Ook slachtoffer van een medische fout?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lique

Re: Ook slachtoffer van een medische fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:14

mn dochter is dus idd geboren met spina bifida oftewel een afwijking in het zenuwstelsel...dat betekend dus dat er bepaalde zenuwen er niet zijn ,
ze heeft complete voetverlamming,verminderde gevoels en spiersfunctie in het onderlichaam ,tevens is ze geheel incontinent en en haar blaas doet het dus niet,haar nieren doen het ook minder goed,verder heeft ze dus een waterhoofdje,
op dit moment kan romy wel lopen met behulp van spalken,rollator...maar voor afstanden verder dan 35 meter moet ze echt de rolstoel pakken,
geestelijk is ze helemaal in orde...maargoed het is wel een hele intesieve zorg (voorla als je nog zo jong bent),
romy wordt volgende maand 6, en rijd ook paard ..ik ben inmiddels 24

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:15

@ pinky bubbele.......mn dochter heeft dus ook hydrocephalus,(waterhoofd) en heeft een drain in haar hoofd....maar idd blijven bellen want dat is levens gevaarlijk.....

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:29

lique schreef:
@ pinky bubbele.......mn dochter heeft dus ook hydrocephalus,(waterhoofd) en heeft een drain in haar hoofd....maar idd blijven bellen want dat is levens gevaarlijk.....

Inderdaad ja! Mijn vriend heeft een druk die opbouwend is, want iets blokkeerd hetgeen wat het af hoort te voeren, en daar word gewoon niet naar gekeke? De laatste keer hoorde we dat de klachten die hij had niet vna zijn hydrocefalus kwam maar van een psychische ziekte, nou sorry maarmijn vriend heeft alles behalve een psychishe ziekte, die jonge heeft een iq daar kan menig mens een puntje aan zuigen, hij kan alles oplossen als hij een probleem ziet, hij is emotioneel erg stabiel hij heeft toen ook bij een psycholoog een onderzoe gedaan om inderdaadn psyschise stooringen uit te sluiten en daar kwam uit dat hij een dood normale slimme jonge man is, en dan durven ze het zo te noemen? En dan bel ik vandaag de neuroloog op om tekijke of de brief van de chirurg al is aangekomen voor de Lumbaan punctie krijg ik te horen dat ze het niet weten en later (dinsdag ofz) terug bellen, dati s toch geen stijl.. Die jongen sterft van de pijn, heeft hierdoor moodswings waar menig ongestelde vrouw nog jaloers op kan zijn hahaha en concentratieproblemen door de pjin die hij heeft. Het is absoluut geen aansteller maar soms zie ik echt aan zn hoofd dat hij zoveel pijn heeft, en er word gewoon niets aan gedaan!

Edit: Onze neuroloog had het ook over een drain, en de chirurg liep te zeuren dat hij dan maar 50/50 procent kans had op overleven of kasplantje Verward

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:34

ik sta hier echt van te kijken....hydrocephalus kan van alles veroorzaken...je hebt toch wel een academish ziekenhuis hoop ik..(alhoewel dat zegt ook niet alles vandara dat topic),teveel druk in de hersen kan lijden tot hoofdpijn ,nekpijn ,epelepsie,concentratiestoornissen,motorishe stoornissen en chiari malformatie..(zakt onderste deel van de hersen in de nekwervel),ook wij moeten altijd die drain in de gaten houden ,als da ding namelijk verstopt raakt kan ze namelijk hersen beschadiging oplopen en zelfs aan overljden,
pff moeilijk weer hoor

de drain ook wel shunt genoemt wordt via de schedel binnen gebracht,dan loopt er een buis achter je oor langs en die eindigt vaak in de maag om het vocht af te voeren...het is een soort klep systeem,
ik weet niet wat de risicos zijn bij een volwassen ,maar bij mijn dochter is dat ding in 1 keer geplaats en nooit problemen mee gehad...(afkloppen)....kijk anders eens op www.bosk.nl....

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:46

lique schreef:
ik sta hier echt van te kijken....hydrocephalus kan van alles veroorzaken...je hebt toch wel een academish ziekenhuis hoop ik..(alhoewel dat zegt ook niet alles vandara dat topic),teveel druk in de hersen kan lijden tot hoofdpijn ,nekpijn ,epelepsie,concentratiestoornissen,motorishe stoornissen en chiari malformatie..(zakt onderste deel van de hersen in de nekwervel),ook wij moeten altijd die drain in de gaten houden ,als da ding namelijk verstopt raakt kan ze namelijk hersen beschadiging oplopen en zelfs aan overljden,
pff moeilijk weer hoor

de drain ook wel shunt genoemt wordt via de schedel binnen gebracht,dan loopt er een buis achter je oor langs en die eindigt vaak in de maag om het vocht af te voeren...het is een soort klep systeem,
ik weet niet wat de risicos zijn bij een volwassen ,maar bij mijn dochter is dat ding in 1 keer geplaats en nooit problemen mee gehad...(afkloppen)....kijk anders eens op http://www.bosk.nl....

Klopt allemaal, ik heb mezelf even een studie eraan gewijd, en weet zelf ook dat hij allang geholpen had moeten worden. En dat het gewoon kan en niet dat gezijk er om heen, die jongen heeft inderdaad ook last van zijn motoriek epelepsi, spiertrekkingen stuiptrekkingen etc en dan denken ze dat hij psychish niet in orde is Koe

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 15:54

Weet je waar ik ook van baal?
Dat jonge mensen met hoofdpijn of uitvalsverschijnselen vaak naar huis worden gestuurd met een verkeerde diagnose.

In het dorp vlak bij ons was mijn vriend de eerste die een TIA had op 23-jarige leeftijd.
Twee weken later een 19-jarig meisje een hersenbloeding, toen een 12 jarige jongen ook een TIA en daarna nog een 32-jarige vrouw.
Binnen 3 maand tijd!

En allemaal de verkeerde conclusie getrokken!

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:57

kaatje77 schreef:
Weet je waar ik ook van baal?
Dat jonge mensen met hoofdpijn of uitvalsverschijnselen vaak naar huis worden gestuurd met een verkeerde diagnose.

In het dorp vlak bij ons was mijn vriend de eerste die een TIA had op 23-jarige leeftijd.
Twee weken later een 19-jarig meisje een hersenbloeding, toen een 12 jarige jongen ook een TIA en daarna nog een 32-jarige vrouw.
Binnen 3 maand tijd!

En allemaal de verkeerde conclusie getrokken!

Komto mdat er vanuit gegaan word dat als je jong ben je automatish gezond moet zijn en zulke diagnoses niet voor kunnen komen bij jonge mense, althans dat is wat hun denken geleerd te hebben. Maar ze snappen niet dat ons lichaam verder evuleerd of hoe je dat zegt met jaren tijd, en dat je ls je in 1980 afgestudeerd arts ben nog even wat moet bijsleutelen over het menselijk lichaam nu.

NoNeTtE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 17:29

Hallo!
Wou me ook even meden, heb gister mijn verhaal op bokt gezet, als naam ''wat kan het leven toch zwaar zijn'' dat is het hele verhaal.. maar ik heb 2 keer een goedaardige tumor gehad in mijn rug.. En ik weet bijna zeker dat mijn arts de 1e keer een paar cellen niet heeft gedood (onbewust natuurlijk) Wou ik nog even kwijt! Liefs, cheyenne..

NoNeTtE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 17:30

Ohw en ja! Je moet er tegenwoordig ZOOOO zelf achteraan! Niet normaal gewoon!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 19:59

Poeh, van sommige verhalen schrik ik hier echt..
Ikzelf heb het niet meegemaakt, maar wel van heel dichtbij, nl mn zusje.
5 jaar geleden kreeg zij enorme kolieken en die werden afgedaan als spastische darm.(werd maar net onderzocht) totdat zij op de snelweg geregeld flauwviel in dr auto. Dus naar de EHBO en daar bleek dat zij ontzettend veel galstenen had.
Afijn, die stenen werden verwijderd in de hoop dat zijz ich daarna beter zou voelen. Dat was ook wel ietsjes..Niet veel later kreeg zij weer enorme pijnen en kwam weer op de eerste hulp terecht. "Niets aan de hand mevrouw, das stress, neem maar paracetamol" ..ammehoela, stress.
Weer terug naar de EHBO en de artsen dara flink aangepakt, ze had helse pijnen, niets paracetmol, nakijken, en wel nu! Zo gezegd, zo gedaan, de arts die haar eerste maal had geopereerd kwam erbij en bekeek de echo en foto's, waarop hij niet kon zien wat er gaande was, behlave een enorm gezwolle orgaan die hij afdeed als een 2e galblaas hebben, dat dat de enige optie was.
Ze kreeg een ERCP in een ander ziekenhuis (laten doorverwijzen) en daar bleken nog galstenen achter. Ok, kan gebeuren, dus dat opgelost. s'avonds begon het echter, bloed overgeven en zware ellende. Weer terug naar het AMC waar ze de ERCP hadden uitgevoerd en ze werd mets poed opgenomen..ze bleek een acute alvleesklierontsteking te hebben..en waarom? Omdat de klootzakken van het eerste ziekenhuis haar pijnen hadden genegeerd en erg nalatig waren geweest tijdens operatie, door een operatieklem te laten zitten op haar leverbuisje, was alles gaa onsteken.
Je telt toch verdomme die tangen en klemmen als je ze erin stopt, da weet je toch hoeveel je eruit moet halen?!
Afijn, mn zusje kreeg in die tussentijd een aantal spoedoperaties en drainen en golfplaten in haar buik en men liet de wonden open om alle onstekingen eruit e laten gaan. Op een avond ging het erg slecht, dat een vriend en ik bij haar op High Care kwamen en zij erg aan het ijlen was (mn moeder woonde daar zowat). De arts kwam erbij en riep allerlei andere artsen. Hij vertelde ons dat we de familie moesten gaan halen, want zij zou waarschijnlijk 00.00 die nqcht niet meer halen.
edereen opgebeld en mn familie kwam met spoed.
We weigerde afscheid te nemen van haar, als je zoiets verteld wordt dan ga je door de grond. Ik weet nog dat k de arts aan zn kraag greep van woede en angst en tegen hem rie en rukte aan zn kraag "Je kent mn zusje nog niet, wat nou die gaat dood, ze vechte n blijft vechten!" zo overstuur was ik..en toen lag ze in coma en was het wachte ne wachten en wachten...
Heeft 3 maanden geduurd eer zij weer thuis was, 13 operaties verder, een wandelende landkaart aan littekens, maar ze leefd enog mn zusje en ze mocht weer naar huis.

en dat alles door die goorlap die haar pijnen teniet deed met pubertijd, gaat wel over, niet zeuren..maar diezelfde goorlap die die klem had vergeten.

sja, zo boos ben ik nog, haha...informatie wezen verzamelen en mensen met missers bij diezelfde arts en we kwamen binnen een week al op het aantal van 8 mensen met zeer grove fouten (zelfs overlijdens)..

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 20:15

Wat een verschrikkelijke verhalen hier Verdrietig

Helaas kan ik er ook over meepraten..

In februari werd ik na een val van mijn paard door de huisarts IN OPLEIDING naar huis gestuurd, terwijl ik niks meer wist, gedesorienteerd was en als een klein kind liedjes en versjes liep te zingen. Het zou een hersenschudding zijn. Zij vond het niet nodig een volleerde huisarts te raadplegen.

Een week later werd ik van mijn werk gehaald door de ambulance omdat ik plots uitvalsverschijnselen links kreeg, en mn gezicht ging hangen. In het ziekenhuis zijn geen onderzoeken verricht en werd het op pshychische druk gegooid, ik moest maar uitrusten.

Ongeveer drie maanden later in Duitsland is men er door een (verlate) MRI scan achter gekomen dat het alles behalve stress was, maar een hersenbloeding, waarvan de bloedprop nog te zien was en ook dat er te zien was dat ik meerdere kleinere nabloedingen gehad had.

Al die tijd had ik er bij mijn HA in NL er op aangedrongen onderzoeken te verrichten, maar hij vond mij letterlijk een zeur Boos!

Deze hersenbloeding is een indirect gevolg geweest van mijn keiharde val die week voordat de bloeding optrad en had veel erger kunnen aflopen als ik pech gehad had.... hier heeft echt een engeltje op mijn schouder gezeten.

Sinds ongeveer 5 weken weet ik ook dat deze hersenbloeding geleid heeft tot epilepsie, waar ik wellicht mn hele leven aan vast zit, inclusief medicijnen. Eerder erkennen van de hersenbloeding had wellicht dit kunnen voorkomen / milder kunnen maken, zeker is het echter helaas niet.

Ik twijfel nog steeds of ik een aanklacht ga indienen, ik ben zoveel kwijt geraakt - ik ben vergeetachtiger geworden, mijn linkermondhoek blijft altijd wat hangen, ik heb epileptische aanvallen die mijn leven beinvloeden, ik ben mijn baan hierdoor kwijtgeraakt en kan sindsdien niet meer werken en zit dus thuis, achter de geraniums....

Miss_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 20:16

De arts die mijn moeder heeft geopereerd had een paar uur voor mijn mmoeder nog een andere vrouw geopereerd,ook aan haar darmen.Deze vrouw is toen na 2 dagen al overleden.
Dus op die maandag heeft die arts 2 mensen verkeerd geopereerd,allebei overleden,alleen mijn moeder heeft nog 9 maanden pijn geleden.

Je voelt je zo machteloos en het liefst hang ik hem aan de hoogste boom,maar ach daar krijg ik mijn moeder ook niet mee terug.Gelukkig mag HIJ deze operaties niet meer uitvoeren.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 20:33

ik heb ongeveer geen enkelbanden meer in mn rechter voet, 3jaar geleden een ongeluk op school gehad en door mn voet gekrakt, nou ik heb nog nooi zo veel pijn gehad! ik heb alles bij elkaar geschreeuwd, en mn hele onderbeen was paars en blauw en mn enkel een tennisbal, in het ziekenhuis zeiden ze 'licht gekneust' maar die voet had onmiddelijk in het gips gemoeten!!! ik had dit jaar februari heel erg last van mn voet en was dus naar het ziekenhuis gegaan en daar wassie behoorlijk verzwikt zei de dokter en er moest gelijk gips om, maar in die 3 jaar daartussen heb ik dus nooit duidelijk geweten wat er met mn voet was, ik zal ook de rest van mn leven een dikke voet houden en het zal ook altijd gevoelig blijven, want alles is aan gort daar binnen, ik kan ook nooit leuke schoenen aan want dat houd mn voet niet, ik moet altijd bergschoenmodel schoenen hebben anders kan ik na een uur niet meer lopen

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 21:53

ik zelf niet maar mijn vader helaas wel..
hij werd geopereerd aan iets in zijn oor, kon weinig mis gaan (zeiden ze)
vader danste samen met m'n moeder op hoog niveau.
operatie is mislukt en m'n vader kan niet meer dansen omdat hij half doof is en daardoor is er ook iets met z'n evenwicht.
hij kan haast geen werk vinden omdat hij ongeschikt is voor werk het gene waar hij voor geleerd heeft..

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 13:14

Misschien is het onverstandig dat ik deze reacties plaats, maar ik wil toch even mij ei kwijt.
Ik werk in een ziekenhuis, ben bijna afgestudeerd als verpleegkundige en kom zodoende veel artsen tegen.

Ik moet zeggen dat er in dit topic echt vreselijke verhalen staan, die nooit hadden mogen gebeuren, maar ik vind het niet reëel dat alle artsen in dit topic als boemannen worden veroordeeld.
Artsen zijn ook mensen en mensen kunnen fouten maken. Dat betekent niet dat artsen ongevoelig zijn, dat het ze niets doet als ze een fout maken en dat ze het niet vreselijk vinden als een patiënt een complicatie krijgt die voorkomen had kunnen worden.

Artsen (en dan vooral arts-assistenten) moeten een hoop werk verrichten in weinig tijd. Als ik soms zie wat een dagen ze moeten maken en dan ook 's nachts oproepbaar moeten zijn heb ik echt bewondering voor ze. Ik zou niet willen ruilen.
Veel artsen hebben echt hart voor hun patiënten en worstelen ermee dat ze ze niet alle aandacht kunnen geven die ze verdienen.

Ik wil niet goed praten dat er fouten worden gemaakt, maar ik wil jullie er wel van bewust maken dat ze die fouten als het goed is niet expres maken, omdat ze zo graag 'patiëntje willen pesten.'

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:36

Heb je abolsuut gelijk in hoor SuperLotje..het ligt grotendeels aan de overheid, die besteed zo weini aan de zorg. Als de druk lager lag, werden er naar mijn idee ook minder fouten gemaakt. De uren die de co's maken zijn zeer onverantwoordelijk en ik weet ook zeker in mn zusje haar geval, dat er artsen zijn geweest (in het ziekenhuis die haar weer opgekalefaterd hebben) die het hun behoorlijk geraakt heeft. Onderste werd uit de kan gehaald om haar beter te krijgen en mn ouders en ik als ik had gewild, mochten zonder vragen blijven slapen, ook al was mn zusje meerderjarig, maar we kregen dezelfde behandeling als van een familielid onder de 18, heel keurig.

Barmat, ik zou als ik jou was en je het emotioneel gezien trekt, toch een naar het Medisch Tuchtcollege gaa, al is het maar om je vraag voor te leggen en je verhaal. Vaak lucht data lleen al op en men moet wel weten hoevaak er nalatig gehanded word wegens stress of te weinig tijd..heel slecht.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 15:56

Superlotje, het is helemaal niet onverstandig om jouw reactie hier te plaatsen.

Natuurlijk werken de artsen heel erg hard, maar worden daar ook voor betaald, niet vergeten!

En ja, de grootste fout ligt bij de overheid.

Mar dat neemt niet weg dat al deze negatieve ervaringen die hier zijn geplaatst dit goedpraten.
Al deze artsen hebben een fout gemaakt.
En moeten daarvoor wel gestraft worden, tenminste dat is mijn mening.

De eerste stap wordt nu ook gezet door mijn ouders.
We zijn zover dat we de arts gaan aanklagen.
Hij heeft nu 9 weken de tijd gehad om contact met ons op te nemen en dat heeft hij gewoon niet gedaan.
Zijn tijd van "goedpraten" is voorbij.
Hopelijk voelt hij nu eens dat hij niet zo mag weg slodderen met patiënten.
En daarbij, wij zijn bij hem niet het eerste geval.
Hoor nu steeds meer mensen klagen over deze arts.
Tijd dat het voor het uitoefenen van zijn beroep een halt toe wordt geroepen.
Laat hem maar vuilnisbakken ophalen. (ik wil niemand kleineren met deze uitdrukking, maar laat hem maar een normaal beroep doen, zonder mensenlevens in gevaar te brengen)

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:58

Ik vertrouw dokters en ziekenhuizen ook niet meer..
Bij mij zusje hebben ze drie jaar geleden ook een medische blunder gemaakt.

Ze heeft twee keer haar arm gebroken, beide botten door, en de tweede keer opdezelfde plek..
Toen heeft de arts het niet goed gezet, uit luiheid/omdat hij haast had, heeft hij maar 1 plaatje gezet, en aan het andere bot niks gedaan. Hier zijn we pas later achter gekomen, helaas te laat.

Mijn ouders hebben we de foto's tussendoor gezien, en aangeven dat het ene bot niet recht aanelkaar groeide, maar volgens hem trok dit nog wel recht. Niet dus..
Haar ene bot is schreef aanelkaar gegroeid, waardoor de botten in de elleboog aanelkaar zijn gaan zitten.
Een goede arts in het AMC heeft een poging gedaan om haar arm recht te zetten, zodat ze iig pijnloos kon typen.
Tijdens die operatie in het AMC heeft hij wat bot in haar elleboog weg kunnen bikken, zodat ze nu een stukje kan draaien.

We zijn nu drie jaar verder, ze kan haar arm een stukje draaien, maar bijvoorbeeld nooit haar hand ophouden. Sommige beroepen kan ze straks ook niet meer uitvoeren.
De arts die de fout is begaan, hebben we aangeklaagd.. Dat loopt nog steeds.

Het is jammer dat er zoveel fouten worden gemaakt, je moet overal opletten..

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 22:07

Superlotje, je hebt ook helemaal gelijk!
En natuurlijk zal het voor de arts ook rot zijn, maar sommige verhalen die ik lees, die hebben niks te maken met menselijke fouten, maar gewoon met gemakszucht en *kan even niet op het goede woord komen*

Miss_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 22:31

superlotje schreef:
Misschien is het onverstandig dat ik deze reacties plaats, maar ik wil toch even mij ei kwijt.
Ik werk in een ziekenhuis, ben bijna afgestudeerd als verpleegkundige en kom zodoende veel artsen tegen.

Ik moet zeggen dat er in dit topic echt vreselijke verhalen staan, die nooit hadden mogen gebeuren, maar ik vind het niet reëel dat alle artsen in dit topic als boemannen worden veroordeeld.
Artsen zijn ook mensen en mensen kunnen fouten maken. Dat betekent niet dat artsen ongevoelig zijn, dat het ze niets doet als ze een fout maken en dat ze het niet vreselijk vinden als een patiënt een complicatie krijgt die voorkomen had kunnen worden.

Artsen (en dan vooral arts-assistenten) moeten een hoop werk verrichten in weinig tijd. Als ik soms zie wat een dagen ze moeten maken en dan ook 's nachts oproepbaar moeten zijn heb ik echt bewondering voor ze. Ik zou niet willen ruilen.
Veel artsen hebben echt hart voor hun patiënten en worstelen ermee dat ze ze niet alle aandacht kunnen geven die ze verdienen.

Ik wil niet goed praten dat er fouten worden gemaakt, maar ik wil jullie er wel van bewust maken dat ze die fouten als het goed is niet expres maken, omdat ze zo graag 'patiëntje willen pesten.'

Mijn zus werkt ook als verpleegkundige in het zelfde ziekenhuis als waar mijn moeder is overleden.Mijn zus heeft na een paar uur de arts al verteld dat het niet goed ging met mijn moeder.Dit was volgens hem te wijten aan overgewicht van mijn moeder,deze uitspraak heeft hij ook 3 dagen volgehouden.Ik zeg niet dat ALLE artsen slecht zijn maar deze duidelijk wel.
Hij liet zich niets vertellen door een "verpleegster"
Een heleboel artsen hebben na zijn operatie ook geprobeerd de schade te herstellen maar helaas was dit niet meer mogelijk.
Je zal me ook nooit een kwaad woord horen zeggen over de verpleeg(s)er en andere artsen.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:16

Inderdaad. ben het ook groot en deels met superlotje eens, Al zijn er ook WEL artsen die behoorlijk wat aan hun laars lappen en gewoon maar iets doen, En ja er bestaan zekerweten goede artsen, zoals de dokter van de huisartsenpost die al gelijk zag dat me moeder een beroerte had en gelijk optrad, Zoals de neuroloog, die mijn vriend sirieus nam over zijn klachten en ook ingreep maar ons alelen naar de verkeerde neurochirurg stuurde, en hij er vanuit ging dat hi jallang geholpen was en toen ik belde dat er nogsteeds niets was gedaan stond hij zelf ook met open mond, De invallende huisarts die mijn nek ook sirieus heeft genomen en mij eindelijk eens door liet sturen volgende week naar de neuroloog.. DAT zijn artsen, en zijn het ook waart om ARTSEN genoemt te worden, omdat die luisteren naar andere en naar hun patienten. p.s Ik heb zelf ook een half jaar helpende zorg gedaan en kwam bij ons in het ziekehuis op stage te lope, en heb heel wat ellende gezien Boos!

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:42

Wat een vreselijke verhalen allemaal. Helaas heb ik ook een fout van dichtbij meegemaakt, maar ik wil hier toch ook nog een reactie de andere kant op geven.
Ik, geneeskundestudent en nu co-assistent huisartsgeneeskunde, zie ook de andere kant van het verhaal. Ik wil niets goedpraten. Het is vreselijk als een medische fout jou overkomt, maar ik wil ook de andere kant laten zien.

Het vak van (huis)arts is ontzettend moeilijk. 8 patienten die met dezelfde klacht komen kunnen 8 verschillende diagnoses hebben en in 10 minuten moet je dat er uit kunnen halen.
Het is naar om te zeggen, maar elke arts heeft zijn eigen kerkhofje aan het einde van zijn carriere. Dat is niet omdat ze dom zijn of fouten willen maken, maar een fout, of vaker een inschattingsfout, heeft gewoonweg grote consequenties.
Als je als ICT-er een fout maakt herstel je hem als je klachten krijgt en raak je op zijn ergst een klant kwijt. Ik hoef jullie niet uit te leggen dat het in de geneeskunde wel iets anders werkt. Ik snap jullie woede en frustraties, maar ga voor jezelf eens na hoeveel foutjes je per week of maand maakt op je werk en tel daar de consequenties die zo'n fout bij een arts heeft bij op.

En natuurlijk zijn sommige fouten te voorkomen en moeten artsen eerlijk zijn over fouten, maar helaas zijn er nog veel artsen die hun fouten niet kunnen toegeven. Gelukkig wordt er in de opleiding tegenwoordig aandacht besteed hoe je om moet gaan met gemaakte fouten en ik hoop dus ook dat in de toekomst beter met patienten en familieleden wordt omgegaan als er een medische fout is begaan. Fouten hoe vreselijk ook, zijn soms niet te voorkomen, maar het niet goed omgaan met patienten en familie en een het geven van slechte nazorg wel!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:31

5 Jaar geleden belde mijn oom (toen eind 60) in paniek naar mijn moeder op: hij plaste puur bloed en voelde zich vreselijk beroerd. Ik was op dat moment bij mijn moeder op bezoek en nadat we de HA hadden gebeld, zijn we toen meteen naar mijn oom gereden.
De HA onderzocht mijn oom en belde daarna een ambulance, waar we ruim 1,5 uur op hebben gewacht Lips are sealed . In het ziekenhuis aangekomen, duurde het nog eens ruim 2 uur voordat er een arts bij hem kwam kijken. Die wist er blijkbaar ook niet zo goed raad mee en wilde dat er een specialist naar keek. Weer 1,5 uur wachten, want de man moest uit z´n bed gebeld worden (was inmiddels 1 uur ´s nachts).
Deze dokter was van mening dat er ergens een bloedvaatTJE geknapt was en vertelde vervolgens doodleuk dat we hem maar weer mee naar huis moesten nemen. Mijn moeder (sinds 60 jaar verpleegster in hart en nieren) weigerde dit en nadat we flink stampij hadden gemaakt, "mocht" hij de rest van de nacht in het z´huis blijven.
De volgende dag werden we gebeld, dat we hem konden halen. In het ziekenhuis aangekomen, kon mijn oom nauwelijks lopen, dus hebben we hem in een rolstoel gehezen en zijn richting auto gegaan. Op het moment dat we hem uit de rolstoel probeerden te krijgen, kreeg hij weer een pijn aanval en plaste hij zichzelf onder, weer met puur bloed Scheve mond ...
Mijn moeder en ik hebben hem toen weer in de rolstoel gezet en zijn in vliegende vaart terug gerend.
Dit keer werden we toch wat serieuzer genomen en nadat ze hem weer hadden opgenomen, kreeg hij ook direkt uitgebreidere onderzoeken.
Het bleek uiteindelijk dat hij prostaat-kanker had en dat er een flinke ader geknapt was, waar ze hem nog dezelfde dag aan geopereerd hebben.

tamtam schreef:
Het vak van (huis)arts is ontzettend moeilijk. 8 patienten die met dezelfde klacht komen kunnen 8 verschillende diagnoses hebben en in 10 minuten moet je dat er uit kunnen halen.
Het is naar om te zeggen, maar elke arts heeft zijn eigen kerkhofje aan het einde van zijn carriere. Dat is niet omdat ze dom zijn of fouten willen maken, maar een fout, of vaker een inschattingsfout, heeft gewoonweg grote consequenties.

Ik ben het wel met je eens, maar Knipoog .... als een HA iets niet weet, wordt er vaak zo lang gewacht met doorsturen naar iemand die het wel zou kunnen weten (specialist)!
Wat ik (vooral) in NL zo zie, is dat er zó veel bezuinigd wordt op medisch gebied, dat er ook vaak niet voldoende personeel aanwezig is om al die patienten op de juiste manier te kunnen helpen!
Toen wij met mijn oom in het z´huis kwamen, waren er welgeteld 1 arts, 1 co-arts en 2 verpleegsters aanwezig en dat in een weekend in een redelijk groot ziekenhuis in Utrecht! Het was er die avond hardstikke druk en die artsen liepen echt de benen onder de kont vandaan!
Dat er dan fouten kunnen onstaan, snap ik dan ook nog wel; het is alleen wel erg zuur als jij (of een familie lid van jou) degene bent,die daar de klos van is Scheve mond ...
Ik wil echt niet beweren dat er hier in Dld nooit medische blunders worden gemaakt, maar je gaat hier eigenlijk alleen naar de huisarts als je een verkoudheid of griepje hebt (bij wijze van spreken Knipoog ) en voor al het andere ga je naar een specialist (orthopeet, gyneacoloog, neuroloog enz.).
Je gaat dus al meteen naar iemend die op dát bepaalde gebied, verstand van zaken heeft.
Ik vind het treurig om te zien, hoe NL van een land met een zeer hoge standaard op medisch gebied, is gereduceerd naar een land wat wat dat beteft bij de middenmoot hoort Scheve mond ...
Ik ben iig blij dat ik, wat gezondheidszorg betreft, niet (meer) op Ned. ben aangewezen!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 17:42

Ik ben dit dan ook volledig met Sterre eens Ja

Ik ben nu ook zo blij dat hier in DLD beter gekeken is naar mijn klachten en wonderbaarlijke "aanvallen" die zogenoemd niet te verklaren waren en te wijten werden aan stress.

toen ik de website voor de nederlandse epilepsievereninging had gelezen en daar de filmpjes zag van alle soorten van aanvallen: absence, einfach fokale anfaellen, complexe fokale anfaelle en echt de zware gevallen, herkende ik ook mijn aanvallen er in, ik heb de eerste drie gemixt in ieder geval, maar het is fijn een diagnose te hebben en je daardoor niet meer zo'n zorgen te hoeven maken.

(ik zie net dat ik de aanvalen in het duits heb beschreven Clown )

Hier wordt heel grondig te werk gegaan, soms iets te veel... maar okee, liever te veel dan te weinig, denk ik dan

Voorbeeld: ik moest bloed af laten nemen omdat ik behoorlijk wat medicijnen neem, en dan wordt je spiegel bepaald. Dat was om half 9 en om 3 uur in de middag had ik nog dat mn prikplek nabloedde....Ik dat verteld bij controle en huppakee, gelijk weer voor bloedafname terug om het blutgerinn te bepalen (het ronnen van het bloed... euh, stollen heet dat toch?)
Je zou kunnen zeggen: mens wat overdreven, maar ik vind het een zeker idee geven, men neemt je klachten serieus en heeft nog oor voor de patient, ik kan gerust 40 minuten in de behandelkamer zitten als ik een moeilijk of zwaar verhaal heb. De dokter werkt je niet de deur uit, maar luistert naar wat je zegt!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 09:44

Mijn vriend zijn broertje is ook door Duitse artsen wel geholpen met (het opsporen van) een zeldzame ziekte, terwijl de artsen in Nederland niks wilden/ konden doen.

Ook mijn vriend zelf is ruim anderhalf jaar aan het klooien geweest voordat ze eindelijk ontdekten dat hij te weinig cortisol aanmaakt. En is hij al ruim een half jaar aan het wachten tot ze eindelijk onderzoeken waarom. Ze wilden eerst nieteens verder zoeken Verward

Als dit nog erg lang duurt of er komt weer niks/ iets vaags uit, overweegt hij ook om naar het buitenland te gaan.