De opvoeding van een kind

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

Re: De opvoeding van een kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:47

ik quote mezelf even uit het andere topic
Breitling schreef:
ik zat even mee te lezen, maar wat verstaan jullie onder vrij opvoeden. Want ik zie toch vaker dat streng opgevoede kinderen die heel kort gehouden werden meer in de problemen komen als vrij opgevoede kinderen.
Ik ben zelf ook erg vrij opgevoed. Alles kon en mocht eigenlijk wel. Op mijn 13e ging ik af en toe mee naar de discotheek maar alleen als mijn broer ook ging en maar een enkele keer per jaar. hoe ouder ik werd hoe vaker ik mocht. Ik mocht ook drank drinken (met mate) Doordat ik hier langzaam van mocht proeven ging ik op mijn 15e/16e niet totaal los. Ik kende het al. Ik kende drank en dronk nooit veel. Mijn ouders wisten altijd waar en met wie ik was omdat ik alles kon vertellen. Vriendinnetjes van mij gingen soms stiekem uit. Die ouders wisten nergens van. Die dronken die ene keer dat ze konden drinken zoveel dat ze laveloos op straat lagen als de disco dicht ging.

ik heb veel gezien dat mensen die streng op gevoed zijn en weinig mochten helemaal los gingen op hun 16e of 18 of als ze uit huis gaan helemaal door slaan. Dan heb ik liever de vrijere manier van opvoeden.

Bij ons thuis was altijd alles bespreekbaar. En natuurlijk heb ik weleens iets gedaan wat niet mocht, dat doet elk kind Haha!

Om terug te komen op de abortus ik ben er niet tegen. In sommige gevallen is het gewoon beter dat het kind er niet komt. En dat kan niet alleen te maken hebben met niet welkom. Want ik denk dat er vaak gevallen zullen zijn dat het kind hartstikke welkom is maar het gewoon niet mogelijk is het kind te laten komen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:49

MISTRAL94 schreef:
Nou iedereen zegt dat mijn dochter sprekend op mij lijkt. Niet alleen qua uiterlijk ook qua gedrag. Ik heb werkelijkwaar mijn handen vol aan haar (nu begrijp ik wat mijn moeder door gemaakt heeft Clown )
Als ze niet wil luisteren en ik zeg tegen haar (als we bijvoorbeeld in een winkel zijn) nou dan gaat mama naar huis en blijf jij alleen achter. Zegt ze ja en blijft ze zitten Haha! Sta je met je goeie gedrag niet meer weten wat je moet doen. Weglopen heeft geen zin, ze weet toch wel dat je terug komt Vork

En ik de laatste halve regel zit je fout... Ik geloof dat ik rustig een half uur buiten voor de winkel zou gaan zitten (deed mijn moeder ook) maar echt niet terug komen... En als mijn mam t echt zat was dan greep ze een armpje en dan was het 'meekomen!' tot 3 tellen werkt ook echt goed... Het afwachten wat er gebeurd als je bij 3 bent doen niet veel kinderen...

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:51

Wahahahaaa pensionnetje mijn puber baalt van IEDER klusje Haha!
Bij ons thuis gaat het zo: Ik: de lucht is blauw
zij: nee hoor
Ik: als het regent word je nat
zij: nee hoor
Dat idee zeg maar Rolleyes
Wij geven haar nu bepaalde adviezen ipv haar van alles op te leggen.
Niet ideaal maar anders lopen we de hele dag alleen maar te mopperen tegen haar, nu zeggen we wat vaker: Oké zelf weten...Zo had ze van de week iets 'gratis' aangevraagd via internet, kosten 12 euro en we konden het net op tijd opzeggen *zucht*

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:52

ik heb een zoontje van 7 en een zoontje van bijna 2 jaar...
de oudste is op zich een makkelijk kind, maar begint nu praatjes te krijgen..heeft opeens nergens geen zin in alleen maar achter de pc, playstation of nintendo...en helaas voor hem, mag dat niet altijd...hij mag 1 uur per dag kiezen tussen die 3..en dat bezorgt mij weleens flinke hoofdpijn van het gezeur en gedrein..pff.
De jongste is een kleine draak..doet alles wat niet mag en weet iedereen om zijn vingertje te winden..heel vervelend maar lachwekkend is het ook weleens...
Ik vind het af en toe moeilijk om moeder te zijn...
Ik vind mezelf geen supermama...irriteer me snel aan gehuil, gezeur...en weet niet goed hoe ik daarmee om moet gaan dus ik negeer het maar...pfff..tips zijn hier altijd welkom..Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:54

Breitling, ik kan me wel in jouw woorden vinden. Vind ook dat dat hele strenge niet ok is. Zolang je maar duidelijkheid schept, consequent bent en zorgt dat er altijd over alles gecommuniceerd kan worden (zeker als ze ouder zijn, met een 2,5 jarige is dat nog een ander verhaal natuurlijk), lijkt me daar niets mis mee.

Ik heb niets met het autoritaire. Heb zelf ouders gehad, die alles bepaalden en zeer overheersend waren. Met alle gevolgen van dien, want er was totaal geen ruimte voor mij en mijn zusje als twee unieke individuen.
Dat is goed fout gegaan. En dat wil ik echt niet meemaken met mijn eigen kind en dat gaat ook niet gebeuren.
Zij krijgt een liefdevolle basis waarin ze mag zijn wie ze is, waar over alles gepraat mag worden en we kijken goed naar haar als individu. De een kan wat meer vrijheid hebben, dan de ander. Het is aan de ouders dat op een juiste manier te begeleiden......

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:56

hier wil ik heel graag wat over zeggen :d

ik vind vrij opvoeden een hele goede opvoedmethode (als je dat zo mag noemen Knipoog) want ik word thuis vrij streng opgevoed en ik merk dat ik meer de drang heb om dingen te doen die niet mogen dan vriendinen die wel vrij worden opgevoed. ik mag bijvoorbeeld niet vloeken maar wat doe ik als ik niet thuis bent. geen alchol ze willen niet weten wat ik drink bij vrienden Knipoog.. en noem zo maar veel meer op. terwijl een vriendin die veel mag er de behoefte niet voor heeft. want als je in de pubertijd zit wil je lekker dingen doen die niet mogen en denk je minder na over de gevolgen er van. en als het wel mag ga je nadenken van wat wil ik zelf. dus het is id beter om vrij op te voeden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:59

Escardo schreef:
de oudste is op zich een makkelijk kind, maar begint nu praatjes te krijgen..heeft opeens nergens geen zin in alleen maar achter de pc, playstation of nintendo...en helaas voor hem, mag dat niet altijd...hij mag 1 uur per dag kiezen tussen die 3..en dat bezorgt mij weleens flinke hoofdpijn van het gezeur en gedrein..pff.
De jongste is een kleine draak..doet alles wat niet mag en weet iedereen om zijn vingertje te winden..heel vervelend maar lachwekkend is het ook weleens...
Ik vind mezelf geen supermama...irriteer me snel aan gehuil, gezeur...en weet niet goed hoe ik daarmee om moet gaan dus ik negeer het maar...pfff..tips zijn hier altijd welkom..Knipoog

Gewoon consequent blijven, ondanks het gezeur en gedram.
Ik ben zelf een vrij ongeduldig persoon (dus ook echt geen supermama) en daarom is het hebben van een 2,5 jarige een hele goede leerschool voor me. Haha!

Juist nu moet ik met kalmte consequent zijn, doen wat ik zeg. Dat helpt het beste. Ik werk nu met het 3 waarschuwingensysteem. Als ze begint met zeuren/drammen, dan krijgt ze heel duidelijk een waarschuwing (met een rustige, ietwat lage stem). Gaat ze door, dan krijgt ze er nog eentje. Houdt het gezeur/gedram/driftgedoe nog niet op, zet ik haar op de gang. Ik kan je vertellen dat het even doorbijten is, maar tegenwoordig luistert ze steeds meer bij de eerste waarschuwing al. Ik weet dat als ze een jaar of 3 is (nog een half jaartje), ze wat meer gaat begrijpen en dan krijg je weer een andere leuke uitdaging op je pad, haha.... Knipoog

Sterkte! Lachen

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:02

Escardo schreef:

Ik herken me wel een beetje in jouw verhaal. Ik heb een zoon van 11 en een zoontje van 3. De oudste is eigenlijk wel heel lief en zorgzaam, maar kan wel ontzettend drammen en is bij tijd en wijlen brutaal. Ik wijt het maar aan de leeftijd en ondanks dat zijn brutaal zijn vooral is dat hij nogal korte antwoorden kan geven zoals: ruim je kamer op.......NEE. Daar kan ik dus absoluut niet tegen. Verder mag ik (nog) niet klagen. De jongste is wel een klein draakje. Ik merk ook dat ik nu meer geduld heb dan vroeger met de oudste, maar goed toen was ik ook veel te jong! De jongste is lief, maar windt ook iedereen om zijn vingertjes. Voorbeeld: de oudste heb ik vanaf een jaar in zijn eigen bedje laten slapen en als er iets was ging ik bij hem liggen, maar niet meer bij ons tussenin (of hij moest ziek zijn). De jongste hebben we aan een eigen bedje laten wennen en gaat best goed, maar toch ligt hij meer bij ons dan in zijn eigen bed Bloos . Biede voor en nadelen vwb leeftijd, maar als ze nog geen weerwoord hebben is wel het fijnste Haha! . Ook ik ben blij als ik naar mn paard kan of wat ga drinken met een vriendin of wat dan ook, heb je even tijd voor jezelf en hoewel sommigen dat egoistisch vinden, vind ik tijd voor mezelf ook heel belangrijk en dat maakt me ook een leukere en lievere moeder.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:02

te vrij is ook weer niet goed natuurlijk je ouders moeten wel grenzen stellen en regels hebben.
Wat ik fijn vind is dat ik met alles bij mn ouders terecht kan. Natuurlijk vinden ze het niet altijd leuk. Maar er word altijd een oplossing gezocht en ik hoef er niet alleen mee rond te lopen of op te lossen. Als ik dan kijk bij anderen, als er iets gebeurt wat thuis uit den boze is, moet die gene daar zelf mee blijven lopen. Kan het thuis niet kwijt. Tuurlijk zijn mijn ouders boos, of terleurgesteld. Maar ik kan er over praten en we komen tot een oplossing. En zo wil ik dat ook zeker met mijn eigen kinderen doen (later Knipoog ) In mijn puber tijd ben ik geen makkelijk kind geweest. Ik heb ondanks ik veel mocht nog veel uitgevreten. Maar dat heeft met mijn karakter te maken niet met mijn opvoeding. Nu ik ouders ben en terug kijk denk ik dat mijn ouders opvoeding heel goed is geweest!

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:06

idd...oesan, dat heb ik nu ook...voor de kleine jongen als hij iets doet wat niet mag, dan gaat hij maar even op de trap zitten en dat werkt wel goed mag ik zeggen..en de oudste..tjsa..denk ook dat het aan zijn leeftijd ligt...weet het niet zo goed...
Maar ook ik vind het heerlijk om zonder kids naar mijn paardje te gaan.....maar ik moet ook zeggen als de kids meegaan is het ook goed...ze vermaken zich prima op stal en ze zijn lekker buiten aan het spelen en ik kan lekker tutten..Knipoog

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:09

Iemand schreef dat opvoeden niet moeilijk zou zijn? Ik denk dat dat maar afhangt van het kind, hoor. Er zitten inderdaad soms karaktertjes tussen waar je al je vindingrijkheid voor nodig hebt.

Breitling, ik sluit me helemaal bij je aan. Alleen moet je er voor zorgen dat de relatie met je kind niet te zeer op vriendschap gaat lijken. Dwz je kind moet wel met alles bij jou terecht kunnen, maar je moet niet zelf al je problemen met je kind gaan delen. En dat vergeten "vrij opvoedende ouders" wel eens.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:09

Nou, ik voel me echt niet schuldig als ik alleen naar mijn paard ga of met mijn vriendinnen/vrienden afspreek, hoor. Ze heeft ook nog een vader en haar opa en oma passen graag een dagje per week op haar, zodat ik even mijn ding kan doen. Ik ben de hele week thuis in principe, dus ik gun mezelf echt de tijd zonder kind wel. Lachen
Ik heb nog nooit van iemand gehoord, dat ze dat egoistisch vonden.....

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:10

whaha opvoede niet moeilijk.. laat ze maar eens een dagje mij opvoeden Duivel praten ze wel anders Tong uitsteken

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:11

Hé hallo, ik ben moeder van 4 kinderen, 9, 10, 11(bijna 12) en 13 jaar. Duidelijkheid, consequent zijn en vrijheid met een beetje humor en dan kom je een heel eind. En voor mij gelden nog altijd de 3 R's -Rust, Reinheid, Regelmaat-.
Heel ouderwets misschien maar het werkt wel.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:12

soesita schreef:
Iemand schreef dat opvoeden niet moeilijk zou zijn? Ik denk dat dat maar afhangt van het kind, hoor. Er zitten inderdaad soms karaktertjes tussen waar je al je vindingrijkheid voor nodig hebt.

Inderdaad. Ik heb bijvoorbeeld een aardig temperamentvolle, zeer ondernemende dochter. Haha!
Ze doet het prima, maar we hebben af en toe zeker wat vindingrijkheid nodig, want er zit absoluut een kop op.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:13

vaak denken ouders ook dat hun aanpak goed is.. maar weten ze ondertussen niet wat hun kind allemaal uithaald als ze er niet bij zijn.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:15

soesita dat klopt idd. Mijn ouders hebben dat ook nooit gedaan.
Ik denk ook niet dat dat iets is wat je met je kind moet bespreken. Maar heb dat idd wel gezien bij anderen

Zo'n kop heb ik ook gehad (en nogsteeds) ik kan er nu alleen beter mee omgaan als vroeger.
Ik heb een groot eetprobleem gehad. Door te veel zoetig heid werd ik agressief, depressief en opvliegend. Mijn ouders kregen dus regelmatig met een uitspatting van mij te maken. En dat heeft niet met hun te maken maar met mij als persoon. Ik ben nog steeds opvliegend maar nu ik wat ouder ben kan ik het iets beter beheersen

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:16

lottehorse dat bedoel ik met mijn eerste post. Mijn ouders wisten altijd waar ik was. De ouders van mijn vriendinnetjes dachten dat ze in bed lag bij een andere vriendin. Maar eigenlijk stond ze dronken in de disco

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:16

Leuk om hier te lezen over de "supermama". Ik moet bekennen dit ook niet te zijn. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of ze überhaubt wel bestaan (hoe het er in en buitenshuis aan toe gaat, weet je maar van heel weinig mensen...).

Wij hebben een dochter van drie en ik vind die peuterpubertijd dus echt zwaar. Onze dochter is heel lief, zelfstandig etc, maar er zit me een kopje op... Bloos .
De laatste tijd (ze is nu zo ongeveer de oudste op de peuterspeelzaal) is het echt uitproberen en heeft ze zelfs al af en toe een grote mond naar mij toe... Ik heb dan ook tegen mezelf gezegd dat ik dit niet pik! Ik vind het heel jammer, want je stelt het je zo gezellig voor saampjes (en dat is het natuurlijk vaak ook wel), maar ze krijgt toch heel regelmatig straf (op de trap bv). Pittige tijden in ieder geval. Ik houd mijn hart vast voor de "echte" pubertijd.
Ze krijgt alle ruimte om te ontwikkelen, maar op deze leeftijd moet bij ons toch echt gebeuren wat wij zeggen en is er geen discussie mogelijk (is niet eens van te winnen Haha! , dus daar beginnen we echt niet aan).

De overtreffende trap van moe is niet voor niets moeder Clown .
Jullie ook af en toe zo moe...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:17

lottehorse schreef:
vaak denken ouders ook dat hun aanpak goed is.. maar weten ze ondertussen niet wat hun kind allemaal uithaald als ze er niet bij zijn.

Daarom is het ook goed als je de vrienden/vriendinnen van je kind goed leert kennen, een band met hen opbouwt en open communiceert. Toon interesse in de school waar je kind op zit, doe wat vrijwilligerswerk op zo'n school, ga naar ouderavonden etc...... Ik denk dat je best een hoop kan doen, hoor, om te weten hoe je kind in het leven staat, als hij/zij niet thuis is. '

En dingen uithalen doen vrijwel alle kinderen. Heb ik zelf ook gedaan (en juist ook omdat ik zo strak gehouden werd, nergens over kon praten thuis, er was altijd gezeur). Haha!
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 27-09-07 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

jessie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:18

Opvoeden niet moeilijk? pfff ik vind het alles behalve makkelijk Bloos . ik heb 2 meiden van 11 en 14. de jongste is heel meegaand en makkelijk. de oudste heb ik meer mee te stellen, maar die zit ook volop in de pubertijd, en was als baby al moeilijker(huilbaby). en heb wel gemerkt dat dingen verbieden niet helpt. maar dat je gewoon goeie afspraken moet maken, zodat ze ten alle tijden open en eerlijk blijven, dat ze niet bang zijn om hun verhaal kwijt te kunnen. nou is mijn oudste nogal een dwingelandje en heeft snel door hoe ze iets voor elkaar kan krijgen(uitgekookt dus), maar ook daarin heb ik geleerd om met haar om te gaan. regels zijn regels. als ze een avondje weg wil vraagt ze wel eens hoe laat ze thuis moet zijn. dan vraag ik wat vind je zelf een redelijke tijd? meestal valt het dan alles mee, mocht dat niet zo zijn dan bepaal ik een tijd of ga er tussen in zitten(schipperen dus). meestal loopt het dan wel goed en heeft ze ook niet echt een reden om er dwars tegenin te gaan, maar word ze er zelf bij betrokken Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:19

avaluna, ja, af en toe ben ik moeder dan moe.
Maar het hoort erbij, hoor, en onthou dat een peuter zich niet zo gedraag om jou te pesten.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:19

mijn ouders kennen al mijn vrienden. mijn vader heeft op mijn school gewerkt dus weet op wat voor school ik terecht ben gekomen. maar zij weten niet echt alles en k doe heus wle dingen waar hun echt op tege nzijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:21

lottehorse, dat zeg ik ook niet. Maar er is wel een aardig verschil in echt de foute kant opgaan of wel eens wat doen waar je ouders ook niet blij mee zijn....... Dat laatste hebben we allemaal gedaan, denk ik.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:24

Ik heb echt geen flauw benul met wat voor kinderen mijn oudste omgaat. Ze zit sinds kort op de middelbare school en ik hou mijn hart vast. De komende jaren moeten we echt 'uitzitten'.
Ik hoop dat de scherpste kantjes van de puberteit er snel af zijn iig.