wat doen jullie als je niet kunt slapen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yessy

Re: wat doen jullie als je niet kunt slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 19:39

Als ik echt niet in slaap kom, ga ik er meestal even uit, naar de wc en/of wat water pakken, opdrinken voor het raam en naar buiten staren (bewegende lichtjes zijn zo slaapverwekkend), en dan m'n lekker warme bedje weer in Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 10:52

ik heb vannacht weer niet geslapen. warme melk lust ik niet. bij mijis t al een paar dagen erwtensoep (cup a soup). dat is wel lekker snachts. en eten is ook heerlijk snachts. maar ik val er niet van in slaap hoor...

ik ga meestal voor t raam zitten. lkkr frisse lucht ruiken. en maar hopen dat de volgende dag snel aanbreekt. ooit zal ik een keer te moe zijn om wakker te blijven liggen denk ik dan maar...

btw, zonnenbanken is ook lkkr voor het slapen gaan. dat helpt mij wel soms. lkkr warm. moet je er wel 1 hebben die vanzelf uit gaat. zo niet en je valt er onder in slaap ist de volgende dag ook niet echt prettig(spreekt er hier 1 met ervaring:P)

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 00:47

Op m'n buik liggen/ proberen niet te denken/ letten op m'n ademhaling.

Anders lezen/muziek luisteren.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 00:54

Met Tanya praten om msn tot die ook in slaap valt Huilen van het lachen

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 00:56

Ja idd Nagelbijten / Gniffelen Huilen van het lachen

OT: ik doe meestal een spelletje op m'n telefoon, dat is zo'n klein scherm dat ik me zo moet concentreren en dan zo slaap.

_Denies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 00:59

Pff, alles wat hier zo'n beetje gezegt is al geprobeert.

Ik staar net zolang naar mijn plafond tot ik zo gefrustreerd raak dat ik maar mijn kamer ga opruimen of dat ik film ga kijken of weet ik veel wat... Nagelbijten / Gniffelen

Slapen gaat laatste tijd eigelijk niet zo...

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 01:03

Kopje thee drinken, tv aanzetten, pc aanzetten, om 10 uur sochtends ontdekken dat iedereen ook al wakke ris en de volgende nacht als een roosje slapen Knipoog
Misschien niet zo gezond, maar als het niet lukt raak ik alleen maar gefrustreerd, dus ga liever wat leuks doen.

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 01:27

Ik ga sowieso mijn bed uit. Je lichaam went er namelijk aan wakker te liggen, als je dat niet verbreekt door je bed uit te gaan is het moeilijk weer in slaap te vallen. Maarja dat gaat in jouw geval misschien wat lastig? Geen beeldschermen aan, dus geen tv of computer. Muziek kan wel, maar dan heel zachtjes en hele rustgevende muziek. Wat bij mij altijd helpt, gek genoeg, is in een houding gaan liggen waar ik niet mee in slaap val. Ik bedoel: ik slaap altijd op mijn zij, maar als ik niet kan slapen ga ik op mijn rug liggen, muziek luisteren. Op de één of ander manier werkt dat. Nouja en zodra ik voel dat ik dus écht niet in slaap ga komen ga ik uit bed en dan ga ik even naar de wc en ik drink even wat water of ik doe even wat (b.v. tekenen, lezen, etc.) buiten mijn bed. En daarna weer erin. Een prettige temperatuur in je bed helpt ook heel veel. En wat ook heel belangrijk is.. licht! Hoe donkerder, hoe beter..

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:16

Kdraai me nog een keertje om, en 'k probeer nergens aan te denken.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:39

Interessant topic! Ik slaap zelf al meer dan een jaar heel slecht, blijf dus wel even volgen of er nog tips bijzitten die ik nog niet heb geprobeerd.
Wat ik wel heb geprobeerd:
Warme melk/chocolademelk/thee, even een ommetje maken, lekker warme douche nemen, tv kijken, achter de comp blijven zitten, radio aan, muziek aan, kat aan Knipoog , slaappillen, melatoninetabletten, nervovit, valeriaan, valeriaan extra sterk, proberen niet te gaan slapen (als je wilt slapen, slaap je niet, dus dacht ik, ga ik niet slapen, slaap ik wel, nou ja, niet dus), ontspanningsoefeningen, inspannende oefeningen, boeken lezen (lang leve de bieb en de boekenkast van mijn ma), klein beetje port, beetje meer port, iets lichts eten, iets zwaars eten, gewoon maar blijven liggen en wachten tot de slaap komt, opstaan en gaan afwassen of opruimen, overdag druk bezig zijn, overdag rustig bezig zijn, veel naar buiten, weinig naar buiten, accepteren dat je niet of slecht slaapt en niet accepteren dat je niet of slecht slaapt. Geloof dat dit het zo wel is...Ik slaap even zo goed nog steeds slecht.
Wat wel hielp waren (gek genoeg) pilletjes die ik had gekregen tegen de jeuk bij psoriasis (werkte twee dagen, heerlijk geslapen) en toen ik mijn vorige katje had laten inslapen, die nacht heb ik geslapen als een blok. Maar om nou te zeggen dat dát goede manieren zijn, moaw...

Debortje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:46

uhm.. in een houding liggen zodat ik lekker lig of muziek luisteren. Lachen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:49

Er bestaat wel een truukje:

Je begint bij je tenen, en terwijl je daaraan denkt zeg je in je hoofd dat je ze moet ontspannen, dan ga je een stapje naar boven en zeg je in je hoofd dat je je enkels moet ontspannen, dan je kuiten, knieen, dijbeen, etc etc..
Wedden dat je het niet tot je hoofd gaat redden? Is mij in ieder geval nog nooit gelukt Haha!

Ik drink altijd wat warms voor het slapen gaan en kijk nog even tv.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:04

@ Cayenne: dat ga ik ook 'ns proberen Haha!

Ik drink meestal warme melk met honing ( Vingers aflikken ). En als ik in bed lig, heel erg op m'n ademhaling letten. Dus proberen zo langzaam mogelijk te ademen en zo ontspannen mogelijk te liggen. Ben 9 van de 10 keer binnen 5 minuten weg. *LOL*

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:06

Ik gameestal buikspieroefeningen doen of me een aantal keer opdrukken ofzo Clown

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:18

wakker liggen.. Clown

Wat kun je doen.. vroeger pakte ik een boek, maar meestal ben ik dan te moe om te lezen. Maar slapen lukt dan toch niet. Heel vreemd, ik ben ook echt doodop, slaap misschien 4 uur per nacht door de week, in het weekeinde wat langer omdat ik dan wat langer blijf liggen. En toch weer om een uur of 10 moe ben.

Het schijnt dat je het laatste uur of halfuur voor het slapen moet ontspannen. Dus geen tv kijken, niks eten, niet computeren etc. Seks schijnt ook bevorderlijk te zijn voor het slapen Knipoog

Maar hoe je er vanaf komt?? de tip zou ik ook graag willen weten, want ik word er inmiddels moe van Clown

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:35

Ik pak een boek of ga lekker tv liggen kijken.
Ipod op met vogelgeluidjes of pianomuziek, erg rustgevend Ja
En als niets werkt een temazepam Ja

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:39

Lezen.. nog fftjes tv kijken of een sigretje roken Clown

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:55

National Geographic, Discovery of Animal planet kijken Clown Soms zo leuk dat ik weer een nacht niet in slaap val, maar de natuurfilms doen het over het algemeen goed Lachen

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:37

Fleury schreef:
Proberen te ontspannen door op mn rug te liggen en spieren 1 voor 1 aan te spannen en weer los te laten. En dan valt mijn hoofd naar links of rechts en is het zo'n saai (en ontspannend) werk dat ik het meestal niet eens afmaak Haha! Maar goed meestal is daar al wel 3 uur woelen aan vooraf gegaan.

Bij mij helpt dat ook;). Na 2 'vervelende' operaties in een jaar tijd, lig ik veel te malen over alles wat er gebeurd is; lag ook uren te woelen eer ik in slaap viel. Nu heb ik van mijn psychotherapeut een cd gehad met ontspanningsoefeningen. En inderdaad, eerst je spieren aanspannen en daarna ontspannen. Ze gaat alle spiergroepen na en als ik dan aan het eind (15 min. later) de cd uit moet zetten ben ik al weg Knipoog

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:06

Idd, beginnen bij je voeten, spieren aanspannen en als n soort verhaaltje vertellen aan jezelf, alle spieren in je voeten aanspannen en weer ontspannen, en dan worden ze zwaar en vallen ze in slaap, dan je schenen, bovenbenen, en meestal ben ik dan al vertrokken....

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:07

Lezen of iets warms drinken, ik kan ook heel vaak niet slapen..

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:23

Cayenne schreef:
Er bestaat wel een truukje:

Je begint bij je tenen, en terwijl je daaraan denkt zeg je in je hoofd dat je ze moet ontspannen, dan ga je een stapje naar boven en zeg je in je hoofd dat je je enkels moet ontspannen, dan je kuiten, knieen, dijbeen, etc etc..
Wedden dat je het niet tot je hoofd gaat redden? Is mij in ieder geval nog nooit gelukt Haha!

Ik drink altijd wat warms voor het slapen gaan en kijk nog even tv.

Wat jij beschrijft heet Autogene trainig en is inderdaad een hele effectieve ontspanningsmethode. Je moet dat wel trainen en bijhouden de meeste mensen zijn in het begin heel snel afgeleid en liggen voordat ze 1 teen ontspannen alweer te piekeren.

Ik weet niet wie er in een revalidatiecentrum ligt en welk revalidatiecentrum dat is. Ik heb zelf een tijd in de Hoogstraat in Utrecht gezeten en daar geven ze dus ontspannings therapie d.m.v. autogene training.
Ik lag gesurende die trainingen steevast de halve sessie te pitten Lachen

Er zijn ook CD'v van te krijgen. Op deze CD's staat een stem die je vertelt welke delen van je lijf te ontspannen en daar blijf je was makkelijker geconcentreerd bij.

Voor alle moeilijke slapers is dit zeker de moeite om eens op te zoeken of te oefenen. Het werkt bij mij niet altijd maar zeker in 8 van de 10 keer.

Verder is lezen van een (niet te spannend) boek best goed.. muziek ook maar minder en TV kijken helemaal niet.

Dingen doen, luisteren of kijken zorgen dat je hersenen juist actiever worden en niet rustiger. Beste is om een half uur voor je wil slapen de TV uit te doen en even wat te wandelen of lezen of wat eten of drinken.
Beste is om te zorgen dat je al rustig bent voor je je bed in gaat.

Wat bij piekeraars nog wel eens helpt :

Ga bewust voor je in je bed ligt even een uurtje lekker zitten piekeren, schrijf op waarover je hebt zitten piekeren. Als je nu naar bed gaat zeg je tegen jezelf: wat ik heb opgeschreven daar heb ik al zat over gepiekerd dus die onderwerpen zijn verboden en bedenk daarvoor in de plaats LEUKE dingen om aan te denken. Betrap je je weer op piekeren dan sta jezelf een kwartiertje toe en schrijf het dat weer op het lijstje met onderwerpen die geweest zijn.

Oppasssen dat je niet gaat wakkerliggen van het feit dat er niks meer te piekeren valt dan Knipoog

Nee zonder gekheid.. het gepieker is alleen maar vervelend omdat je er zoveel weerstand tegen hent, je vind dat je MOET slapen en niet mag piekeren en dat geeft dat gefrustreerde gevoel. Iedereen piekert, sta jezelf af en toe wat toe en verzet je niet te veel dan gaat het vlotter over dan je denkt.

Slaapverwekkend verhaal niet ?? deze post 100 keer lezen helpt misschien ook wel dan Lachen

Welterusten iedereen

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:47

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 22:27

Bij mij werkt tv kijken heel goed. Ik word namelijk snel moe als ik in het donker tv kijk. Ik krijg na een tijdje een beetje branderige ogen daardoor. En dan heb ik het niet over 3 uur later ofzo, dan krijgt iedereen wel branderige ogen denk ik. Maar na een half uurtje al. Niet echt gezond, dat weet ik. Bloos Misschien hebben mijn lenzen er iets mee te maken? Maargoed, doordat ik branderige ogen krijg ga ik veel knipperen en soms houd ik ze even een paar seconden dicht. Dat open-dicht-open-dicht is heel vermoeiend en meestal val ik dan dus in slaap. Voor mijn vriend is dit heel irritant, want ik lig als we een 's avonds een film kijken halverwege de film al te pitten. Clown Ik schrik dan altijd wakker als hij iets tegen me zegt en dan zegt ie: 'Je lag toch niet alweer te slapen he?' Uh nee hoor.. Clown

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 22:37

jee wat erg dat julie zo slecht slapen als ik in me bed lig slaap ik meteen soms haal ik net aan me kussen