amandelen knippen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie

Re: amandelen knippen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 17:50

Wanneer moet je je amandelen laten knippen?
Ik heb onwijs vaak last van keelpijn. Nu weer echt heel erg, terwijl ik er net een maandje vanaf ben. Ik begin er een beetje gek van te worden en ben ze dan ook liever kwijt als dat zoveel scheelt.
Kun je gewoon naar de dokter gaan en 'eisen' dat je je amandelen wil laten knippen? Of is dit echt iets wat op een bepaald moment pas gedaan wordt zeg maar.. Ik heb wat gezocht op internet maar kan niet zoveel vinden.
Morgen ga ik iig langs bij de huisarts, en ik wil zeker gaan vragen of het mogelijk is om ze te laten verwijderen...
Nu de laatste 2 x (vooral nu) komt er ook echt een rot lucht uit mijn keel. Komt iemand dat bekend voor? Het stinkt echt en ik heb ook vaak een vieze smaak in mijn mond.. Nagelbijten / Gniffelen

Naatus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:15

hai nathalie, bekend verhaal wat je zegt. Heb precies hetzelfde gehad!

Ik ben naar mijn huisarts gegaan en heb direct om doorverwijzing gevraagd om naar de kno arts te gaan. Heb hem verder niks verteld of uitgelegd. Want wist dan al dat ik dan maar keelpastilles oid moest nemen.
Week laten kon ik terecht bij kno en toen werd er direct gezegd dat ze eruit moesten. 3 weken later had ik operatie. Dik eventueel bij de kno arts de boel beetje aan. Onderschat alleen de operatie niet, is bij mij eind nov gebeurd en deed flink pijn. Heb gelukkig die rotlucht niet meer uit mijn mond en keelpijn is ook weg!

annetm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 20:35

nou kijk, bij mij waren ze gewoon ALTIJD ontstoken, die dag in 't ziekenhuis ook, helemaal geen last van, komt de arts kijken, zegt ie; "jaa die zijn echt flink ontstoken'" dat was dus gewoon normaal bij mij, en ik was de pijn gewoon gewend, daarom deed het na de tijd ook amper pijn bij me. Ik had het in ieder geval zo nog een X gedaan, ik vond 't ook wel gezellig in 't ziekenhuis en al die aandacht.... Heerlijk gewoon!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 22:39

Ik weet niet hoe mijn dokter erop reageert. Normaal vind ik dat ik nogal snel naar huis gestuurd wordt, dat het wel mee valt volgens hem etc.
Maar ik heb nog nooit gevraagt om een doorverwijzing ofzo. En opzich wordt ik vaak wel gewoon serieus genomen gelukkig.

Ik weet dat het een vervelende operatie is maar ik heb het er wel voor over als daarmee de problemen verholpen zijn. Ik heb er echt ontzettend last van en toen ik net zat te denken bedacht ik me dat dat eigenlijk al een jaar zo is. Dat ik toen alleen dacht dat het door airconditioning kwam. Maar nu ik weer in NL ben houd het dus niet op. Dit is volgens mij de 2e keer dat er zon rot lucht uit komt maar kan ook zijn dat het eerder nooit opgevallen is..

Ik ga het morgen iig voorleggen, ik hoop dat ze me kunnen helpen. Zou echt blij zijn als ik er vanaf ben...

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:04

Dat had ik ook ja die vieze lucht uit mijn mond en na de middag kreeg ik ook altijd zo'n rotte smaak in mijn mond, komt door die gore ontsteking.

Ik ben bij de huisarts 2x met antibiotica weggestuurd en toen dat beide keren niet aansloeg vond hij dat ik maar een aantal maanden (!!! ik had het toen al 3 a 4 maanden, keelontsteking) moest wachten, het zou wel over gaan.

Prima, eikel, ik een maand gewacht en toen heb ik mijn moeder meegenomen naar de huisarts (die heeft haar bek wat groter dan ik) en toen mocht ik naar de KNO arts.

Moest een maand wachten voor ik bij de KNO arts terecht kon, maar die besloot ook dat mijn amandelen eruit moesten.

Ik kreeg geen datum mee voor de operatie, ik zou van tevoren een brief krijgen en telefonisch zou ik in worden gelicht.
Hebben ze allemaal braaf gedaan, 20 december kreeg ik een brief dat ik 3 januari geopereerd zou worden, de dag voor de opname moest ik nog bellen hoelaat.

Operatie ging allemaal super, in de uitslaapkamer zat ik al snel rechtop en zwaaide ik naar mijn arts, en maar kwekken Tong uitsteken (de eerste paar minuten na de narcose was ik niet helder, maar wel fit). Om half 6 's avonds was ik wakker en mocht dezelfde avond naar huis omdat het zo goed ging, geen bloed, niet overgegeven, niet misselijk en binnen no time 4 glazen ijswater op en geplast!

Thuis begon het al snel minder te gaan, bij slikken kreeg ik een hele nasty steek in mijn oren en hoofd, en mijn huig was (en is nogsteeds) echt GIGANTISCH. Kreeg extra pijnstillers mee (heb nu 4x per dag 1000 mg paracetamol en 3x per dag 50 pch (??) diclofenac).

Nu gaat het wel goed, ik merk direct wanneer de pijnstillers uitgewerkt zijn want dan kan ik niet lekker meer slikken.
Afgelopen donderdag ben ik geopereerd en heb zondag een half broodje met kaas (gedoopt in tomaten-boullion) gegeten en een beetje aardappelpuree, ging best.

Iedereen die moet, of wil, veel succes! Ik ben écht een schijterd en vond het allemaal meevallen, iedereen in het ziekenhuis is echt superlief voor je, zelfs in de Operatiekamer was het gezellig (toen ik in slaap werd gebracht)!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:06

Ik heb het ook laten doen toen ik 17 was...
had iedere maand wel een keer een Anchina...
Het viel me best mee eigenlijk...
had het veel erger verwacht!
het is zeg maar het gevoel van een keelontsteking, maar dan ietsje erger...
En je heb kramp in je kaken!! Door die klem die ze erop zetten om je mond open te houden...

Ze hadden alleen onwijs lopen klooien met mn infuus! # keer mis geprikt en dan ook nog proberen door te frutten hem er toch in te krijgen! OU!!!!

Maar verder, heel veel succes!!! Haha!

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:16

Kreeg jij geen verdovende zalf op je hand? Ik wel omdat ik minderjarig ben (nog net 17). Voelde er niks van.

Ik dacht dat dat infuus met een naald je hand in ging, maar die naald is alleen voor het gaatje prikken die halen ze er later uit en dan heb je er alleen nog maar een plastic slangetje in de ader, stelde mij wel gerust Ja Vind naalden maar eng..

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:19

Ik kreeg het infuud aan de binnenkant van mijn onderarm...
Heel vervelend was dat!
heb hem daarvoor wel eens een keer in mijn hand gehad bij een andere operatie, en dat was veel minder vervelend!!
Toen kreeg ik idd wel een verdovende zalf...
Met mn amandelen niet...

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:25

Ow lijkt me idd vervelend ja.. Na hoelang was jij weer helemaal opgeknapt (normaal kunnen eten, praten etc.)?

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:29

Mijn amandelen zijn geknipt toen ik 18 was. Een hele pijnlijke week na de operatie gehad. Op sommige momenten had ik gewild dat ze me slapend hadden gehouden Bloos
Zoveel pijn en ik kon niks eten..

Ook ik had veel keelontstekingen en die zijn nu helemaal over en ik voelde me ook veel beter na een paar weken dan voor de operatie.

Helpt dus wel Ja

Veel succes voor diegene die nog moeten.. Allemaal over je heen laten komen en blijven slikken.. door de pijn durf je niet te slikken, maar wel doen! Anders is het helemaal niet uit te houden. En koele dingen eten (ijsjes). Echt ijskoud kon ik ze niet verdragen, maar wat warmer wel Vingers aflikken

Succes!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:34

Ik kon na zo'n dag of 4 wel weer wat vast voedsel naar binnen krijgen...
Heb wel nog een tijd wat zeurende kleine pijntjes gehad, maar dat was niet echt heel erg vervelend...
Ik heb wel gelijk na de operatie Morfine gehad.. dat was wel grappig Haha!

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 14:13

Ow leuk Morfine haha, ik kreeg alleen van tevoren paracetamol1000 en een rustgevend pilletje die al was uitgewerkt toen ik naar de operatie kamer moest.... HANDIG!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 14:30

hahha, das wel heel handig dan ja..
hahahaha
Ja, die morfine was best grappig! Had ook helemaal geen pijn toen ik wakker was!! En de wereld was geweldig Haha!