ibuprofen verslavend?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: ibuprofen verslavend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:23

nee,ibuprofen is niet verslavend.
ik werk in de apotheek en heb geleerd dat dit niet tot de verslavende middelen behoort.
als je het lange tijd neemt,kan er idd wel een vorm van gewenning optreden.
maagklachten kan je er ook van krijgen,om dat te voorkomen kan je het tijdens of na het eten innemen en soms geeft de arts je een maagbeschermer zoals omeprazol.

let wel goed op dat je ibuprofen niet met alle medicijnen en ziektes kan gebruiken!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:24

maar omeprazol is ook niet ideaal, daar kun je ook behoorlijke maagklachten van krijgen Nagelbijten / Gniffelen (heb de bijsluiter voor mijn neus liggen omdat ik het moet slikken om de antibiotica te verdragen Clown). Paracetamol is beter als je het langer gaat slikken.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:29

Bij mij zijn door een val van een jong paard, al mijn kiezen doormidden, en heb hierdoor ook met enige regelmaat ontstekingen in mijn kaken..

Als ik dus echte pijn heb, slik ik gerust meer als de toegestane hoeveelheid.. ik stop pas als de pijn minder wordt.. en dat kan best eens het dubbele zijn van de max. toegestane hoeveelheid..
En dat dan enkele dagen....

En als dan ibuprofen niet meer helpt door gewennig, sla ik een dag over en ga ik over op een andere pijnstiller... niks is erger dan pijn in je mond, die niet weg gaat!!

Maar ik ben er nog nooit verslaafd aan geraakt...

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:49

Zou je dan niet eens gewoon met je arts overleggen voor een andere, zwaardere pijnstiller Femmefatale? Nooit gedacht "goh waarom zou er eigenlijk een maximale dosering van iets bestaan"? Bijvoorbeeld omdat je je lever naar de knoppen kunt helpen? Je weet wel dat je er daar maar één van hebt?

_Denies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:54

Die krijg je dus niet zomaar, teminste ik niet..
Loop nu al 2 jaar met hevige pijn in mijn gewrichten, sinds eind van de zomervakantie nog erger geworden waardoor ik ook zoveel ibu's slik. Loop sinds het weer zo erg is ook wel elke maand bij mijn HA of het niet is tijd wordt om door te sturen of iig een zwaardere pijnstiller, nou ik ben vorige week doorgestuurd naar kinderarts, heb nu enkele keren mensendieck oefentherapie gevolgd en ben ook doorgestuurd geweest naar een dietiste (HA dacht dat t aan mijn (onder)gewicht lag) maar heb nooit een sterkere pijnstiller gehad..

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:04

Ik ga hier in dit topic niet de voor een arts praten waarom je wel of niet een zwaardere pijnstiller krijgt, maar op basis van het korte stukje dat je schrijft verbaast het me niet. (Natuurlijk ken ik de rest van je medisch dossier niet! Knipoog )

Wat me verbaast is dat mensen zo onvoorzichtig met hun lichaam omgaan, daar reageer ik op. Dat brufen zo te koop is bij het Kruidvat wil niet zeggen dat het ook onschadelijk is. Zelfde geldt voor paracetamol, een dosis van 12 stuks is giftig. Dat weet bijna niemand!

Doe dingen gewoon in overleg met je arts. Die heeft ervoor gestudeerd, en als je niet meer krijgt dan is dat waarschijnlijk om een goede reden.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:42

kay27 schreef:
Zou je dan niet eens gewoon met je arts overleggen voor een andere, zwaardere pijnstiller Femmefatale? Nooit gedacht "goh waarom zou er eigenlijk een maximale dosering van iets bestaan"? Bijvoorbeeld omdat je je lever naar de knoppen kunt helpen? Je weet wel dat je er daar maar één van hebt?

Aangezien dat gelukkig niet zo heel vaak voorkomt, hooguit 1x per half jaar, zal het wel mee vallen, aangezien de lever ook heel goed in staat is zich zelf te herstellen!

En mocht dat wel zo zijn, zien we dan wel weer verder... ik maak me niet zo druk om wat er evt kan gebeuren... (net als al die onderzoeken, borstkanker, uitstrijkje oogdruk..pfffffff... mij niet gezien..)
Misschien heel dwars, maar het is mijn leven en ik kies daar voor..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:44

femmefatale1 schreef:
Aangezien dat gelukkig niet zo heel vaak voorkomt, hooguit 1x per half jaar, zal het wel mee vallen, aangezien de lever ook heel goed in staat is zich zelf te herstellen

Dit is niet zo'n hele goede redenatie femmefatale1!! in het geval van Ibu gaat het nog, maar als je hetzelfde grapje met bijvoorbeeld de zogenaamd "onschuldige" paracetamol doet, kom je nog rustig te overlijden!! Die vergiftiging komt je lichaam namelijk niet te boven, al is het maar 1 keer (een en ander wel afhankelijk van hoe ver je de dosis overschrijdt natuurlijk).

Misschien is het in dit topic even handig onderscheidt te maken tussen lichamelijk verslaving, en geestelijke verslaving. Geestelijk verslaafd raken kan je aan lettelijk alles. Aan chocola, aan brood, aan je omgeving en dus ook aan ibuprofen. Lichamelijk verslaafd raken kan maar aan bepaalde dingen, maar voor die stoffen treed vaak ook een grote gewenning van je lichaam op (bijvorbeeld diazepam, morfine). Dit komt bij Ibuprofen eigenlijk niet voor, ook niet als je het jarenlang slikt!! De enige uitzondering hiervoor is dat er medicatieafhankelijke hoofdpijn kan ontstaan. Stel, iemand heeft (bijna) alle dagen hoofdpijn en slikt daar ibu voor. Op een gegeven moment dagelijks, ookal staan ze niet met hoofdpijn op, want de hoofdpijn kan komen. Als dit lang door gaat, krijg je erge hoofdpijn op het moment dat je wél stopt. Maar dat zijn hele specifieke situaties, die niet in een paar weken ontstaan, zelfs niet in een paard maanden. Dus gewoon rustig slikken zou ik zeggen.

Overigens vind ik het opmerkelijk dat nog steeds word gedacht dat als je ibu op een nuchtere maag slikt, je meer klachten krijgt dan als je gegeten hebt. je kan op nuchtere maag meer last krijgen, in de zin van zoals je ook van paracetamol last kan krijgen. Het grote probleem met ibu is echter, dat het de aanmaak van prostaglandines remt. Prostaglandine is een stofje die zorgt voor de pijngeleiding in de zenuwen. Demp je die aanmaak, demp je de pijn. Echter, prostaglandine zorgt ook voor de aanmaak van maagslijmvlies. Slik je dus echt gedurende langere tijd ibuprofen, loop je het risico dat het maagslijmvlies minder dik word, en je dus kans hebt op maagzweren. En of je ze dan neemt voor, tijdens of na het eten, met een zetpil of een injectie, dat maakt dus allemaal niet uit...... Op die momenten helpt regelmatig eten weer wel, omdat dat het maagzuur enigzins neutraliseert.
Overigens heb ik zelf dus jarenlang ibu 600 meerdere keren per dag geslikt, enige weken terug een maagonderzoek gehad, en alles zag er tiptop uit, dus het hoeft niet altijd, maar je moet er wel op bedacht zijn. Krijg je maagklachten, even je huisarts contacten.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:34

goed omschreven Lalidan zo is het inderdaad,ik kon er niet helemaal de juiste woorden voor vinden.

paracetamol is zelfs dodelijk,maar dan moet je er wel 24 gram van nemen hoor.
maar zo onschuldig als iedereen zegt is het dus niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:03

Snoevie: dat geldt toch voor zoveel medicatie? overdosis is van geen elke medicatie goed. Dat weet iedereen wel, common sense Lachen

Paracetamol is wel beter voor de maag en voor mensen zoals ik (astma) is het veel beter dan de ibu. De voorkeur gaat wel uit paracetamol.

Geen enkel medicijn is volstrekt onschuldig, je kan overal wel bijwerkingen van krijgen Lachen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:56

Ik heb ook heel wat ibu's geslikt tijdens mijn hernia's.

Ik kan er dan ook niet zo goed meer tegen kreeg er uitslag van (bulten) en last van mijn maag. Heb toen ook andere pijnstillers gehad . Maar verslaafd aan die dingen ...nee.

Ik heb mezelf wel eens afgevraagd of ik verslaafd was aan paracetamol dat heb ik denk ik dit jaar zo'n 6 maanden lang geslikt (hernia) en ik had het idee dat ik er moeilijk vanaf kon komen omdat ik iedere keer weer pijn kreeg.

Inmiddels al 2 maanden amper wat genomen dus het viel nog mee.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 15:47

WF dat is ook zo hoor,ik zei het alleen omdat sommigen denken dat paracetamol volledig onschuldig is

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:48

Ik slik het ook al jaren lang, ik heb soms zo'n hoofdpijn dat paracetamol niet werkt, en de afgelopen zomer had ik lage, zware rugpijn (voelde alsof m'n spieren gescheurd waren), ik kon niks meer. Niet meer bukken, lopen, rekken, bewegen.. Dan wil je wel aan de ibu Nagelbijten / Gniffelen

Ook hoor ik wel eens dat ibu spierverslappend is? Maar is dat omdat je spieren dus geen pijn meer doen, en dus uitzich zelf ontspannen, of..? Clown

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:14

nee het is niet spierontspannend,dat is bv diazepam
maarja het kan wel zo voelen denk ik,als de pijn aan het wegtrekken is

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:22

ik heb er veel van gebruikt en niet de ervaring dat het verslavend is. Ik herken de ervaring dat het soms niet helpt. Ik heb dan ook hier een hele apotheek met ook andere middelen die op sommige momenten veel beter helpen. (naproxen, codeine) Je moet wel weten waar je mee bezig bent vind ik.
Maar wekenlang op 1800 mg ibuprofen heb ik gehad, daar werd ik echt niet lekker van (maagklachten, suffig gevoel) overleg even met ha als het niet helpt, zou ik het niet slikken en zeker niet teveel! Andere middelen werken anders in en daar hoef je dan misschien niet veel van te nemen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:31

Codeïne is echt een paardenmiddel Nagelbijten / Gniffelen Kreeg ik een keer hier op de campus (nee niet in een donker hoekje van een vreemd figuur Knipoog ) omdat ik verging van de hoofdpijn. Man, daar ging ik. Daar word ik echt heel suf en duf van. Nee, geef mij maar ibu Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:53

Je kunt idd op codeine verkeerd reageren, sommige mensen krijgen een allergische reaktie.

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:26

Slik al vanaf 1989 met heel veel regelmaat pijnstillers, waarbij voor mij Ibrufen de grote favoriet is. Hier heb ik geen klachten van, werkt niet verslavend en verder geen last van bijwerkingen. Heb via de pijnpoli ook tramal gekregen. Deze valt onder de morfine groep en is wel verslavend. dit middel neem ik dan ook alleen maar als het echt nodig is.

Het nadeel van Ibrufen (en ook bv Naproxen) is dat je die voor operaties niet moet slikken i.v.m. verhoogde bloedingskansen.
Ben nu op tramal aangewezen (ga in dec onder het mes).
(Brufen hielp bij mij vroeger ook altijd bij een katerhoofdpijn.)

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:42

Ik slik ook regelmatig ibuprofen, tegenwoordig zijn ze een stuk voorzichtiger en zegt de drogist dat je maximaal 3 van 400 mg per dag mag, eerst waren dat er 6 per dag. Kan erg groote schade aan je lichaam veroorzaken, die vrijwel onherstelbaar is.

Ken iemand die op de E.H.B.O. (of spoed eisende hulp) in het ziekenhuis werkte zij zei dat als je zelfmoord wil plegen dat je dan het beste een heel pak asperientjes kunt slikken, je hebt geen pijn en in het ziekenhuis kunnen ze bijna niks meer voor je doen, succes gegarrandeerd. Niet dat ik dat ooit zou willen doen maar dat zet je wel aan het denken over een zo onschuldig lijkend medicijn.

mardjai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 23:07

Ook ik gebruik ibu op het moment.
Na mijn lancering van mijn knollie afgelopen vrijdag,
kreeg ik van de ha diclofenac Na cf voorgeschreven 3xdgs 50mg.
(Ik moet eerst wel even zeggen dat ik bijna nooit iets inneem, maar mocht ik eens hoofdpijn hebben neem ik ibu 200mg omdat dat het enige is wat echt goed helpt bij mij.)
Nou ik kreeg een slaap, was half van de wereld, zag roze olifanten voorbij komen en weet ik veel wat nog meer, en de pijn bleef aanhouden.
Nu gestopt met de diclofenac en mag van ha nu 3 tot 4 x dgs ibu 400 is wel zondig, ben nu zo goed als pijn vrij, en volgens ha niet verslavend.
Dus momenteel voor mij lang leve de ibuprofen Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:35

codeine kreeg ik destijds voor het hoesten, zodat ik 's nachts beter doorsliep Nagelbijten / Gniffelen Heeeeeerlijk middel hoor voor de nacht Haha!

Diclofenac vond ik zelf de snelst helpende medicatie, maar ik werd er zo verrekt sloom van. (kreeg het in combi met diazepam: ik had de tijd van mijn leven! Haha! Nagelbijten / Gniffelen) .