Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

, slaappillen, melatoninetabletten, nervovit, valeriaan, valeriaan extra sterk, proberen niet te gaan slapen (als je wilt slapen, slaap je niet, dus dacht ik, ga ik niet slapen, slaap ik wel, nou ja, niet dus), ontspanningsoefeningen, inspannende oefeningen, boeken lezen (lang leve de bieb en de boekenkast van mijn ma), klein beetje port, beetje meer port, iets lichts eten, iets zwaars eten, gewoon maar blijven liggen en wachten tot de slaap komt, opstaan en gaan afwassen of opruimen, overdag druk bezig zijn, overdag rustig bezig zijn, veel naar buiten, weinig naar buiten, accepteren dat je niet of slecht slaapt en niet accepteren dat je niet of slecht slaapt. Geloof dat dit het zo wel is...Ik slaap even zo goed nog steeds slecht.

). En als ik in bed lig, heel erg op m'n ademhaling letten. Dus proberen zo langzaam mogelijk te ademen en zo ontspannen mogelijk te liggen. Ben 9 van de 10 keer binnen 5 minuten weg.

Soms zo leuk dat ik weer een nacht niet in slaap val, maar de natuurfilms doen het over het algemeen goed
Fleury schreef:Proberen te ontspannen door op mn rug te liggen en spieren 1 voor 1 aan te spannen en weer los te laten. En dan valt mijn hoofd naar links of rechts en is het zo'n saai (en ontspannend) werk dat ik het meestal niet eens afmaakMaar goed meestal is daar al wel 3 uur woelen aan vooraf gegaan.
Cayenne schreef:Er bestaat wel een truukje:
Je begint bij je tenen, en terwijl je daaraan denkt zeg je in je hoofd dat je ze moet ontspannen, dan ga je een stapje naar boven en zeg je in je hoofd dat je je enkels moet ontspannen, dan je kuiten, knieen, dijbeen, etc etc..
Wedden dat je het niet tot je hoofd gaat redden? Is mij in ieder geval nog nooit gelukt![]()
Ik drink altijd wat warms voor het slapen gaan en kijk nog even tv.

Misschien hebben mijn lenzen er iets mee te maken? Maargoed, doordat ik branderige ogen krijg ga ik veel knipperen en soms houd ik ze even een paar seconden dicht. Dat open-dicht-open-dicht is heel vermoeiend en meestal val ik dan dus in slaap. Voor mijn vriend is dit heel irritant, want ik lig als we een 's avonds een film kijken halverwege de film al te pitten.
Ik schrik dan altijd wakker als hij iets tegen me zegt en dan zegt ie: 'Je lag toch niet alweer te slapen he?' Uh nee hoor..