wie kan mij vertellen wat dit is?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_PassoaJus

Re: wie kan mij vertellen wat dit is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 14:35

Daphne__ schreef:
hajj,
al behoorlijk lang, voel ik me niet super..
ik zal vertellen waar ik last van heb:

- ben vaak chahrijnig
- voel me erg verdrietig
- slaap erg slecht
- heb vaak last van m'n nek en rug
- kan m'n bed nooit uitkomen
- ben nooit tevreden
- heb het gevoel dat ik alles verkeerd doe
- zie het vaak niet meer zitten
- ben he liefst de hele dag van huis
- ben erg snel gekwetst

Wat kan het zijn?

En hier heb ik dus ook last van. Alles zit tegen, heb nergens meer zin in, slaap slecht, heb een onwijs kort lontje de laatste tijd en niks gaat goed in m'n ogen. Thuis hou ik het al helemaal niet uit, niemand begrijpt het etc etc etc...

Wat het is, I don't know... Soort van depressie?

Als ik jou was zou ik zoals anderen al zeggen met iemand over praten, lucht vaak wel op. Ik denk dat als je dat niet doet, je alles nog meer gaat 'op hopen'.. En heb je er nog meer last van. Snap je?

Succes en stertke! Ach gut

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 14:38

TS-er je hebt pb Lachen

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 21:34

heb je pb beandwoord Haha!

jotee: jep, dat snap ik Lachen

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:11

Winterrrrdepressie? Weet niet hoe lang het al speelt, maar ik heb daar de eerste twee/drie 'grijze' maanden altijd heel erg last van. Rode oogjes van het huilen, overal pijn, geen zin hebben om te 'socializen', heel veel medelijden met jezelf hebben, inderdaad nooit tevreden zijn met iets.

Neem 'ns een zonnebankkuurtje, en praat erover met de vertrouwenspersoon op school oid, misschien kan die je verder helpen als het echt te erg wordt.. Lachen

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:23

Drie tot acht procent van de jongeren tussen twaalf en achttien jaar heeft last van een depressie, meisjes vaker dan jongens. Het is ook lastig te beoordelen of bepaald gedrag bij de leeftijd hoort of wijst op een depressie.
Van een depressie is sprake wanneer iemand langer tijd in een erg sombere stemming verkeert of nergens meer plezier in heeft. Bij jongeren gaat deze langdurige sombere stemming vaak gepaard met leerproblemen. Ze kunnen zich slecht concentreren, gedragen zich in de klas veelal afwezig, ongeïnteresseerd of onbeschoft. Ze krijgen hun huiswerk niet af, maken het slecht of blijven onaangekondigd weg van school. Jongeren die werken, doen hun werk vaak half of lijken aan te sturen op ontslag. Agressief, vijandig en prikkelbaar gedrag kan eveneens duiden op een depressie bij jongeren en dan vooral bij jongens. Dat kan samengaan met lichte vormen van criminaliteit en overmatig drugs- en alcoholgebruik.
Bij meisjes komt een depressie eerder tot uiting in opvallend stil, teruggetrokken en “overdreven” aangepast gedrag. Er zijn verder vaak problemen met contacten en vriendschappen. Daardoor kan je geïsoleerd raken. Op lichamelijk gebied uit de depressie zich in de neiging zichzelf te verwaarlozen. Verder leidt de sombere stemming vaak tot veranderingen in het eet- en slaappatroon.
Veel van deze symptomen komen ook gewoon voor in de puberteit. Om te bepalen of het om een dip of een depressie gaat, is het belangrijk te kijken naar de duur van het gedrag. Verandert het binnen een paar weken of blijft het aanhouden? Ook de lichamelijke klachten die bij een depressie voorkomen, zijn minder gebruikelijk bij gewoon ‘puberen’

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:27

Storm76 schreef:
Drie tot acht procent van de jongeren tussen twaalf en achttien jaar heeft last van een depressie, meisjes vaker dan jongens. Het is ook lastig te beoordelen of bepaald gedrag bij de leeftijd hoort of wijst op een depressie.
Van een depressie is sprake wanneer iemand langer tijd in een erg sombere stemming verkeert of nergens meer plezier in heeft. Bij jongeren gaat deze langdurige sombere stemming vaak gepaard met leerproblemen. Ze kunnen zich slecht concentreren, gedragen zich in de klas veelal afwezig, ongeïnteresseerd of onbeschoft. Ze krijgen hun huiswerk niet af, maken het slecht of blijven onaangekondigd weg van school. Jongeren die werken, doen hun werk vaak half of lijken aan te sturen op ontslag. Agressief, vijandig en prikkelbaar gedrag kan eveneens duiden op een depressie bij jongeren en dan vooral bij jongens. Dat kan samengaan met lichte vormen van criminaliteit en overmatig drugs- en alcoholgebruik.
Bij meisjes komt een depressie eerder tot uiting in opvallend stil, teruggetrokken en “overdreven” aangepast gedrag. Er zijn verder vaak problemen met contacten en vriendschappen. Daardoor kan je geïsoleerd raken. Op lichamelijk gebied uit de depressie zich in de neiging zichzelf te verwaarlozen. Verder leidt de sombere stemming vaak tot veranderingen in het eet- en slaappatroon.
Veel van deze symptomen komen ook gewoon voor in de puberteit. Om te bepalen of het om een dip of een depressie gaat, is het belangrijk te kijken naar de duur van het gedrag. Verandert het binnen een paar weken of blijft het aanhouden? Ook de lichamelijke klachten die bij een depressie voorkomen, zijn minder gebruikelijk bij gewoon ‘puberen’

Hier herken ik echt heel veel in van mezelf... Ik volg dit ff.... Als je een depressie hebt, waar moet je dan naar toe? Huisarts? Zo'n praat geval?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:35

Je zegt dat er iets is, dat je niet op bokt wilt zetten.
Dat is kennelijk te groot....te heftig....te persoonlijk...of wat dan ook.
Ik heb het gevoel dat dat wel eens hetgeen kan zijn waardoor je je zo voelt.
Als je wilt mag je mij PB-en. Ik heb veel jongeren geholpen om de juiste weg te vinden in de oplossing van problemen.
Ik wil jou daar ook wel raad in geven, zonder dat je hoeft bloot te leggen wat er nu echt aan de hand is.
Ik ben een vrouw van 38 met veel ervaring met dit soort dingen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:42

Je kunt eerst eens met je ouders praten, en dan op een moment dat je niet boos bent, anders ga je alleen maar schreeuwen.
Mocht je echt hulp willen hebben omdat je er niet uitkomt, dan kun met (1 van) je ouders of in je eentje naar de huisarts gaan, die kan alvast met je praten, vaak is dat al voldoende. Maar als het nodig is kan hij je doorverwijzen naar een psygoloog of psychotherapeut. Uit onderzoek blijkt dat praten goed helpt. En mocht het nodig zijn dan kan je ook medicijnen krijgen om de depressie weg te krijgen.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:50

verootjoo schreef:
Klinkt iig alsof je het thuis niet fijn naar je zin hebt? Puberteit? (beginnende) depressie?

heb vaak last van m'n nek en rug
dat zou niks met de thuissituatie te maken kunnen hebben lijkt mij, ik denk dat het puberteit is.
ehm, naja ik zet een stipje Lachen

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:53

ligt wss aan je hormoonhuishouding..
erg rot, maar die wil nog wel eens door de war zijn op deze leeftijd..
ik herken je klachten en heb er zelf ook erg last van gehad.. maar als het goed is, gaat het vanzelf over.
Zo niet, kun je er mee naar de dokter gaan..die hebben ook pilletjes die je hormoonhuishouding wat meer orde kunnen geven.. hier moet je je van te voren goed in verdiepen, want zijn verschillende medicijnen voor. Soms wil het aan de pil gaan al veel helpen..
maar wat ik al zei.. even in verdiepen, opzoeken enz wat bij jou t beste kan passen, en of je medicijnenn wil.
Ik koos hier toen niet voor, maar toen ik een paar jaar later aan de pil ging, merkte ik wel dat het beter ging..
succes

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:56

En indd..
Ik doe de opleiding Pedagogiek en heb nu net het vaak psychopathologie gehad. Veel jongeren hebben een depressie en zoiets kan het begin (een aanzet) tot een depressie zijn..
dan wil hardlopen helpen.. het is vaak moeilijk je hier tot aan te zetten. maar hardlopen schijnt een stofje in je hersenen aan te maken dat er voor zorgt dat je je vrolijker, vitter en energieker voelt. zodat je de dingen beter overziet en positiver wordt.
raar maar waar..

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 20:04

pff hardlopen ben ik echt te lui voor Bloos
wel skate ik erg veel, weet niet of dat ook goed is ?

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 15:32

ja vast wel..
maar als je echt in een depressie zit heb je zelfs daar geen zin meer in..
ma goed blijf je zelf stimuleren en dingen doen.. anders wordt het steeds moeilijker..
succes ermee!!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 16:37

heb er ook geen zin in hoor, maar m'n zus is extreem en scheld mij uit voor dikzak enzo.. dus ze dwingt mij om mee te gaan, ben daarna kapot en ga dan ook naar bed Clown

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 16:48

Daphne, ik vind het allemaal heel vervelend voor je. Je bent aan het puberen en dan voel je je vaak zo. Dan wil je helemaal niet kribbig en met een kort lontje reageren maar dat gebeurt dan gewoon toch, kun je niks aan doen. En als gevolg daarvan ga je je ook nog eens rot een schuldig voelen.
Pubertijd is niet leuk en je kunt er weinig aan doen. Ik heb dan ook niet het advies om naar een psycholoog te gaan of zo want we moeten het niet te zwaar maken. Het is vervelend maar hoort er dus gewoon bij. Praat over je gevoelens met je ouders. Zij kunnen misschien niet echt veel voor je doen, maar ze zullen je wel begrijpen want iedereen heeft dit in meer of mindere mate meegemaakt. Misschien kun je ze eens vragen hoe het voor hen was om in de pubertijd te zijn.
Houd je vast aan de gedachte dat je goed en sterk bent en laat het maar gewoon over je heen komen. Niet te veel over piekeren het hoort er bij. Ik ben nu bijna veertig en ben nog altijd blij dat ik mijn pubertijd gehad heb want het was lang niet altijd leuk en een boel gedoe. En bij jou gaat het ook over, helemaal vanzelf...

ps En zussen kunnen gewoon af en toe stom zijn. Denk maar DUH... en laat haar in haar eigen sop zitten

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 17:54

bedankt Lachen
maar met m'n ouders kan ik niet normaal praten..

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:02

ik zou dan naar een vertrouwings persoon gaan op school, of eerst naar je mentor.

succes ermee!