Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nikka schreef:Nogmaals volgens het profiel is zij 13. Zij heeft minder dan 5 jaar geleden, want ik neem aan dat zij op 9 jarige leeftijd nog haar DTP heeft gehad, haar vaccinatie gehad. Dus is zij nog voldoende beschermd.Vaccinatie is niet nodig.
daantjuhhh schreef:Nikka schreef:Nogmaals volgens het profiel is zij 13. Zij heeft minder dan 5 jaar geleden, want ik neem aan dat zij op 9 jarige leeftijd nog haar DTP heeft gehad, haar vaccinatie gehad. Dus is zij nog voldoende beschermd.Vaccinatie is niet nodig.
Ja maar volgens mij is dat verandert..
Ze geven tegenwoordig bij elk ongelukje een spuit, ook al heb je hem een half jaar geleden nog gehad.
Nikka schreef:Hierin staat dat als je minder dan 10 jaar geleden bent gevaccineerd en dit goed gedocumenteerd is (en dat zal wel als je 13 bent, moet je je moeder even vragen) je niets hoeft te geven. Dit is een uitgave van het RIVM http://www.rivm.nl/cib/infectieziekten/ ... etanus.jsp
Nikka schreef:daantjuhhh schreef:Ja maar volgens mij is dat verandert..
Ze geven tegenwoordig bij elk ongelukje een spuit, ook al heb je hem een half jaar geleden nog gehad.
Jij bent 22 dus bij jou is de vaccinatie aan een update toe als je wat hebt.
Nikka schreef:Lees huidige protocol van Rivm maar. Anders http://nl.wikipedia.org/wiki/Tetanus daar staat het wat simpeler. In protocol 1998 moest je nog wel weer gerevaccineerd worden. Maar goed 1 x tetanus meer maakt niet uit alleen een extra prik.
daantjuhhh schreef:Dat was hij volgens de documenten dus niet.
Ik heb 2 jaar geleden nog een tentanus prik gehad na een honden beet.
En afgelopen zaterdag moest ik m weer na een paardenbeet.
Lianne84 schreef:daantjuhhh schreef:Dat was hij volgens de documenten dus niet.
Ik heb 2 jaar geleden nog een tentanus prik gehad na een honden beet.
En afgelopen zaterdag moest ik m weer na een paardenbeet.
Maar volgens mij zit er verschil tussen de 'noodprik' (met antistoffen) die je dus krijgt na een mogelijke besmetting en de inenting zelf waarbij je lichaam zelf antistoffen aan moet maken. De eerste maar kortdurend werkzaam en echt bedoeld om een eventuele infectie op te lossen de tweede werkt langdurig omdat je lichaam zelf antistoffen aanmaakt.
daantjuhhh schreef:Dan zal het misschien de "noodprik" zijn geweest.
En die zal ik dan 2 jaar geleden ook wel gekregen hebben.
Maar is het niet zo dat z'n noodprik niet uit eindelijk de zelfde werking gaat hebben!
gohya schreef:Als je langer dan 15 jaar geleden de laatste tetanus prik heb gehad,dan moet je een volledige nieuwe prik halen.En die bestaat uit 3 prikken,ik geloof de 1ste 2 binnen een maand en de laatste een maand later.In ieder geval krijg je er 3.