ooit sterven we ...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

Re: ooit sterven we ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:46

Doom: ik begrijp je reactie goed hoor, echt waar, maar ik heb er as ik dood ben geen zicht meer op en ik denk niet dat anderen dit goed kunnen beoordelen. Dan heeft hij nog even ellende voordat hij alsnog doodgaat.... daarbij, elke twee maanden een emmer glucosamine van €140.00 en af en toe een doos bute van €130.00, speciaal beslag elke 8 weken met zolen.... moet je ook willen....

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:51

Vergeet nooit te genieten

En verder denk ik daar niet al te veel over na. Maar ik denk ook dat het veel uit maakt of je kinderen hebt of niet. Die verantwoordelijkheid is zo groot en kostbaar dat het allemaal wat.... Tja hoe zeg je dat belangrijker, spannender, intenser, riskant wordt...

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:55

ElCamino schreef:
Doom: ik begrijp je reactie goed hoor, echt waar, maar ik heb er as ik dood ben geen zicht meer op en ik denk niet dat anderen dit goed kunnen beoordelen. Dan heeft hij nog even ellende voordat hij alsnog doodgaat.... daarbij, elke twee maanden een emmer glucosamine van €140.00 en af en toe een doos bute van €130.00, speciaal beslag elke 8 weken met zolen.... moet je ook willen....

Gelukkig maar. Knipoog
Ik wordt hier namelijk in 1 keer afgeschilderd alsof ik jou een egoistist vind maar dat vind ik niet Knipoog
Maar wat ik bedoel te zeggen is om en vb te geven:

Stel mijn zusje gaat nu ter plekke dood. ik zou er alles op alles zetten om haar pony te kunnen behouden omdat zei daar zo van hield. Kosten wat kost dit was haar grootste vriend.
Het lijkt me heerlijk om iets bij me te hebben en te verzorgen waar zei ZOVEEL van hield. Knipoog
Ik moet er niet aan denken dat die pony wordt door verkocht en verkeerd terecht komt.
Op zo'n manier bedoel ik dus te zeggen waarom geef je je familie daar in geen kans .?
maar goed dit blijft nog steeds een hele andere discussie ondanks dat dit ook met *dood* te maken heeft haha Haha!

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:59

Ik ben niet bang voor de dood. Als hij komt dan komt ie.
Ik hoop wel dat ik nog een tijdje mee kan gaan, ik zou er niet aan moeten denken dat mijn familie mij moet missen. Ook vind ik het een eng idee wat er met mijn hondje en paard gaat gebeuren.
Dat zijn echter zorgen om hen, niet om mijzelf. Het is eigenlijk wel jammer dat je na je dood niet nog even terug kunt komen, nog even melden aan iedereen wat er nu werkelijk gebeurd na je dood.
Ik vind het altijd wel een interessant onderwerp om over na te denken (hoe morbide dat ook mag klinken Clown ).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:00

Doodgaan, tja... Verdrietig Ik denk er regelmatig over na, zeker nu ik wat ouder wordt. Ik heb al zoveel mensen om me heen zien gaan.... Jonge, oude, gezonde en zieke mensen. Het leven is heel betrekkelijk en dat is wel eens eng, als je er teveel over na gaat denken.
Ik ben zelf op zich niet bang om dood te gaan, maar ik hoop dat het nog heel lang duurt voordat mijn tijd gekomen is. Ik heb juist het gevoel dat mijn leven net pas echt begonnen is, sinds ik een dochtertje heb, mijn vriend heb leren kennen (we zijn 'pas' 5 jaar samen) en ikzelf eindelijk meer rust heb gevonden in het leven. Ik ben 37 jaar, fysiek ben ik gezond nu (ben jarenlang ziek geweest) en ik geniet dagelijks van de mooie dingen in het leven, van de liefde, van de natuur, van diepe vriendschappen....

Ik geloof ook niet dat het over is na de dood. Ik geloof meer in 'overgaan' in een andere fase, reincarnatie t.z.t. Ik ben overtuigd dat er veel meer is naast dit leven. Maar nu afscheid nemen van mijn grote liefde en van mijn dochter, nee, ik moet er echt niet aan denken. Het zou mijn hart breken. Mijn dochter heeft me nog jarenlang nodig. Ook zou ik geen afscheid willen nemen van mijn geliefde paard en onze twee katten, hoor. Ik ben zo aan ze gehecht.

Ik ben er nog lang niet klaar voor, moet nog zoveel doen, leren en meemaken in dit leven. Helaas heb je niet alles in de hand. Het gaat, zoals het gaat.....
Ik hoop dat ik gelukkig en gezond oud mag worden. Het lijkt mij vreselijk om mijn geliefden te moeten missen als zij eerder gaan. Het lijkt mij ook vreselijk als ik eerder ga en hen in verdriet moet achterlaten. Gelukkig heb ik geen idee hoe ik eindig en dat wil ik ook helemaal niet weten. Ik hoop dat ik nog jaren mag genieten van het mooie leven...... Net als iedereen hier, toch? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 17:59

Ik ben absoluut niet bang om dood te gaan. Ik geloof dat we terug komen in een nieuw leven om nieuwe dingen te leren, en ik weet dat ik bepaalde mensen die mij nu lief zijn ook in mijn volgende leven weer zal tegenkomen, omdat ik ze ook in mijn vorige levens heb gekend.

Wel heb ik het moeilijk met het idee mijn man en kinderen achter te laten, en het verdriet dat ze zullen hebben over mij.

Ik ben ook bang om hen te verliezen. Zeker het verlies van mijn kinderen is iets wat ik niet makkelijk te boven zou kunnen komen, ondanks dat ik weet dat ze geen pijn hebben als ze overleden zijn.

De manier waarop... Tja... Ik hoop dat het pijnloos gaat, maar ik wil nog wel graag een kans hebben om afscheid te nemen van de mensen die van me houden.

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 18:06

''Fijn'' om te lezen dat er meer mensen over denken. Ben zelf nog erg jong maar denk vaak over als ik 20,30,40 ben dan,.... Maar misschien ben ik dan wel dood. klinkt dramatisch maar het is wel zo. Denk dan ook vaak terug aan die momenten dat je wel ''dood'' kon zijn, (bijna verdronken bijv.) Kan me daar zo druk over maken.. Uiteindelijk besluit ik dan altijd maar te genieten en te leven zoals ik het wil.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 20:12

Bang voor de dood ben ik niet. Ik weet nog wel dat ik in mijn bed dacht toen ik een jaar of 6 was, dat ik op een moment dood zou gaan. Hoe dat dan zou wezen, ik kon me niet voorstellen dat er dan niets meer zou zijn. Zelf geloof in in reincarnatie en probeer ik zoveel mogelijk te genieten en te leren van dit leven Lachen

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 20:16

Wees niet bang voor de dood.. sommige mensen zijn zo bang om te sterven dat ze vergeten te leven

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 20:18

Soms denk ik er wel over na, maar dan bedenk ik mij vrij snel dat het geen zin heeft om er over te piekeren, het komt zoals het komt en daar kan ik moeilijk verandering in brengen door er alleen maar aan te denken terwijl ik er op dat zelfde moment iets moois van kan maken Knipoog

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 20:18

Ik ben er wel bang voor..
Als ik er te lang over nadenk voel ik me niet goed meer en ga ik stressen omdat je niet weet
hoe het allemaal gaat en hoe het dan zal worden..
Eigenlijk is het verspilde energie maar de vraag blijft spelen Knipoog

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 20:19

Ik ben er niet bang voor...
Als je tijd gekomen is, dan is dat zo! Lachen
Hopelijk duurt het nog even want ben pas 15! Clown Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 20:23

Natuurlijk is het zo dat als je tijd gekomen is, dan is dat nou eenmaal zo. Maar ik vind wel dat er een wezenlijk verschil in zit of je nou 15, 35 of 95 bent....... Knipoog
Als ik nu zou horen dat ik bv. een terminale ziekte zou hebben, zou mijn wereld instorten, ook al geloof ik in reincarnatie en weet ik dat ik niet helemaal zal verdwijnen. Ik laat dan wel een 2,5 jarig kindje achter en een man die ongelofelijk veel van me houdt. Nou, daar zal ik niet meteen mee kunnen leven, hoor.
Wie wel?

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 20:37

Ik ben niet bang voor de dood. Ik geloof dat ieder zijn taak hier heeft en wanneer deze vervuld heeft " mag gaan " .

Iedereen wat ik meegemaakt heb, heeft voor mijn gevoel geleden terwijl ze stierven, maar dat je dit bewust mee maakt geloof ik niet. Ik heb het idee dat wanneer je sterft en dit zelf beseft je lichaam je beschermd door ervoor te zorgen dat je dit zelf allemaal niet meer echt meemaakt, bovendien krijg je als mensen de indruk hebben dat je pijn hebt genoeg pijnmedicatie ( dit wordt afgegaan op kreunen, onrust, uitdrukkingen etc ).

Dat andere mensen gaan doet meer pijn vind ik zelf, het idee dat ik geen ouders meer zal hebben.. Nee daar wil ik even niet aan denken, maar ook hen hebben maar een bepaalde tijd hier.

Ik ben ook verder niet bang voor het moment dat ik zal sterven. Ik doe wat ik op dat moment wil doen. Geloof er verder in dat wanneer je tijd er is je toch gaat hoe voorzichtig je ook bent.
Geniet en gebruik de tijd die je hebt om de dingen te doen zodat je nooit hoeft te denken " had ik maar.. "

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 20:38

Ach ik denk er niet zo heel veel over na.Zolang ik er nog ben wil genieten van het leven Lachen

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 20:41

Ik ben ook niet bang voor de dood. Maar wel bang dat mijn chronische bronchitis zo erg wordt dat ik steeds verder aftakel, het steeds benauwder krijg en door verstikking aan mijn eind kom. Bloos

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 20:52

Paula schreef:
Ik ben ook niet bang voor de dood. Maar wel bang dat mijn chronische bronchitis zo erg wordt dat ik steeds verder aftakel, het steeds benauwder krijg en door verstikking aan mijn eind kom. Bloos

Als ik jouw was zou ik dit eens tegen een huisarts vertellen.. Zo gauw gebeurd dit niet hoor! Weet niet in wat voor mate je er nou last van hebt en welke vorm je precies hebt.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 20:55

twinducklin schreef:
Paula schreef:

Als ik jouw was zou ik dit eens tegen een huisarts vertellen.. Zo gauw gebeurd dit niet hoor! Weet niet in wat voor mate je er nou last van hebt en welke vorm je precies hebt.

Ik heb (een vorm van) COPD (nee ik rook niet!) en je ziet waarschijnlijk wel eens van die folders met informatie over dat onderwerp.. Vooruitzichten zijn dus niet erg gunstig... (sterft hier sneller aan dan aan borstkanker, blabla.)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 20:59

Ik ben een tijd echt heel erg bang voor de dood geweest. Ik dacht er werkelijk de hele dag aan, echt verschrikkelijk!! Toen ben ik in een dagboek alles van me af gaan schrijven en langzaam maar zeker ging ik er steeds minder aan denken tot een paar minuten per dag waar ik natuurlijk erg tevreden mee ben/was.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 21:00

[/quote]

Als ik jouw was zou ik dit eens tegen een huisarts vertellen.. Zo gauw gebeurd dit niet hoor! Weet niet in wat voor mate je er nou last van hebt en welke vorm je precies hebt.[/quote]

Ik heb (een vorm van) COPD (nee ik rook niet!) en je ziet waarschijnlijk wel eens van die folders met informatie over dat onderwerp.. Vooruitzichten zijn dus niet erg gunstig... (sterft hier sneller aan dan aan borstkanker, blabla.)[/quote]

Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand eraan overleden is, wel aan de verminderde weerstand ervan. Maar zo oud ben jij toch nog niet? Aangezien in je profiel staat dat je nog naar school gaat? Normaal wordt chronische bronchitisch pas vanaf 45 + vastgesteld. Het is een chronische ontsteking van de longen, waardoor deze minder functioneren. Heb genoeg mensen verzorgd die dit hadden en in de ergste gevallen lagen ze aan zuurstof en de ene dag gaat beter als de ander.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 21:05

saskiakefie schreef:
Ik ben een tijd echt heel erg bang voor de dood geweest. Ik dacht er werkelijk de hele dag aan, echt verschrikkelijk!! Toen ben ik in een dagboek alles van me af gaan schrijven en langzaam maar zeker ging ik er steeds minder aan denken tot een paar minuten per dag waar ik natuurlijk erg tevreden mee ben/was.

ik was nog wat vergeten te vertellen:
Vroeger ( nou ja, niet langer dan een half jaar geleden) vond ik het voor me zelf altijd heel erg om dood te gaan, maar nu denk ik meer aan m'n ouders, hoeveel ze verdriet zouden hebben, en dat misschien hun leven erdoor "verpest zou worden" wat ik ook verschrikkelijk vind...

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 21:22

Ik ben absoluut niet bang voor de dood. Als ik doodga zal het wel gewoon mijn tijd zijn geweest. Ik hoop alleen niet dat ik de laatste jaren van mijn leven ziek ofzo moet doorbrengen. Dáár ben ik wel bang voor. Het lijkt me vreselijk om bijvoorbeeld dement te worden.

Wat ik trouwens niet wil, is dat er op mijn begrafenis getreurd wordt. Klinkt heel raar, maar ik sta gewoon positief in het leven en ik wil dat dat ook gebeurt als ik dood ben Haha!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 22:23

Ik ben aan de ene kant wel bang voor de dood, omdat je gewoon niet weet wat het is is en hoe het voelt... het is gewoon allemaal onduidelijk.

Aan de andere kant komt iedereen aan de beurt en hoort het bij het leven, gebeurd het, dan is het je tijd. Je kan er toch niks aan veranderen.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 22:27

Ik ben niet bang om dood te gaan, hoewel ik natuurlijk nog heel lang hier hoop te blijven Ja
Wat ik wel heel erg vind is alle mensen en uiteraard mijn paard ie achterblijven.
Ik heb door een aangrijpend verhaal van een vriend van mij wel alvast alles op papier vastgelegd. Af en toe lees ik dat door en vul ik het aan. Ook voor mijn paard heb ik alles al geregeld Lachen
Het gaf mij heel veel rust toen ik dat eenmaal gedaan had.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 22:28

goede vraag. de meeste zullen antwoorden met: zolang ik gezond ben wil ik oud worden, maar zodra ik echt kwalen ga krijgen hoeft het niet meer.

ik hoop eerlijk gezegd gewoon dat ik niet heel oud wordt. zoveel boeiends vind ik het leven niet...