Wat vind jij van abortus?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GummyBear

Re: Wat vind jij van abortus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 00:54

Ik ben voor abortus. Maar ik vind wel dat sommige mensen er te makkelijk over nadenken, zo van: 'Ooh als ik per ongeluk zwanger wordt, laat ik het toch gewoon weghalen?' De kans bestaat natuurlijk altijd dat je per ongeluk zwanger wordt, want de pil is ook niet 100% veilig. Een meisje van mijn school deed aan de zogenaamde Double Dutch-methode (pil+condoom) en raakte toch zwanger. Zij besloot het kindje wel te houden. Maar als dit mij zou gebeuren, zou ik wel een abortus laten plegen, omdat ik er totaal niet klaar voor ben. Logisch natuurlijk, want ik ben pas 15. Als je het kindje niet genoeg liefde kan geven en het ook financieel niet redt, vind ik het ook niet eerlijk tegenover het kindje. Daarom vind ik het wel goed dat vrouwen dit recht hebben in Nederland. Knipoog

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 01:18

Djoena, vreselijk om je kindje kwijt te raken, dat moet verschrikkelijk zijn.

Maar je kind zo kwijtraken en abortus is een wereld van verschil. Ik kan me heel goed voorstellen dat als je je kindje hebt verloren, je je niet voor kan stellen dat iemand met opzet een kind weg laat halen. Maar nog steeds is het een wereld van verschil.

Voor de mensen die zeggen dat als je jezelf oud en wijs genoeg vindt om sex te hebben, je dan ook de consequenties moet dragen; Dat zou dus betekenen dat mensen die geen kinderen willen, zoals ik, dan maar geen sex moeten hebben. Ammehoela.

Om maar meteen ter zake te komen, ik heb dus een abortus laten plegen, zwanger geworden door de pil heen, en ja die kans bestaat. Kleine kans, maar hij is er wel en ik had dus die pech.
Ik was niet heel jong, al een eindje in de 20, en het was ook niet van een wildvreemde o.i.d., maar van mijn vriend waar ik al een paar jaar mee samen was en nog steeds ben.
Vanaf het moment dat ik wist dat ik zwanger was heb ik gelijk besloten dat ik het weg zou laten halen, geen enkele twijfel. Ik heb er tot de dag van vandaag geen enkel moment spijt van gehad, en nee, ik heb het er ook niet moeilijk mee gehad.
Ik wilde en wil nog steeds gewoon geen kinderen. Ik ben zelf niet de meest stabiele persoon die er is, ik heb ADD en heb al moeite mijn eigen leven op orde te houden, daar wil ik gewoon simpelweg geen kind bij. Bovendien ben ik niet bereid er een hoop dingen voor op te geven.

Moge dus duidelijk zijn dat ik zeer zeker voor abortus ben, en ik vind ook dat er veel te veel gegeneraliseerd wordt. Ik denk dat er verdomd weinig mensen zijn die abortus echt zien als voorbehoedsmiddel in de zin van wat maakt het uit als ik zwanger wordt, dan laat ik het toch weghalen? De ingreep is namelijk niet bepaald prettig, ik heb daar niemand gezien die het naar mijn idee de normaalste zaak van de wereld vond.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 01:21

als je denkt dat je oud genoeg bent om met iemand naar bed te gaan moet je ook de verantwoording voor je daden op je nemen.

ik ben zwaar tegenabortus, vind het moord

enige reden voor mij zou zijn verkrachting, of wanneer het leven van moeder in gevaar is.

ts: heel veel sterkte met verwerken Ach gut

mocht iemand het zich afvragen ja ik ben lid van het Vbok en ik ben christen

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 01:27

Liedje schreef:
Ik ben voor abortus. Je zal maar een kind zijn dat ongewenst is...
Lijkt me niet makkelijk hoor. Of je moeder is zelf nog een kind en/of heeft nauwelijks geld voor je... ben wel tegen abortus als anticonceptie-middel. Lachen

Dan moeten ze maar niet gaan fietsen, wordt je ook niet zwanger

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 01:34

MSQuincyTE schreef:
Liedje schreef:
Lijkt me niet makkelijk hoor. Of je moeder is zelf nog een kind en/of heeft nauwelijks geld voor je... ben wel tegen abortus als anticonceptie-middel. Lachen

Nogmaals, dus mensen zoals ik die absoluut geen kinderen willen moeten maar als non leven?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 01:36

er zijn nog heel wat andere manieren! als je echt geen kids wil laat je dan stereliseren. dan is het idd jou keus en is alleen jou leven er mee gemoeid. en wel eens gehoord van voorbehoeds middelen?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 01:57

rachelthinka schreef:
er zijn nog heel wat andere manieren! als je echt geen kids wil laat je dan stereliseren. dan is het idd jou keus en is alleen jou leven er mee gemoeid. en wel eens gehoord van voorbehoeds middelen?

Heb jij mijn bericht een stukje terug gelezen?? Voorbehoedsmiddelen zijn NIET 100% veilig, eigen ervaring helaas.
En heel wat andere manieren? De enige andere manier is wat je zelf ook al noemt, sterilisatie. Daar is alleen 1 klein probleempje bij, dat doen ze niet zomaar, al helemaal niet bij vrouwen op mijn leeftijd (ter info, ik ben 26). Kun je hoog en laag voor springen, doen ze niet. Dan moet je eerst maar wachten tot na je 35e.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 02:22

ieder zijn eigen keuze toch. En ik vind dat die keuze vrijheid moet blijven. Ik denk niet dat er mensen zijn die dit als voorbehoedsmiddel gebruiken, want het lijkt me als vrouw zijnde geen pretje een abortus te laten plegen.

Moord vind ik wel een heel groot woord om te gebruiken. Maar dat is ieder zijn mening.

Stereliseren word ook genoemd. wat al aangegeven wordt dit mag niet zo maar in nederland. En daarbij vind ik ook dat het wel heel difinitief is. Dat je op je 25 ste absoluur geen kinderen wilt wil niet zeggen dat je dat over 5 jaar nog denkt. Het gebeurd wel vaker dat vrouwen bij het tikken van de biologische klok toch wel graag een kindje willen. En die keuze moet je dan wel kunnen maken.

Voorbehoedsmiddels zijn gewoon niet voor 100% veilig. Ik ken ook mensen die door de pil of door een condoom of door een spiraaltje heen zwanger worden. Ik vind dat als mensen er alles aan doen om het te voorkomen en onverhoopt toch zwanger raken gewoon abortus moeten kunnen laten plegen. het is je eigen lijf en leven en beslist zelf wat daarmee gebeurd of hoe je leven leeft. En een kind heeft gewoon consequenties voor je leven. Als je niet achter een kindje krijgen staat en er geen verantwoording voor wil of kan nemen. Want het is niet altijd een kwestie van niet willen maar soms ook van niet kunnen, moet iemand vrij zijn in de keuze.

Zo denk ik er over

pNg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 03:10

Ik ben tegen abortus. ik heb zelf zoiets van mocht het mij overkomen dat ik onverwacht zwanger zou raken dan zou ik het nooit weg laten halen. weet zeker dat ik op een dag kinderen wil. ben veel te bang dat ik op een later moment het dan niet meer kan en er dan ongelooflijk veel spijt van zou krijgen. maar niet alleen daarom, ik vind het gewoon erg dat er mensen zijn die maar zo makkelijk doen over abortus. van oh " ben zwanger maar wil eigenlijk over 3 jaar pas kinderen dus ajuu''. ik denk dan altijd maar aan de mensen die er alles voor over zouden hebben om een kindje te krijgen en die het niet kunnen. natuurlijk begrijp ik dat het anders ligt voor mensen die zwanger zijn geraakt door bijv verkrachting. maar toch...ben ik tegen!!

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 08:47

rachelthinka schreef:

Wat kort door de bocht en denigrerend!

Inderdaad, een sterilistatie wordt echt niet zomaar gedaan, zeker niet bij kinderloze vrouwen.

Supertje, ik vind dat je je menig goed en duidelijk onderbouwt. Ik heb alle respect voor je keuze.

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 09:39

Supertje schreef:
Voor de mensen die zeggen dat als je jezelf oud en wijs genoeg vindt om sex te hebben, je dan ook de consequenties moet dragen; Dat zou dus betekenen dat mensen die geen kinderen willen, zoals ik, dan maar geen sex moeten hebben. Ammehoela.

Dat betekent het totaal niet.. Maar ik vind WEL dat als jij als 15 jarige oud genoeg bent om sex te hebben, ik vind dat je ook oud genoeg moet zijn om de consequenties te dragen!

Jij legt duidelijk uit dat je absoluut geen kinderwens hebt en bent zwanger geraakt door de pil heen, dat is iets anders dan het 'makkelijke' van tegenwoordig!
Tegenwoordig is het: OEPS, ik ben 15 en zwanger... Ja, beetje onvoorzichtig geweest... Je hoort het steeds vaker!!
Dan is abortus ZO verschrikkelijk makkelijk!!!!

Ik heb alle respect voor je keuze, maar vind dat je niet kunt zeggen dat mijn mening betekent dat mensen die geen kinderen willen maar geen sex moeten hebben...

Een reden waarom ik ook geen abortus zou laten plegen, is omdat ik voor mn opleiding de groei van een kindje heb geleerd... Het idee alleen al...
Mijn tante kreeg een miskraam met 12 weken, ALLES zat erop en eraan!

MSQ, dat is wel ERG kort door de bocht!!!!!!!!!!!!!!

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 09:44

Ik ben in zekere zin voor abortus, maar niet altijd. Door onvoorzichtigheid vind ik het toch echt je eigen schuld. Als je verkracht bent, weet-ik-veel-wat, dan vind ik dat een abortus moet kunnen. Dan heb je er zelf niet voor gekozen. Als je een voorbehoedmiddel hebt gebruikt, maar je raakt toch zwanger, vind ik dat je ook een abortus zou moeten kunnen plegen. Maar uit onvoorzichtigheid, nee

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 09:51

ik ben er echt op tegen.
alleen als mensen verkracht zijnheb ik mijn twijfels.
en als mensen geen kinderen willen moeten ze maar alles goed innemen.
die mensen leven er echt wel naartoe hoor.
het is heus niet dat ze het kind bijv geen aandacht geven.

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 10:22

MSQuincyTE schreef:
Liedje schreef:

Dat is idd wel heel makkelijk gezegd, net als je laten steriliseren, wat overigens dus niet heel makkelijk gaat!

Ik denk dat het voor mij heel moeilikjk is om zo'n levend wezentje uit mijn buik te laten halen (om het maar even zo te zeggen) Alles zit er idd al op en eraan! En daarnaast, er zijn zoveel mensen die kinderen willen, maar wat niet lukt. Iemand op mijn stage heeft het zelfde probleem, ze zijn nu bezig met terug plaatsten van eitjes en het slaat nog niet aan, ik kan me voorstellen dat het zo moeilijk is voor haar om dan van anderen te horen "ik heb abortus laten plegen, want ik ben nog niet toe aan kinderen, dat komt over drie jaar wel" terwijl zei zoveel moeite doen.
Misschien wel heel cru. Maar ik vind dat mensen veel te makkelijk abortus laten doen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 14:12

Karin_88 schreef:
Maar heb je per ongeluk een kindje verwekt, zorg er dan voor. Je gooit gewoon een leven weg als je het doet.

ja maar, mag je dat leven dan wel verpesten?
vriendin van me is een zogenaamd foutje ...kind is der hele leven als depressief, zelfmoordneigingen, psychologen , opnames etc etc etc
want ze heeft haar hele jeugd maar al te duidelijk geweten dat ze niet gewenst is

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 14:13

jessie34 schreef:
Wuis schreef:
Ik zie er het probleem niet van in. De wereld is al overbevolkt.

(Tevens zijn hier al 100 andere topics over Knipoog ).

sorry hoor, maar dit vind ik een waardeloze opmerking Boos! omdat de wereld overbevolkt is laat maar weghalen die handel? hier kwets je ook mensen mee hoor.ieder kind heeft recht op ouders, en ouders op een kind. en als je niet toe bent aan een kind, voorkom dan ook dat je zwanger wordt.het is die verpeste vrije stinkmodder wereld waarin alles maar mag en kan, geen normen en waarden, met jan en alleman het bed induiken, en ja dan per ongeluk ook nog zwanger worden, maar ach daar hebben we toch abortus voor Slapen
denk dat je een beetje te negatief denkt ....
en te kort door de bocht ...weet jij wat er om gaat in e persoon die kiest oor een abortus?
nee, orrdeel dan ook niet zo snel en hard

met jouw opmerking kwets je ook onnodig veel mensen

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 14:14

Iedereen moet zelf beslissen wat ze willen en doen... ik kan alleen voor mezelf spreken en op het moment dat ik de verantwoordlijkheid neem om aan sex te beginnen neem ik ook de verantwoordelijkheid als ik eventueel zwanger raak. Abortus zou voor mij alleen in vraag komen als ik verkracht zou worden. Voor de rest is dat uit den boze Lachen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 14:18

jessie34 schreef:
Ik ben tegen abortus, als je je zelf "oud en wijs" genoeg vind voor sex, moet je ook de consequentie's nemen. en anders benen bij elkaar houden. in het geval van een verkrachting denk ik er iets anders over, dan kun je ook naar de huisarts gaan voor de morningafterpil.vroeger had ik er niet echt een mening over, maar ben nu moeder van 2 kinderen, en daardoor kijk je er ook iets anders tegenaan denk ik. je weet nu wat het is om een kindje in je buik te hebben, de bevalling etc. ik zou er toch niet aan moeten denken dat ik ze nooit de kans had gegeven om geboren te mogen worden. ieder kind heeft recht om te leven, zij hebben er niet om gevraagd Knipoog

ja maar ..een kind heeft er ook niet om gevraagd om wel geboren te worden Lachen
niet banketstaaf bedoelt, maar in de ideale wereld is ieder kind gewenst
maar zo werkt het helaas niet
kinderen worden ook wel eens perongeluk gemaakt, door voorzorgs maatregelen heen
ik ken helaas voorbeelden van kinderen die er liever niet waren geweest
om verschillende redenen
een deel van die kinderen heeft de hand ook aan zichzelf geslagen ,
ik zeg niet dat je maar een beetje rond moet slettebakken en lang leve de abortus....
en kinderen weghalen is niet erg , dat is absoluut niet wat ik bedoel , maar het stukje" ze hebben er niet om gevraagd" werkt wel twee kanten op
een kind wel of niet laten komen is ten alle tijden een egoistische keuze, jij wil het ...kind heeft er niets over te zeggen ,

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 14:21

ik ben dr niet zo tegen , mensen moeten zelf beslissen
vind bijvoorbeeld iemand van 14/15/16/17 is en zwanger is wel handig als je een abortus overweegt want dan is het absoluut niet handig in de jonge jaren als je nog lekker op school zit en nog lekker elk weekend uit wil om dan een kind te hebben &je heb boze en teleurgestelde ouders. Maar als je vanaf 18 bent vind ik wel dat je de leeftijd heb berijkt dat je verstandig bent om het of veilig te doen of gewoon bewust een kind wil Lachen
heb ook eens gehoort dat een meisje 3x abortus heeft ondergaan dat vind ik gewoon echt ziek als je bedenk dat sommige mensen niet eens kinderen kunnen krijgen en echt hun best doen en dan zo'n jong meisje die even 3x abortus doet alsof het de normaalste zaak is ..

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 14:23

Als je echt een goede reden hebt, vind ik dat het wel kan. Dus echt door de pil heen, verkracht, doordat je door een ziekte beter nu geen kind kan krijgen (als je bijv. aan de chemo moet, terwijl je net zwanger bent)

Wel vind ik die 24 weken die je nu hebt veel te lang. Dan is het gewoon echt een baby. Zou je baby dan per ongeluk geboren worden, zouden ze al het mogelijk doen om het in leven te houden. (geloof wel dat 24 weken alleen in zeer uitzonderlijke gevallen nog mag)

Verder vind ik ook dat je dat maar 1x zomaar mag laten doen. (tenzij al die genoemde redenen) pas stond er een stuk in de krant dat een meisje van 16 in Engeland haar 6e abortus liet plegen. Bleek zelfs dat er vorig jaar 45 vrouwen hun 8e (!!!) abortus hadden laten plegen. Ik vind echt dat die vrouwen verplicht gesterriliseerd zouden moeten worden. 1 keer echt per ongeluk zwanger worden kan (condoom stuk, door de pil etc.) maar vaker, dat geloof ik gewoon niet.

Supertje: zoals jij het omschrijft, dat begrijp ik. Vind ook dat abortus juist zo bedoeld zou moeten zijn.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 14:33

ik ben voor abortus, en ik vind, je hebt sex dus moet je de consequenties dragen zo een onzin.
Als je ongewenst zwanger bent en je wil het kind niet, dan moet je het gewoon weg kunnen laten halen vind ik. Stel je bent 15 en je hebt een vriend, een kind verpest je toekomst enn verandert je hele leven. Misschien verpest het je toekomst niet, maar het verandert sterk.
Waar ik bijvoorbeeld wel op tegen ben; mensen met het syndroom van down oid. die een kind nemen. Het spijt me maar ik vind dat eigelijk zielig voor dat kind. maar daargaat het hier niet over. Tong uitsteken

Ik vind wel dat de grens van weghalen van een kind verlaagt moet worden. Het is naar mijn idee echt te lang. Vanaf die grens kan een kind als het geboren word zelf leven. Dan is het dus een volgroeide baby en dat vind ik te ver gaan.
Als het nog een frummel is, tja...
Een meisje op school was er op tegen omdat het pijn zou hebben... 'het' is zich nog nergens van bewust... betwijfel of 'het' pijn heeft dan..

als ik nu ongewenst zwanger zou raken zou ik trouwnes echt niet weten wat k zou moeten, ik denk dat ik het zou houden. Ik ben inmiddels bijna 18, en tja, er groeit iets in je, van jou, weet neit of ik abortus zou kunnen plegen hoor

volgens mij zijn hier al topics over geweest btw Nagelbijten / Gniffelen

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 14:57

iemand van 16 die voor haar 6 de aburtus gaat vind ik ook niet normaal al ben ik wel voor aburtus. voor de 6 de keer dat is gewoon misbruik maken van deze optie terwijl dit eigenlijk een laatste "redmiddel" zou moeten zijn als de andere voorbehoedsmiddelen hebben gevaalt.

Een vriendin van mij is 2 zwanger geworden door de pil heen. Ze heeft beide keren het kind gehouden ook al was ze met de eerste nog vrij jong. Achteraf bleek dat ze een stofje in haar lichaam heeft die de werking van de pil afbreekt. Nu heeft ze een spiraaltje. maar ze heeft wel veel problemen gehad. Woonde in een zwaar christelijk dorpje waar zwanger zijn zonder getrouwd zijn taboe is en helemaal als je nog jong bent. Ze kwam er naar 3 maanden achter en was naar de dokter gegaan. Die had haar een ander adres gegeven waar ze naar toe moest zonder te vertellen wat dat voor adres was. Omdat ze nog al een klap had gehad van het nieuws wat ze kreeg is ze naar dat adres gegaan en kwam bij een abortus kliniek terecht. Zij heeft de keuze gemaakt het kindje te houden en is daar gewoon weer weg gaan.

Dat is wat ik bedoel met keuze vrijheid. Zij heeft gekozen het kindje te houden en dat is haar goed recht. Al ik haar ook heel goed kunnen begrijpen als ze een andere keuze had gemaakt.

Jessicoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 15:13

Ik ben wel voor abortus..
Maar je moet er geen misbruik van gaan maken..

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 15:15

ik ben vóór abortus...
ik wil nu,dan en nooit niet kinderen en als ik zwanger wordt (ik slik netjes de pil en bij sexs zal er toch echt een condoom gebruikt worden... dus veiliger kan niet) dan laat ik het zonder pardon weghalen.

ik kan en wil mn vrijheid niet opgeven aan kinderen (en nee ik vind ze echt niet verschrikkelijk) ik zou dat gewoon echt niet kunnen.
en er lijkt me niks ergers dan als kind opgroeien met de wetenschap dat je moeder je niet wilde...

een abortus als je verkracht bent.. ja zeker weten!!

maar voor de 6de keer een abortus uitvoeren... nee never, dat is gewoon misbruik maken van een middel, wat een laatste redmiddel is.

verder zijn er mensen van mening dat je een leven vermoord bij een abortus... ik ben niet van die mening... het is nog geen leven het is een klompje cellen......
ik respecteer iedereens mening hoor daar niet van maar ik deel die mening gewoon niet. ik zie dat klompje cellen gewoon niet als een leven dat ik vermoord...

jessie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 15:35

Dat klompje cellen, is al wel een leven. alles wat bevrucht is leeft. maar je kunt je er geen voorstelling bij maken, dat gebeurt pas als je daadwerkelijk je baby op je buik hebt liggen na de bevalling, pas dan besef je wat er in je buik heeft gezeten.en in mijn voorgaande berichten, heb ik misschien wel te fel gereageerd, en sommigen er mee gekwetst. bij deze sorry dan. maar voordat ik kinderen had, had ik een neutrale mening over abortus, puur omdat ik niet wist wat ik me er bij voor moest stellen, het leefde totaal niet voor me.ik was zelf 21 toen mijn oudste dochter werd geboren,maar ik zou dr voor geen goud willen missen en mijn leven is echt niet verpest hoor.