bijpassende sport voor paardrijden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Toogfilosoof

Re: bijpassende sport voor paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:27

Welshcobfan schreef:
even een algemene mededeling: hardlopen is voor niemand een goede sport: het is erg slecht voor de knieen Lachen

Jaa tuurlijk Rolleyes

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:39

Judith_89 schreef:
Mij lijkt dit ook heel leuk, vooral de houding en balans. Maar dan heb ik een vraag: ik ben geopereerd aan mijn schouder en kan pas over 2,5 maand weer paardrijden. Maar ik zou hierna ook aan body balance kunnen doen?

Vlak na een operatie of bij welk medisch aarzelen dan ook is het altijd wijs een advies aan je behandelend arts te vragen.
Met de balance kun je dan in principe gewoon meedoen, maar je zult misschien in het begin last hebben bij bepaalde oefeningen, vertel daarom altijd je instructeur dat je de operatie gehad hebt, die zal je dan bij de moeilijke poses opties geven om de belasting te beperken of je met een enkele houding zelfs af te raden die te doen tot je weer voldoende kracht terug hebt en je een alternatieve oefening aandragen.
Verder is balance zeker ook goed om je te helpen in het herstel, MITS je inderdaad fiat hebt van je arts èn de aanwijzingen van je instructeur volgt.

Judith_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:42

Dank je delerium. Ja natuurlijk overleg ik dat met mijn arts. Ik ga het ook even aan de fysio therapeut vragen Lachen lijkt me iig wel leuk om te doen

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 00:30

Over ballet in combo met paardrijden heb ik altijd gehoord dat je het beter niet kan doen (zeker niet als je beide vrij vaak doet!).. Het schijnt heel erg slecht voor je knieën te zijn. Daarnaast lijkt het me ook niet echt bevorderlijk voor het paardrijden omdat je beenhouding natuurlijk vrij anders is Lachen Misschien dat je er wel rechter van gaat zitten Knipoog

Ik heb zelf vanaf mijn 3de vrij intensief aan ballet gedaan (hier ben ik op mijn 14de mee gestopt omdat nog meer paardrijden toch voorging) en vanaf mijn 6de ook vrij intensief paardgereden. Ik heb nu echt héle slechte knieën maar ik durf niet te zeggen of het ook echt daardoor komt Lachen De dokters weten iig niet wat het anders kan zijn.. Heb het wel hiervoor al van veel andere mensen gehoord!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:27

ja, wat ik geleerd heb van ballet is dat je je enkelspieren heel erg oprekt naar de buitenkant... Zegmaar zodat je tenen naar buiten wijzen...

Terwijl je bij paardrijden je je spieren natuurlijk zo moet oprekken zodat je tenen naar binnen kunnen wijzen...

Maar ik heb nooit op ballet gezeten Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 13:40

Delerium: hartstikke bedankt voor je informatie! Ik zal zometeen eens de sites goed bekijken en ben ook blij dat je de door mij opgezochte sites ook even hebt beoordeeld vanuit je eigen praktijkervaringen!

Edit: nog een vraagje aan Delerium: maakt het denk je nog verschil bij welke school je aan bodybalance zal doen? In Apeldoorn zijn er namelijk genoeg die aangesloten zijn bij Les Mills.
Dus dan weet ik of ik kan selecteren op adres, of dat er toch nog kwaliteitsverschillen zijn.
Laatst bijgewerkt door Judje op 21-11-07 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:46

Ik zet even een stipje zodat ik het straks kan teruglezen.
Wil ook graag nog iets naast het paardrijden en fitness gaan doen

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:58

Zwemmen is een prima aanvulling op paardrijden!
Werd me ook geadviseerd toen ik begon met van de paardensport mn beroep te maken.

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:04

Je moet in ieder geval een andere sport doen voor je enkels, heb ik van horen zeggen.
Ik doe aan atletiek, maar een rondje hardlopen in het weekend lijkt me ook geen slecht begin.

Esther91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:09

Ik doe aan dansen, nu bijna 8 jaar. De afgelopen 8 jaar heb ik altijd 2x in de week dansen gehad, 1x was dan 'techniek' hier leerde je coordinatie oefeningen, buik bil en armspieren werden getraint en er word heel erg op je houding gelet. De 2e dag dat ik dansen had was echt een dans maken met een groep onder leiding van een choreograaf en die dan optreden, dit bevordert je ritme gevoel en ook je coordinatie. Op het moment doe ik nog maar 1x in de week en heb ik techniek helaas moeten laten vallen en je wilt niet weten hoe erg ik dit merk op het paard! met opstappen heb ik meer moeite omdat mijn liezen niet meer zo soepel zijn als voorheen en zo nog wel een paar dingen dus ben er over aan het denken om ook techniek weer op te pakken. Dansen kan ik dus indd wel aanraden, alleen moet je wel opletten wat je knien aankunnen. Met paardrijden worden je knien ook al redelijk belast dus dan is eht niet zo goed om brakdance oid ernaast te doen omdat ik vaak een kriem is voor je knien, maar dat hangt natuurlijk ook gedeeltelijk van de persoon zelf af.
Body balance lijkt me idd een super sport om naast paardrijden te doen.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:21

Judje schreef:
Delerium: hartstikke bedankt voor je informatie! Ik zal zometeen eens de sites goed bekijken en ben ook blij dat je de door mij opgezochte sites ook even hebt beoordeeld vanuit je eigen praktijkervaringen!

Edit: nog een vraagje aan Delerium: maakt het denk je nog verschil bij welke school je aan bodybalance zal doen? In Apeldoorn zijn er namelijk genoeg die aangesloten zijn bij Les Mills.
Dus dan weet ik of ik kan selecteren op adres, of dat er toch nog kwaliteitsverschillen zijn.

In principe is de sportschool waarbij je het doet minder belangrijk dan de instructeur waarbij je het doet. Waar de een werkt uit passie, is het voor de ander een gewone baan, de een is meer gericht op ontspanning, de ander eist dat je je techniek erg correct houdt, zo heeft ieder zijn eigen focuss.
Zaak is dat je een sportschool zoekt waar jij je fijn voelt, waar balance geboden wordt op tijden die jou uitkomen, en kijk ook eens naar de verschillende abonnementsvormen (wil je kunnen inhalen, wil je een sauna/zonnebank als extra luxe), wil je ook andere lessen mogen proberen, hoeveel kost het, hoe lang je aan je abo vast zit (!!!!!) dat soort dingen). Vraag ook altijd even na wat ze doen bij ziekte van de instructeur!
http://www.lesmills.nl/consumenten/pages/locator.php via dit onderdeel kun je zien welke sportscholen er welke programma's bieden in jouw provincie of stad. Als ik kijk naar Apeldoorn zie ik idd veel centra staan. Met deze ruime keuze zou ik zelf beginnen met kijken naar een centrum waar ze meerdere programma's bieden, en ik zou zelf altijd een centrum willen waar ze netjes en up to date zijn met hun website.

En om mezelf op vreselijk glad ijs te begeven:
Achmea health centers -> te commercieel, niet doen.
Josine -> nooit van gehoord, de site ziet er netjes uit, de foto's van balance (locatie centrum) zien er correct uit. Jammer genoeg geen prijzen en inschrijfkosten vermeld, maar ik zou er zelf zeker langsgaan en info vragen (proefles!)
Pellikaan: bieden een hoop, mij persoonlijk geeft de site echter niet het idee dat het DE locatie is voor balance. Geen info over prijzen etc, jammer. Beter eerst even bellen en zien of ze uberhaupt wel enthousiast zijn over balance. (verheldering: ze hebben veel foto's, maar geen balancefoto's. Als balanceinstr. zou ik dat van mijn centrum nooit en te nimmer pikken).
't L.O.O. ->site linkt door naar een google-wannabe, zie ik als onzorgvuldig dus zou meteen afvallen.
Healthcity; grote keten, weten meestal wel wat ze doen maar massaproductie is mijn eerste associatie. Vermelden de maandtarieven dus dat is een pro, maar inschrijfkosten? Geen balancefoto zou ik ze door de grootschaligheid vergeven. Bieden overigens maar erg weinig lessen, zal vallen of staan met je instructeur, zou ook hier zeker even gaan kijken.
Apeldoornsbewegingscentrum; nieuw centrum zo te zien, nette info, wel wat stijfjes maar dat zegt in dit geval weinig. Hun rooster krijg ik niet geopend, maar een proefles is gratis zeggen ze, dus die zou ik zonder twijfel zeker gaan volgen.
fysical heeft geen site, die daaronder lijkt me een andere benaming van LOO, waarvan de site het al niet deed dus ik zou beiden overslaan.

De rest biedt geen balance.
Persoonlijk zou ik eerst even contact opnemen met Josine en Apeldoornsbewegingscentrum en Healthcity. Bij die 3 zou ik zowiezo langsgaan en sfeer proeven, kun je meteen zien of het jouw type centrum is en of je "het soort" mensen dat er komt ziet zitten.
De anderen zou ik eerst bellen en om informatie vragen, klinken ze erg leuk dan kun je er nog langs. Probeer altijd of het mogelijk is een proefles te krijgen, dan zie je hoe alles eraan toegaat.
Hou echter heeeeeel goed in de gaten: ik ben zelfs nog nooit in de buurt van apeldoorn geweest dus ik ken ze niet. Enkele grote ketens (achmea, health) ken ik wel andere vestigingen van, en die worden op dezelfde voorwaarden gerund. Al mijn hierboven gegeven meningen baseer ik uitsluitend op de door hun gegeven presentatie via websites. Eventueel kun je ook Lesmills nederland bellen om te vragen of zij bijzonderheden of aanbevelingen hebben over de clubs.

(mocht je de link willen van de club waarvoor ik zelf werk dan krijg je die via PB).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 16:43

Tai chi.
Niet meer en niet minder Haha!

In de basis een vechtsporttechniek om via
ontspanning, controle, motoriek, balans, soepelheid, lenigheid, concentratie
met minimale inspanning doelgericht een overdacht effectieve handeling uit te kunnen voeren.
Altijd de qi gong laag in het centrum = onafhankelijke zit Pling

Zie http://www.classicaldressage.com/zen/articles/

Zowel lichamelijk als geestelijk is Tai chi de perfecte combi met paardrijden en je kan het altijd overal. Ook les/leraren zijn niet moeilijk te vinden en er zijn légio goede DVDs (uit China) als aanvulling op direct onderwijs. Even overleggen met de leraar of welke stroming het beste bij de praktijklessen aansluit.

hc

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 22:59

Delerium bedankt voor je inzet! Ik vind het erg leuk dat je zo enthousiast bent over body balance dat ik er alleen daarom al bijna in zou gaan geloven!
Zeker ga ik even kijken en dat ApeldoornsBewegingsCentrum (ABC) is inderdaad erg nieuw en die is voor mij het makkelijkst te berijken, Josefine is in de fitness in ieder geval goed en ze hebben pas hun 2e vestiging in Apeldoorn geopend. Healthcity weet ik zo niet, maar ik ga zeker even kijken!

Nogmaals, echt leuk dat je zo enthousiast bent en dat je voor mij de sites van de clubs in Apeldoorn hebt doorgenomen! Bedankt!

Huertecille: jij ook bedankt! En Tai chi zit ook in body balance en ook de andere aspecten die bij body balance zitten lijken mij ook genoeg voordelen te hebben, waardoor ik eerder geneigd ben voor deze brede vorm te kiezen.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 11:16

Graag gedaan Judje, mar wees je er echt erg van bewust dat ik geen van die sportscholen ken dus misschien de beste wel afraad en de slechtste aanraad... ik geef alleen aan wat ik zelf belangrijk zou vinden.
Leuk dat je zo enthousiast geworden bent, ik ben echt heel benieuwd wat je ervan vindt! Doe je ons wel verslag van je ervaringen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:33

Lavien schreef:
Welshcobfan schreef:
even een algemene mededeling: hardlopen is voor niemand een goede sport: het is erg slecht voor de knieen Lachen

Jaa tuurlijk Rolleyes

Zegt de orthopeed van het ziekenhuis.... hardlopen als echte sport is niet goed voor je knieen Lachen

hadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:37

wat dacht je van voltige?

miramare

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 19:26

Nou ik doe er (kick)boksen bij. Of het goed aansluit bij paardrijden weet ik niet maar het is ook belangrijk of je het wel leuk vind! Toch denk ik wel redelijk dat het goed past. Je coordinatie word getraind, je souplesse/lenigheid en conditie. Daarnaast doe je ook veel krachtraining, eigenlijk is het een hele allrounde training, waardoor ik toch denk dat het best aansluit. Maar zoals ik al zei, je moet het ook gewoon leuk vinden!

irismill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 20:47

Voltige is idd echt handig voor je lenigheid Knipoog
Zelf heb ik er tennis naast gedaan, ging prima.
Nu volleybal en dat gaat ook goed Lachen

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 21:16

ik doe er zelf Pilates bij. bevalt me heel goed, en tevens goed voor je lenigheid (je wordt wat stijf van veel rijden) en voor je balans en kracht buikspieren/bekkenbodem.
ook de ademhalingsoefeningen komen me bij rijden goed van pas.

ik vind het een ideale combi! en je komt er heel relxed van thuis, terwijl je wel degelijk een zware training doet.

Piietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 22:26

ik zat eerst op turnen.
Was bij de NederlandseKampioenschappen geweest.
maar toen was de paardenwereld helemaal toppie en turnen toch eigenlijk niet meer....

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 15:25

Bedankt iedereen voor jullie reacties!

Voltige heb ik wel gedaan, maar ben er niet echt kapot van. En daarnaast: ik zie al genoeg paard en dus lijkt het me juist leuk om eens een gespreksonderwerp erbij te krijgen waar GEEN 'paard' in voorkomt (en ook geen pony natuurlijk Tong uitsteken ).
Turnen houd ik eigenlijk niet echt van evenals zwemmen en kickboksen.
Volleybal heb ik 3 jaar gedaan, maar daar ben ik mee gestopt omdat ik het niet meer kon combineren met paardrijden (2 x per week trainen + 1 wedstrijd).
Pilates zit deels ook in Body Balance en juist de veelzijdigheid van Body Balance spreekt mij zo aan. Bedankt!

(ik weet het, ik ben echt een mieperd, want ik vind maar weinig sporten leuk genoeg om te doen)

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:06

Ik rijd sowieso 5x per week paard, ik rijd dan een 3 kwartier, dus 3 uur en 3 kwartier, ik doe ook 3x per week een uur aan korfbal, dus al 3 uur per week, en dan nog 1 of 2 keer een halfuurtje hardlopen dus 1 uur. Dan is dat per week 7 uur en 3 kwartier dat ik aan sport doe. Maar, je hebt toch ook speciale lessen voor ruiters?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:20

Judje hoe staat het ervoor? Ben je al op jacht?

IloveCaprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 22:11

yoga lijkt me wel grappig
ik jogge wel eens.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 00:33

Salsadansen.
Dat heb ik jaren naast het paardrijden gedaan. Ritmegevoel, losse heupen, losse schouders, onafhankelijke lichaamsbewegingen. Net als paardrijden is feite een "allbodyworkout".