Relaties met adhd'ers?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Guetta

Re: Relaties met adhd'ers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:49

Ik heb het zelf ook, maar ik heb er zelf niet heel erg last van.
Het duurt gewoon even voor ik rustig kan zijn bij een nieuw iemand.
Wanneer ik de persoon vertrouw, ben ik op mijn gemak en soms rustig Knipoog
Heb er ook medicijnen voor misschien dat, dat ook een verschil is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:50

dankjewel bregje.
overigens neemt hij zelf nooit het woord adhd in de mond hoor,en zeker niet als ik iets probeer te vragen over het web van leugens.
Daar wil ie gewoon niet over praten,dan begint ie over iets anders of wordt kwaad..
Stemmingswisselingen heeft ie ook.
maar het is gewoon vreemd,hij houdt minimaal 2 meiden aan het lijntje nu...slaapt met mij(niets gebeurd al wilde hij best)terwijl ie nu weer aangeeft bezet te zijn.
wazig gedoe.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:51

Ik zet even te denken: mijn vriend kan ook wel heeeeel zielig doen om complimenten te krijgen. 1 oplossing voor; gelijk geven dat ze inderdaad echt helemaal kansloos zijn Nagelbijten / Gniffelen Dan is het zielige gedrag in eens over Nagelbijten / Gniffelen

Waar ik niet tegen kan bij een adhd-er, dat ze hun medicatie niet slikken maar wel zielig doen over hun adhd Clown
Mijn vriend heeft ook een tijd zonder medicatie geprobeert... hij kreeg na de maand de keuze: pillen slikken of weer vrijgezel worden. Keuze was snel gemaakt Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:54

DC ik blijf erbij, jij verdient beter ! Knipoog
ookal vind je m nu nog oh zo leuk, echt waar jij zit ongeveer het zelfde in elkaar als mij,
ik zou ook depressief worden van dat ga weg, kom hier - gedrag , laat staan als daar ook nog leugens bij komen.

leugens doet ie zelf, dat heeft MI niks met adhd te maken.
is ook een ziekte , pathalogisch leugenaar.. kunnen die mensen niks aan doen, maar is een andere "ziekte"als adhd

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:58

Leugens is nou niet bepaald adhd typisch, maar het kan wél een gevolg zijn van de adhd.

(mijn vriend heeft bv weinig zelfvertrouwen als gevolg van zijn adhd, terwijl dat niet adhd typisch is bv... )

Anoniem

Ik verdien ook beter,en ik krijg ooit ook wel beter.
Ga er ook niet als een hondje achteraan lopen,we hebben nog wel contact,maar hij doet ook verder geen moeite iets te proberen ofzo...op relationeel vlak dan.
Zondag gaf ie wel toe me echt een lieverd te vinden,maar dan denk ik,waarom dan toch zo liegen....
bah.
Hij weet gewoon niet wat ie wil en wil het liefste van alles iets,ook dat gaf ie toe,nou,prima,dan wel zonder mij!

vuurneon

DC: gelijk heb je!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:49

@Welshcobfan:dankjewel Clown

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 12:17

liegen en bedrog heeft echt niks met adhd te maken

een relatie met een adhder hoeft geen probleem te zijn, maar in dit geval zou ik lekker voor mezelf kiezen en op zoek gaan naar een andere leuke jongen...
hij moet eerst maar eens zijn eigen leven op een rijtje zien te krijgen voordat hij een relatie aan gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:22

exact loulou...het KAN er wel bijhoren,dat wil zeggen,om dingen heen gaan draaien omdat hij niet weet wat ie wil enzo...de achterliggende gedachtes die voorafgaan aan het liegen zeg maar.
Maar,ik sta ook achter de laatste zin..het is zijn probleem en niet meer het mijne.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:32

mijn vriend heeft ook de stempel adhd,en mn ex had ook adhd,ik trek dat aan denk ik hahaha,maar moet eerlijk zeggen,dat je adhd ook in verschillende vormen hebt,want bij mn vriend merk ik er minder van dan bij mn ex..het vele liegen vind ik wel typish iets voor adhd ers,ik heb ook gesprekken gehad met psygiaters en die zeiden ook dat dat wel een tik is van adhd,niet zozeer omdat ze perse willen liegen ,maar de onzekerheid of niet goed weten hoe om te gaan met bepaalde situaties.......dat vind ik trouwens wel erg dat liegen...niet dat iedereen die adhd heeft nu ook liegt hoor,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:09

Ik heb zelf ADHD en tja... Dat liegen hoort er een een beetje bij.

In mijn geval is het vaak om de negatieve dingen van mezelf te verhullen. Als ik bijvoorbeeld iets niet gedaan had terwijl ik het wel zou doen, dan zei ik voor het gemak maar dat ik het wél had gedaan, want dan kreeg je geen gezeur.

Maar daarmee val je natuurlijk altijd door de mand.

Ondertussen ben ik erachter dat ik heel erg mijn grenzen moet leren aangeven. Zo ben ik snel geneigd om 'ja' te zeggen tegen dingen omdat het in mijn hoofd te druk wordt. Dan raak ik in paniek, kan ik het niet meer overzien, en zeg ik maar weer 'ja' om er vanaf te zijn.

Zo schaf je een auto aan, of een paard, of een laptop, terwijl je daar eigenlijk geen geld voor heb. En hoe kom ik nou eens van die Disney boekenclub af?

Ik lieg dan ook vaak als ze me telefonisch dingen proberen aan te smeren. Want dat is makkelijker voor me dan te zeggen dat ik geen interesse heb, waarna ze alsnog gaan doorpushen (want dan ga ik alsnog overstag als ik er niet 100% negatief tegenover staan).

Zo is het vaak "ik kan niet lezen" of "ik ben blind" als een boekenclub me probeert te strikken, of "wij gaan binnen nu en een maand emigreren" als er weer eens een energieleverancier belt.

Het is een soort van overlevingsmechanisme geworden. Bloos

Druk zijn heb ik zelf niet zo'n last van. Wel ben ik behoorlijk aanwezig, praat ik hard en snel, en frutsel ik een heleboel met m'n handen.

Ook in mijn relatie heeft het regelmatig voor problemen gezorgd. Probeer als ongestructureerde ADHD-er maar eens je huishouden op orde te krijgen!!

Gelukkig heb ik in april mijn diagnose gekregen, en dat heeft rust gebracht in mijn relatie, want manlief weet nu dat het geen onwil is van mijn kant, maar dat ik soms niet beter kán.

Ik heb nu goede begeleiding, en dat helpt ontzettend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:24

wow Rock,best heftig al met al.
Erg verduidelijkend ook wel,om eens te lezen hoe een adhd'er dit bij zichzelf allemaal ervaart.
Vind het knap van je dat je dit toch allemaal zo weet te zeggen,en ook duidelijk en eerlijk,terwijl ik dan ook wel weer weet,dat dat voor sommigen JUIST lastig is.
Blijf dit allemaal enorm interessant vinden,niet meer voor een relatie dus,maar toch,het geeft me toch wel een boel duidelijkheid.
Heb jij dan ook baat bij bijvoorbeeld schema;s enzo?
Ik heb in bijzonder onderwijs gewerkt,waar ik met een meisje met adhd heel veel met schema;s en pictogrammen werkte...

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:30

Mijn ex heeft ook zware ADHD. Ik heb een relatie van 2 jaar met hem gehad. In januari is het uitgegaan.

Het was echt een verschrikkelijk moeilijke relatie. Omdat ik zoveel van hem hield, ik wist wat ik wou en sterk in mijn schoenen stond, heb ik het zo lang met hem uit kunnen houden. Anders had ik het echt niet zo lang met hem uitgehouden.

Hij was heel erg wispelturig, af en toe erg depressief, snel afgeleid, onzeker, impulsief, vergeetachtig. Eerst doen en dan pas denken.

Vooral dat wispelturige was zo moeilijk om mee om te gaan. De ene keer wou hij vrij zijn, de andere keer besefte die weer hoeveel hij om me gaf. Dit was ontzettend moeilijk voor me.

Hij is, voor zover is weet, 1x vreemdgegaan. Eerst doen en dan pas denken, zo was hij echt.
Die keer heb ik het hem vergeven. Na een half jaar heeft hij er heel abrupt een einde aan gemaakt. Nog geen week later kwam hij op hangende pootjes weer terug.

Ik heb hem niet weer teruggenomen.

Ik heb sinds 5 maanden weer een nieuwe vriend en ik merk gewoon zo'n verschil. Ik hoef veel minder moeite te doen voor onze relatie. Dit is een jongen die weet wat hij wil en dat is heel fijn na mijn ex-vriend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:43

Anoniem schreef:
wow Rock,best heftig al met al.
Erg verduidelijkend ook wel,om eens te lezen hoe een adhd'er dit bij zichzelf allemaal ervaart.
Vind het knap van je dat je dit toch allemaal zo weet te zeggen,en ook duidelijk en eerlijk,terwijl ik dan ook wel weer weet,dat dat voor sommigen JUIST lastig is.
Blijf dit allemaal enorm interessant vinden,niet meer voor een relatie dus,maar toch,het geeft me toch wel een boel duidelijkheid.
Heb jij dan ook baat bij bijvoorbeeld schema;s enzo?
Ik heb in bijzonder onderwijs gewerkt,waar ik met een meisje met adhd heel veel met schema;s en pictogrammen werkte...

Haha, nou het scheelt dat ik om de week een gesprek heb met een psycholoog, en daarnaast wekelijks een PIT-verpleegkundige over de vloer heb.
Zij heeft ervaring met mensen met psychische problemen, en kan mij heel erg laten nadenken over het hoe en waarom, en bepaalde dingen doorbreken. Zo heb ik voor mezelf altijd de lat heel hoog gelegd onbewust. Mijn ouders waren allebei zo (mijn vader in prestaties, en mijn moeder in verantwoordelijkheid nemen) dus dat is me met de paplepel ingegoten, maar juist voor een ADHD'er heel moeilijk.

Ben dan ook aan de ene kant een enorme control-freak, want als iets niet gaat zoals ik in gedachten had, dan raak ik weer in paniek. Daarom wil ik mensen onnodig graag te vriend houden, durf ik niet te zeggen waar het op staat, want er valt toch ook een heleboel op mij aan te merken?

Best vermoeiend hoor Knipoog

Ik heb ook érg veel moeite met concentratie, want ik wordt constant afgeleid. Dat is niet echt lief als mijn man ergens mee zit en met me wil praten, en ik kijk ineens naar de TV omdat ik iets hoorde... Bloos Gelukkig helpt het een heleboel als je je ervan bewust bent, want dan kan je er rekening mee houden. Dat geldt ook voor de partner denk ik.

Mijn vent neemt nu véél meer het voortouw, is véél strenger als we iets gaan kopen. Zo heeft hij me onlangs 4 winkels weer uitgesleept ondanks het feit dat DE PERFECTE LAPTOP er stond voor ons. Als ik alleen was geweest had ik hem ongetwijfeld meegenomen, in de eerste winkel al.

Ik ben net een klein kind dan. Het kost me héél veel moeite om om te schakelen van 'we gaan waarschijnlijk een laptop kopen' naar 'we nemen hem niet mee'. Na de vierde winkel was ik in tranen en bekaf omdat het me zo ontzettend veel energie kostte, maar hij heeft voet bij stuk gehouden! OK dan!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:05

knap dat je er nu aan werkt rock. ik ben ook van mening dat je als adhder voor een groot gedeelte ermee om kunt leren gaan. je kunt zelf dingen vinden die jou helpen om meer rust te vinden.

voor de rest: hou er wel rekening mee dat iedereen met adhd anders is. je hebt het in verschillende maten. en mensen met adhd kunnen er persoonlijk ook op verschillende manier last van ondervinden. maar je kunt dus niet zeggen dat iedere adhd liegt, dat iederen met adhd baat heeft bij ritaline en dat iedere adhder met schema's zou moeten werken. (niet dat mensen dat hier doen, ff als aanvulling)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:11

adhd gaat trouwens ook heel vaak samen met andere stoornissen. daar zou dat liegen dan ook vandaan kunnen komen....
(bij rock is dit anders, zij heeft zelf al inzicht in waarom ze liegt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:43

ik vind het echt een fijn topic,verduidelijkt echt heel veel voor me...ook omdat ik zelf ook psychisch niet de makkelijkste ben(heb niet veel zin daarover hier openbaar uit te wijden overigens)maar herken wel erg veel dingen.
En inderdaad het gaat volgens mijn weten vaak samen met borderline,of,iig,het ligt er redelijk dicht tegenaan naar mijn weten.
Fijn al deze ervaringen te lezen..

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:52

Mijn vriendje heeft het ook (naast hypochondrie Scheve mond ).

Hij is een super chaoot, vergeet altijd alles, ruimt nooit iets op, vergeet zelfs de wc door te trekken! Ik heb geleerd alles op te ruimen na 1 keer te hebben gevraagd, om zijn bril mee te nemen en om te vragen of hij zijn telefoon al heeft opgeladen....

Hij heeft stemmingswisselingen, hij lijkt dan helemaal van karakter te veranderen gewoon.... Verder kan hij heel egoistisch zijn, hele avond over zichzelf praten bijvoorbeeld of alles is mijn schuld. Dit is lastig om mee om te gaan maar je leert hem beter kennen en dan zie je aan zijn gezicht al hoe laat het is.Soms krijg jij het dan ook over je heen, maakt niet uit wat je doet...Of ik hou heel erg rekening met hem en zijn gedoe, terwijl ik ook soms wat begrip nodig heb, maar dat hoef ik meestal niet te verwachten...

Daarnaast is daar die super lieve verzorgende kant, hij kan me echt als een prinses behandelen en de liefste woordjes zeggen. Ik vertrouw hem ook, hij liegt niet en hij gaat ook niet vreemd. Als hij in deze stemming verkeerd kan ik rekenen op heel erg veel liefde en is alles gericht op mij, mijn persoonlijke groei en alles...

Soms flapt hij er ook gewoon uit wat hij in zijn hoofd heeft: ' jij bent dom!!' (ik ben hoger opgeleid dan hem hahahaha) Dat neem ik met een korrel zout, ook al kan ik er ook fel op reageren soms, maar dat moet ik afleren want dat maakt het er niet beter op.

Het depressieve is ook in vlagen aanwezig, daar kan ik nog het minst goed mee omgaan denk ik!
Of ineens zegt hij: ik wil niet meer, het is uit! 1 seconde later vraagt hij alweer: wil je me even vasthouden? En dan is het weer goed...Heb inmiddels geleerd om er rustig onder te blijven...

En af en toe heeft hij ineens door wat hij allemaal doet... Dan komen de excuses en uitleg om zijn gedrag. Ineens een ' je weet toch dat ik van je hou' .

Hij slikt geen medicijnen uit principe.... Hij gaat wel naar de psycholoog gelukkig.

Nou ja dus dit mag je ongeveer wel verwachten. Je moet sterk in je schoenen staan om dit aan te kunnen... Ik hou echt zielsveel van hem, dat is de reden dat ik ermee doorga. Bij ons is de situatie eigenlijk nog erger omdat we onofficieel samenwonen in een piepklein appartementje en een auto delen... Geloof me, er zijn al veel woorden gevallen! Ga nu ook op zoek naar grotere woonruimte e.d.

Nog vragen?

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:35

Hoi LittleAnn,

Mijn vriend slikt ook geen medicijnen maar gaat ook niet naar de psycholoog. Herken wel dingen in jullie verhalen, maar mijn vriend vind steeds meer en meer rust. Gelukkig wel. Al kost het soms nog wel wat moeite. En zal hij ook mindere momenten hebben, maar datzelfde geldt ook voor mijzelf.

Al met al is het idd soms erg moeilijk maar ik weet niet beter en kan er goed mee omgaan. Hopelijk jullie ook.

Wel leuk zo'n topic Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:48

LittleAnn, je moet wel oppassen dat je niet teveel voor hem gaat doen hoor! Want hij kan wel altijd van jou afhankelijk blijven, maar daar leert hij niks van, en jíj gaat er uiteindelijk ook aan onderdoor.

Dat hij geen medicijnen wil slikken is natuurlijk zijn eigen keuze, maar dat geeft hem geen recht om zich af en toe als een klootzak te gedragen en jou mee te slepen door de ups en downs heen. Daar is ADHD trouwens óók geen excuus voor!

Tis wel makkelijk hoor, voor een ADHD'er, maar niet eerlijk tegenover de buitenwereld.

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:50

Miss-Blimm ik hoop ook echt dat hij rustiger gaat worden in zijn hoofd voor zichzelf, zodat hij meer controle heeft...Het lijkt me ook heel vermoeiend om zo druk te zijn in je hoofd, hij kan er vaak niet van slapen gewoon!! En het maakt hem soms angstig...

Ja je leert hoe iemand in elkaar zit, plakkertje adhd of niet, iedereen heeft een gebruiksaanwijzing!

Vind het ook een fijn topic, veel herkenbare dingen zijn voorbij gekomen...

Rock heb je tips? Ik ben het met je eens maar ik vind het soms ook moeilijk...

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:53

mijn mannetje heeft adhd :p best pittig zo nu en dan om daar mee om te gaan hoor(en soms word ik ook echt pist op em als hij lang druk blijft)maar dan eve me bek open trekken en meneer word rustig... maar t houd mij lekker bezig .... al kank wel zeggen dak er soms echt moe van word

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:56

Tja... Ik zie dat je in het buitenland woont, dus de voorzieningen zullen daar ongetwijfeld anders zijn dan hier.

Ik ben mezelf een beetje aan het verdiepen in diëten die ADHD'ers helpen, zodat je niet aan de Ritalin hoeft (hoewel dat in mijn ogen nog het beste helpt, maar dat kan van persoon tot persoon variëren).

ADHD wordt veroorzaakt door een tekort aan serotoninen in de hersenen, en een teveel aan een ander stofje (dat kan je al googlend vinden).

Waar het op neer komt is dat in koolhydraten veel van een stofje zit dat positief werkt voor de serotoninen, en in eiwitten zit juist een stofje dat de aanmaak van dat verkeerde stofje stimuleert.

Dus daar een beetje op letten. Maar natuurlijk moet je daar niet teveel mee aanklooien zomaar, ik ben zelf tenslotte ook geen diëtiste, het was voor mij een constatering.

En verder, tja... Kijken of inderdaad hulp aan huis te krijgen is zoals hier in Nederland. Hier komen ze kijken naar je huis, bespreken wat je grootste probleem is, en ze gaan dus systematisch werken aan al die punten.

Realiseren wáárom je iets doet, kijken wát anders kan... En dan patronen doorbreken. Het is heel moeilijk, en het gebeurt niet binnen één dag (een nieuw patroon aanleren kan zomaar 6 weken duren), maar het IS te doen, óók zónder Ritalin/Concerta.

Heel veel succes Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:59

Rock,maar dat moet je dan wel zelf willen...
NIet bedoeld voor de mensen hier in het topic overigens,iedereen doet er heel erg serieus over en eerlijk enzo.
Maar diegene op wie ik doel,WIL volgens mij ook niet geholpen worden...slikt volgens mij gewoon zijn medicatie niet..en van dat alles....en dan is het toch wel onmogelijk voor omstanders heb ik gemerkt.