Reuma en paardrijden??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja

Re: Reuma en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 17:56

RUI-->MW

Esje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 20:03

Ik heb sinds 1,5 jaar reuma. Het is een vorm die wel ontstekingen geeft maar geen vergroeiingen. Het is een vorm die past bij de ziekte van Crohn (die ik dus ook heb)
Ik mag wel paardrijden, zolang de klachten niet verergeren.
Ik stap ook op met een krukje, en heb beugels met een breed voetbed (scheelt met de druk voor je knieen)
Tegenwoordig rijdt ik veel in het bos, lekker ontspannen en genieten.
Ik rij standaard 3 keer in de week, ritme houden is ook erg goed.
Als ik me goed voel doe ik ook niet meer, als ik me slecht voel doe ik ook niet minder (of het moet echt heel erg zijn)
Ik spuit 1 keer in de week mtx....en dat werkt bij echt heel erg goed!!

Veel sterkte en succes verder.
Geniet gewoon van het paardrijden!!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 22:02

Ook hier een reumamiep... artritis psoriatica bij mij, een vorm van RA dus die getriggerd wordt door de huidziekte psoriasis (wat ik dus ook heb). Inmiddels 10 jaar geleden de diagnose gehad.

Ook ik merk dat het na het paardrijden vaak stukken beter gaat. De reumatoloog was bij mij ook heel positief over het paardrijden; je maakt er je houding beter en je spieren sterker mee. Ik zou ook zonder mijn sterke bovenbeenspieren waarschijnlijk veel meer last van de ontstekingen in mijn heupen hebben!

Marja, ik wens je heel veel sterkte om ermee te leren omgaan. Het valt zeker in het begin niet mee. Je hebt trouwens wel een superfjordje daar - wat een lieverd Ja ! Mijn vorige grote vriend waar ik heel vaak mee reed heette ook Billy, en nu heb ik een Fjordje als vriendje.... sterk he Knipoog

bonney4evver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 22:25

oh wat 'fijn' om dit topic tegen te komen.
Ik ben nu 19 jaar en heb nu sinds een jaar te horen gekregen dat ik ook reuma heb
Het zit in mijn handen voeten en mijn knie..
Ik had sindskort een geweldig rijpaardje gevonden om op te rijden.. ik deed de beugels lang en reed in mijn eigen tempo en stopte wanneer het niet meer ging.
Doordat ik daardoor dus geen lessen kon nemen ( ik kan dus niet een uur 100% met mijn handen bezig zijn ) heeft de eigenaresse gezegd dat ik moest stoppen met het rijden van haar paard.
Je snapt natuurlijk wel hoe verdietig ik hierom ben want zo beperkt het met hele leven..

ik wens jou iig heel veel sterkte en lekker blijven rijden zolang het goed gaat Lachen

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 11:45

hallo allemaal,

heb al jaren last van voeten ,knieeen, handen enz. en vaak ontstekingen maar altijd maar doorgaan en niet teveel bij stil staan.
Ik ben nu 36jr en het is de laatste weken steeds pijnlijker al loop ik al vanaf 2000 bij de huisarts te leuren nooit geen onderzoek plaats gevonden.
Mijn vader heeft de ziekte van beghtref en fymbrologie( weet niet of ik het goed schrijf..)

Nu kom ik net van de huisarts af en morgen bloedprikken voor een reuma....onderzoek
Als ik dit topic zo door lees zijn de sympthonen die hier worden beschreven dat ik nu al de zenuwen heb Verdrietig en krijg want het wordt zo beschreven als ik dat hier zelf zou hebben neergezet.

Wel positief te lezen dat mensen gewoon doorgaan met hun hobby!

Ik hoor einde vd week de uitslag.....

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:57

Zeker positief om te horen dat de meesten met reuma gewoon (proberen te) rijden! *LOL* Ik ben ervan overtuigd dat het goed is door te gaan met de dingen die je het liefste doet. Ook al levert dat soms een ontsteking op. Dat gaat wel weer over, tenslotte. Haha!

Ik heb sinds mijn zevende idiopatische juveniele artritis. Jeugd-reuma dus. Maar ik kan me gelukkig prijzen dat ik altijd met veel plezier kan rijden. Ik heb echt nooooit last met rijden! Behalve als ik met een zadel met dikke kniewrongen ga rijden. Dat wil nog wel eens goed zijn voor ontstoken knieen. Hebben jullie dat ook wanneer jullie met een zadel met dikke kniewrongen rijden? Verder hou ik natuurlijk wel even rust wanneer mijn knie of enkel ingespoten is. Dan rij ik even een paar dagen niet. Maar over het algemeen kan ik gelukkig altijd rijden!! En daar ben ik heeeeeel blij mee!

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:21

Ik vondt erg interesant om dit topic te lezen.Ik heb zelf ook een dik jaar ziekenhuis in uit moeten wandelen voor mijn rug.Nu is bekend dat ik een erfelijke factor in bloed heb van de ziekte van bechterew(niemand in de familie heeft het, dus hoe ik er aan kom?).Dit wil dus zeggen dat ik een verhoogde kans erop heb.Maar ik merk wel dat sinds ik was gestopt met paardrijden mijn rug erg achteruit is gegaan.Paardrijden was voor mij dus een goede therapie Tong uitsteken maar bewegen is altijd goed!

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:35

hooi daar,

ik heb 6 jaar geleden tehoren gekregen dat ik het fenomeen van renaud heb. Dit is ook een soort reuma maar dan in je bloetvaten. heel vervelend en naar, vaak geen gevoel in je armen benen, pijn in je hoofd ect.
(wil je er meer over weten pb staat open)

Renaud is reuma in de bloetvaten dus maar de kans op ruma over het algemeen is daar door groter geworden. ik ben nu bijna 1,5 jaar bezig met bloed onderzoeken etc omdat ik steeds meer pijn kreeg in handen, enkels en bekken (heupen). ik zelf denk aan reuma omdat mijn bloedwaardes afwijken en mijn bezinking blijvent hoog is. de arsten willen hier nog niet aan omdat ik erg jong ben. bij de reumatoloog ben ik 5 jr voor het laatst geweest, maar ik mag niet voor herhaling van me Huisarts :S hij vind het niet nodig dat ik weer ga Boos!

op het moment ben ik dus weer heel fijn bezig met een stoot kuur van diclofenac 50 (3x daags 1) en een maag beschermen.

Paardrijden is voor mij best moeilijk omdat ik op een gegeven moment alleen op mijn stem en zit kan rijden ivm slugel benen :S ik voel niks en kan er niks meer mee. met de pijn valt het op het moment wel erg mee, door de medicatie en door dat ik gewoon doorzet. wel mag ik van me zelf maar 1x perweek paardrijden en niet meer 7 dagen perweek. (kan ook niet meer me paard is 3 dgn geleden overleden)

zo een heel verhaal en ik houd jullie op de hoogte van mijn voortgang.

ik ben dus 21, ik ben verpleegkundige dus medisch gezien weet ik best veel Knipoog

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 20:34

Ik heb ook reuma. Ik ben 25 en heb UCTD wat inhoudt dat ik kenmerken heb van Sjögren (geen traanvocht), ik heb het fenomeen van Reynaud, en nog wat dingen van andere bindweefselziekten waaronder ontstekingen in de weke delen waardoor ik veel pijn heb. Momenteel zit ik in een stabiele periode en het gaat eigenlijk best goed. Het allerbelangrijkste is dat je moet blijven bewegen, rust roest. Ik probeer zelf zo veel mogelijk de fiets te pakken en eigenlijk wil ik wat meer gaan wandelen.

Wat betreft paardrijden heb ik er weinig last van. Ik merk wel dat ik meer moeite heb om op brede paarden te rijden. En dan bedoel ik gewoon stevige KWPN-ers. Dat doet echt pijn. Ook paarden met heel grote bewegingen zijn niet fijn om te rijden. Ik kan ze wel uitzitten maar de komende dagen kan ik dan gegarandeerd niet lopen van de spierpijn. Je noemde een overstap naar western rijden, dat was niks voor mij. Ik heb een paar keer western gereden en die zadels hebben vaak een nog bredere zitting dan engelse zadels en ik krijg daar onwijs spierpijn van. In een vlak dressuurzadel zonder al te veel wrongen of poespas zit ik het lekkerst. Dan kan je ook fijn met wat langere beugels rijden. Dat scheelt bij mij ook.

Ik heb zelf een pony met zeer vlakke en soepele gangen. Ze staat goed aan de hulpen dus ik heb geen moeite met het rijden op haar. Ik wordt op stal vaak gevraagd om paarden van anderen te rijden maar ik stap dus liever niet op bredere paarden, smalle volbloedtypes zijn minder belastend voor mij en ik heb een voorkeur voor hele sensibele paarden die je met minimale hulpen kan rijden. Daarnaast stap ik niet graag op dressuurpaarden met van die enorme gangen. Dat is een garantie voor een paar dagen veel pijn. Ik ga af en toe naar crosstraining en daarna heb ik ook altijd veel pijn maar ik vind het zo leuk dat ik het toch doe.

Op slechte dagen heb ik gewoon pech en gaat het feest niet door. Meestal ben ik eigenwijs en rij ik toch ondanks de pijn maar dan ga ik lekker een buitenrit doen. Op mijn pony betekent dat dat je alleen maar hoeft te zitten en ze zit gelukkig als een sofa!

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:23

Naast fibromyalgie heb ik ook artrose. Vooral mijn linkerheup is er slecht aan toe. Volgende maand krijg ik een heuprothese (BHR).
Sinds ik weet dat het artrose in mijn heup is stap ik met een trappetje op, (ging ook bijna niet meer anders).
Ik blijf zolang het kan rijden, ook al kost het soms veel pijn en moeite, maar niet rijden betekend meer achteruitgang.
In huis gebruik ik een zadelkruk, voornamelijk voor mijn rug.
Ik hoop na mijn revalidatie weer te kunnen paardrijden en anders ga ik op de bok (heb in september mijn koetsiersbewijs gehaald).

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:30

Reuma heb ik niet. Wel een hypermobiliteitssyndroom, met regelmatig luxerende gewrichten, ontstekingen en ontzettend veel spierpijn.
Langzaam aan merkte ik dat ik toch wel erg veel last kreeg van paardrijden, en dat ik ook steeds minder enthousiast werd over het uitzitten van bokken.. Bloos

Mijn eigen paardje had al een paar jaar de pensioensgerechtigde leeftijd bereikt, toen ik onverwachts een ritje op een IJslander ging maken. Ik had in geen tijden gereden, we hebben voornamelijk gestapt en getölt en.. de volgende dag had ik géén spierpijn. Nou ja.. een beetje een houten kont van het harde zadel, maar meer niet.

Niet lang daarna heb ik een jonge ijslander gekocht, die zadelmak was. Ik heb hem zelf doorgereden, hij is superlicht aan de hulpen en ik heb echt heel veel minder last van mijn lichaam sinds die tijd. En bovenal ben ik ontzettend blij dat ik gewoon weer lekker kan rijden. Voor mij met mijn gammele gewrichten dus alleen nog maar IJslanders.. Lachen

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 01:29

Saar4 schreef:
Ik heb ook reuma. Ik ben 25 en heb UCTD wat inhoudt dat ik kenmerken heb van Sjögren (geen traanvocht), ik heb het fenomeen van Reynaud, en nog wat dingen van andere bindweefselziekten waaronder ontstekingen in de weke delen waardoor ik veel pijn heb. Momenteel zit ik in een stabiele periode en het gaat eigenlijk best goed. Het allerbelangrijkste is dat je moet blijven bewegen, rust roest. Ik probeer zelf zo veel mogelijk de fiets te pakken en eigenlijk wil ik wat meer gaan wandelen.

Wat betreft paardrijden heb ik er weinig last van. Ik merk wel dat ik meer moeite heb om op brede paarden te rijden. En dan bedoel ik gewoon stevige KWPN-ers. Dat doet echt pijn. Ook paarden met heel grote bewegingen zijn niet fijn om te rijden. Ik kan ze wel uitzitten maar de komende dagen kan ik dan gegarandeerd niet lopen van de spierpijn. Je noemde een overstap naar western rijden, dat was niks voor mij. Ik heb een paar keer western gereden en die zadels hebben vaak een nog bredere zitting dan engelse zadels en ik krijg daar onwijs spierpijn van. In een vlak dressuurzadel zonder al te veel wrongen of poespas zit ik het lekkerst. Dan kan je ook fijn met wat langere beugels rijden. Dat scheelt bij mij ook.

Ik heb zelf een pony met zeer vlakke en soepele gangen. Ze staat goed aan de hulpen dus ik heb geen moeite met het rijden op haar. Ik wordt op stal vaak gevraagd om paarden van anderen te rijden maar ik stap dus liever niet op bredere paarden, smalle volbloedtypes zijn minder belastend voor mij en ik heb een voorkeur voor hele sensibele paarden die je met minimale hulpen kan rijden. Daarnaast stap ik niet graag op dressuurpaarden met van die enorme gangen. Dat is een garantie voor een paar dagen veel pijn. Ik ga af en toe naar crosstraining en daarna heb ik ook altijd veel pijn maar ik vind het zo leuk dat ik het toch doe.

Op slechte dagen heb ik gewoon pech en gaat het feest niet door. Meestal ben ik eigenwijs en rij ik toch ondanks de pijn maar dan ga ik lekker een buitenrit doen. Op mijn pony betekent dat dat je alleen maar hoeft te zitten en ze zit gelukkig als een sofa!

Dag lotgenoot, nou we kunnen wel zusjes zijn!
precies hoe het bij mij ook is Lachen

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 13:36

Hallo,

Ik las het topic, ik wil wel een keer reageren maar ik heb nu weinig tijd. Ik reageer nu dus even snel zodat ik het weer terug kan vinden. Kijk anders alvast eens op mijn site http://www.nieuweknie.come2me.nl
Groetjes nancy