Breitling schreef:ik zat even mee te lezen, maar wat verstaan jullie onder vrij opvoeden. Want ik zie toch vaker dat streng opgevoede kinderen die heel kort gehouden werden meer in de problemen komen als vrij opgevoede kinderen.
Ik ben zelf ook erg vrij opgevoed. Alles kon en mocht eigenlijk wel. Op mijn 13e ging ik af en toe mee naar de discotheek maar alleen als mijn broer ook ging en maar een enkele keer per jaar. hoe ouder ik werd hoe vaker ik mocht. Ik mocht ook drank drinken (met mate) Doordat ik hier langzaam van mocht proeven ging ik op mijn 15e/16e niet totaal los. Ik kende het al. Ik kende drank en dronk nooit veel. Mijn ouders wisten altijd waar en met wie ik was omdat ik alles kon vertellen. Vriendinnetjes van mij gingen soms stiekem uit. Die ouders wisten nergens van. Die dronken die ene keer dat ze konden drinken zoveel dat ze laveloos op straat lagen als de disco dicht ging.
ik heb veel gezien dat mensen die streng op gevoed zijn en weinig mochten helemaal los gingen op hun 16e of 18 of als ze uit huis gaan helemaal door slaan. Dan heb ik liever de vrijere manier van opvoeden.
Bij ons thuis was altijd alles bespreekbaar. En natuurlijk heb ik weleens iets gedaan wat niet mocht, dat doet elk kind![]()
Om terug te komen op de abortus ik ben er niet tegen. In sommige gevallen is het gewoon beter dat het kind er niet komt. En dat kan niet alleen te maken hebben met niet welkom. Want ik denk dat er vaak gevallen zullen zijn dat het kind hartstikke welkom is maar het gewoon niet mogelijk is het kind te laten komen.