Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Desiree_1993 schreef:MI1990 schreef:ik kan het echt iedereen aanraden
Ja mijn broertje en vader vinden het idiaal en mijn moeder(die helpt mijn broertje enzo) ook. Eerst moesten ze altijd moeilijk doen met insuline geven als mijn broertje eens wat lekkers tussendoor wilde en nou is het 1 druk op de knop zo ongeveer en dan heeft hij weer insuline. Heb jij ook de sensor? mijn broertje heeft hem wel af en toe, bijvoorbeeld als hij op logeerweekend is(met autisten, hij heeft ook het syndroom van asperger). Vind hij ook wel heel makkelijk. Ons mam is trouwens ook diabetesinformatiepost hier in Best en zit ook in de adviesraad van Dwan Youth(ken je dat?). Als je nog vragen hebt over hoe dingen hier gaan stel maar!
Jelle6 schreef:mijn vader heeft spuit zichzelf ook, vind hij veel handiger.
Maar is het bij jullie in de famlie ook erfelijk?? Bij mij namelijk wel.. ik heb bij ons in het gezin de meeste kan maar als ik een zoontje krijg dan is die weer gevoeliger dan een dochtertje.. pff ingewikkeld allemaal,,
MI1990 schreef:Hoe kwamen de dokters er bij jullie achter dat jullie suikerziekte had??
Jelle6 schreef:Maar is het bij jullie in de famlie ook erfelijk??
nielsd schreef:Takkel schreef:Heb zelf geen suikerziekte, maar kan wel tips geven over voeding aangezien ik de opleiding voeding & dietetiek heb afgerond
Wat valt er te dieten met type 1? Je geeft jezelf een shot en thats it.
Btw: Mijn broer heeft diabetes type 1.
MI1990 schreef:nee dat was ik ook niet verplan
wil namelijk heel erg kinder
over een tijdje dan
Takkel schreef:Ehm..... zo werkt het dus niet helemaal.
Het is met DM type I heel erg belangrijk dat je met regelmaat eet. En dan met name de koolhydraten in je voeding.
De hoeveelheid insuline die je spuit moet afgesteld zijn op de hoeveelheid koolhydraten die je die maaltijd eet.
Eet je namelijk heel weinig koolhydraten in vergelijking tot de hoeveelheid insuline die je gespoten hebt, dan kan je bloedsuiker te laag worden waardoor je een hypo kan krijgen. Indien je juist veel te veel koolhydraten eet in verhouding tot de hoeveelheid insuline, dan kan je bloedsuiker veel te hoog zijn.
Dit is een kwestie van aftasten en goed instellen.
Normaal gesproken hoort een internist je door te verwijzen naar een diabetesverpleegkundige, en een dietist. De behandeling moet allemaal op elkaar afgestemt worden.
Een pomp is ook alleen maar geschikt voor diabetespatienten die goed ingestelt zijn, omdat het dan natuurlijk veel makkelijker is om te sjoemelen met de hoeveelheid insuline (iets meer of minder).
Dit geldt trouwens alleen voor type I. Type II wordt vaak veroorzaakt door overgewicht. Het dieet wat daar bij past is puur gebaseerd op het afvallen.... een energiebeperkt dieet dus. Indien je afvalt is de kans aanwezig dat je ook van je suikerziekte afkomt.