Waarom betalen we uberhaupt ziektekosten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Princess_

Re: Waarom betalen we uberhaupt ziektekosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:08

Ik heb het hoogste pakket wegens allemaal kwalen en ziekten. En dan nog word veel niet vergoed. Maar goed als ik aan het einde van het jaar mn no claim brief krijg en daarop staat dat ze meer dan €5000 aan zooi hebben vergoed is het het toch wel waard!

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:09

ma_rie_tje schreef:
ik wacht nu op een operatie, ik ben nu 2 keer geopereerd aan een gezwel onder mn oksel.

Ik ben slordig geopereerd (te grof gesneden en te weinig hechtingen) waardoor ik 4 maanden (dus tot de 2e operatie) mn arm niet heb kunnen gebruiken (uitval in mn rechter arm, zenuw was (zwaar) beschadigd.
2e operatie was dus een "herstel" operatie van het 1e pruts werkje.

Wat een gruwelijk verhaal! Ik dacht dat de verzekeringen in NL goed geregeld waren.. aan mijn moeder zijn echt fortuinen uitgegeven aan chemo's, scans, medicijnen etc, zelfs toen duidelijk werd dat ze op korte termijn zou overlijden en deze behandelingen alleen verlichting zou geven.
Ik betaal dus ook met liefde mijn zorgverzekering zodat dit soort dingen mogelijk blijven. En 8 euro voor een zalfje lijkt me ook geen probleem, zolang ze 8 ton voor een levensbelangrijke behandeling blijven betalen.

Maar het is schandalig dat ze zo'n operatie niet vergoeden, helemaal omdat er dingen met een veel kleinere impact wel vergoed worden op psychische basis.

Is er geen mogelijkheid het ziekenhuis te laten delen in de kosten? Zij hebben prutswerk afgeleverd, dus dan is het logisch dat zij meebetalen.
Sterkte!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:11

Chubby schreef:
Splash_ schreef:
Waarom betalen we uberhaupt in de maand meer dan €100,- aan ziektenkosten als je toch niets vergoed krijgt? Ben nooit ziek, heb nooit wat nodig, nu ga ik een keer naar de apotheek voor een zalfje dat de dokter heeft voorgeschreven is het doodleuk;...

Ehm.. je betaalt je verzekering bijvoorbeeld om dat consult van de dokter te bekostigen? Haha!

Dat klopt en een consult is 24.80 euro per keer, ene herhalingsrecept is 4.50 euro dan komen je medicijnen er nog overheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:11

Ik heb de kosten er ook wel uit, twee jaar geleden een ritje met de ambulance, tijdje in het ziekenhuis, operatie... Haha!

Ik heb toch liever dít systeem, als hoe het er in bijvoorbeeld Amerika aan toe gaat!!

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:13

Guinevere schreef:
Lezen jullie dan nooit de polis door voordat je een verzekering afsluit? De kleine dingen worden bijna nooit vergoed, tenzij het preventief is. Dat je verzekerd bent betekent niet dat je zelf niets meer hoeft te betalen.

Precies. Je kan zelf alle polissen bij elkaar leggen en kijken wat voor jou de beste dekking geeft.
En sommige dingen worden standaard niet vergoed. of een eerste keer niet, maar de herhalingsrecepten wel.
Ik snap soms niet dat mensen wel geld uit willen geven aan kleding en uitgaan, maar investeren in hun eigen gezondheid dat kan dan weer niet.

wees blij dat we hier wonen en we het redelijk voor elkaar hebben. Het kan altijd beter, maar ik vind dat we ten opzichte van andere landen niks te klagen hebben.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:14

hoi,

dankzij de ziekenverzekering trek ik het financieel. Ik ben een chronisch zieke en moet veel medicijnen bestellen.

Van de 8 euro, stuur gewoon de rekening op, meestal krijg je het toch vergoed.
(bij mij worden zelfs gaasjes (voor op wonden) enzo vergoed.)

Ik denk dat je gewoon alles moet indienen, want soms vergoeden ze gewoon.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:15

Wuis schreef:
Ik heb de kosten er ook wel uit, twee jaar geleden een ritje met de ambulance, tijdje in het ziekenhuis, operatie... Haha!

Ik heb toch liever dít systeem, als hoe het er in bijvoorbeeld Amerika aan toe gaat!!

Ja hoor, de opa van mijn nicht bleek niet verzekert te zijn, sommige dagen kwamen op duizend euro en meer uit, en dat pak je dan drie weken en heb je een magische som.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:16

Overigens kun je de bedragen die je niet vergoed krijgt via de belastingdienst iig een deel terug vragen!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:18

Barco schreef:
wees blij dat we hier wonen en we het redelijk voor elkaar hebben. Het kan altijd beter, maar ik vind dat we ten opzichte van andere landen niks te klagen hebben.

Ten opzichte van andere landen niet maar ten opzichte van het eigen land..., want terwijl het met de economie steeds beter gaat, is de ziektenkostenverzekering er flink op achteruit gegaan. En dat vind ik dan wel weer teleurstellend.

(Daarnaast heb IK geen behoefte aan het lezen van stapels en stapels polissen. Ik ben geen expert daarin, ik weet niet wat reeel is. Hoe moet ik nou weten wat een goede keuze is?)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:24

Citaat:
Ik betaal dus ook met liefde mijn zorgverzekering zodat dit soort dingen mogelijk blijven. En 8 euro voor een zalfje lijkt me ook geen probleem, zolang ze 8 ton voor een levensbelangrijke behandeling blijven betalen.

Ik heb liever dat ze mijn steunzooltjes van 130 euro betalen van de 1300 euro die ik ze per jaar betaal
8 euro voor een zalfje vind ik niet erg
maar die 130 euro hakt er wel in, naast de 112 euro kosten in de maand
maar wel alle fysio, chiropractors, mensendieck enzo betalen
terwijl het met die zooltjes zo opgelost is

kromme kromme wereld

en vind het prima, dat wij meebetalen aan de behandelingen voor ernstig zieken, maar ik wil niet betalen omdat hun wel geholpen worden en dat alles wat ik claim afgewezen wordt

ben trouwens aanvullend verzekerd

*edit* quote gefixt
Laatst bijgewerkt door Keet op 20-09-07 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:25

batje schreef:
Wat een gruwelijk verhaal! Ik dacht dat de verzekeringen in NL goed geregeld waren.. aan mijn moeder zijn echt fortuinen uitgegeven aan chemo's, scans, medicijnen etc, zelfs toen duidelijk werd dat ze op korte termijn zou overlijden en deze behandelingen alleen verlichting zou geven.

Maar het is schandalig dat ze zo'n operatie niet vergoeden, helemaal omdat er dingen met een veel kleinere impact wel vergoed worden op psychische basis.

Is er geen mogelijkheid het ziekenhuis te laten delen in de kosten? Zij hebben prutswerk afgeleverd, dus dan is het logisch dat zij meebetalen.
Sterkte!

ik loop nu in een ander ziekenhuis, totaal geen vertrouwen in het eerste ziekenhuis meer.
De 1e herstel operatie was al in het ziekenhuis waar ik nu dus loop.

en tja, ik heb gelukkig ouders die mn operatie betalen. Als ik die niet had, dan had mn oma het voor me betaald.
En zelf kan ik het gewoon niet! heel simpel.

maar als je nu kijkt naar hoeveel mensen er nu oververzekerd zijn.... veelmeer dan met het particulier-ziekenfonds stelsel!

@Angelstears: je quote verkeerd.... waren niet mijn woorden Lachen

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:27

Vraag ik me ook af!
Gister ga ik weer een recept halen voor de pil. normaal hoefde ik 12 euro zelf te betalen voor 3 maanden
nu 26 voor 3 maanden
ze vergoeden mijn pil gewoon helemaal niet meer
waar gaat die 100 euro per maand heen dan???

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:30

zo moeilijk is dat echt niet hoor. je kan via independer.nl alles invoeren wat je zelf graag gedekt wil hebben en dan komt alles eruit rollen.

Ik vind dat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen verzekering die ze afsluiten.
Ik heb er vaak genoeg mee te maken in mijn praktijk dat mensen niet weten hoe ze verzekerd zijn. Dat ze vaak onderverzekerd zijn. En dan komen ze bij ons hoe dat kan....... Ja dat hebben ze toch echt zelf gedaan. gewoon de polis niet doorgenomen...

Hoe het zit met de hoogte van de polissen weet ik niet. Daarvoor moet je bij de verzekeraar zijn. Die kan je dat haarfijn uitleggen. Maar ik denk wel dat de vergrijzing een grote rol speelt in het geheel.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:36

och breek me de bek niet open
dingen die voorheen idd vergoed waren nu niet meer
wij hebben een top met aanvullend tandarts
de bril van mijn man word ineens niet meer vergoed
ja 75 euro ..ja kleine regeltjes gelezen
er staat en dat zeggen ze ook als je belt/mailt etc
dat als je m ECHT nodig hebt deze vergoed is
nu ziet mijn man zonder bril 10cm .. heeft -10 en -11
is vrachtwagen chauffeur en moet er volgens de wet 2 hebben
man 1 kunnen we al niet betalen Boos!
volgens de verzekering heeft die geen bril nodig kan die makkelijk zonder Vork
denk dat we maar een aanvraag gaan doen voor een blinde geleide hond en een stok
die zijn wel vergoed Haha!

tandarts was altijd 100% is gewijzigd in 75% ..we hebben al 300 bij mogen betalen dit jaar
nu heeft die er een zooite van gemaakt en kan ik sinds de vullig niet meer kauwen
helaas hebben we niet de financiele ruimte om dit te laten herstellen

heb het geld hard nodig voor mijn medicijnen die maar gedeeltelijk vergoed worden
(de K medicijnen gelukkig wel maar de medicatie die ik nodig heb door een foutje / gevolg van de operatie weer niet ..)

en ja je kan een gedeelte opgeven bij je jaar aangifte ..maar je krijgt echt niet alles terug

het "rare"mijn tieten (heb uitwendige proteses) worden nog steeds wel 100% vergoed
terwijl dat in mijn ogen dus weer een esthetisch iets is ..
de speciale bh (in een normale blijven ze niet hangen) weer niet ..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:37

Barco schreef:
zo moeilijk is dat echt niet hoor. je kan via independer.nl alles invoeren wat je zelf graag gedekt wil hebben en dan komt alles eruit rollen.

Maar ik weet helemaal niet wat ik graag gedekt wil hebben, omdat ik geen idee heb hoe mijn leven gaat lopen. Hoe moet ik dan beslissen wat ik wel of niet zou willen in het geval dat... Dat is toch gewoon een gok? Er is toch niemand die dat kan zeggen?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:43

er werd met de invoering gezegd dat mensen niet voor de keuze zouden komen te staan om wegens de financieen iets wel of niet te laten doen
maar een ding weet ik wel , de volgende keer worden de kiezen gewoon getrokken !
simpel omdat een kunstklapper incl trekken gebit wel vergoed word ..stuk duurder voor de staat ..jammer dan
kan nu al maand niet kouwen ..maar we moeten eerst 600 euro bij elkaar rapen voor een bril
daarna durf ik pas weer aan een tandarts rekening te gaan denken ..

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:47

Shadow0 schreef:
Barco schreef:

Maar ik weet helemaal niet wat ik graag gedekt wil hebben, omdat ik geen idee heb hoe mijn leven gaat lopen. Hoe moet ik dan beslissen wat ik wel of niet zou willen in het geval dat... Dat is toch gewoon een gok? Er is toch niemand die dat kan zeggen?

Dat heb je met overlijdensrisico verzekeringen toch ook?!?! Of een inboedelverzekering. Of noem maar op. Volgens mij zijn daar verzekeringen voor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:55

Barco schreef:
Dat heb je met overlijdensrisico verzekeringen toch ook?!?! Of een inboedelverzekering. Of noem maar op. Volgens mij zijn daar verzekeringen voor.

Zijn andere, en stukken minder essentiele verzekeringen. Bij de inboedelverzekering kan ik in elk geval overzien wat de gevolgen zijn, namelijk dat ik bv een geheel nieuwe inboedel moet kopen. Ik kan inschatten wat dat is, hoe duur dat is etc. En, als ik het niet kan, moet ik het doen met een geleende matras en een 3ehands stoeltje. Vervelend, niet onoverkomelijk.

Maar bij ziektekosten? Daar heb ik totaal geen zicht op. En niemand volgens mij, behalve echt ervaren verzekeraars. De medische problemen zijn daarvoor veel te ingewikkeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:00

Dat ben ik met je eens shadow Ja
Bij inboedel kun je desnoods naar de kringloop. Niet fijn als je nu nieuwe spulletjes hebt, maar erg...ach ook niet direct. Overleef je wel.
Bij ziektekosten is dat toch wel ff heel anders.

En idd overal bij betalen...terwijl het elke maand al zo'n smak kost.

En zo ben je jaren niet naar de fysio geweest, maar nu moet je een keer, ja sorry je mag maar 9 keer...en al die andere jaren dan....

Tanden idem dito, krijg 75 % vergoed.
Maar krijg we een nieuwe vulling bij een tand die al 2 keer eerder door midden is geweest.
Trekken, nee dat doen we niet. Pas als die weer doormidden gaat. Wat een week later was...
Maar je kunt wel 2x vullen dokken...dat wilde ik al niet...

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:05

het principe is het zelfde. En voor mij is een overlijdensrisicoverzekering zeer essentieel. Dat kan je voor een ander niet bepalen.

Maar waarschijnlijk zal jij je anders verzekeren dan een 50 jarige die zich weer anders zal verzekeren dan een 70 jarige. Ik noem maar wat.
Kijk er kunnen altijd onverwachte dingen gebeuren tuurlijk. Ben ik helemaal met je eens. En ja verzekeren is in het algemeen gokken. Ikzelf betaal liever iets meer waarbij de dekking ruimer is. ookal heb ik het op dit moment niet nodig. Die investering wil ik graag maken in mezelf.
Laatst bijgewerkt door Barco op 20-09-07 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:06

even voor de lol die test gedaan Bloos
Er zijn geen zorgverzekeringen gevonden, stel uw wensen bij.
daar zijn we dus veel wijzer van geworden Vork

na wat wijzigingen (zeg ik wil het zelfde als vroeger mijn ziekenfonds alleen alle zwangerschaps dingen mogen er iig uit )
komen we bij 2 verschillende maatschappijen uit
resp 342 en 384 euro per persoon permaand

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:11

Barco schreef:
Maakt mij niet uit het principe is het zelfde.
Dat vind ik dus duidelijk niet. De gevolgen zijn naar mijn mening heel anders.

En wat betreft een overlijdensrisicoverzekering: IK zal de gevolgen daarvan niet meemaken. Dus dat is dan ook iets wat je met iemand anders afspreekt. De grenzen daarvan zijn ook vrij duidelijk wat mij betreft (heb geen kind of partner, dat scheelt Lachen )

Maar met een ziektenkostenverzering? Ik heb geen idee. Maar goed, ik heb ook niet echt een keuzemogelijkheid, dat scheelt wel weer.

Citaat:
Maar waarschijnlijk zal jij je anders verzekeren dan een 50 jarige die zich weer anders zal verzekeren dan een 70 jarige. Ik noem maar wat.
Waar zouden die verschillen dan in zitten?

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:12

Ik schrik me een ongeluk van al die bedragen en dan de slechte verzorging. Huilen
Wij (man, 31 + vrouw, 22) betalen 150,00 per maand, dus 75,00 per persoon
en dan wordt alles vergoed! Tandarts, kraamhulp, zalfjes, pilletjes, fysio, alles! Afgod
Je kunt daar er ook voor kiezen je hele verzekering te strippen (als je bijvoorbeeld
geen geld hebt en aangezien je verplicht bent om je wel te verzekeren) en dan betaal
je geloof ik 50,00 per maand. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:13

Waar ben jij dan verzekerd als ik vragen mag?
Want voor dat bedrag ben ik dus nergens aanvullend en kun je alles zelf bij betalen Lachen

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:15

het lijkt me te begrijpen dat als je 50 bent al een ander risico hebt op bepaalde aandoeningen dan wanneer je 20 bent of 70 bent. je hebt toch over het algemeen meer kans op artrose als je wat ouder bent. Ik noem maar een voorbeeld.
Je herstelperiode van een aandoening is gewoon langer als je ouder bent. En ook bepaalde aandoeningen komen vanaf een bepaalde leeftijd veel meer voor.