heupprobleem door paardrijden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

Re: heupprobleem door paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 17:04

daniella74 schreef:
rohotje schreef:
@daniella74: ik moest toen voor een foto en echo met mijn voetzolen tegen elkaar gaan liggen Clown iets wat dus met pijn niet gaat Nagelbijten / Gniffelen

Precies, zo lag ik dus ook Bloos. Vond het een nogal genante pose.

Whaha, dat wordt dus géén string aan doen!! wahah! Clown

edit: ik neem aan dat je je broekje aan mag houden? Sigaar
Laatst bijgewerkt door Mexxuna op 11-12-07 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:05

ik was toen een jaar of 8 dus dacht daar nog niet echt over na Tong uitsteken

TS: ben benieuwd wat er uit komt! en ja ik mocht me broekje aanhouden Knipoog

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:07

Ik loop altijd in opoe-tenten (moderne naam voor dit kledingstuk is boxertje).
Ik lag er vorig jaar op mijn voordeligst in mijn boxertje.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 17:11

daniella74 schreef:

Ahh chips... ik heb alleen maar strings, en van die hotpants, maar daar zit kant aan! OMG om daar nou in te gaan liggen in zo'n pose... Koe

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:13

heb ik een heel bericht zitten typen, is ht niet geplaatst Verward

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:14

Mexxuna schreef:
daniella74 schreef:

Ahh chips... ik heb alleen maar strings, en van die hotpants, maar daar zit kant aan! OMG om daar nou in te gaan liggen in zo'n pose... Koe

Geloof me, ze krijgen erger te zien dan jij in je stringetje maar zelf lig je neit echt lekker.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:17

Ik heb dus heupdyplasie en de klachten van TS en de andere bokkers lijken erg op die van mij!!

Bij mij is het ontdekt toen ik 17 was. Ik kreeg last nadat ik bijna van een pony was gevallen en daarbij dus waarschijnlijk mijn banden en spieren heb verrekt.

Heupdysplasie houdt in dat de kop van de hup niet in de kom pas.
Daardoor heb je eerder slijtage aan de kop van de heup en dat kan de pijn veroorzaken.

Paardrijden is juist goed voor mij. Dan komen mijn heupen in de juiste positie. met rijden heb ik dus absoluut geen last!

Ik op voor TS dat het allemaal meevalt!!

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:19

Raja schreef:
heb ik een heel bericht zitten typen, is ht niet geplaatst Verward

Ach gut

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 17:19

Raja: óp het paard voel ik ook niets, idd.. maar lopen enzo doet echt wel zeer, maar ook niet altijd..
Het knakken van de heup vind ik erger dan de pijn, omdat het zo akelig klinkt en voelt..

Kun je vertellen wat dat inhoud heupdyplasie?

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:21

Ik heb wel geen last van mijn heupen maar van mijn liezen. Heb nu 3 weken niet gereden vanwege het slechte weer en ik heb er haast geen last meer van. Ook heb ik last van mijn schaambeen tijdens het rijden. Kan dat komen van verkrampt zitten?? Ben nu 43 jaar en zou toch nog wel een paar jaartjes willen rijden. Krijg er weer steeds meer aardigheid aan.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 17:22

Ik heb ook weleens last van mijn liezen, maar dat zijn meer de spieren, bijvoorbeeld na het lessen, dat zie ik meer als spierpijn van het sporten....

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:27

flyfly schreef:
Ik heb wel geen last van mijn heupen maar van mijn liezen. Heb nu 3 weken niet gereden vanwege het slechte weer en ik heb er haast geen last meer van. Ook heb ik last van mijn schaambeen tijdens het rijden. Kan dat komen van verkrampt zitten?? Ben nu 43 jaar en zou toch nog wel een paar jaartjes willen rijden. Krijg er weer steeds meer aardigheid aan.

Ben geen arts maar dit zou zo maar spierpijn kunnen zijn. Verkrampt zitten kan zeker een oorzaak zijn maar ook wellicht niet regelmatig rijden zodat je spieren eraan kunenn wennen om te moeten werken op de specifieke manier die nodig is om op een schommelend alle kanten op bewegend object boven te blijven bij voorkeur op een charmante wijze.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:32

gebeurd het toch weer! weer een heel verhaal! weer niet geplaatst!!! Boos!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:35

Heupdysplasie is volgens mij een aangeboren afwijking waarbij de kop van het dijbeen en de kom van de heup niet goed in elkaar passen. Bij mijn zusje was het iig wel aangeboren, maar die had het ook in wat ergere mate dan Raja (zonder operatie had ze nooit kunnen lopen).

Ik weet niet hoe het allemaal precies zit, maar volgens mij ontwikkeld bij een normale baby de kom in de heup zich in de eerste maanden van zijn leven doordat de kop van het dijbeen er tegenaan drukt. Bij heupdysplasie ontwikkeld die kom zich niet of niet goed en hebben ze daar hulpmiddelen bij nodig.

Wanneer het in lichte mate is dan voldoet een spreidbroekje waarbij je benen in een houding gedwongen worden die je ook op een paard hebt. Daarom is paardrijden ook erg goed voor mensen met heupdysplasie.

Wordt het in ernstigere mate zoals bij mijn zusje dan moeten die kleine hummeltjes (vaaknog tussen de 1 en 2 jaar oud) weken aan stuk op hun ruggetje liggen met hun benen omhoog in een gespreide houding om alles goed te krijgen. In de tijd van mijn zusje kende ze die methode nog niet dus werd alles operatief aangepast.

Ik verwacht overigens niet dat TS hier last van heeft, zeker gezien haar leeftijd, meestal wordt dit toch wel eerder ontdekt. Bij ons in de familie iig wel want mijn moeder is er heilig van overtuigd dat het erfelijk is en dringt er bij iedereen die een baby krijgt op aan om erop te laten controleren.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:36

Het kan niet komen van onregelmatig rijden want ik rijd toch wel zo'n 4 a 5 keer in de week.
Vooral bij het aandraven doet het vreselijk pijn , en dan is het net of ik er even doorheen moet rijden en dan is het weg. Na het rijden wel weer last. Misschien komt ouderdom toch wel met gebreken.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:39

ik geef het op! mij tweede verhaal ook weer niet!! GRRRRRR Boos!

_Maud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:40

Een vriendin van mij heeft dit ook.
En voor haar is paardrijden juist wel goed, omdat ze in juiste positie wordt 'gezet' .

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 17:40

Falona; bedankt voor je uitleg!
Ik heb als kind ook wel fanatiek geturnd, misschien dat dat ook niet zo goed was voor mij, ik moest er mee stoppen omdat mijn polsen de ratslag en handstand niet konden dragen.. ik knakte er dus doorheen, en verrekte de boel...
Dat ik dus was slap in elkaar zit is bekend! Knipoog
Nu moet ik wel zeggen dat ik vroeger écht een spriet was, die nét niet door midden brak.. al ben ik nu ook nog steeds te licht.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 17:40

Raja schreef:
ik geef het op! mij tweede verhaal ook weer niet!! GRRRRRR Boos!

probeer het eens via pb.. Lachen dan zet ik het hier op!
Lachen

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:40

het is idd een aangeboren afwijking Falona. bij mij hebbn ze die dus alleen nooit ontdekt omdat ik het aan twee kanten heb
Mijn afwijking is toch wel zo ernstig dat een operatie welm aangeraden wordt en de arts eignlijk ook niet begreep dat ik nog rondliep!

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:48

in het ergste geval gaan ze bij heupdysplasie een nieuwe dijbeenkop steken dacht ik. dat gebeurt nu echt wel vaak (dus niet zo'n riskante operatie) en na tijdje kan er terug mee gereden worden... maar ik laat het nog eventjes zo. enkel bij regenweer is het wat lastig... mss is verhuizen naar een zonnig land zonder regen een optie Haha!.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:50

Ik heb het ook het doet geen pijn maar ik moet mijn rechtse heup soms wel laten knakken omdat ik dan voel dat hij op slot zit...

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 18:02

randie schreef:
Ik heb het ook het doet geen pijn maar ik moet mijn rechtse heup soms wel laten knakken omdat ik dan voel dat hij op slot zit...

Zelf laten knakken kan ik ook, maar dat is dus écht ondragelijk! Dat doet echt heel veel pijn..

Voel me nu wel een beetje een s*kkel dat ik naar de dokter ga, terwijl er zo veel mensen last van hebben in de paardensport! Koe
Maar als er iets aan gedaan kan worden, door bijv. fysio, dan ben ik er wel als eerst bij! Lachen

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:04

Iedereen moet gewoon naar de dokter gaan en zich niet groot houden voor een ander.

We zitten blijkbaar allemaal in dit topic met hetzelfde probleem en persoonlijk ben ik blij nu eens lotgenoten te leren kennen want ik dacht soms dat ik de enige ruiter ben in Nederland die last heeft van zijn heup.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:10

Ik heb ook heel vaak het gevoel gehad dat ik de enige was en dat ik me niet zo moest aanstellen als ik weer eens last had.
Ik MOET echt gaan zitten op zo'n moment en niet iedereen kan dat begrijpen.
Nu nog hoor, zelfs vriendinnen... Dan lopen we ergens en is het verder lopen dan we dachten en krijg ik last. Dan zeg ik jeetje, pffff zijn we er nou nou nog niet. Dan krijg ik vaak zat te horen dat ik zo'n stuk toch best wel kan lopen?? dat ik toch zeker niet zoooo lui ben of wel soms??? Ik wordt dan wel eens pissig en vraag of ze ff willen ruilen van benen!! Maar vaak na zo'n uitval vergeten ze het niet meer.... Haha!