Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Pinkygirrl schreef:maar bij mij is hij wel (een aantal keer) wel uit de kom geweest (ik zou zeggen: ook geen prettige ervaring).
Ik kreeg toen geen gips, maar wel een dikke spalk om mn been,
brekebeentje schreef:Bij mij is het mischien een iets ander verhaal.Mijn knie was totaal verbrijzeld[paarden] en ze konden er niks meer aan doen[geen pinnen of andere materiaal]Dus toen hebben ze er na een paar maanden een kunstknie ingezet.Kan nu wel weer rijden ,fietsen of op mijn hurken zitten kan niet.En te veel buigen is erg pijnlijk,kom ook niet ver genoeg.Dus ben altijd voorzichtig met lopen want als ik op mijn snufferd ga,nou is erg pijnlijk.Het is wel allemaal heel herkenbaar wat jullie vertellen.
Quir schreef:Paardrijden, haha. Dat kon ik haast eerder dan lopen![]()
Inge_83: Ik kon ook niets meer met mijn been toen ik uit het gips kwam... ook oefeningen gehad voor in het gips, maar teon het gips er af was kon ik niets meer, had geen kracht en buigen kon ik al helemaal niet.Citaat:4 jaar geleden zijn ze er achter gekomen dat mijn knieschijf niet meer de vorm heeft die hij hoort te hebben en de achterkant niet meer glad is (kraakbeen en bot).
Daar kunnen ze niets aan doen en daarvan zal ik last blijven houden.
Maar zolang ik er rekening mee houd gaat het vrij goed.
Mijn knie schijf precies zo, ook boven op mijn knie zit een stukje bot, die met dit weer haast door mijn huid heen komt... Helemaal rood en heel erg gevoelig... Alleen mij is wel gezegd dat je met een operatie de achterkant iets rechter kan maken. Nooit helemaal en je blijft er last van houden, maar verminderen moet wel kunnen...?
Zwemmen is inderdaad goed!! Werd mij aangeraden door de fisio. Je gaat je knie dan gebruiken zonder kracht/gewicht.
En dat buigen, grrr... dat deed zéér, inderdaad je knie forceren om elke keer een stukje verder te komen, in het begin was het op de tafel gaan zitten en je knie proberen te buigen onder je eigen gewicht van je been. Als je eenmaal een flink begin gemaakt hebt, gaat het tot de 90 graden redelijk snel, verder dan de 90 graden ging bij mij weer echt zeer doen en ik kan mijn knie nog steeds niet ver krom... Kan ook niet op mijn knieen zitten en zak heel vaak door mijn knie heen...
En doordat de achter kant alles behalve glad is, schiet mijn knie vaak op slot...
Fielychi schreef:Pijn mag niet, voelen wel: aldus mijn fysiotherapeute.
Ik kon hem gewoon laten hangen als ik op een stoel zat en mijn been stond nog horizontaal.
Het duurde mij ook te lang voordat ik weer duidelijk verschil zag, terwijl het wel ging.
Nannes schreef:@ inge_83: 3 weken gips maar? ik moet minimaal 6 weken
Nog een vraagje, blijft je knie geen zwakke plek? dat wanneer je hem 1 keer stoot je door de grond gaat van de pijn ofzo.
Pff, ik hoop niet dat m'n knie slap blijft hoor. Ik moet iedere dag 20 minuutjes tot half uur fietsen. (4 dagen werk, 1 dag school, 2 dagen manege) en op m'n werk loop of sta ik alleen maar (tuincentrum)
Citaat:De achterkant kunnen ze idd met een kijkoperatie weer glad maken.
Ze schaven dan een laagje kraakbeen er af zodat het weer glad is.
Maar omdat mijn bot niet gelijk is, heb ik een tijdje later weer het zelfde probleem.
Dan zou er weer een zelfde kijkoperatie nodig zijn, zelfde verhaal.
Elke keer gaat er dan een laagje kraakbeen verloren, dat niet meer terug komt.
Tot je uiteindelijk geen kraakbeen meer over hebt en niet meer kunt functioneren door de pijn, en je een nieuwe knie nodig hebt.
Citaat:Onze fysio zei altijd: pijn tijdens de therapie mag, maar als je straks buiten staat mag het geen pijn meer doen.
Inge_83 schreef:Ik snap eigenlijk niet dat jij (Nannes) niet op je been mag steunen.
Volgens mij heeft een knieschijf geen functie bij een recht been, maar alleen als "hefboom" bij het buigen en strekken.
Ik ga dat eens navragen bij mijn zus (is fysio).
Inge_83 schreef:Ik snap eigenlijk niet dat jij (Nannes) niet op je been mag steunen.
Volgens mij heeft een knieschijf geen functie bij een recht been, maar alleen als "hefboom" bij het buigen en strekken.
Ik ga dat eens navragen bij mijn zus (is fysio).