vertelt de assistente van jullie huisarts uitslagen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Re: vertelt de assistente van jullie huisarts uitslagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:42

Kun je dan niet vragen of de huisarts je nog een keer belt?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:12

Het verschilt inderdaad heel erg per praktijk wat er gedaan word. Over het algemeen geld de regel dat de ass geen uitslagen geeft, maar ja, de huisarts heeft het al zo druk, dus goede uitslagen worden vaak wel door de ass gegeven. Ikzelf vind dat een slechte zaak, want krijg je de uitslag dan een keer niet, maak je je meteen zorgen, terwijl het misschien iets heel kleins is waarom ze het niet mag vertellen.
Bij mijn eigen huisarts bel ik voor uitslagen altijd tijdens het telefonisch spreekuur. De enige uitzondering daarop is de waarde van mijn B12 als ik bloed geprikt heb, omdat ik die moet weten zodat ik de hoeveelheid injecties daarop aan kan passen. Maar dat vind ik dus ook nog weer iets anders dan een onderzoek om een diagnose te stellen, want die is al gesteld.

Sok schreef:
Heb écht geen zin dat ze zulke persoonlijke dingen over mij weet!

Allereerst heb je kans dat zelfs als je het niet verteld, de assistente toch bepaalde dingen weet. Zij moet namelijk jouw dossier bijhouden, mbt uitslagen die binnenkomen. Dus bepaalde dingen zijn gewoon bekend bij de assistente. De assistente heeft echter net als de arts zelf beroepsgeheim.

Inderdaad is het in veel praktijken tegenwoordig normaal dat de ass uitvraagt, we worden daar ook voor opgeleid. Dat doen we inderdaad niet uit nieuwsgierigheid, maar om het spreekuur goed in te plannen. Soms is bijvoorbeeld de hele dag al volgepland, en is er alleen nog ruimte voor spoedgevallen. Dan heb je iemand aan de lijn die er per sé diezelfde dag nog tussen wil. Bij navraag blijkt die persoon al weken met iets rond te lopen en is er geen onmiddelijk verergering. Jammer dan, maar dan plan ik je morgen in, want de spoedplaatsen zijn voor spoedpatienten. Ook qua tijdsplanning is het voor de ass belangrijk om te weten waar je voor komt. Sommige dingen duren gewoon wat langer, dan kan daar rekening mee gehouden worden. Tot slot kan de ass vaak ook adviezen geven, waardoor iemand toch (eerst) geholpen is, terwijl ze pas de volgende dag bijvoorbeeld terecht kunnen.
Overigens heb je ALTIJD het recht om te zeggen dat je het liever alleen met de arts bespreekt. Gevolg kan dan dus alleen wel zijn dat je er pas een dag later terecht kan.....

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 10:52

nou nou, uiteindelijk de huisarts aan de lijn.....zegt hij op mijn vraag waarom de assistente niks mocht zeggen : ow, maar dat is te moeilijk voor haar Clown ....

Pfff, zou ze dommer geworden zijn dan de vorige keer met de moedervlekken?
Heb een hogere pet op van de assistente dan van de huisarts moet ik zeggen Knipoog

overigens was er niks aan de hand Haha!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 11:06

Te moeilijk voor haar??? Nagelbijten / Gniffelen
maar wel fijn dat alles gewoon goed is!!!

diam0nd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 15:25

Bij ons is het ook het geval dat de doktersassistenten ook gewoon alles doorgeven. Maar hoe het zit als de uitslag niet goed is weet ik eigenlijk niet.

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 23:05

Bij de praktijk waar ik kom geeft de assistente de uitslagen door en vaak zo dat de wachtkamer mee kan luisteren. Weet hier van verschillende mensen uit het dorp dat ze na het borstbevolkingsonderzoek door moesten naar het ziekenhuis, en dat alleen omdat ik in de wachtkamer zat (mee te luisteren)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 23:17

Toevallig gisteren voor gebeld, en dat doet de assistente, maar dat was misschien omdat alle uitslagen goed waren en ik dus helemaal gezond ben. Geen idee wat ze doen als er wel wat mis is!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 10:39

Sok schreef:
Oef.. Ik hoop dat ze dat bij ons niet doen zeg! Bloos!
Ken onze assistente persoonlijk, en kan totaal niet met haar overweg. T is een vreselijke tak!
Heb écht geen zin dat ze zulke persoonlijke dingen over mij weet! Scheve mond

Ik zal je uit die droom helpen, ze weten alles wat bekend is daar. Wij kunnen gewoon alles zien wat er in het scherm staat maar wij hebben beroepsgeheim en zullen dus dingen ook alleen maar onderling bespreken en ik kan je vertellen wij kijken niet snel meer op van dingen hoor Knipoog

Wij vragen (ik ben zelf assistente) ook naar de reden, dit omdat de huisarts wil weten waarvoor ze komen maar ook om de hoeveelheid tijd in te delen Pling Normaal staat er 10 minuten voor 1 klacht, maar als jij komt voor een uitstrijkje of een ingreepje wordt daar een dubbele afspraak voor gemaakt (in het geval van ingreepjes 30 minuten) Dus met andere woorden het is niet zonder reden dat dit gevraagd wordt! Overigens als mensen niet willen vertellen waar ze voor komen kijk ik na die tijd wat er nou zo bijzonder was. 9 van de 10 keer niets schokkends Knipoog

Om terug te komen over het opvragen voor uitslagen, wij geven uitslagen telefonisch door. Wanneer we niet weten wat het is vragen we het de huisarts. Als ik zie dat het niet goed is, zeg ik vaak tegen mensen het ligt nog bij de huisarts op de kamer (wat natuurlijk heel goed mogelijk is), of het is nog niet beoordeeld. Noteer het telefoonnummer en overleg dan met de arts. Afhankelijk van de uitslag bel ik daarna zelf terug of laat de huisarts bellen. Die assistente had het misschien wat tactischer moeten brengen, dat voorkomt een hoop ongerustheid!

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:36

Mijn bloedtest-uitslagen heb ik 4 weekjes geleden gewoon bij de assistente aan de balie te horen gekregen en ook meteen heeft ze de uitslagen voor me uitgeprint.
Maar denk wel dat het verschilt waar het om gaat.
Ik had Pfeiffer en dat werd gewoon zo gezegt.

Maar mijn zusje met Zware bloedarmoede, moest even binnen komen bij de dokter om het een en ander te bespreken.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:56

Het hangt ook erg van de assistente af, je moet wel weten waar je over praat natuurlijk. Als jij niet weet wat een afwijkende uitslag is, en wat daarmee moet kun je het beter aan de ha overlaten Knipoog