Ziekte van Raynaud.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Re: Ziekte van Raynaud.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 18:48

Riss schreef:
Ja mn zus is naar de dokter geweest,
en die noemde het de ziekte van Raynaud, dus vandaar Tong uitsteken

Ik heb ook dan wel vaak koude handen, maar bij mij is het altijd aan de onderkant, dan is het ijskoud, maar aan de bovenkant niet Verward

Zoek het maar na in het medisch handboek, het is geen ziekte maar een syndroom of fenomeen. Dit omdat er een heel breed spectrum van klachten zijn die niet specifiek duiden op een bepaalde aandoening Knipoog

Overigens moet je ook niet te licht denken over het gebruik van bloedverdunners!

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:09

Ik krijg bloedverdunners, maar elke ochtend hart kloppingen is ook niet alles Knipoog Mja zonder die dingen kan ik niks met mn handen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:02

Hier nog 1 met raynaud

Je moet het niet verwarren met winterhanden. Raynaud kan alleen worden aangetoond in het ziekenhuis dmv ''wisselbaden''.

Vond het onderzoek ook erg gemeen, iedere zoveel minuten weer 3graden kouder. Bij 25 graden was mijn doorbloeding al minder dan 10% en dit daalde heel snel tot 3%. De opwarmingsfase duurde ook veel te lang.

Altijd koude handen en voeten, en binnen de kortste keren is het bloed uit m'n vingers weggetrokken.
Vooral als het koud is buiten kan ik wel janken, zo veel pijn doet het.
Veel mensen roepen dan ook, doe maar handschoenen aan, maar dat helpt dus niets

Ik werd vooral gewaarschuwd voor wondjes op m'n handen, werd het een infectie moest ik direct naar de huisarts, doe ik er niets aan dan kan dat afsterving tot gevolg hebben. Normale wondjes genezen bij mij pas na 1 maand.

Ik heb een tijdje Nifedipine gebruikt, ik had hier wel baat bij, maar voelde me ook erg ''licht'' omdat het tegelijkertijd ook een bloeddrukverlager is.

Verder heb ik heel snel kramp in m'n handen, als ik iets vasthoud, of aan het schrijven ben, dan blijft mn hand in zo'n verkrampte houding staan, en moet ik m eerst weer los schudden.
Ook veel kramp in m'n voeten
Daarnaast kan ik iedere dag wel 13 uur slapen
en heb ik vaak een bultje onder m'n kaak welke je ook voelt bij het slikken.
De arts zocht hier helemaal niets achter, en bloedonderzoek wees ook niets schokkends uit

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:36

Vorig jaar had ik in de winter last van paarse handen, maar dit jaar heb ik dat nu al en ook veel erger.
Soms worden ze ook wit & krijg er geen gevoel meer in en doet echt pijn als ik ze beweeg/aanraak.
Mijn voeten zijn ook best snel koud, maar niet zo snel als mijn handen.
Kan ook heel veel slapen op een dag, ook gewoon overdag.
Moet nog steeds een keer naar de dokter Nagelbijten / Gniffelen

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 00:04

en laat je niet afschepen met het gaat wel over
heb meer als 5x heengegaan, maar werd niets mee gedaan
daarna heb ik een ziekenhuisbezoek geeist, waaruit dus duidelijk werd dat er raynaud in het spel was

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 00:06

jo, hier nog een patiënt... weet het pas sinds kort en ben er alles behalve happy mee. vooral dalijk in de winter op stal wordt het weer een ramp. maar ik heb zelfs zomers koude voeten...

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:29

Mijn moeder heeft het ook. Ze kan er 's nachts niet slapen van de pijn in de winter.
Zij krijgt nu dit jaar voor het eerst medicijnen.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 18:04

annastasia schreef:
Hier nog 1 met raynaud

Je moet het niet verwarren met winterhanden. Raynaud kan alleen worden aangetoond in het ziekenhuis dmv ''wisselbaden''.

Vond het onderzoek ook erg gemeen, iedere zoveel minuten weer 3graden kouder. Bij 25 graden was mijn doorbloeding al minder dan 10% en dit daalde heel snel tot 3%. De opwarmingsfase duurde ook veel te lang.

Altijd koude handen en voeten, en binnen de kortste keren is het bloed uit m'n vingers weggetrokken.
Vooral als het koud is buiten kan ik wel janken, zo veel pijn doet het.
Veel mensen roepen dan ook, doe maar handschoenen aan, maar dat helpt dus niets

Ik werd vooral gewaarschuwd voor wondjes op m'n handen, werd het een infectie moest ik direct naar de huisarts, doe ik er niets aan dan kan dat afsterving tot gevolg hebben. Normale wondjes genezen bij mij pas na 1 maand.

Ik heb een tijdje Nifedipine gebruikt, ik had hier wel baat bij, maar voelde me ook erg ''licht'' omdat het tegelijkertijd ook een bloeddrukverlager is.

Verder heb ik heel snel kramp in m'n handen, als ik iets vasthoud, of aan het schrijven ben, dan blijft mn hand in zo'n verkrampte houding staan, en moet ik m eerst weer los schudden.
Ook veel kramp in m'n voeten
Daarnaast kan ik iedere dag wel 13 uur slapen
en heb ik vaak een bultje onder m'n kaak welke je ook voelt bij het slikken.
De arts zocht hier helemaal niets achter, en bloedonderzoek wees ook niets schokkends uit

Ik heb ook een bultje onder mn kaak die je voelt bij het slikken Ja
maar wat heeft dat precies er mee te maken dan? Tong uitsteken

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:06

hey, een bekende term
ik heb het ook, al vanaf mn 12 ongeveer
mijn moeder en zusje hebben het ook
erg vervelend, hele stijve handen, gevoelloze vingers, ook in de winter
krijg er geen medicatie voor, en heb ook lage bloeddruk
wist niet dat er zoveel mensen last van hadden omdat mij juist altijd verteld werd dat vrij weinig voorkwam

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:08

Lynn_Nikita schreef:
wist niet dat er zoveel mensen last van hadden omdat mij juist altijd verteld werd dat vrij weinig voorkwam

Dat verbaasd mij dus inderdaad ook. Ja
Het schijnt heel weinig voor te komen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:09

ik heb trouwens ook vaker maar aan 1 hand, of maar aan een paar vingers, als deze weer " opwarmen" krijg ik allemaal rode vlekjes door het witte heen, en krijg ik langzaam, weer gevoel terug
onder lauw stromend water houden en bewegen werkt bij mij het beste
handschoenen oid werken niet, heb het zoals ik al eerder aangaf ook in de zomer, of als ik binnen zit
maar in de kou krijg ik het nog sneller, ook mijn tenen.
erg vervelend, tijdens paardrijden bv

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:11

Mandyy schreef:
Mijn moeder heeft het ook. Ze kan er 's nachts niet slapen van de pijn in de winter.
Zij krijgt nu dit jaar voor het eerst medicijnen.

pijn??
echt pijn doet het bij mij niet, eerder een gevoel van slapende voeten, zo`n tintelingen, en juist gevoelloos dan, heel raar
als opwarmt gaat helemaal tintelen,
ook al zie ik het niet, ik kan precies zeggen welke vinger it is,e n welke op aan warmen is
voelen ook ijskoud aan dan volgens anderen en zijn echt lijkwit

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:17

Lynn_Nikita schreef:
pijn??
echt pijn doet het bij mij niet, eerder een gevoel van slapende voeten, zo`n tintelingen, en juist gevoelloos dan, heel raar
ook al zie ik het niet, ik kan precies zeggen welke vinger it is,e n welke op aan warmen is

Het verkrampen van kleine slagaders zorgt ervoor dat aanvoer van bloed naar weefsels afneemt. Dit verkrampen kan bij sommige patienten erg pijn doen.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 18:20

Ik heb als mn handen opwarmen dan zwellen ze helemaal op en heb ik het gevoel dat al mn bloed door mn aders moet worden gepompt, en dat doet bij hartstikke pijn.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:22

Ik krijg ook paarse nagels als ik het koud heb, verder heb ik nergens last van! Wist trouwens niet dat er echt zo'n ziekte is met dezelfde symptonen...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:27

Mandyy schreef:
Lynn_Nikita schreef:
pijn??

Het verkrampen van kleine slagaders zorgt ervoor dat aanvoer van bloed naar weefsels afneemt. Dit verkrampen kan bij sommige patienten erg pijn doen.

ok, ja ik heb dit niet, is vervelend gevoel, dat zeker, maar pijn, mmm nee

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 19:41

ik heb wel enorm veel pijn ervan! kan soms wel janken Ja

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 19:57

Bultje onder de kaak, en moeizaam eten wegslikken kan duiden op de secundaire vorm van raynaud, er is dan nog een andere ziekte in het spel.

Heb even gecopieerd van de hartstichting;
Citaat:
Het fenomeen van Raynaud (Raynaud Fenomeen, RF) is een aanvalsgewijs optredende scherp gedemarkeerde verkleuring van de vingers en tenen, die in twee of in drie fasen (wit-paars-rood) verloopt bij blootstelling aan kou of soms emotie. In zeldzame gevallen verkleuren de neuspunt, de oren en de tongpunt. Men spreekt van een primaire RF (PRF) wanneer er geen duidelijke ziekte of oorzaak aan ten grondslag ligt, en van een secundaire vorm (SRF) wanneer dit wel het geval is. Een secundair Raynaud fenomeen geeft bijvoorbeeld klachten door een bindweefselaandoening (sclerodermie, CREST-syndroom, SLE, syndroom van Sjögren etc.), een vaatontsteking (tromboangiitis obliterans (ziekte van Buerger), polyarteriitis nodosa etc), geneesmiddelengebruik (ergotamine-preparaten etc.), hyperviscositeit van het bloed (cryoglobulinemie etc), atherosclerose of mechanische bloedstroombeperkingen (bijvoorbeeld bij uitoefenen van een beroep met trillend instrumentarium).

De arts vroeg toen ook of ik problemen had bij het slikken, nou niet dagelijks, maar toch wel redelijk vaak. En die reumatische (kramp) handen en voeten. ik word er in ieder geval gek van.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 19:59

net geprobeerd foto te maken, mijn pink is weer aan t afsterven (zo noemen wij t altijd)
helemaal wit en gek gevoel im,. alleen zie je het op foto niet nu, is te donker

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:00

ik heb geloof ik nog een foto van 1,5 jaar geleden op m'n telefoon. hoe kan ik die hier plaatsen?
was toen een lichte ''aanval''

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:07

ik heb ook 2 foto`s die ik nu aan uploaden ben, let aub niet op mn ko, enige foto waar je het beetje kan zien ( hoop na uploaden ook nog)

edit, na uploaden zie je erniet veel meer van
aangezien ik toch paar keer per week heb, zal ik overdag eens een foto maken

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:17

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:22

Afbeelding

ga toch proberen, je ziet dat mn vingers veel witter zijn dan de rest
vaak word het nog erger, en soms is het maar 1 vinger
dit is trouwens in de zomer!!!
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 29-10-07 20:28, in het totaal 3 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:22

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:24

jij hebt de rets van je handen veel paarser, dat heb ik niet, alles " gewoon roze" alleen mn vingers gewoon spierwit