m'n knie gebroken, ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kidding

Re: m'n knie gebroken, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:45

Bij mij is het mischien een iets ander verhaal.Mijn knie was totaal verbrijzeld[paarden Haha! ] en ze konden er niks meer aan doen[geen pinnen of andere materiaal]Dus toen hebben ze er na een paar maanden een kunstknie ingezet.Kan nu wel weer rijden ,fietsen of op mijn hurken zitten kan niet.En te veel buigen is erg pijnlijk,kom ook niet ver genoeg.Dus ben altijd voorzichtig met lopen want als ik op mijn snufferd ga,nou is erg pijnlijk.Het is wel allemaal heel herkenbaar wat jullie vertellen.

BabsieJana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:18

Pinkygirrl schreef:
maar bij mij is hij wel (een aantal keer) wel uit de kom geweest (ik zou zeggen: ook geen prettige ervaring).
Ik kreeg toen geen gips, maar wel een dikke spalk om mn been,

Ik heb m'n knie nu ook 3 keer uit te kom gehad, in zo'n 2 jaar.
Eerst mn rechter, toen mn linker, en toen weer mn rechter.
Moest met de ambulance naar 't ziekenhuis ( de eerste keer) en toen kreeg ik een spalk om mn been.
de 2e keer zo'n kous, en de laatste keer niets, toen moest het vanzelf weer overgaan.

Wat een pijn zeg toen. je kon helemaal niets, pas toen het weer recht gezet was was de pijn voor 't grootste gedeelte verdwenen.

Ik kan niet echt meer door m'n hurken zitten, want dat doet echt pijn.

Veel sterkte & Beterschap!

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 19:22

jullie spreken me allemaal wel weer de moed in he Clown haha
m'n knie was iig ook uit de kom, maar die hadden ze in de ambulance weer goed gezet. damn, wat zag dat er eng uit.
bedankt voor de reacties! Lachen

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:36

Heb 12,5 jaar geleden beide bovenbenen en mijn rechterknie verbrijzeld bij een auto ongeluk.
Geopereerd en pennen, platen en schroeven overal in.
11 wkn in het ziekenhuis gelegen en daarna in een rolstoel en met krukken naar huis.
Door de week iedere dag van 13.00 - 16.00 uur naar het ziekenhuis voor revalidatie, dit 7 maanden lang daarna werd het afgebouwd.
Naast het zelfde tijdverdrijf als jou heb ik een schriftelijke cursus gedaan om ook nog wat nuttigs te doen.
Gips heb ik niet gehad dus over jeuk kan ik niet mee praten.
Heb in totaal 2 jaar nodig gehad om zover mogelijk te herstellen, maar het is nooit meer helemaal goed gekomen.
Mijn rechter been is iets korter dan het linker en ik kan hem niet helemaal strekken en ook maar tot 85 graden buigen.
Vooral als ik er niet op let of als ik moe ben loop ik anders/moeilijker dan voorheen.
Heb gelukkig bijna nooit pijn aan mijn knie en kan paardrijden, al heb ik wel veel minder kracht in mijn rechterbeen.
Fietsen en traplopen is voor mij ook moeilijker dan voorheen, dit komt doordat ik mijn knie maar tot ong. 85 graden kan buigen.

Heel veel sterkte met je herstel en doe je best met oefenen straks, want waarschijnlijk zul jij je knie ook weer soepel moeten proberen te krijgen en dan is oefenen heel belangrijk, wees niet te snel tevreden en denk niet het komt vanzelf wel goed.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 09:46

brekebeentje schreef:
Bij mij is het mischien een iets ander verhaal.Mijn knie was totaal verbrijzeld[paarden Haha! ] en ze konden er niks meer aan doen[geen pinnen of andere materiaal]Dus toen hebben ze er na een paar maanden een kunstknie ingezet.Kan nu wel weer rijden ,fietsen of op mijn hurken zitten kan niet.En te veel buigen is erg pijnlijk,kom ook niet ver genoeg.Dus ben altijd voorzichtig met lopen want als ik op mijn snufferd ga,nou is erg pijnlijk.Het is wel allemaal heel herkenbaar wat jullie vertellen.

Zo! Dan was het inderdaad wel heel erg kapot!!
Bij mij hadden ze het geprobeerd met pinnen en draden, omdat ik nog 12 was. Kijken of het geneesde en dta deed het gelukkig redelijk. Anders had ik ook een kunstknieschijf gehad.

Maar fietsen en zo kan ik gelukkig wel!

Mitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 12:19

Allereerst meid, heel veel sterkte....
Verschrikkelijk... en dan ook nog eens gebroken!

Ik heb 3 keer mijn knieschijf uit de kom gehad... Ik ken t dus en t is vreselijk die pijn...
De eerste keer was ik 17, en net wat jij had, had ik ook een lege knieholte, en ten hooogte van mijn scheenbeen naar rechts zat een grotte bobbel wat dus mijn knieschijf was! Ik ben ook flauw gevallen, en in het ziekenhuis hebben ze de schijf weer terug gedrukt wat ook geen pretje was... en daarna moest ik 7 weken in het gips.

Daarna komt t lastige, want wanneer t gips eraf gaat, heb je een dun beentje over, en daarkun je niks mee... ik moest helemaal opnieuw leren lopen met behulp van fysiotherapie ook omdat mijn been zo stijf was als een plank en ik erge angst had dat de schijf er opneiuw uit zou gaan...

Toen ik 25 jaar was is mijn schijf er voor de tweede keer uit geschoten, mijn hond was dol enthousiast en rende tegen mijn been en klakk hij lag er weer precies zo naast als de erst keer... ik was weer volledig in paniek en dit keer heb ik m zelf terug gedaan, maar o wat een pijn en de geschiedenis herhaalde zich alleen kreeg ik dit keer geen 7 weken gips, maar een spalk.

Nu ben ik 35 en weer is een paar maanden geleden mijn knieschijf uit de kom geschoten...
Ik stapte in de achtbaan bij Walibi, en omdat de ruimte nogal krap was, en ik snel mijn tas aan de kant moest zetten stapte ik er snel uit en snel er weer in...
Ik voelde weer die nare vervelende draai in de knie, de veiligheidsbanden waren inmiddels dicht, de achtbaan vertrok, ik voelde bij mijn knie... en jaa hoor! knieschijf er weer naast en weer dezelfde plek!

NU was ik weer in paniek, de achtbaan ging omhoog, en ik dacht maar 1 ding hoe komt die schijf weer terug want strax gaat die achtbaan met een denderende gang naar beneden, ik voelde ineens geen pijn en drukte en trok aan die schijf net zoalng tot ie er weer in zat... En daarna ging ie naar beneden...
Iedereen was aan het schreeuwen in de achtbaan, ik dacht aan 1 ding, hoe kom ik strax die achtbaan uit!!

Heel voorzichtig uitgestapt, meteen naar ziekenhuis, en tja de banden zijn nu volledig uitgerekt, het is een elastiek die banden en nu klapt de knieschijf er om de haverklap uit...

Ik weet wat je doormaakt meid, ik weet hoe slopend en vermoeiend t is om niks te kunnen... en dan die jeuk...

Ik wens je heel veel sterkte en beterschap toe... ook nadat over een tijdje het gips eraf is... veel sterkte...

Ik kan voorlopig niet meer rijden, mijn paard is verkocht, maar gelukkig staat ie dichtbij en heb m al een paar keer lekker verwend met aandacht en wortels. Ik mag over een tijdje wanneer t goed gaat met de knie op m rijden wanneer ik maar wil, dus dat maakt t afscheid niet zo zwaar.

Veel sterkte voor iedereen die een "kniekwaal" heeft...

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 13:08

wat een pijnlijke verhalen allemaal zeg.
ergens zie ik er wel tegen op om weer te moeten leren lopen enzo. het moet, maar ik ben een beetje bang voor de pijn Bloos
Ik moet nu wel oefeningetjes doen, zoals m'n been optillen om je bovenbeenspier te blijven gerbuiken, maar dan drukt die knie tegen het gips en dat doet zo'n pijn. dus doe het maar 1keer per dag ofzo. voor de rest als ik uit m'n bed of van de bank stap moet ik ook m'n been optillen, dus dan zit die oefening er ook bij inbegrepen.
bedankt allemaal Lachen

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:36

Ik snap wat je bedoelt Nannes. Ach gut
Het zijn inderdaad vreselijke verhalen wat je hier leest, maar heb je de mijne ook gelezen?
Zo'n zeer heeft het bij mij allemaal niet gedaan. Je moet tijdens de revalidatie ook niet denken aan de pijn, maar aan je vooruitgang!
Het gaat echt allemaal sneller dan je denkt! Lachen
Zal je vertellen hoe het bij mij ongeveer ging (dus: 1 breuk zonder platen gezet en 10% verbrijzeld en verwijderd).

Je been optillen, lijkt mij nog geen prettige oefening. Precies om de reden die jij geeft: het doet hartstikke pijn! Pijn mag niet, voelen wel.
Ik deed in het spalk de volgende oefeningen: voeten naar me toe halen en van me af duwen. En mijn been optillen, maar dan als ik op mijn zij lag. Lang niet zo pijnlijk en toch bezig met je spierkracht.
Mijn been optillen zoals jij nu doet, heb ik pas gedaan nadat ik uit de spalk was (na 2 weken dus).

Het leren lopen ging bij mij vrij snel. Ik had een brace erom heen voor extra steun en die heb ik eigenlijk maar 2 weken omgehad, alleen met lopen, met krukken.
Die krukken heb ik 3 weken beide gebruikt, daarna met 1. Toen het met 1 goed ging heb ik die na 1 week ook al weggezet binnenshuis (daar kon ik me overal vasthouden, mocht het nodig zijn).
Die ene had ik altijd wel mee, als ik ergens heen ging voor extra steun.
Hierna ben ik steeds iets gaan uitbreiden: wandelend met de hond; steeds een stukje verder.

Ik weet niet hoe jou revalidatie uitgestippeld is?
Maar kijk er niet teveel tegenop!
Ik ben nu pas 3,5 maand verder en ik rij alweer paard, ik werk, ik ren, ik spring, ik kan eigenlijk alles weer!
Je bent jong en je wilt wat: dus gewoon je schouders eronder en ga ervoor!
Soms zal het doorbijten zijn en kan het frustreren, maar er is vast wel iemand in de buurt bij wie je je frustraties even uiten kan en je weer op de goeie weg zet!
Succes ermee, laat je niet gek maken! Knipoog

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 14:55

ok, ik ga der gewoon voor! Party!!
die oefening met m'n voet moet ik ook doen ja, voor je agillispees (of hoe je het ook schrijft)
Ik ben echt benieuwd wat de chirurg er 23 november over te zeggen heeft. toevallig sprak m'n vader hem gisteren nog (hij werkt ook in dat ziekenhuis) en ik mog er nog absoluut niet op staan Scheve mond hij vond het een lelijke breuk zei die. ik vraag me nog steeds af hoe ik het voor elkaar heb gekregen, zo hard viel ik niet voor m'n gevoel.

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:21

Quir schreef:
Paardrijden, haha. Dat kon ik haast eerder dan lopen Bloos

Inge_83: Ik kon ook niets meer met mijn been toen ik uit het gips kwam... ook oefeningen gehad voor in het gips, maar teon het gips er af was kon ik niets meer, had geen kracht en buigen kon ik al helemaal niet.

Citaat:
4 jaar geleden zijn ze er achter gekomen dat mijn knieschijf niet meer de vorm heeft die hij hoort te hebben en de achterkant niet meer glad is (kraakbeen en bot).
Daar kunnen ze niets aan doen en daarvan zal ik last blijven houden.
Maar zolang ik er rekening mee houd gaat het vrij goed.

Mijn knie schijf precies zo, ook boven op mijn knie zit een stukje bot, die met dit weer haast door mijn huid heen komt... Helemaal rood en heel erg gevoelig... Alleen mij is wel gezegd dat je met een operatie de achterkant iets rechter kan maken. Nooit helemaal en je blijft er last van houden, maar verminderen moet wel kunnen...?

Zwemmen is inderdaad goed!! Werd mij aangeraden door de fisio. Je gaat je knie dan gebruiken zonder kracht/gewicht.
En dat buigen, grrr... dat deed zéér, inderdaad je knie forceren om elke keer een stukje verder te komen, in het begin was het op de tafel gaan zitten en je knie proberen te buigen onder je eigen gewicht van je been. Als je eenmaal een flink begin gemaakt hebt, gaat het tot de 90 graden redelijk snel, verder dan de 90 graden ging bij mij weer echt zeer doen en ik kan mijn knie nog steeds niet ver krom... Kan ook niet op mijn knieen zitten en zak heel vaak door mijn knie heen...

En doordat de achter kant alles behalve glad is, schiet mijn knie vaak op slot...

Paardrijden, dat durfde ik niet eens.
Het heeft bijna een jaar geduurd voor ik op een paard durfde te stappen, en ik ben altijd angstig gebleven.

Bij mij is alleen de achterkant van mijn knieschijf niet glad.
Er zit ook een kleine bobbel aan de zijkant, maar daar heb ik geen last van, ziet er alleen beetje vreemd uit.
De achterkant kunnen ze idd met een kijkoperatie weer glad maken.
Ze schaven dan een laagje kraakbeen er af zodat het weer glad is.
Maar omdat mijn bot niet gelijk is, heb ik een tijdje later weer het zelfde probleem.
Dan zou er weer een zelfde kijkoperatie nodig zijn, zelfde verhaal.
Elke keer gaat er dan een laagje kraakbeen verloren, dat niet meer terug komt.
Tot je uiteindelijk geen kraakbeen meer over hebt en niet meer kunt functioneren door de pijn, en je een nieuwe knie nodig hebt.
Maar een nieuwe knie gaat ook maar 15 jaar mee, en je krijgt er maximaal 2 in je hele leven...
Daarom wachten ze zo lang mogelijk met afschaven van kraakbeen, pas als het echt niet meer gaat doen ze dat.

Het buigen is bij mij bijna helemaal goed gekomen.
Mijn knie kan net zo ver buigen als mijn andere knie, alleen voel ik dan wel alles strak staan, en dat is bij mijn goede knie niet zo.
Op mijn knieën zitten heb ik lang niet gekund.
Tot ik 4 jaar geleden nog een half jaar wekelijks fysio heb gehad (nadat ze ontdekt hadden dat de achterkant niet glad was).
Sindsdien kan ik wel op mijn knieën zitten, alleen niet op harde ondergrond.
Hurken kon ik ook lang niet, maar kan ik sinds 4 jaar ook weer.
Naar mijn mening zijn we in 1998 dus te snel gestopt met fysio, maar dat is achteraf gezien.
Op slot schieten heb ik (gelukkig) nog nooit gehad, maar t lijkt me echt pijnlijk.
Ik heb wel last van kraken als ik bv de trap op loop.
En ik kan niet lang in dezelfde (gebogen) houding zitten zonder dat het pijn gaat doen.
Met koud en vochtig weer heb ik meer last dan bij warm weer en flink vriezen.
Ik moet er gewoon rekening mee houden en vooral niet te lang doorgaan met iets, op tijd rust nemen.
Maar ik kan gewoon paardrijden, ik tennis, ik zwem, ik loop veel.

Fielychi schreef:
Pijn mag niet, voelen wel: aldus mijn fysiotherapeute. Ja
Ik kon hem gewoon laten hangen als ik op een stoel zat en mijn been stond nog horizontaal.
Het duurde mij ook te lang voordat ik weer duidelijk verschil zag, terwijl het wel ging.

Onze fysio zei altijd: pijn tijdens de therapie mag, maar als je straks buiten staat mag het geen pijn meer doen.
Ik kon mijn been niet laten hangen, ik verging al van de pijn als ik hem 10 cm moest laten zakken (en dus buigen).
Horizontaal houden kon ik ook niet, daar had ik de kracht niet voor, ik kon mijn bovenbeenspieren niet meer aanspannen.
Ik ondersteunde mijn been altijd met mn andere been als het niet ergens anders op kon steunen.

Nannes schreef:
@ inge_83: 3 weken gips maar? ik moet minimaal 6 weken

Nog een vraagje, blijft je knie geen zwakke plek? dat wanneer je hem 1 keer stoot je door de grond gaat van de pijn ofzo.
Pff, ik hoop niet dat m'n knie slap blijft hoor. Ik moet iedere dag 20 minuutjes tot half uur fietsen. (4 dagen werk, 1 dag school, 2 dagen manege) en op m'n werk loop of sta ik alleen maar (tuincentrum)

Ik heb 26 dagen gips gehad.
Eerst 12 dagen gipsen gips van mn lies tot mn tenen, daarna 14 dagen kunststof gips van net boven mijn enkel tot aan mijn lies (ook wel gipskoker genoemd).
Met dat laatste mocht en kon ik ook lopen, ene dat was ook een flink stuk lichter in gewicht.

Mijn knie is altijd gevoelig gebleven wanneer ik hem bijvoorbeeld stoot, maar ik stoot hem bijna nooit.
Met gym op school deed ik alleen mee met rustige spelletjes, geen wilde dingen en geen teamsporten, gewoon omdat ik zó bang was dat ik weer iets kreeg.
Met fietsen heb ik nooit last gehad.
Vanaf ongeveer 1,5 jaar na mijn ongeluk ik fietste elke dag 16 km naar school en terug (dus 32 km bij elkaar).

Nannes & Fielychi.
De oefening voor in het gips moest ik ook doen van de arts die mij had geopereerd.
Ik moest mijn spieren aanspannen en mijn been 10 cm van de bank/vloer tillen.
Hij kwam hiermee toen ik van gewoon gips naar loopgips ging, dus 12 dagen na mijn ongeluk.
Mijn spieren waren toen al zo slap dat ik dat gewoon echt niet voor elkaar kreeg.
Dat werd toen afgedaan als aanstellerij en gebrek aan doorzettingsvermogen, maar ik wist echt niet meer hoe ik die spieren moest aanspannen (was hij er maar eerder mee gekomen, dat had ik het misschien nog wel gekund, of had hij niet zo koppig geweest en lichtere oefeningen gegeven).
Jullie kunnen/konden het wel, dus daarmee heb je al een flinke "voorsprong" tegenover mij.

Nannes, bij mij is het 10 jaar geleden, toen dachten ze over heel veel dingen nog heel anders als tegenwoordig.
Tegenwoordig zijn er zo veel nieuwe inzichten, betere technieken, enz.
Succes ermee!
Hou je ons een beetje op de hoogte?

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:26

Ik snap eigenlijk niet dat jij (Nannes) niet op je been mag steunen.
Volgens mij heeft een knieschijf geen functie bij een recht been, maar alleen als "hefboom" bij het buigen en strekken.
Ik ga dat eens navragen bij mijn zus (is fysio).

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:37

Ik heb ook 6 weken zo'n koker gehad en mocht hier ook mee lopen. Dat ging me ook vrij goed af! Na 2 weken liep ik zonder krukken over al naar toe... Het ging zelfs zo makkelijk en vlot dat er mensen vroegen waarom ik mijn been zo recht hield... Als ik dan zei dat mijn hele been in het gips zat, keken ze me nogal raar aan..
Ook fietsen met mijn been in het gips deed ik gewoon, mijn linkerbeen kon ik net zo houden dat ik de trapper laatste stuk om laag kon duwen en voor de rest doet mijn rechterbeen alles (en dat is nog steeds zo eigenlijk, met fietsen doet mijn linkerbeen niets als alleen trapper rond krijgen...)

Die oefening van je been optillen, moest ik ook doen. Deed het alleen eigenlijk niet, want dan kwam inderdaad mijn knie tegen het gips en dat deed zeer, maar door het lopen is dat wel opgevangen. Al moet ik wel zeggen, mijn linker boven been is nog steeds (na 6 jaar) dunner dan mijn rechter boven been, maar valt niet op of zo.

Voor paardrijden was ik niet bang Haha!
Ben juist véél minder bang geworden!! En nadat ik mijn rug brak (ook met paarden) ben ik nóg minder bang geworden.... Enige waar ik in het begin wel wat terug houdend voor was als dat er een paard vlak voor mij kwam rijden, dan draaide ik het liefst zo snel mogelijk weg... maar dat heb ik nu niet meer...

Citaat:
De achterkant kunnen ze idd met een kijkoperatie weer glad maken.
Ze schaven dan een laagje kraakbeen er af zodat het weer glad is.
Maar omdat mijn bot niet gelijk is, heb ik een tijdje later weer het zelfde probleem.
Dan zou er weer een zelfde kijkoperatie nodig zijn, zelfde verhaal.
Elke keer gaat er dan een laagje kraakbeen verloren, dat niet meer terug komt.
Tot je uiteindelijk geen kraakbeen meer over hebt en niet meer kunt functioneren door de pijn, en je een nieuwe knie nodig hebt.

Dat zal dan ook wel de reden zijn dat ze er zo lang mogelijk mee willen wachten bij mij...

Citaat:
Onze fysio zei altijd: pijn tijdens de therapie mag, maar als je straks buiten staat mag het geen pijn meer doen.

Dat zei mijn fysio ook Vork

En gym doe ik niet mee, heb op de middelbare dus eigenlijk nooit echt gegymd, was in de eerste gebeurt en nu 6 jaar later doe ik nog niet mee met gym...

Ik mocht er op staan, omdat het vooral mijn knie schijf was en die buiten je gewicht is zeg maar... Daarom mocht ik er op staan (na lang over leg tussen verschillende chirurgen), maar wel alleen met gips er om... Eerste week zat er namelijk nog geen gips om door de operatie..

Hadden jullie trouwens krammen of hechtingen?? Sigaar

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:38

Inge_83 schreef:
Volgens mij heeft een knieschijf geen functie bij een recht been, maar alleen als "hefboom" bij het buigen en strekken.

Inderdaad, zeiden de chirurgen toen ook... Knipoog

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:13

Quir, ik was ook snel handig met lopen met die gipskoker.
Ging veel makkelijker en sneller dan met krukken (want toen lagen heel mn handen open).
Ik liep eens naar een lokaal in een bijgebouwtje bij onze school, en een klasgenootje vond het wel eens leuk om met mijn krukken te spelen.
Toen kwamen we een leraar tegen (1 die altijd heel overdreven kon doen) en die dacht dat dat klasgenootje ook iets had gebroken en ging gelijk een heel verhaal ophangen dat t zo erg was dat we nu allebei (klasgenoot en ik) in de lappenmand zaten, en heel overdreven aardig enz doen.
En wij konden met moeite overeind blijven staan van het lachen, hebben een heel lesuur vergooid met lachen (en de leraar met pissed zijn).
De rest van de dag, telkens als we elkaar aankeken kregen we slappe lach (hoezo puberaal? Bloos )

Overigens had ik gewoon hechtingen van draad zeg maar.
Die zijn er na 12 dagen uit gehaald (bij de gipswissel).

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 17:25

Inge_83 schreef:

van de gipsmeester mocht ik er ook gewoon op steunen, want hij zei ook dat de knieschijf eigenlijk geen functie daarbij had. toen hij even daarna de chirurg nog aan de telefoon had mocht het van hem dus niet, omdat het zo'n lelijke breuk was ofzo.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 17:28

krammen? wat zijn dat? Bloos volgens mij had ik gewoon hechtingen, niet van die knoopjes, maar een lange draad, zag er heel netjes uit. Bij mij is die er ook na 12 dagen met de gipswisseling uitgehaald.
Ik heb gelukkig ook van dat kunststof gips. de eerste 2 dagen echt gips, toen kreeg ik m'n been echt niet omhoog, dit is stukken lichter idd.

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:34

Krammen zijn volgens mij nietjes.
Dan nieten ze de wond ipv hechten met naald en draad.
Dat schijnt minder littekenvorming te geven.
Ik vind dat nieten maar een eng idee, heb het gevoel dat dat ook helemaal niet stevig is, maar dat zal wel tussen mijn oren zitten.
Ik had hechtingen met knoopjes.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:19

Ik had dus 16 krammen.. Tong uitsteken
13 in de operatieve wond en 3 in de snee die het paard had veroorzaakt.

Krammen zijn inderdaad nietjes en schijnt littekens mooier te laten genezen.
Ik heb dus in totaal 4 littekens op mijn knie, 1 hele grote (15cm) 2 kleinere 4/5 cm en 1 hele kleine 1cm.
In de grote en 1 kleinere zaten krammen.

1 litteken is echt helemaal niet mooi genezen, die het paard veroorzaakt heeft, het litteken zit vast aan het onder liggende weefsel, als ik mijn knie krom doe zie je dus ook echt een deuk zeg maar.
Het grote litteken is van de eerste operatie, aan de randen heel mooi genezen in het midden is die vrij breed (1cm), maar je ziet geen littekens van de hechtingen, die je bij draden dus wel heel goed ziet.

De kleinste is met draad gehecht, die was ook niet de bedoeling, maar er kwam een pin eruit en kwam door mijn huid heen die is toen ook weg gehaald, dat moest. En dan nog een litteken van 5cm over de eerste operatieve litteken heen, om alles er uit te halen. Op één pin na, die zit er nog in. Die is ook gehecht met draad, maar je ziet een duidelijk verschil tussen de krammen en hechtdraad.

Krammen vond ik zelf ook echt eng en die moesten er dus ook uit voor er gips om heen kan, krammen en gips mag namelijk niet. (why? I don't know Bloos )

Ja lopen zonder krukken was inderdaad een stúk makkelijker dan met die onhandige dingen.. Tong uitsteken
Ik heb alleen maar kunstof gips gehad met mijn knie, nooit echt gips.
En daar ben ik blij om! Met mijn enkels heb ik echt gips gehad en wat was dat altijd zwaar en echt heel vervelend!

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:29

Ik snap wel dat nietjes en gips niet samen gaan.
De binnenkant van je gips is van een soort gaas, en nietjes blijven daar snel achter haken... denk ik.
Ik heb 1 litteken; een stuk was al wond door het ongeluk, en de chirurg heeft vanuit daar verder gesneden.
Toen alles er uit mocht heeft hij een snede gemaakt op het oude litteken.
Het stuk wat door het ongeluk open was ziet er beetje griezelig uit, maar de rest is heel netjes genezen.
Nietjes heb ik nooit gehad, dus ik kan niet vergelijken.

kidding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:32

Krammen vond ik zelf ook echt eng en die moesten er dus ook uit voor er gips om heen kan, krammen en gips mag namelijk niet. (why? I don't know Bloos )

ooh dat wist ik ook niet,bij mij hadden ze het wel gedaan[ 70 stuks] aan de zijkanten en hup het gips in.Is echter wel heel mooi genezen je ziet er bijna niks meer van!!Zo kom je nog eens wat te weten.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 18:37

ik heb ook 1 lidteken. van de val had ik geen wond, ja 1 schaafwondje, maar die is al weg.
ik vraag me wel af of die pinnen er nou wel of niet in blijven zitten. ik dacht dat ik gehoord had dat ze er na 3 maanden uit moesten, maar nou zei een andere dokter weer van niet, alleen als je er last van zou krijgen.
ach ja, ik hoor het de volgende keer wel Lachen

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:49

Gewoon even vragen Nannes.
Er uit halen stelt weinig voor vond ik; dagopname en paar dagen met krukken,meer niet.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:40

Ohh, bij mij mochten krammen en gips echt niet samen...

Ja bij mij zeiden ze ook dat de pinnen en zo bleven zitten, ben veel heel veel terug gemoeten en toen kreeg ik één van die keren te horen dat ze eruit moesten.. Dat was idd na ongeveer 3 maanden.

Die pinnen er uit halen stelt echt niets voor, heb 3 uurtjes in het ziekenhuis gelegen, dus was zo weer thuis en heb alleen die dag even op krukken gelopen daarna ook niet meer... Alleen bij mij is er wel 1 pin in gebleven, die van onder tot boven in mijn knieschijf zit. Zonder die pin was mijn knieschijf te zwak en zou die met het minste of geringste weer kunnen breken...

Normaal gesproken laten ze niets zitten, risico op afstoten is te groot...

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 21:35

kregen jullie ook last van je pols(en) door het kruklopen?

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:49

Ik wel Nannes.
Komt denk ik omdat je polsen niet gewend zijn om zo belast te worden.
Ik pakte dan zoveel mogelijk de rolstoel (ondanks dat ik dat vreselijk vond, voelde me niet volledig mens als ik in dat ding zat), en alleen als het niet anders kon pakte ik krukken.