Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Saar4 schreef:Ik heb ook reuma. Ik ben 25 en heb UCTD wat inhoudt dat ik kenmerken heb van Sjögren (geen traanvocht), ik heb het fenomeen van Reynaud, en nog wat dingen van andere bindweefselziekten waaronder ontstekingen in de weke delen waardoor ik veel pijn heb. Momenteel zit ik in een stabiele periode en het gaat eigenlijk best goed. Het allerbelangrijkste is dat je moet blijven bewegen, rust roest. Ik probeer zelf zo veel mogelijk de fiets te pakken en eigenlijk wil ik wat meer gaan wandelen.
Wat betreft paardrijden heb ik er weinig last van. Ik merk wel dat ik meer moeite heb om op brede paarden te rijden. En dan bedoel ik gewoon stevige KWPN-ers. Dat doet echt pijn. Ook paarden met heel grote bewegingen zijn niet fijn om te rijden. Ik kan ze wel uitzitten maar de komende dagen kan ik dan gegarandeerd niet lopen van de spierpijn. Je noemde een overstap naar western rijden, dat was niks voor mij. Ik heb een paar keer western gereden en die zadels hebben vaak een nog bredere zitting dan engelse zadels en ik krijg daar onwijs spierpijn van. In een vlak dressuurzadel zonder al te veel wrongen of poespas zit ik het lekkerst. Dan kan je ook fijn met wat langere beugels rijden. Dat scheelt bij mij ook.
Ik heb zelf een pony met zeer vlakke en soepele gangen. Ze staat goed aan de hulpen dus ik heb geen moeite met het rijden op haar. Ik wordt op stal vaak gevraagd om paarden van anderen te rijden maar ik stap dus liever niet op bredere paarden, smalle volbloedtypes zijn minder belastend voor mij en ik heb een voorkeur voor hele sensibele paarden die je met minimale hulpen kan rijden. Daarnaast stap ik niet graag op dressuurpaarden met van die enorme gangen. Dat is een garantie voor een paar dagen veel pijn. Ik ga af en toe naar crosstraining en daarna heb ik ook altijd veel pijn maar ik vind het zo leuk dat ik het toch doe.
Op slechte dagen heb ik gewoon pech en gaat het feest niet door. Meestal ben ik eigenwijs en rij ik toch ondanks de pijn maar dan ga ik lekker een buitenrit doen. Op mijn pony betekent dat dat je alleen maar hoeft te zitten en ze zit gelukkig als een sofa!