weigeren bloedprikker in opleiding?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kekaro

Re: weigeren bloedprikker in opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:07

ik ben moeilijk te prikken maar de leerlingen mogen het altijd proberen
ik heb er niet zo'n moeite mee
kan me voorstellen dat iemand er soms niet op zit te wachten, je mag dan ook altijd zeggen dat je er niet van gedient bent.

een infuus aanleggen bij mij is helemaal dolgrappig...ik heb rollende aders! hoevaak ie bij mij al de aders doorboort heeft ik weet het niet meer
dit mogen de leerlingen van mij ook altijd proberen maar 2 keer aan de ene kant als het dan niet lukt, graag een ervaren iemand in de andere kant....wat helaas dan alsnog niet altijd lukt Knipoog

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:07

Ik vind er niks engs aan maar heb onzichtbare aderen. Ben wel van mening dat je wel een "reden" moet hebben om te weigeren, hoe moeten ze het anders ooit leren??

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:08

ik heb 'n naald en bloedfobie en zou me echt never nooit niet door een leerling laten prikken. En dan niet zozeer omdat ik dat eng vind maar meer omdat ik het voor die leerling echt té sneu zou vinden als er misgeprikt wordt en ik onderuit ga Nagelbijten / Gniffelen Ik wordt alleen van het introstukje al misselijk en dizzy dus dat zou voor zo'n leerling echt sneu zijn. Sowieso zou ik me ook nooit weer in het streeklaboratorium laten prikken maar ga ik direct naar het ziekenhuis, daar prikken ze veel "fijner"
Maar voorlopig gaat er toch niemand bij mij wat aftappen, geen haar op m'n lijf wat daaraan denkt Knipoog

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:09

Een tip: Laat je als je dit niet wilt niet in het ziekenhuis prikken maar op een priklocatie, daar sturen ze alleen ervaren prikkers heen!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:12

Ik weiger door een leerling geprikt te worden. Ik zou best willen meewerken aan een opleiding, ik heb geen problemen met een co etc,etc. Hoewel ik makkelijk te prikken ben, is het als het eenmaal mis is, ook goed mis. Dan loop ik met een week of drie met een blauwe arm van mijn oksel tot aan mijn pols of een ei op de plek waar ze geprikt hebben. Jammer, maar dat heb ik er niet voor over. Als ik zie dat het mis dreigt te gaan, vraag ik altijd meteen om iemand anders, ook al is het op dat moment geen leerling die me prikt.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:17

Ik ben best bang voor prikken. Als het keurig netjes in één keer gaat, dan gaat het nog wel, maar als er meerdere keren geprikt moet worden dan is het voor mij toch wel een klein drama. Dokter o.i.d. in opleiding vind ik dus prima, mits ie een redelijk idee heeft waar hij/zij mee bezig is. Ik ben geen speldenkussen op twee pootjes...

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:28

Je mag weigeren....maar ik vind het persoonlijk niet zo slim, want zo kan niemand ervaring op doen.
Het is juist een vaardigheid, die je in de praktijk moet leren. Ook oefenen we op elkaar, dus praktijk lessen.
Tis echt niet dat we voor het eerst op een persoon prikken, maar soms wel op een patient, en dat is soms wel extra spannend
Verbaas me dus over de reacties van iedereen.
Op dit moment ben ik co-assistent, nog 2 maanden en dan hoop ik afgestudeerd te zijn als basis-arts.
Eigenlijk vind ik het heel grappig hoe iedereen reageer, want moet eerlijk bekennen, dat ik verbaast bent dat mensen denken dat leerlingen vaak minder goed kunnen prikken. Over het algemeen prik ik altijd raak!!! Even afkloppen....
Tuurlijk is het spannend. Maar de ene heeft nou eenmaal meer "feeling" voor dan de andere. In het begin trilde ik als een gek, maar ik prikte wel in een keer raak. Daarnaast heb ik ook meegemaakt, dat een doorgewinterde verpleegkundige, mis prikte, en dat ik daarna hoppa zo er in een keer in zat!!!
Ik liep zelfs laatst met een arts-assistent mee, en die zei gewoon heel eerlijk, als het jou niet lukt, bel dan maar de anesthesist, want ik overtref jou echt niet in prikken, jij doet het op het moment meer dan ik.
Kijk de doorgewinterde verpleegkundigen, die heel vaak prikken, zijn super goed, en hebben allerlei handige trucjes, maar ook deze mensen prikken wel eens mis.
Het grappige is, dat juist een arts erbij gehaald moet worden, als een verpleegkundige mis prik (meer dan 2 keer).
Als er op bijzondere plaatsen geprikt moet worden, dus niet uit de arm, maar bijvoorbeeld uit de voet, dan moet de arts (co-assistent, arts-assistent het doen).
Als ik heel eerlijk ben, merk ik ook, dat de co-assistenten, vaker prikken dan bijvoorbeeld de arts-assistenten die al ver in hun opleiding zijn.
Denk niet dat er een eenduidig antwoord hiervoor is.
Het gaat denk ik meer om hoe iemand zich voorsteld, iemand zich opsteld, en met de patient omgaat.
Want het zou zonde zijn als iedereen ging weigeren bij een leerling of bij iemand in opleiding, want het zijn echt praktijk oefeningen, en vaak door het veelvuldig doen, dat je er steeds vaardiger in word.
Er is een regel, bij 2 keer mis-prikken iemand anders erbij halen.

Ik hoop dat mensen toch echt gewoon, laten prikken als iemand in opleiding is. Merk zelf, nu ik de jongste co-assistenten begeleid, dat ik vaak er wel bij blijf staan, voor aanwijzingen of uitleg. Dat is voor de patient ook fijn.
Merk wel het verschil in hoe iemand met een patient omgaat, dat vaak het misprikken vergeven wordt, en dan nog een keer geprikt mag worden en dat deze dan wel raak is, dat patienten het ook leuk vinden!!! Complimenten gaan geven....

Beetje lang verhaal, maar ik sta aan de andere kant... maar heb zelf ook als patient in het zekenhuis gelegen, en daarbij heb ik toen gemerkt, dat de ervaring er niet altijd toe doet. Ben zelf 8 keer misgeprikt door doorgewinterde IC-verpleegkundigen voor een infuus, en ik tegen de leerling zei, probeer jij het ook maar, en zei dus in 1 keer raak prikte!!!!

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:30

erleyne schreef:
Ik weiger door een leerling geprikt te worden. Ik zou best willen meewerken aan een opleiding, ik heb geen problemen met een co etc,etc. Hoewel ik makkelijk te prikken ben, is het als het eenmaal mis is, ook goed mis. Dan loop ik met een week of drie met een blauwe arm van mijn oksel tot aan mijn pols of een ei op de plek waar ze geprikt hebben. Jammer, maar dat heb ik er niet voor over. Als ik zie dat het mis dreigt te gaan, vraag ik altijd meteen om iemand anders, ook al is het op dat moment geen leerling die me prikt.

Dit kan ook bij een ervaren prikker gebeuren die blauwe plek!!!
Hoeft echt niet perse bij een leerling.....
Je moet eens weten als ik soms zie hoe patienten een blauwe arm hebben, en dan heeft toch echt een ervaren iemand geprikt!!!
Echt ik blijf erbij, gaat gewoon hoe iemand prikt, en hoe vaardig die erin is... Helaas gaat het soms met een blauwe plek gepaard....

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:35

Gewoon een blauwe plek, dat zou ik geen probleem vinden. Een week je arm niet kunnen buigen, dat is een heel ander verhaal.
Zoals ik al zei, voor de rest mag een leerling alles doen. Toevallig eergisteren nog geëchoot door een co, geen enkel probleem mee. Ik heb heel wat in het ziekenhuis gelegen, en nooit een probleem gemaakt van leerlingverpleegster, co-assistenten etc. Ik werk zelf ook mee aan wetenschappelijk onderzoek voor mijn kwaal, daar worden bijna alle testen ook door studenten afgenomen.
Maar ik wil alleen geprikt worden door een verpleegster van de oude stempel, in 1 x raak.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:37

Echt waar dat ik mij niet zou laten prikken door iemand in opleiding
Ik heb er een half jaar over gedaan voor ik mij durfde te laten prikken, dus dan moet echt niet iemand dat voor mij weer keihard gaan verpesten Tong uitsteken
Infusen ook, als een iemand in opleiding oid dat wil gaan doen bij mij kan hij hard weer de andere kant op lopen..

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:40

BrittKitt schreef:
Echt waar dat ik mij niet zou laten prikken door iemand in opleiding
Ik heb er een half jaar over gedaan voor ik mij durfde te laten prikken, dus dan moet echt niet iemand dat voor mij weer keihard gaan verpesten Tong uitsteken
Infusen ook, als een iemand in opleiding oid dat wil gaan doen bij mij kan hij hard weer de andere kant op lopen..

Tja wat moet ik hierop zeggen, ben binnenkort arts, dus heb ik het probleem niet, want dan ben ik arts Knipoog
Maar nu ben ik nog co-assistent, en dus leerling, en dat zou betekenen dat ik dus niet mag prikken bij jou!!!
Terwijl ik juist vaak erbij werd gehaald, op de afdeling, als iemand moeilijk te prikken was, omdat ik vaak in 1 keer raak prikte!!!
Dus tja?!?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:42

Ja dat zal dan best, maar dat kan ik van de buitenkant niet zien Haha!

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:43

ElskedZ, ik snap ook wel dat je dingen als prikken alleen leert door het vaak te doen. Maar als ik alleen al denk aan een duidelijk nerveus persoon, met trillende hand, die mij een naald in mijn arm moet gaan steken, dan word ik al bang. Ik wil bij de bloedbank ook altijd bij voorkeur een wat ouder, ervaren iemand hebben die de naald aanbrengt. Net voordat de naald wordt ingebracht zit ik te trillen als een bang vogeltje en als die naald er weer uit moet, precies hetzelfde.

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:51

JoT schreef:
ElskedZ, ik snap ook wel dat je dingen als prikken alleen leert door het vaak te doen. Maar als ik alleen al denk aan een duidelijk nerveus persoon, met trillende hand, die mij een naald in mijn arm moet gaan steken, dan word ik al bang. Ik wil bij de bloedbank ook altijd bij voorkeur een wat ouder, ervaren iemand hebben die de naald aanbrengt. Net voordat de naald wordt ingebracht zit ik te trillen als een bang vogeltje en als die naald er weer uit moet, precies hetzelfde.

Daar heb ik echt begrip voor, daarom gaat het denk ik meer, om de communicatie tijdens het prikken.
Maar iedereen natuurlijk goed recht, maar ik vind gewoon apart, dat ik nu soms nog tegen mij word gereageerd van jij bent de co-assistent, moet jij prikken.... terwijl ik gewoon over een paar weken de arts-assistent ben, en dus ze het met mij moeten doen....
Snap je?!?
Denk dat het gewoon per persoon ligt, of je je prettig bij iemand voelt, want ook een ervaren iemand kan een trillende hand hebben!!!
Snap echt wel waarom je weiger, maar ik denk niet dat het perse, aan de leerling hoeft te liggen, maar denk gewoon "feeling" voor het prikken en de betrokkenheid met de patient.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:53

Zal ik je eens vertellen dat ik sowieso liever niet heb dat een arts me prikt? Geef mij maar een verpleegster, die zijn daar veel vaker mee bezig en dan ook veel handiger ( is mijn persoonlijke ervaring Knipoog ).

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:53

Ik laat sowieso niet prikken of het moet van erg groot belang zijn Clown
Naalden op gevoelige plekjes (binnenkant elleboog, op de hand ed, ook aan de binnenkant van mn pols vond ik het vreselijk toen deze verdoofd moest worden voor hechten) vind ik gewoon echt erg

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:55

Ze mogen mij prikken zoveel als nodig is, maar bloedprikken vind ik echt vervelend.
Infusen e.d heb ik geen enkel probleem mee, bij de tandarts de verdoving ook niet. Het gaat bij mij echt om het bloedprikken, kwa slechte ervaringen.

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:57

erleyne schreef:
Zal ik je eens vertellen dat ik sowieso liever niet heb dat een arts me prikt? Geef mij maar een verpleegster, die zijn daar veel vaker mee bezig en dan ook veel handiger ( is mijn persoonlijke ervaring Knipoog ).

Behalve de Anesthesisten, die prikken zoveel....
Ach weet je mij is gewoon opgevallen, dat de ene de vaardiger is, dan de ander...
Maar als de verpleegster 2 x mis geprikt heeft, dan mag toch echt de arts komen opdraven, of de anesthesist!!!
Ik heb makkelijk praten, maar bij mij heeft er gelukkig niemand geweigerd, maar ik heb er ook begrip voor, als iemand het liever niet heeft!!!
No hard feelings.....

Tja ennehm prik-angst kan me wel voorstellen dat iemand bang is, en zal ik juist voor zo iemand echt de tijdnemen, die moet je niet even snel doen. Daar moet je tijd voor nemen.....

Belangrijkste is denk ik gewoon, dat je moet doen, waar jij je prettig bij voelt, en of je vertrouwt bij iemand voelt!!!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:59

De anesthesist is inderdaad ook een aanrader, die prikken over het algemeen heel goed! Hele goede ervaringen mee inderdaad, maar die komen voor bloedprikken meestal niet opdraven Knipoog

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:00

Die tandarts ook Nagelbijten / Gniffelen
Die sloeg ik weg waardoor de spuit bijna door mn wang heenging... Tweede keer heb ik keihard liggen janken in die stoel en was mn mama dr hand bijna kwijt Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:01

In mijn arm of lijf mogen ze prikken wat ze willen.
Ik heb een tik, als ik het maar goed kan zien Haha!

Maar in mijn mond...brrrr, zo eng

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:05

Ik moet elke week bloed prikken, en wordt altijd geprikt door een leerling.
Moet zeggen ze gaat het steeds beter doen.
Vanmorgen was het in drie keer raak. Lachen
Ach ze moeten het allemaal leren.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:07

Van mij mogen ze bijna alles, als ik het maar niet zie Haha!.

Ben ook lastig te prikken, en eigenlijk ook maar in één arm, dus alternatieven als het misgaat zijn er bijna niet. Ik ben wel bloeddonor, en meestal heb je daar heeeeel ervaren mensen. Als daar een keer een leerling tussenzit heb ik daar geen moeite mee, als ze maar goed begeleid worden door iemand die me wel goed kan prikken.

Heb wel een hekel aan prutsverpleegsters die niet luisteren als ik zeg hoe, waar, waarom (diepliggende, rollende aders) en me dan vervolgens helemaal lekprikken. Dan ben ik plotseling niet meer lief...

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:35

Volgens mij mag je idd weigeren.
Ik was juist een keer een leuke oefening, voor een leerling.
Mijn aders rollen nl. weg, dus prikken gaat lastig. Nadat ze 3 keer mis had geprikt, liet ze het toch maar aan een ander over. Ik kan prima tegen prikken, dus ik had daar geen moeite mee.
De anesthesist op de operatie kamer, prikte ook mis, dus het licht er ook echt aan, of je makkelijk te prikke bent of niet.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:39

Volgens mij mag je het gewoon weigeren.
Ik zou het in iedergeval wel weigeren. Ben helemaal panisch voor naalden als ik zeg maar woensdag bloed moet prikken en weet dat op vrijdag al dan loop ik me heel de week op te fokken.
Ga als ze me prikken, zweten, trillen en val vervolgens flauw.
Alleen in de travel clinic om vaccinaties te halen is het ze gelukt mij te prikken zonder dat ik flauw viel. Dit waren 2 prikken en die hebben ze liggend gegeven, daarna moest ik nog 20 min blijven liggen en toen mocht ik pas weer overeind.