Borstvoeding, hoe lang?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dierfysio

Re: Borstvoeding, hoe lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 18:02

ik krijg eerlijk gezegd echt de kriebels van peuters die nog bij mams aan de borst hangen. brrrr!
maar goed, diegene moet dat natuurlijk fijn zelf bepalen. hoef ik het alleen niet te zien dan? Bloos
(en daar gáán we dan met de discussie BV in het openbaar! haha Haha! )

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 19:40

hier (in turks Cyprus) is het heel normaal kinderen tot 2 a 3 jaar aan de borstvoeding...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 20:05

Voorheen had ik 2 Thaise collega's , en die vonden het heel normaal vanuit hun land dat moeders hun kinderen van 7 bij school op gingen halen , die dan aan de poort meteen al aan die tiet gingen......moet je toch niet aan denken een 7-jarige , poeh.

Een half jaartje lijkt me wel een mooie tijd , dan met vast voedsel beginnen en afbouwen en dat je er met een jaar toch wel helemaal mee gestopt bent. Een peuter die nog gaat drinken daar word ik ook een beetje iebelig van hoor Scheve mond

Alhoewel ik me dan wel weer de situatie voor kan stellen dat je bvb. een baby en een peuter hebt , en als je die baby voedt dat de peuter dan ook af en toe wel even mag als moeder en kind dat beide fijn vinden. Maarja dan nog : als je gewoon een baan hebt dan wordt het alweer veel lastiger allemaal en zul je toch al snel op de fles overgaan , lijkt me.

Als ik zelf ooit kinderen krijg dan wil ik wel minstens 3 maanden alleen maar borstvoeding geven , dat is toch wel het minste dat je voor je kind kunt doen qua goede start.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 21:44

hmm de drie maand heb ik er al op zitten, maa rik moet er niet aan denken om nu al te stoppen. ondanks dat de kleine nu al af en toe flink aan het rondkijken is ipv aan het drinken vind ik het nog steeds geweldig om te doen. en fles..tja da tis idd een heel gedoe nog. het heeft me meer dan 50 euro gekost maar we hebben nu eindelijk een fles die mevrouw wel snapt en waar ze uit drinkt.

maar waarom vinden mensen het zo erg om he tin het openbaar te zien dan? ik bedoel..je ziet verder toch niks? Lachen

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 21:47

nou, je ziet niks... dacht het wel! je moet het toch ook tevoorschijn halen en wegstoppen?

en ik vind het bij een klein baby'tje nog wat anders dan een bijdehante peuter die aan die t*et staat te lurken. Knipoog

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 21:48

haha ff netjes gezegd he Knipoog

maar je houd je kind er toch al voor als je de boel tevoorschijn toverd Haha! tenminste..bij mij zie je volgens mij niks hoor Bloos

nou moet ik wel eerlijk toegeven dat ik me in het openbaar niet echt op mn gemak voel maar dat zou toch eigelijk wel moeten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 21:58

Advies van de WHO is 2 jaar borstvoeding, langer mag ook. Het gemiddelde wereldwijd is 4 jaar, maar dat komt ook doordat borstvoeding vaak veiliger is dan het lokale water en makkelijker beschikbaar is dan vast voedsel.

Er komen ook steeds meer bewijzen voor een betere gezondheid en ontwikkeling van het kind en een verminderd risico op bepaalde vormen van kanker bij de moeder.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 23:27

__Shannon schreef:
Nou dit heb ik vandaag nog geleerd bij Biologie,
de meesten doen 5 maanden, en daarna mag je beginnen met fruithapjes e.d Knipoog

Geef je leraar biologie maar op zijn falie dan want het advies van de WHO is minimaal 6 maanden UITSLUITEND borstvoeding. Dus pas na de 6 maanden beginnen met hapjes (en daar is het advies ook van: eerst groente, dan pas fruit).

Zelf was mijn plan minimaal 3 maanden, ik heb het 10 maanden volgehouden met veel plezier Haha! en na 10 maanden was het echt over. Zij werd veel te druk, ik werd ongedurig. Een duidelijk teken om te stoppen. De grens voor anderen trek ik op een jaar of 2 a 3. Ouder vind ik eigenlijk echt niet kunnen, niet beredeneerd maar gevoelsmatig.

LindaVelings

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 00:18

Geef nu 3 weken BV maar heb nu een fikse borstontsteking, daar had ik geen rekening meegehouden.
Hoop dat de antibiotica helpt en dat het vlug weer over is.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 00:19

Precies, en je MAG beginnen met bijvoeding bij 4 maanden en niet bij 5 Knipoog

@ Linda, das goed balen..... hoop dat je je snel beter voelt!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 00:21

ik zou nooit een tweejarige aan mijn borst laten drinken, doet me denken aan die docu over speciaal mama zijn wat een hype is, waar ze als twaalf jarige nog aan je borst hangen en sociaal verstoorde kinderen zijn

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 00:32

Het is allemaal maar vanuit welk standpunt je het bekijkt en wat we gewend zijn. Is het niet erg raar onze kinderen koeienmelk te geven terwijl we zelf melk hebben? Ik heb ergens een artikel dat de natuurlijke speenleeftijd van een mensenkind 7 jaar zou zijn.
Er is trouwens ook een BV plus groep bij yahoo, voor moeders die hun dreumes/peuter/kleuter langer dan 1 jaar voeden.
Gewoon doen wat voor jouw als moeder en je kindje goed voelt.

Even een interessante link toegevoegd:
http://www.borstvoeding.com/kindjeaande ... e_wet.html
Natuurlijke speenleeftijdartikel:
http://www.borstvoeding.com/aanverwant/ ... ftijd.html
En zelfs deze:
http://www.moedermelknetwerk.nl/

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 01:05

[LZP] > [MW]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 01:07

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-06-23 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 12:07

Karl66 schreef:
[LZP] > [MW]

ik twijfelde idd al waar ik het neer moest zetten Bloos

toverpaardje, door zulke artikels ben ik er dus ook over na gaan denken, maar door de maatschappij wordt dit dus niet normaal gevonden waardoor 2 jaar al lang is.

en sommige hapjes mogen idd al met 4 maand. Lachen

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 12:17

Heb 11 maanden gevoed en toen wilde mijn lieve dochter écht niet meer. Had graag het jaar volgemaakt maar helaas...

Ik heb tot 6 maanden volledig gevoed en toen ben ik pas overgestapt naar bijvoeding.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 12:22

dus er zijn meer mensen die pas vanaf 6 maand proberen? daar twijfelde ik namelijk nu over, of ik met 4 of 6 maand begin.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 12:52

6 maanden is het advies en terecht!

door voor de 6 maanden ander voedsel aan te bieden verpest je opgebouwde bescherming in de darmen.

Jmc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 13:46

Ik ben nu 3,5 weken bezig en hoop nog lang door te gaan. 2 -3 jarigen die bij moeders drinken, vind ik echt niet kunnen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 13:48

@elina, ik heb idd ook 6 maand alleen maar gevoed, dus verder kreeg ze niks,
en op 6 maand, tijdens brood eten een korst geven om op te bijten, en fruithapje erbij, en zo langzaamaan leert je kindje met de pot mee te eten, en bij mij stopte ze dus met borstvoeding op 10 maand.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 15:42

Jmc schreef:
Ik ben nu 3,5 weken bezig en hoop nog lang door te gaan. 2 -3 jarigen die bij moeders drinken, vind ik echt niet kunnen.

Waarom vind je dat niet kunnen? Die kinderen drinken veelal echt niet meer een hele maaltijd bij hun moeder weg, het gaat om een slokje voor het slapen gaan en als troost. Peuters die nog een slok bij hun moeder halen eten verder natuurlijk gewoon met de pot mee.
Langvoedende moeders kiezen meestal voor een opvoeding die valt onder de noemer "natural-attachment parrenting" in Nederland genoemd "natuurlijk ouderschap". Deze kinderen slapen vaak ook nog langdurig bij hun ouders in bed. Ik zie absoluut niet niet in, waarom dat niet zou kunnen? Het kan heel erg goed en gebeurt op steeds grotere schaal, tenminste ik zie het regelmatig in mijn omgeving. Dat er mensen zijn die zich er zelf niet prettig bij zouden voelen, is heel wat anders, en die kiezen gewoon voor een andere benadering van hun ouderschap, daar is iedereen vrij in gelukkig.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 15:56

Daar was onlangs die docu over, met de voor en contras Lachen ik zie het als de zoveelste hype, elke drie jaar is er wel een nieuwe revolutie in opvoeding.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 18:16

Ik heb me er nog niet zo heel er in verdiept, maar denk dat rond een jaar toch een mooi 'streven' is.

Zelf hebben ze het bij mij 2 dagen geprobeerd, maar m'n moeder gaf geen druppel melk(net als m'n tante en oma). En inimini purkje als ik was (als ik in het ziekenhuis geboren was had ik de couveuse in gemoeten, nu mochten ze me nog met kruiken warmhouden) had ik toch echt wel melk nodig. Dus ik heb altijd de fles gehad.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 19:48

Mijn vriend heeft geloof ik 2,5 jaar borstvoeding gehad en hij is echt nooit ziek, niet eens verkouden. Als moeder zijnde wordt je ook nog eens lekker slank Haha!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 21:22

dat slanke moet ik nog ondervinden Bloos ben alweer 5 kilo aangekomen Bloos

verder ben ik inderdaad wel erg benieuwd waarom 2 of 3 jaar echt niet meer zou kunnen? je moet toch ook nog jaren koeiemelk drinken, dan lijkt mij moedermelk toch fijner en beter?

en 2 dagen proberen heeft weinig nut, dan krijg je wel de colostrum binnen, ook erg goed natuurlijk, maar meestal komt de voeding pas de 3e dag.

en fijn dat ik hier lees over de darmflora e.d. als je eerder met fruithapjes begint..dan wee tik nu dus zeker dat merla pas met 6 maand krijgt Lachen