Gal Aanval

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: Gal Aanval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 15:22

Mijn moeder had een Conventionele galblaasverwijdering!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:33

Ik heb een gastroscopisch operatie gehad. Niet 3 maar 4 sneetjes, maar qua wonden stelt het echt niks voor. Onder de navel 1 van 2 1/2 cm, paar centimer onder mijn middenrif nog 1 van 2 1/2 cm en dan nog twee van 1 cm. Dat herstel ging zomaar, tenminste, van de wondjes.

In de buik zelf duurt het natuurlijk wel wat langer, maar met een paar dagen was het goed draaglijk en met 2 weken eigenlijk helemaal over. Ik kreeg na de operatie een morfinepomp, heb die 's avonds nog 2 of 3 keer gebruikt, maar eigenlijk ook alleen omdat ik de hele dag al zoveel pijn had gehad door de aanval en het gewoon helemaal gehad had. De dag erna alleen maar paracetamol en dat was prima te doen. Kon allen de eerste anderhalve week niet op mijn zij slapen, dat was wel lastig....

Vroeger kreeg je echt hele sneeën, tegenwoordig gaat het meeste zo, tenzij er echt verklevingen en dat soort dingen zijn. Een enkele keer moet het sneetje onder de navel wat groter gemaakt worden (daar gaat de galblaas door naar buiten), maar verder.... Nee, qua wond is het mij echt heel erg meegevallen. Qua pijn ook, maar ja, zoveel pijn voel ik niet Clown
In totaal heb ik van zondag tot woensdag in het ziekenhuis gelegen, ik had dinsdag al weg gemogen, maar omdat ik alleen thuis ben, wou ikzelf liever nog een dagje langer blijven. Ik ben zondags wel 's avonds pas geopereerd, dus met een dag of 2. Was ook aardig normaal zijn mijn arts.

@superrizzo: Begrijp ik het goed dat je nu nog steeds veel pijn hebt? Ondanks dat je geen aanval hebt?? Ik had na de laatste aanval wel steeds een zeurende pijn in mijn buik doordat mijn galwegen wat beschadigt waren door het steentje, maar dat was verder goed te doen. Anders is wachten tot donderdag wel erg vervelend!!!

Oh, trouwens, ikke ben ook errug blond van mezelf!!

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 16:35

heb nu niet echt heel erg veel pijn maar inderdaad een zeurende pijn maar dat komt omdat ik zondag en maandag nacht een aanval heb gehad heb er nu in totaal zo'n 6 gehad

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:38

Balen hoor. Moet je donderdag een beetje vroeg voor de scan?? En wat voor scan gaan ze maken, een MRI??
Wat bij mij trouwens tegen dat zeuren goed hielp was om gewoon die diclofenac in te nemen, als je die thuis hebt. Anders bij de drogist even aleve of ibuprofen halen, geen reden om met pijn rond te lopen hoor!

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 16:40

ik moet donderdag om 08:30 ze gaan eers een echo maken van de bovenbuik daar kunnen ze waarschijnlijk al wel iets uithalen .
verder moet ik wel nuchter zijn dus woensdag vanaf 22:00 uur niets meer drinken en eten

diclofenac heb ik thuis gisteren weer een doos bij de apotheek gehaald op recept van mijn ha

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:05

Ik heb een laparoscopische operatie gehad: ik heb 1 sneetje van ca. 3cm onder mijn borstbeen, 2 kleine gaatjes aan de rechterkant van mijn ribbenboog en 1 sneetje onder mijn navel, ook ca. 3 cm. En een klein prikgaatje links (waar ze het CO2-gas erin hebben gespoten, ong. 1/2 cm).

Ik heb er achteraf niet heel erg veel last van gehad, alleen de eerste dag was ik ziek van de narcose, en ik heb een paar dagen erge spierpijn in mijn buik gehad omdat ze die buik zo hadden opgeblazen. Ik heb als pijnstilling op de uitslaapkamer morfine gehad, en verder ibuprofen en paracetamol in redelijk hoge doses. De volgende ochtend mocht ik al naar huis. Ik heb nog wel een paar weken moeite gehad met diep inademen (dan voelt het net alsof er iets zit te steken vanbinnen) maar dat is nu ook over.

Dat op je zij slapen dat Lalidan noemt, dat kon ik wel, als ik dan met een kussen mijn buik een beetje 'stutte'.

Die zeurende pijn herken ik ook, die had ik continu, gedurende een paar jaar. Maar omdat ik zo weinig echte aanvallen had, kon de internist het niet plaatsen. Tijdens de operatie bleek dit een chronische ontsteking te zijn.

Het lijkt nu heel spannend (ik heb er echt slecht van geslapen vantevoren) maar ik ben nu zoooo blij dat ik van dat gekke ding verlost ben!

Paar fotootjes van mijn buik direct (ca. 24 uur) na de operatie:
http://i60.photobucket.com/albums/h32/ellenmeijer1978/buik2.jpg
http://i60.photobucket.com/albums/h32/ellenmeijer1978/buik1.jpg
Nog een beetje opgezwollen van het gas, en dat ene wondje links heeft wat bloed gelekt onder de steristrip dus ziet er wat groter uit, dit is echt maar een prikgaatje! Nu zijn de streepjes dicht en de hechtinkjes eruit. Een klein gaatje rechts heeft nog een korstje, maar de rest al niet meer. Heb ik nog geen foto van!

Edit: Oh ja, je ziet dat het hier en daar ook behoorlijk blauw wordt, je ziet zeg maar de instrumenten van de chirurg in je buik staan. Dat duurt even, is bij mij nu (na bijna 4 weken) nog niet helemaal weg. Maar last heb ik er ook niet van!

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 16:23

nou vanacht weer een aanval gehad deze duurde maar 1 uur dus was nog te handelen morgen gelukkig de echo jullie horen het van mij

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 16:59

mocht het nou niet je gal zijn
dan moet je eens vragen of je geen breuk in je middenrif heb.
Ik had dus ook jaren geleden me gal laten verwijderen maar bleef pijnaanvallen houden. Na jaren tobbe kwamen ze erachter dat me slokdarm 4 cm in me maag zit verzonken. En dat geeft helaas dezelfde simtonen als een galaanval.
Maar succes morgen hoor

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 17:24

Om die reden heb ik dus inderdaad eerst een echo, een mri en een gastroscopie gehad. Dit om uit te sluiten dat het niks anders was, en om vast te stellen dat er galstenen zitten.

Wel erg vervelend dat je vanacht weer een aanval hebt gehad, nog 1 dagje volhouden!!!

Rinne76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:44

Heel veel succes morgen !!

Bij mij hebben ze 3 jaar geleden ook mijn galblaas verwijderd.
Ik kreeg als aandenken een potje met de galsteentjes mee.
Uit nieuwsgierigheid natuurlijk geteld hoeveel het er waren, op een paar na zat ik op de 100 hele kleine steentjes.
Ik heb een kijkoperatie gehad en mocht de volgende dag al naar huis. Een paar dagen nog goed last gehad, maar het gezinsleven ging ook weer verder...
Ik heb nu een paar kleine littekens als aandenken.
Wat was ik blij dat ik onder het mes ging, de aanvallen waren verschrikkelijk, gelukkig werkte de diclofenac redelijk goed.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 11:56

nou ben geweest en ja hor 2 mega joekels van galstenen 1 zit er al bijna in mijn galweg vast vandaar de aanvallen ik moet nu donderdag naar mijn ha en dan naar de chirurg ben best blij dat ik nu eindelijk weet wat het is

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:04

Inderdaad fijn dat je weet wat het is, maar betekend dit dat je nog minstens een week moet wachten???? Verward Das niet fijn!! Ik snap trouwens ook niet helemaal waarom je eerst naar je huisarts moet, maar dat zal wel aan mij liggen Haha!

Als ik jouw was zou ik, als je weet een aanval kreeg die langer duurt, gewoon naar de spoedeisende hulp gaan. Met een beetje geluk helpen ze je dan eerder.

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:24

Yep,vorig jaar lag ik zelf in het ziekenhuis voor een operatie van een blindedarm ontsteking,plus een hevige buikvlies ontsteking.
Kwam er s'morgens een man vrolijk binnen,werd in de middag geopereerd voor zijn gal stenen.
De andere dag liep hij weer even vrolijk uit het ziekenhuis,samen met een potje galstenen.Hij voelde zich ondanks de operatie,tip top!! Haha! Ja

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:28

superrizzo schreef:
nou ben geweest en ja hor 2 mega joekels van galstenen 1 zit er al bijna in mijn galweg vast vandaar de aanvallen ik moet nu donderdag naar mijn ha en dan naar de chirurg ben best blij dat ik nu eindelijk weet wat het is

Vandaag donderdag hoop ik? Want dit kan zo toch niet duren! Inderdaad, ga maar naar de ehbo zou ik zeggen, als je weer een aanval hebt... met een beetje mazzel komt er dan een chirurg langs die je direct helpt... Sterkte! Ach gut

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 13:09

ik moet eerst naar mijn huisarts omdat die het ook moet bespreken dit moest van de dokter uit het ziekenhuis .
daarna moet ik een afspraak maken met de chirurg Huilen ben benieuwd hoelang dit nog moet duren verder moest ik ook over de operatie nadenken zei hij maar mijn galblaas gaat er definitief uit deze pijn is niet echt lekker .
ik vind het ook stom dat dit zo lang moet duren hoelang heeft het bij jullie geduurd na de echo en de operatie

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:31

Belachelijk dat je eerst naar je huisarts moet, die heeft er niks mee van doen. Mijn huisarts wist niet eens dat ik er last van had, tot ze berichten van de SEH en de OK kreeg!!! En dan nog zelf een afspraak maken bij de chirurg?? Dat gaat dus nog wel een paar weekjes duren...... Stoom uit je oren

Bij mij heeft er al met al geloof ik 2 week tussen gezeten. Het zou eerst wat langer, omdat mijn bloeduitslagen nog niet goed genoeg waren om te opereren. Maar ja, als ik dan steeds weer zo'n aanval krijg, worden die waarden natuurlijk nooit normaal. Uiteindelijk is het ook geen probleem gebleken.
Nou moet ik er wel bij zeggen, dat ik dus oorspronkelijk bij de MDL (maag darm lever) poli zat, en die stuurden mij dus door naar de chirurg. Dat zou ook al 2 1/2 week gaan duren (voor een eerste afspraak, en dan kom je dus nog op de wachtlijst voor de operatie), maar ik heb even doorgedrukt dat het echt niet zolang kon wachten..... Dus niet al te makkelijk zijn hoor!! Als ze je een datum en tijd aanbieden, altijd vragen of het niet eerder kan, zeggen dat je erg veel last hebt enz.

Maar waarom kan je pas donderdag (neem toch aan dat het volgende week is...) pas naar je huisarts? Kan dat niet eerder?

En anders, echt waar, tijdens een aanval gewoon naar de SEH gaan hoor!!! En indien nodig zeg je maar dat de pijnstillers niks doen, en dat je die aanvallen heel vaak hebt de laatste tijd (beetje voerdrijven, doet soms wonderen). Blijkbaar heeft je arts ingeschat dat je er geen last van hebt en geen risico loopt, dus is het aan jou om ze duidelijk te maken dat je wel erg veel last hebt en belemmert word!!

Bij wat voor arts ben je trouwens geweest??

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 14:31

ik heb nu net dus weer een aanval gehad en ik kn er gewoon niet meer tegen het vreet gewoon aan me ik ben hele dagen bleek moe en ik kan niet eens meer naar mijn paarden toe ben echt gewoon te moe en die donderdag moest dinsdag zijn trouwens mijn moeder beld dadelijk de huisarts ov er te regelen valt dat ik morgen of dit weekend nog geopereerd kan worden echt laksheid van die mensen , als je holleder heet of bea dan kan het allemaal wel snel genoeg

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:56

Jeete wat een gedoe zeg.Altijd dat ellelange wachten.Ga met de menig van wat andere mee...als je weer een aanval krijgt..naar de eerste hulp, er bestaat dan een kans dat je wat sneller geholpen wordt.Ik wens je in iedergeval heel veel sterkte en beterschap toe

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:40

bel je arts op als je een aanval heb of de chirurg, dan zullen ze denk ik wel snel maatregelen nemen.
Of idd naar de eerste hulp, zeg gewoon dat het niet meer uit te houden is.
Succes hoor

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 20:12

Laat je rijdens je volgende aanval naar de 1ste hulp brengen!
Want je hebt gewoon hulp nodig, dan moeten ze je maar ergens tussen stouwen hoor!

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:05

Je kan beter voor een geplande ok gaan dan voor een spoed-ok.
Geplande is bijna altijd laparoscopisch, spoed meestal gewoon het mes er in.
Van de eerste knap je veel sneller op en je houdt er maar een paar mini-littekentjes aan over.

Vraag of je huisarts kan regelen dat je zo kort mogelijk op de wachtlijst staat.
Beetje overdrijven en zielig doen op het spreekuur kán daar soms een handje bij helpen... Knipoog

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:07

Ik dacht even dat Happie en Ed ruzie hadden, maar het ging over iets anders Bloos

Sorry, erg offtopic Nagelbijten / Gniffelen

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 23:49

Als je alleen een galaanval hebt wilt dat niet zeggen dat ze je direct helpen. Heb ook met een galaanval bij de eerste hulp gezeten en werd netjes weer naar huis gestuurd. Een week later kon ik weer terug omdat ik koorts kreeg en dus een acute galblaas ontsteking had. Bij mij hebben ze dus direct het mes erin gezet en niks laproscopisch gedaan helaas.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 10:43

Citaat:
Geplande is bijna altijd laparoscopisch, spoed meestal gewoon het mes er in.

Ik weet niet waar je dit weg haalt. Ik was een spoed, en dat ging gewoon laporoscopisch hoor. Er is op zich geen enkele reden waarom dat met spoed niet zou kunnen. In het geval van Mama_suus is dat wat anders, omdat die al complicaties had. Dan maken ze je helemaal open ja. Maar als het alleen om een galaanval gaat, word het gewoon laporoscopisch gedaan.

En nee, als je alleen met een koliekaanval komt word er niet geopereerd. Eerst zijn er namelijk onderzoeken nodig om vast te stellen of het echt daar weg komt. Maar de TS heeft inmiddels die onderzoeken gehad, en het staat al vast dat ze geopereerd word. Dan heb je dus kans dat je meteen geholpen word, afhankelijk ook nog van de drukte natuurlijk.

Maar een ander voordeel van elke keer naar de SEH gaan is dat ze daar zien hoe vaak je een aanval hebt en hoeveel last je er van hebt. Dat word elke keer gedocumenteerd, waardoor je kans hebt dat je in elk geval de wachtlijst kan omzeilen.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 15:15

Lalidan, tegen mij werd toen gezegd dat alleen de geplande operatie's laparoscopisch gingen,
omdat het bij de meeste spoedoperatie's gaat om een ontstoken galblaas.

Maar bij jou heeft het toch ook 2 weken geduurd?
Wel fijn dat het toch laparoscopisch kon hoor.