ik had het ook, hij was een paar jaar terug 70/40. Volgens de artsen een medisch wonder, haha. Ze hebben er alleen niets aan gedaan, omdat ik er eigenlijk geen last van had. (viel wel snel flauw, maar dat is nu nog zo). Inmiddels is hij weer normaal, soms zelfs iets verhoogd. Succes in elk geval, mocht er geen van de tips helpen, dan kan het zelfs nog dat het vanzelf weer over gaat!
Ik heb het ook. Maar meer zout eten is niet de oplossing. Zo werkt het niet. Het werkt alleen zo bij hoge bloeddruk, dat je dan moet oppassen met zout.
Een te laag ijzergehalte hoeft volgens mij niet perse iets te maken te hebben met te lage bloeddruk (maar dat weet ik niet zeker).
Jaren geleden ben ik ook eens flink gevallen toen ik wegzakte. Mijn hele heup blauw. Tig keer naar de HA geweest, maar helaas niks mee opgeschoten (was ook een HA die het niet serieus nam).
Mijn dokter heeft ook gezegd dat er weinig aan te doen is. Je zal er mee moeten leren omgaan. Gewoon weten wat je niet kunt doen. Ik moet bijv. niet teveel bukken en opstaan want dan word ik dwiel. Ook snel opstaan is niet aan mij besteed. Ene dag ben ik draaieriger als de andere, dus af en toe waggel ik wel eens wat door de kamer. Achjah, mensen om me heen weten het, dus als ik opeens in elkaar zak weten ze wat er aan de hand is.
Hier nog iemand met lage bloeddrukklachten. Bji mij vooral periodiek dat ik er last van heb. Mijn waardes weet ik eerlijk gezegd niet. Stomme is dat de huisarts mijn bloeddruk ook nooit heeft opgemeten als ik kwam met klachten als duizeligheid en voortdurende moeheid of flauwvallen en zwart voor de ogen zien na het opstaan. Dan werd er wel bloedgeprikt voor Pfeiffer en bloedarmoede, maar daar kwam niets uit. (en dat er bij het prikken van 6 buisjes bloed al na 3 buisjes amper nog bloed uit mijn ader kwam viel blijkbaar ook niet op )
Vandaar dat ik me ook verbaas dat er artsen zijn die ijzertabletten voorschrijven Dat heeft niets met bloeddruk te maken, alleen met evt zuurstof tekort door te weinig ijzer in de cellen. Maar voor een hogere bloeddruk moet je meer rode bloedcellen hebben (meer vulling in de aders) en dat lukt alleen met vit B12/B6 enz.
En zout inderdaad.. Maar dat is op den duur weer belastend voor de nieren
En reken maar dat een te lage bloedruk wel erg gevaarlijk kan zijn! Daar vergissen mensen zich wel eens in, maar bij extreme vorm van kun je erdoor in coma raken. Wat ik slecht vind is dat er tig medicatie is voor mensen met een te hoge bloedddruk, maar dat er niets is voor mensen met een lage bloeddruk....
Te weinig ijzer had ik trouwens ook. Pillen voor gehad maar daar werd ik niet goed van. Ik heb het maar gelaten voor wat het is door die huisarts van toen...
Djilan; het is gewoon zo dat ze er nog niks op gevonden hebben wat werkt. Op zich is hoge bloeddruk ook gevaarlijker (voor hartklachten enzo). Lage bloeddruk is meestal alleen vervelend (en je kunt er heel gevaarlijk mee vallen). Alleen als het heel extreem is zoals jij beschreef met dat coma.
Ik heb als laagste waarde 70/40 gehad, dit is een tijd mijn "standaard" geweest. Laatste jaren wel wat hoger, eigenlijk perfect nu (bij de dokter tenminste).
Ben wel eens twee weken thuis geweest in de zomer omdat ik echt liep te duizelen op het werk (was ook enorm warm toen, zonder airco), maar verder nooit flauw gevallen.
Ik doe er niks speciaals voor, heb geen medicatie oid. Eet tegenwoordig wel veel minder zout, vroeger een zak chips per dag ofzo... Had er dan ook echt behoefte aan, nu niet meer.
Heb wel regelmatig schommelingen, alleen ben er nog steeds niet uit of dat bloeddruk- of suikerspiegel-schommelingen zijn. Ineens heel flauw worden, geen kracht meer in benen en armen...
Dat ze niets gevonden hebben is ook omdat het geen prioriteit heeft omdat er meer mensen zijn met hoge dan lage bloeddruk
Oh zeker dat laag ijzergehalte kan meespelen, maar dat hoeft lang niet altijd. Maar laat een arts dan eerst via een bloedonderzoek bepalen of het nodig is. Denk niet dat dat bij iedereen gebeurt. Daarnaast weten sommige artsen gewoon niet hoe ze een bloeduitslag moeten lezen. Dan is er bijvoorbeeld bloedarmoede door B12 te kort (te weinig rode bloedcellen), maar dan zien ze alleen een ijzer tekort en schrijven ijzer voor... Wat dan volledig nutteloos is omdat die rode bloedcellen die er wel zijn al propvol ijzer/hemoglubine zitten..
Ik heb ook een te lage bloeddruk (100/70), was eerder nog lager, maar ik spuit nu sinds 2 jaar vitamine B12 in mijn bloedbaan en blijft hij stabiel en heb ik ook minder klachten. Bij mij zit het in de familie. Voor nood heb ik altijd van die zwart/wit ballen van napoleon bji me en een potje zout voor door de thee of water.
Oh, meest foute opmerking ooit die ik gehad heb van een arbo-arts toen ik een tijdje thuis was vanwege een combi oververmoeidheid en lage bloeddruk: Hij zei: Lage bloeddruk? Als ik in je prik komt er toch bloed uit je, dan is er toch niets mis?
Nee ik stond ook echt stomverbaasd en later was ik erg boos. Lage Bloeddruk wordt over het algemeen zó ontzettend onderschat. Gewoon omdat het veel minder bekend is dan een (te) hoge bloeddruk
Die vraag heb ik ook gehad van een dokter: heb je er last van? Ja hoe weet ik dat nou, heb nooit anders geweten! Toen ik dat antwoordde vroeg hij of ik als ik in de rij voor de kassa stond wel eens flauw viel. Zo niet, dan is er geen probleem...
Blijkbaar is het dus niet erg zolang je niet flauw valt of zo. Over vermoeidheid, duizeligheid ed wordt niet gesproken...
Hmm, ik ben erg hard gevallen toen. Was achteraf blij dat ik niks gebroken heb (was in een zwembad, en ben ook nog net niet in het water gevallen). Dus flauwvallen is ook niet het criterium waar ze naar kijken. Het wordt ook heel snel als aanstelleritus beschouwd (wat ook een rare zaak is als je NOOIT naar de huisarts gaat behalve voor dit).
Ik ben er achter gekomen toen ik onderzocht moest worden voor mijn operatie. Ik was kapot van de zenuwen en ik liep met een lage bloeddruk, terwijl ze eerder door mijn zenuwen een hoge bloeddruk hadden verwacht.
Vreemd dat sommige dokters er zo laconiek over doen zeg. Ik heb ook niet constant last, maar af en toe met 'aanvallen' heb ik goed last en dan sta ik te tollen op mijn benen.
ik ben vorige week naar de dokter geweest en mijn onderdruk was 60.. was ook al twee x weer bijna flauwgevallen en ergens in januarie en in de zomervakantie helemaal.. dus heb t toch maar eens laten nakijken.. heb vandaag de uitslag van mijn bloed terug gekregen *ze hebben ook bloed laten prikken* en die was verder helemaal goed..
edit; de dokter zij ook dat veel meiden van mijn leeftijd daar last van hebben (bij mij zit het ook in de famillie dus daar kan het ook van komen)
Hebben jullie ook zo'n last van duizeligheid als het buiten heel koud is, en je komt dan binnen? Ik ben dan de eerste 10 minuten niet aanspreekbaar omdat ik duizelig ben.