Hardlopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeVol

Re: Hardlopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 08:10

Armaris schreef:
Vraagje:bedoel je daarmee 10km aan een stuk? Koe
Zou idd machtig zijn moest ik dat kunnen.

Ik stel het wel steeds uit maar morgen begin ik er echt aan!Probleem is het weer,het regent hier constant maar heb gehoord van mijn tante(loopt een uur aan een stuk)dat dat nog beter is voor de spieren?

Het probleem is ook dat ik een te goede conditie heb(om zo maar even te zeggen)om 2min lopen te doen.Dus ben op zoek naar iets zwaardere schema's

Ik vind lopen in de regen wel fijn Lachen
Je kan ook met start to run les nr. 13 beginnen bijvoorbeeld?
2-3-5-5-5
Ik weet niet hoe een goede conditie je hebt...

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:16

zo net weer wezen lopen Lachen Wat een plakweer Sigaar bahbah
Maar zo'n 9 kilometer in 45 minuten...ik moet nog eens de afstanden meten met mn brommer....dan weet ik het zeker Knipoog Hoe doen jullie dat?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 20:58

powiepower schreef:
zo net weer wezen lopen Lachen Wat een plakweer Sigaar bahbah
Maar zo'n 9 kilometer in 45 minuten...ik moet nog eens de afstanden meten met mn brommer....dan weet ik het zeker Knipoog Hoe doen jullie dat?

Ik heb een Ipod waarvan ik een sensor kan steken in mijn schoen en zo meet hij de afstand,snelheid,calorieen

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 22:29

Ja 10 km aan één stuk, of de 16 km ( dam tot dam loop ) of halve marathon 21 km
Er komt een moment dat je dat kunt, na 10 km is 12 km een makkie, daarna is 14 km ook weer een doel enz.
Als je een goede conditie hebt dan hoef je niet dat schema van 1 minuut enz te volgen.
Loop 10 minuten, wandel een minuut en doe er 5 minuten achteraan, 1 minuut op adem komen en vervolg hetgeen je kunt.
Zolang je niet kapot bent/ pijntjes krijgt die wijzen op een serieus probleem ( knieen/voeten/scheenbeen of verkramping in kuit ) loop je naar eigen kunnen.
Volgende dag geen noemenswaardige klachten betekend dat je een goed lichaam hebt, goede conditie en dat je wel ver kunt komen in de toekomst.
Als je maar blijf bedenken dat rome ook niet op 1 dag is gebouwd, alles moet zich gaan aanpassen en geef dat rustig de kans.
9 km in 45 minuten is zeer goed, wie weet wat het na een jaar is Knipoog

Een duurloop van minstens een uur ( dus een constant rustig tempo ) is zeer goed voor je lichaam ( liefst 3 of 4 x per week ) daar vind ook de vetverbranding plaats.
Hoge tempo lopen, dus sprint afwisselen met dribbelen is goed voor het sterk maken van hart/bloedvaten en daar verbruik je meer de koolhydraten.
Halfuurtje heuvel op/heuvel af, perfect om sterkere beenspieren te ontwikkelen/uiterste vergen van een ademhaling, ga dan maar na die inspanning 10 minuten op vlak terrein en je voelt gelijk welk effect dat had.
Dit is weer goed om sterker te worden, spieren te belasten waardoor je rustige duurloop langere tijd kan worden volgehouden.

Regen moet je je niet door laten tegenhouden, de eerste stappen zijn nooit prettig maar al snel word je warmer en voelt het aan als een douche Knipoog
Afstanden meten, fiets of brommer een bekend terrein, zet voor jezelf een begin punt, na 5 km ga je die onthouden of schrijf het op.
Kijk waar 7 km is, doe dat ook met 10 km.
Eigenlijk leer je al snel dat als je dan vanaf dat punt gaat lopen en hoeveel tijd je daarover doet, wat je dan erop hebt zitten.
Mocht de sport serieus worden, dan zal er ook een moment zijn dat je de hartslagmeter wilt.
Handig om binnen jouw afgestelde grens te lopen, te zien hoe je conditie is en vooral je vorderingen voorbij zien komen.
Zoals dat je als ongeoefende een bepaalde rust hartslag hebt, na verloop van tijd zie je dat die steeds lager wordt, ten teken dat je werkt aan je lichaam.
Ik wist dat als die voor de loop niet op mijn laagste waarde kwam ik ook niet goed zou presteren, daar hield ik dan rekening mee.

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 10:26

ik heb dus wel eens last van mijn schenen, of naja, aan de binnenkant van mijn schenen, onderste helft van mijn onerbeen.

Iemand enig idee wat ik verkeerd doe? Misschien is mijn looptechniek niet goed... Clown

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 13:17

Als je er geen constante pijn aan hebt dan moet je het wijten aan de ondergrond waarop je loopt.
Misschien te harde ondergrond, vaker op scheve ondergrond enz.
Belangrijk is nog steeds je materiaal, de schoenen.
Het afwikkelen en neerkomen, dat behoort recht te zijn ofwel de voet zonder naar binnen/buiten doen landen.
Ga maar achter iemand lopen, zie hoe de voeten neerkomen op de grond, zwikken de enkels naar binnen/zwikt de voet naar buiten/loopt iemand op de buitenkant voet/loopt iemand op binnenkant voet.
Dat kan worden gecorrigeert met de juiste hardloopschoen.
Daarvoor doe je in de speciaalzaak een test op de loopband, dat komt op een film en kun je terugzien.
Van jezelf weet je dat niet altijd, iedere afwijking betekend belasting van spieren/gewrichten van voet tot aan je hoofd.
Vergeet tenslotte niet hoeveel gewicht er op de voeten neerkomt tijdens lopen, dat moeten die pezen allemaal zien op te vangen.
Schade herstellen lukt je niet, voorkomen wel.
Je kunt het ook zien aan afslijten van je dagelijkse schoenen, loopt die slijtage schuin dan weet je het al.
Met 'normale voeten' dus waar geen correctie in zit ( heeft met de hoeveelheid harde/zachte geltype te maken wat in de demping zit verwerkt van de schoen ) heb je meer keuze en zijn ook goedkoper.
Pronatie of overpronatie zijn iets duurder, maar komt je loopplezier ten goede mocht je die nodig hebben.
Plus dat die schoenen stukken lichter zijn dan die in een aldi of gewone schoenenzaak worden verkocht, welke meer op een wandel/recreatie/tennis/schoen vallen en niet geschikt voor hardlopen.

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 16:08

Ben een half jaar bezig geweest met hardlopen dat op een een gegeven moment intensiever werd (verslavend he Knipoog ).
Hield het idee aan dat er 1 of 2 rustdagen in de week moeten zitten en 1 dag een lange afstand afwisselen met kortere afstand om de kans op blessures zo klein mogelijk te houden. Ben toen bij de 20 km gekomen; was heerlijk om te doen en werkt echt verslavend (duurt alleen lang voordat je klaar bent).
Het weer werd toen helaas bloedheet dus ben ik overgegaan naar de sportschool waar ik nu aan Pilates doe en een uur op de crosstrainer.
Wil het wel een keer weer oppakken; zit wel in mijn examen jaar, dus wellicht daarna.
Marathon vind ik wel een erg gaaf doel Ja