kan nog wel blij en enthausiast reageren , heb nog steeds wel pieken en dalen.

edit: mijn gewicht is nog steeds te laag

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:58

Ik heb ptss mij wilde ze ook aan de ad hebben dit heb ik geweigerd omdat je er een stuk zwaarder van kan worden en ik kleine kinderen heb.

Ik ben toen naar de sportschool gegaan en ben begonnen met spinning 5 avonden in de week soms twee uur achter elkaar dit heeft goed geholpen en je krijgt er ook meer enegie van.

Ik heb ook nog een periode groepstherapie gevolgd maar de groep was te klein ( 2 personen ) dus dat was gestopt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:04

ik ken dus voornamelijk mensen, ehm zeg maar gerust alle mensen die ik ken die ad slikken of hebben geslikt, inclusief ik,
zijn allemaal veel aangekomen van de ad
de een meer als de ander, maar 10 kilo aan komen is niks aparts...

ad slikken doe je niet zomaar, pas na 2 maanden krijg je evt resultaat
ad is vooral voor mensen die erg schommelen, of echt diep in de put zitten,
zolang het niet hoeft zou ik er niet aan beginnen, stoppen is een hel , en vaak helpt het ook niet bizar goed

dat je moeder hard rent voor een nieuw potje snap ik, want de afkickverschijnselen als je bijvoorbeeld een weekend geen pillen zou slikken, zijn vreselijk .... in mijn geval dan.
en ik denk in de meeste gevallen.

ik las dat je naar hardcorefeesten gaat, gebruik je ook drugs?
dat kan namelijk ook een flinke invloed hebben hierop...

evenals (overmatig) alcohol gebruik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:04

trustHim schreef:
altijd aankomen van ad is echt klinklare nonsens!

Mwaahhh...dat klinkt zwaar overdreven (klinklare onzin want dat is het niet) maar de kans is wel groot...erg groot.
En het is wel zo netjes om de patient even te informeren, want áls je aankomt gaat het meteen
om 20-30 kilo, wel zo netjes dat diegen dan kan sparen voor een andere garderobe en of iemand uberhaupt die gok wil wagen Knipoog

Judje schreef:
De anti-depressiva zou voor mij zijn zodat mijn afstuderen niet meer zo'n 'Mount Everest' voor me moet worden.

Judje heb je dit argument ook aangedragen? Want je gedachtes en geheugen kunnen nadelig beinvloed worden door AD, je kan dingen sneller vergeten (dat is ook de bedoeling daardoor heb ej minder kans om te blijven hangen in een emotie) maar is een ramp als je studeerd, ik kon mijn studie motorvoertuigen techniek NIET afmaken door de AD en dat terwijl ik een HAVO diploma heb.....

Ook zal je je vermoeider kunnen gaan voelen wat ook invloed kan hebben op studeren.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:20

Ik ben ook niet aangekomen door Seroxat, alleen kreeg ik voorheen door de stress geen hap door mijn keel en door de ad wel, hierdoor ben ik weer op mijn oude gewicht gekomen.
Woog altijd 55. Door de stress 49,5 en nu weer 55

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 17:33

@Chiqa: juist om deze reden willen ze mij ad geven.
Ik heb het van de week nog met mijn psycholoog besproken, dat ik eigenlijk niet goed wist of ik het wel of niet moest doen (zoals ik in mijn beginpost schreef), juist omdat ze het geen depressie vonden en ik het dus raar vond om wel antidepressiva voorgeschreven te krijgen. Maar juist het weer kunnen beginnen met afstuderen is voor hun de reden om het mij aan te bevelen.

Ohja: over dat aankomen. Heeft dat niet oa te maken met welke groep ad je krijgt? Ik heb er veel over gelezen op internet en daar worden meerdere groepen genoemd.
Mijn moeder heeft Nortrilon (schrijf ik dat goed)? En zij is niet aangekomen, maar heel licht afgevallen de laatste jaren. (al wil ze wel graag aankomen, want ze weegt krap 50 kilo met 1.70 meter en de beste eter in huis)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:13

delerium schreef:
Urielle; waarom dan niet verder kijken? Er zijn meer dingen dan seroxat (paroxetine). Daarnaast is het niet te zeggen dat de uitwerking bij jou hetzelfde zou zijn als bij hem..

Ik durf het niet goed aan.
Volgens de (ik wou DA typen Bloos! ) HA en internet zou Seroxat niet verslavend werken maar ik zie duidelijk anders.
Ik bedoel maar: hoe kan ik er dan van op aan dat iets anders dat niet doet?

Daarnaast vind ik dat niet alleen de negatieve maar ook de positieve gevoelens afgezwakt worden en dat zou ik erg jammer vinden als bijwerking, terwijl het bij mij alleen maar om gewrichtsbanden gaat Haha! Ik heb verder eigenlijk geen last van mijn serotoninetekort, voor zover ik merk.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:26

In de bijsluiter van Prozac staat idd wel dat je ervan kunt aankomen. Maargoed, ik zie dat niet als een probleem als je het gewoon in de gaten houdt. Je zal echt niet ineens kilo's aankomen lijkt mij. Het kan ook met het depressieve zelf te maken hebben, bij mij is het zo dat ik bijna niks eet als ik me niet goed voel, maar bij anderen ook vaak dat ze dan juist gaan eten..

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:36

ik stop ook met eten als ik me rot voel, vandaar ook dat ik nog steeds afval, maar er zijn idd ook mensen die dan juist gaan eten. en ik geloof wel dat mensen aankomen maar het is niet zo dat dat bij iedereen zo is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:41

Urielle AD's zijn niet verslavend, mss een geruststelling? Zoek anders voor de aardigheid maar eens
op antidepressiva en verlavend, dan zal je veel artikelen tegenkomen, je kan zonder probleem rustig afbouwen zonder afkickproblemen, wel kan je ontwenningsverschijnselen krijgen, maar dat zijn geen afkickverschijnselen, ook heb je niet steeds meer en meer nodig om hetzelfde effec te verkijgen, dus is je dosis goed hoef je niet elke maand omhoog, wat bij een verslaving wel het geval is.

Judje schreef:
Ohja: over dat aankomen. Heeft dat niet oa te maken met welke groep ad je krijgt?

Ik weet wel zeker, daar weet je HA meer van, remeron bv (mirtazapine) staat voor vraatzucht en aankomen, dat is gegarandeerd, maar dr zijn dr idd ook die dat minder hebben.
Ik zit nu 15 jaar in therapie maar nagenoeg iedereen die ik van de groep ken zijn wel aangekomen,
de meeste hebben ook last van vetzucht.

Ik had dus geen aanleg om dik te worden, was vroeger echt graat mager, zo erg dat ik een minderwaardigheids complex had.
Ik kon eten wat ik wilde. Maar door de Ad is mn stofwisseling veranderd, en dus 30 kilo rijker.
Ik heb ook seroxat gehad, daar kwam ik ook van aan.
Kilo's gaan dr overigens niet meer af.....althans....Heel erg moeilijk.
Ik ben nu aan een laxeermiddel omdat ik een chronisch darmpatient ben.
Vroeger betekende dat letterlijk kilo's verliezen, maar mn gewicht blijft stilstaan,
ben inmiddels van 75 mg naar de 30 mg gegaan.....

Het is gewoon iets waar je je beter heel goed over kan informeren, want als je al op gewicht bent, wil je natuurlijk niet nóg zwaarder worden......

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:45

Wat ik heeel veel gehoord heb ( laatst ook weer uitgebreid op de radio )is dat anti depressiva ontzettende troep is! Laatst hebben zelfs de fabrikanten ervan dat zelfs toegegeven. Het is vooral voor jongeren schadelijk spul.
Denk er goed over na voordat je naar de pillen grijpt!

De gene waarvan ik weet dat ze het slikte zijn ar niet meer Ach gut

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:48

Chiqa, misschien dan meer een geestelijke verslaving? Ik weet iig wel dat mijn vriend zich heel rot voelt als hij gaat afbouwen en daardoor al snel weer op de oude dosis zit. Ik weet eigenlijk niet fysiek of mentaal of beide. Hoe is jullie ervaring daarin?

Zwaarder worden zou ik echt vreselijk vinden. Ik ben met heel veel moeite 25 kilo afgevallen, nog 15 te gaan.
Met welke AD's is het aankomen het minste?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:54

nounou marije dat is wel heel kort door de bocht

ik geloof dat 1/3 van de bevolking ad slikt , of geslikt heeft .
en ik ken enorm veel mensen die het slikken, allemaal nog springlevend

wel kan het gevaarlijk zijn voor sommige mensen,
er is een bepaalde groep die er enorm van achteruit gaat en zelfmoord pleegt, maar daarom moet je ook eik ten tijde dat je het gebruikt,onder behandeling staan van een therapeut Knipoog

urielle : ik ben 14 kilo aangekomen van paroxetine
ik ben 7 maanden geleden gestopt, en nu pas 4 kilo lichter Scheve mond
(ben wel een goede eter, daar niet van Haha! )
ook ik moet er wss weer aan, maar ben met de arts aan het zoeken naar een ander , waarvan je niet zo aankomt...

ik heb ook nog nachtmerries van het afbouwen,
ik ben enorm langzaam afgebouwt, echt heel langzaam, maar mijn god wat heb ik een akelige afkickverschijnselen gehad (of hoe je ze ook wilt noemen)
was echt erg, van nachtmerries tot overal van schrikken, en die akelige schokjes de hele dag pffff

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:58

Urielle schreef:
Ik weet iig wel dat mijn vriend zich heel rot voelt als hij gaat afbouwen

Idd, kan me wel voorstellen dat mensen geestelijk afhankelijk ervan kunnen worden, maar dus niet lichamelijk, dat is ook bewezen en hoeven we ons geen zorgen om te maken.
Er komt vanzelf een fase in ej leven dat je de bijwerkingen van AD strontzat bent, dan wil je wel afbouwen....Maar rustig aan en met begleiding.
Bekende bijwerkingen (Grote kans dat je die zult krijgen) zijn moe zijn, doodmoe, niet kunnen inslapen, of juist slapen als een blok zo diep dat je niet aanspreekbaar bent, aankomen dus, trillen, droge mond en duizeligheid, suikerschommelingen en vraatzucht.

Daarom snap ik ook niet waarom TS dit voorgeschreven krijgt....Het is echt troep, mensen onderschatten het vaak en denken dat het dé oplossing is......Kan niet vaak genoeg zeggen, laat je GOED informeren, eenmaal aan de AD is het moeilijk om weer zonder te kunnen.
Het is de angst de controle te verliezen, dus daarom kan ik de geestelijek afhankelijkheid wel volgen.

Wat betreft het extreem aankomen, ik zou me als ik jou was goed laten informeren, zoals ik al zei (remeron/mirtazapine en seroxat) zou ik met een grote boog omheenlopen als je bang bent voor overgewicht.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:08

Ik vind het dan wel heel raar dat mijn psycholoog in de letterlijke woorden tegen mij heeft gezegd, dat mijn medicijnen wel verslavend zijn.. Daardoor moest ik er nog goed over nadenken of ik ze wel wilde hebben.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:09

nou dat het troep is,is nou ook weer overdreven.
zeg je dat ook over medicijnen voor diabetici en hartpatienten?
soms heb je het gewoon nodig om normaal te leven,ik word knettergek van mijn vader als hij ze niet neemt.

lichamelijk verslavend zijn ze niet,geestelijk wel degelijk(zie het maar al te vaak in de apotheek,staan ze al een half uur voor openingstijd op de deur te kloppen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:11

_Kimberley schreef:
Ik vind het dan wel heel raar dat mijn psycholoog in de letterlijke woorden tegen mij heeft gezegd, dat mijn medicijnen wel verslavend zijn.. .

Dat betekend dus dat je dosis elke week wordt verhoogd?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:12

bedoelde hij niet geestelijk verslavend?