Dementie wie weet er meer over?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

twinducklin

Re: Dementie wie weet er meer over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 20:36

Ik werk zelf op een gesloten afdeling voor dementerende.
Ik maak zelf dus dagelijks mee hoe deze mensen doen en denken. Ik kan me voor familie heel goed voorstellen dat het moeilijk is om te zien, maar ze herkennen de familie wél het is alleen vaak dat ze hun herkennen als iemand die bekend is alleen weten ze vaak niet meer te plaatsen wie het is.
Dit komt omdat dementerenden terug in de tijd gaan, bijvoorbeeld dat ze zelf een stuk jonger zijn, vaak vragen ze dan ook naar hun vader of moeder of willen ze graag naar huis omdat hun man zo thuis komt van het werk en de kinderen van school.
Zomaar adviseren mee te praten is een beetje gevaarlijk, je moet wel weten wanneer je wel kunt meepraten of wanneer niet, dit kan het beste een psycholoog adviseren.
Dementie gaat in de meeste gevallen niet zo hard, maar juist omdat de kleine dingen in begin niet opvallen lijkt het voor de familie alsof ze ineens heel erg achteruit gegaan zijn, terwijl als je ze dagelijks zou hebben geobserveerd je zou hebben gemerkt dat de achteruitgang al veel eerder is begonnen. Wel is het zo dat een grote gebeurtenis of verandering voor een grote terugslag kan volgen, evenals goede regelmaat en stuctuur voor een positieve slag vooruit kan volgen ( let op beter worden kan niet, maar door de structuur en regelmaat kan een gedeelte van de verwardheid afnemen ).
Als je meer wilt weten mijn pb box staat open.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 19:03

het is idd voor de persoon zelf niet zo ontzettend erg om hartstikke dement te zijn , maar het dement worden ...heb op mijn werk toen ik nog in de bejaardenzorg zat regelmatig met een omaatje in mijn armen gezeten omdat ze wist dat het in de bovenkamer niet goed ging ...

paix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 17:02

mijn moeder vind het allemaal wel heel moeilijk enzow Lachen.. en ik zelf ook wel! aangezien ze niet wilt eten meer,, ze word gelukkig woensdag weer opgenomen in het ziekenhuis voor onderzoek en daarna gaat ze naar een verzorgins huis ter opservatie! Lachen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:51

Weet iemand hoe snel een dementerende dingen vergeet?
Even concreet: iemand met een beginnende dementie kan die, na een telefoongesprek met iemand van een half uur, direkt daarna iemand anders bellen met de mededeling dat hij diegene die hij net uitgebreid heeft gesproken niet te pakken kan krijgen en het dus vergeten zijn? Of worden we nu in de maling genomen?

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:24

Mijn oma is ook zwaar dement. Nu al zo'n 7 jaar.

De eerste symptonen waren dat ze met haar handen constant over een tafel bijvoorbeeld bleef wrijven/poetsen. En vergeetachtiger werd.

In het begin raakte ze veel spullen kwijt, viel in herhaling (ze zei dus iets en een minuut later herhaalde ze het en ontkende ze dat ze dat al eerder gezegd had). Zocht constant naar de poes (waar dat arm beest gek van werd Ach gut ) en werd nerveuzer.

Na een tijdje begon ze mensen ervan te beschuldigen dat ze van haar gestolen hadden. Vertrouwde ze niemand meer en begon belangrijkere dingen te vergeten. Zoals koken (voor mijn zieke opa), de kraan uit te zetten etc.

Naderhand is ze naar een bejaardentehuis gegaan waar ze ontsnapt is omdat ze op zoek was naar haar ouderlijk huis. Dingen en personen van dat moment vergat ze maar herinneringen over haar ouders/jeugd werden sterker.

Later herkende ze niemand meer en maakte steeds vaker schunnige opmerkingen terwijl mijn oma altijd zwaar katholiek en netjes was. En nu praat ze zelfs alleen maar een soort brabbeltaal. Je krijgt alleen nog contact met haar door gekke bekken te trekken of te lachen als een heks. Ze heeft als 20er in het toneel gespeeld als heks en schijnbaar heeft dat veel impact op haar gemaakt want dat is het enige waardoor je nog contact met haar krijgt.

Heel zelden komt er ineens een duidelijk woord of een duidelijke zin uit in een helder moment.

Bij dementie lijkt het net of iemand terug in de tijd gaat in vernelt tempo. Uiteindelijk blijft er eigenlijk een babietje achter, brabbeltaal, niet meer voor zichzelf kunnen zorgen ed.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:25

LDRD schreef:
Weet iemand hoe snel een dementerende dingen vergeet?
Even concreet: iemand met een beginnende dementie kan die, na een telefoongesprek met iemand van een half uur, direkt daarna iemand anders bellen met de mededeling dat hij diegene die hij net uitgebreid heeft gesproken niet te pakken kan krijgen en het dus vergeten zijn? Of worden we nu in de maling genomen?

Dat kan wel degelijk. Sommige mensen doen iets of vertellen iets en zijn terwijl ze ermee bezig zijn het alweer compleet vergeten en gaan verder met iets anders.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:27

twinducklin schreef:
Ik werk zelf op een gesloten afdeling voor dementerende.

Ik zie dat je in Heerlen woont en mijn oma zit in Heerlen op een gesloten afdeling voor dementerende. Op Molenberg, is dat toevallig waar je werkt?

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:37

Even een snel berichtje tussendoor als antwoord op ldrd,
Het kan zijn dat iemand het gladweg is vergeten, maar een goede optie is ook dat iemand de inhoud van het hele gesprek zich niet meer kan herinneren. En dan een ander verhaal verteld wat in de ogen van de dementerende persoon ook nog als de waarheid gezien kan worden.

Dit soort zaken zijn heel complex. Als iemand dementerend is dan zal ik niet te snel spreken van 'in de maling nemen'. Vaak probeert iemand op allerlei manieren het 'voorkomen' goed te houden, en daar past natuurlijk de inhoud vergeten van een telefoongesprek niet in.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:41

Bedankt voor de antwoorden.
Het is erg lastig om er een vinger achter te krijgen. In mijn geval gaat het om iemand die ik er best van verdenk ons in de maling te nemen, dat heeft hij in het verleden namelijk genoeg gedaan.
Hij ís dementerend, maar we krijgen er maar een slecht beeld van wat voor rol dat op dit moment speelt.
X bellen dus, een half uur kletsen en vervolgens direkt neerleggen en iemand anders bellen om te zeggen: oh, gelukkig ben jij er wel, want ik krijg X niet te pakken? Check bij X leverde dus op dat ze elkaar zojuist uitgebreid aan de telefoon hadden gehad.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:06

Je kunt ook een psychologisch of geriatrisch onderzoek laten uitvoeren om te kijken in welk stadium de dementie zich bevindt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:08

Dat wordt gedaan, alleen hij houdt het voor ons angstvallig geheim. Rolleyes

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:11

LDRD schreef:

Wie houdt het geheim? Om degene waar het hierom gaat, de dementerende?
In dat geval, kun je toch een persoonlijk gesprek aangaan met degene die het onderzoek heeft uitgevoerd.

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:15

Mijn opa was dement is vorig jaar overleden.
Het begon met tig keer hetzelfde verhaal vertellen en altijd over vroeger.
Op gegeven moment ging hij dingen verstoppen en zei dan dat we hem beroofde en alles van hem stalen.
Op gegeven moment werden we gebeld wist hij de weg naar huis niet meer, liet het gas aanstaan
Mn moeder keek is in ze kofferbak bleek dat ie daar ze magnetron papierwerk en geld ingestopt had want anders werd het gestolen reed ie in ze autootje mee rond
Soms at ie dagen niet omdat hij dat vergat. En op het laatst dat hij in het tehuis zat moesten ze hem vastbinden omdat hij anders wegliep en aan de wandel ging op zoek naar ze vrouw(mn oma die al overleden was) Was heel erg op het laatst t was net kleuter van 3 jaar oud zooo erg van keiharde man naar dat. Ben op het laatst ook niet meer heen geweest wilde me opa herrineren zoals hij was

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:19

Mijn oma is ook dement geweest(ondertussen is ze al overleden).. Maar die was in de spiegel aan het praten(haar spiegelbeeld was haar vriendin).. Ze heeft een paar keer de koffers gepakt, en is toen naar haar ouderlijk huis aan het lopen geweest.. Met als gevolg dat de politie haar heeft gevonden, want ze liep op de snelweg.. Daarna toch maar de beslissing gemaakt, om haar na het verzorgings tehuis te brengen, waar ze onder toezicht gehouden werd..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:52

Up_to_Date schreef:
LDRD schreef:

Wie houdt het geheim? Om degene waar het hierom gaat, de dementerende?
In dat geval, kun je toch een persoonlijk gesprek aangaan met degene die het onderzoek heeft uitgevoerd.

De dementerende ja, die blijft heel vaag over zijn doktersbezoeken.

De geriater geeft geen info, medisch geheim namelijk.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:22

LDRD Als degene echt ernstig dementerend is wordt er iemand anders aangesteld die de beslissingen voor diegene maakt, wordt dit om een of andere reden niet familie, kun je dat nog altijd regelen via rechtelijke macht..

Dementie is heel lastig te zeggen wat wel of niet kan, er zijn zoveel soorten dementie en daarin weer zoveel andere mogelijkheden weer daarin.
Het kan zijn dat degene vergeten is wat er in het gesprek is gezegd, en naar jou probeerd te laten overkomen dat het gesprek niet plaatsgevonden heeft om zo te verbloemen dat hij/zij dat vergeten is..

@ Solvej, ik woon inderdaad in Heerlen maar werk van Meandergroep, en die liggen vooral in kerkrade, op dit moment werk ik in bleijerheide.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 23:27

Mijn oma had alzheimer.

Vreselijk, wat een ellende toen ze in de gesloten afdeling terecht kwam en ze maar dondersgoed in de gaten had wat er met haar aan de hand was.
Wat een verdriet heeft mijn oma gehad zeg, echt heel erg.

Toen ze eenmaal niks meer wist, had ze er ook vrede mee en genoot ze van elke dag.
Totdat ze na ruim 5 jaar in een verpleegtehuis te hebben gewoond is overleden.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 20:25

Tsja LDRD, dat is een moeilijke kwestie. Je weet niet wat er naast dementie nog meer speelt. Dementie met een gedrags / persoonlijkheidsstoornis samen kan ook. Je weet het niet. Zoals je er inmiddels wel achter bent is dementie (om even alle vormen onder een hoedje te scharen) heel complex en er komt vanalles bij kijken.
Zoals gezegd wordt er vaak iemand in de familie (vaak echtgenoot / dochter/zoon) die contactpersoon is en dus ook aanspreekpunt is voor dergelijke dingen. Het lijkt mij sowieso niet handig om iemand die verdacht wordt van alzheimer alleen naar een spreekuur te laten gaan van een geriater(als dat gebeurt). Maar hoe vervelend het ook is, als je geen contactpersoon / gemachtigd bent, dan mag een arts jou niks vertellen over het wel een wee van een persoon. Een lastige kwestie dus.

@marleen; dat vind ik de 'moeilijkste' groep, emotioneel gezien dan. De onmacht raakt je af en toe echt diep (zou natuurlijk niet goed zijn als dat niet zo was). Ik vind het soms hartverscheurend om iemand te zien strijden met het 'weten' dat dingen worden vergeten en het besef dat 'je net zo wordt'. Gelukkig kan je voor deze mensen (en natuurlijk ook alle anderen) veel betekenen. Had je maar wat meer tijd in de zorg, een goed gesprek doet voor deze mensen vaak een heleboel. Toen ik als nachthoofd werkte in een verpleeghuis heb ik soms hele gesprekken met mensen gevoerd die niet konden slapen door verdriet / angst die in deze groep vielen.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 21:44

hallo,

ik werk in een verpleeghuis voor dementere mensen,je hebt 4 fases van dementie,bij ons kom jevan fase 1 tot fase 4 tegen,
van de loop mensen tot de bed mensen,
ik weet niet alles ervan,ik weet alleen dat je een hoop ellende ziet,mensen die met stoelen slepen,kasten,tafel dekjeskapot scheuren,de mensen denken dat ze aan het werk zijn,
Als familie komt de 1 herkend de familie,en de andere niet,
Ik werk in het restaurant,en het is vaak echt erg wat je er ziet,
maar we proberen het voor de mensen zo leuk mogelijk te maken,

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:56

Hoe kan de diagnose dementie nu precies gesteld worden?
Mijn vader komt al 4 jaar bij een neuroloog, krijgt nu binnenkort voor de derde keer een MRI-scan
en geheugentests en elke keer komt er niets uit...
Kan het dan toch zijn dat ie dement is?
Hoe kan je nu al 4 jaar lang last hebben van beginnende dementie?
Er verandert namelijk niet veel aan zijn toestand.

zie ook mijn topic:
[MW] Hoe kan ik mijn ouders helpen?

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 23:10

Jeetje wat een lastige situatie voor je zeg. Indien je met een gesprek met je moeder niet verder komt kun je wel degelijk de huisarts van je vader benaderen. Hij kan je vader dan doorverwijzen naar het indicatieorgaan. Deze kan d.m.v. onderzoeken constateren wat voor vorm van dementie (en/of andere stoornissen) er aanwezig zijn.
Het is wel degelijk mogelijk dat door algehele malaise en zware depressie een vertekend beeld gegeven wordt. Ik denk dat er soms wel meerdere onderzoeken noodzakelijk zijn om de exacte diagnose te kunnen stellen. Helaas moet ik je wel vertellen dat er bij veel mensen geen dementieel syndroom geindiceerd kan worden. Er zijn zoveel verschillende vormen (progressief of juist niet...frontaal kwab dementie of vasculaire dementie,lewy body etc. etc.) Door verschillende dingen te testen...(geheugen,motoriek etc.) en dus het doen van meerdere onderzoeken kunnen er dingen uitgesloten worden dus het is wel degelijk belangrijk dat hij deze testen laat doen.
Voor vragen PB gerust. (Ik ben werkzaam in de psychogeriatrie) en heel veel sterkte