Beginnende dementie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty84

Re: Beginnende dementie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:25

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik snap best dat jullie die stap hebben genomen, na de toelichting al helemaal. Want inderdaad die medicijnen zijn wel de moeite van het proberen waard.

Wat ik bedoelde was dat niet iedereen die in een dergelijk pakket zit dit soort dingen moet gaan doen. Jullie zijn neem ik aan niet over een dag ijs gegaan.

Het is erg **** dat een arts niet wil meewerken, zeker een huisarts niet...dat valt toch nogal onder zijn takenpakket.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 23:54

Vandaag hebben we te horen gekregen dat mijn moeder inderdaad dement wordt en waarschijnlijk Alzheimer heeft. Wij wisten het eigenlijk wel maar voor haar is het een hele schok. Ook omdat ze zich er voor schaamt en het eigenlijk niet wil vertellen aan anderen. Maar die vragen wel hoe het in het ziekenhuis was. Lastig dus. Ik hoop dat ze zich er een beetje bij neer kan leggen en gewoon verder gaat met leven en zich niet thuis gaat verstoppen. Vooral voor mijn broer is het heel zwaar want die woont dichtbij en helpt met alles. Alleen heeft dit wel zijn relatie gekost.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 00:33

Vreselijke ziekte.

We hebben nu mijn oma (moeder van vader) bij ons in huis om voor haar te zorgen, mijn opa kon dit niet meer (hij is dik in de 90). Er komt wel 2 keer per dag hulp van de thuiszorg voor aankleden wassen enz en naar bed brenge. Het is zwaar, ze is warrig maar ik geloof ik niet helemaal dement. Kan alleen bijv niet onthouden dat ze nu bij ons is, en daar raakt ze gestressed van, ze weet niet waar ze is en waarom. Ze is alleen absoluut niet mobiel, kan niets zo'n beetje. Dat is wel heel lastig soms, voor iedereen hier. Het brengt vrij veel spanningen en emoties in huis. Ookal doe je het natuurlijk met liefde Lachen

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 00:47

DendroFleur schreef:
LDRD schreef:
Vreselijk als mensen zo oud moeten worden Verdrietig .

En Dendro, 58 is natuurlijk echt veel te jong voor dit soort problemen. Sterkte ermee!

Ja, zeker omdat ook mijn vader pas overleden is, is dit toch heel triest. Masar we zitten nog volop in het onderzoek en daarbij bleek wel de schildklier niet goed te werken. Dus misschien ligt daar het probleem wel.

Nou ja,
je verteld hier mijn verhaal lijkt wel.
Mijn vader is 2 jaar geleden overleden en mijn moeder die achterbleef was het eerste half jaar heel sterk. Voordat mijn vader stierf drukte hij zijn kinderen op het hart om goed voor onze moeder te zorgen.
Toen nog niet wetende wat hij daar eigenlijk mee had willen zeggen.
Mijn moeder is nu 1 1/2 jaar een wrak.
Zowel geestelijk als lichamelijk.
Ook schilklierproblemen maar haar klachten zijn niet echt naar de schildklier te herleiden zegt men.
Mijn moeder is 20 kg. afgevallen en is vreselijk moe.
Ze heeft allerlei klachten die wisselend zijn.
Ze is bang, heeft veel spanningen, zegt steeds hetzelfde, vergeet werkelijk alles. Ook al eens de gas aanlaten staan en zorgt slecht voor zichzelf. Ze heeft paniekaanvallen gehad waarbij ze groen ging zien en klappertande erbij.
Ze is 2 keer naar een psygoloog geweest die haar niet verder kon helpen, heeft 2 keer een geheugentest gehad maar daar scoort ze goed.
Nu is ze 1 keer naar de GGZ gekunnen en daar gaan ze haar verder onder behandeling nemen.
Wij zijn ook echt radeloos. Mijn moeder doet de hele dag een beetje hangen op de bank.
Mijn moeder is 63 jaar en we willen na 1 1/2 jaar nu eindelijk wel eens weten wat er aan de hand is.
Dit is voor mijn moeder geen leven maar ook voor ons niet.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 01:11

Ik heb het idee dat mijn oma ook vergeetachtig begint te worden.
Ze verteld mij bijvoorbeeld een verhaal en aan mijn tante het zelfde verhaal de volgende dag, maar dan heel anders als tegen mij.
Ze draaid dan feiten om..

En ze wees laatst op haar horloge en zei: Ik moet ook weer naar de oogarts!!

Van die kleine dingetjes.
En inderdaad, de rest van mijn familie ziet of wil dit niet zien!

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:07

@Dendrofleur, heel veel sterkte, het is echt een rotziekte, zeker nu, nu je moeder nog beseft dat ze het heeft. Alzheimer is niks om je voor te schamen...Heel veel sterkte! Hebben ze het al gehad over medicatie?

@hopla; zou het niet zo kunnen zijn dat het een flinke depressie is? Daar wordt je ook vergeetachtig door (puur omdat het je niet meer interesseert)...een depressie wordt bij oudere nogal eens onderschat / weggewimpeld. Ennuh...schildklier problemen kunnen rare dingen met een mens doen...bijvoorbeeld...een depressie.

@Daantjuhhh, een beetje vergeetachtigheid op oudere leeftijd is normaal hoor, maar als ze inderdaad feiten omdraait...tsja het kan zijn dat ze een beetje aan het maskeren is...of er gewoone en reden voor hebben Knipoog je weet het niet.

Gewoon even in de gaten houden, en anders eens benoemen wat je ziet (op een niet verwijtende manier).

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:21

Mijn oma is 69 geworden, een heel helder denkend mens en nog gezond enzo, maar het laatste afgelopen jaar is me echt opgevallen dat ze dingen veel sneller vergeet daarom schrijft ze echt alles op een briefje.. ik merk dat ze heel veel vergeet en moeite heeft dingen te onthouden maar echte dementie zoals dingen die gebeurd zijn helemaal niet meer weten etc. dat merk ik nog niet aan haar..

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:34

Ik ben contactverzorgende in een verzorgingshuis.
Helaas zien wij dit soort dingen ook vaak.
In de toekomst word alles gericht op het klein schalig werken.
Bijvoorbeeld 6 tot 8 bewoners op 1 huiskamer.
Nu zijn er in de meeste verzorgingshuizen nog een groepsverzorging (GVZ) waar mensen terecht kunnen die hun dagindeling niet meer kunnen maken/bepalen.
Maar dat is straks niet meer.
De nieuwbouw die nu in gang is, heeft haast al geen GVZ meer.

Het nadeel ervan is dat de mensen die beginnend dementerd zijn, eerst naar een verzorgingshuis word gedaan. Want het woord verpleeghuis is natuurlijk verschrikkelijk. Begrijpelijk!
Maar de meesten zien het gevaar er niet van in, op den duur.
We krijgen geregeld bewoners binnen waar in de indicatie staat beschreven dat het op zich zelf wonen niet meer gaat omdat: het gas vergeten ze uit te doen, ze bellen de familie om niks en noem maar op!
Het gevaar van een verzorgingshuis is, dat er geen 24/7 toezicht is.
Er is wel iemand aanwezig maar kan niet op hetzelfde tijdstip op 6 afdelingen zijn.

We hadden laatst een bewoner die een gevaar voor zich zelf werd.
Hij ging het trappenhuis in terwijl hij slecht ter been was.
Hij hield zijn vrouw 's nachts wakker.
Hij kleedde zich op de raarste momenten uit.
En noem maar op..

Deze dingen maak je liever niet mee en kunnen soms verkeerd aflopen.

Knoesje

Hoe kan ik mijn ouders helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 23:29

Zie mijn topic.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:16

hopla schreef:
Mijn vader is 2 jaar geleden overleden en mijn moeder die achterbleef was het eerste half jaar heel sterk. Voordat mijn vader stierf drukte hij zijn kinderen op het hart om goed voor onze moeder te zorgen.
Toen nog niet wetende wat hij daar eigenlijk mee had willen zeggen.
Mijn moeder is nu 1 1/2 jaar een wrak.
Zowel geestelijk als lichamelijk.
Ook schilklierproblemen maar haar klachten zijn niet echt naar de schildklier te herleiden zegt men.
Mijn moeder is 20 kg. afgevallen en is vreselijk moe.
Ze heeft allerlei klachten die wisselend zijn.
Ze is bang, heeft veel spanningen, zegt steeds hetzelfde, vergeet werkelijk alles. Ook al eens de gas aanlaten staan en zorgt slecht voor zichzelf. Ze heeft paniekaanvallen gehad waarbij ze groen ging zien en klappertande erbij.
Ze is 2 keer naar een psygoloog geweest die haar niet verder kon helpen, heeft 2 keer een geheugentest gehad maar daar scoort ze goed.
Nu is ze 1 keer naar de GGZ gekunnen en daar gaan ze haar verder onder behandeling nemen.
Wij zijn ook echt radeloos. Mijn moeder doet de hele dag een beetje hangen op de bank.
Mijn moeder is 63 jaar en we willen na 1 1/2 jaar nu eindelijk wel eens weten wat er aan de hand is.
Dit is voor mijn moeder geen leven maar ook voor ons niet.

ik heb mezelf maar even gequot.
Mijn broer belde me net en mijn moeder heeft vanmorgen weer een (paniek)aanval gehad.
Ze was lijkbleek en meer dood dan levend leek het wel.
Ze is met spoed naar de dokter gegaan en na dik 2 jaar dokteren wordt er nu geprobeerd om vandaag nog een plaatsje voor haar te vinden in het ziekenhuis .
In ieder geval zo'n afdeling voor geestezieke mensen.
Dit gaat gewoon niet meer.
Ze is weduwe en mijn broer en zus en ikzelf kunnen nu eenmaal niet 24 uur per dag op haar passen.
Ik hoop dat er vandaag een plekje vrijkomt voor haar want ik weet anders ook niet hoe het moet.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:28

Sterkte ermee, Hopla. Ik hoop dat jullie nu een beetje rust kunnen vinden. Vreselijk voor je moeder maar jullie moeten ook door. En waarschijnlijk kunnen jullie haar beter en langer steunen als je niet dagelijks de zorg over haar hebt. En ook steeds angst dat er gevaarlijke dingen gebeuren.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:32

Dank je wel.
Mijn moeder zit al 2 jaar in de ziekhuismolen maar alles spreekt elkaar tegen.
Ze is getest op dementie, schildklier wordt gecontroleerd, depressie wordt ook gezegt.
Ik denk dat het zeker een depressie is met nog iets lichamelijks erbij.
Ik hoop echt dat ze nu een goede behandeling gaat krijgen want na 2 jaar ben je het hartstikke zat.
We roepen al een jaar om haar op te laten nemen maar ze was niet slecht genoeg volgens de dokters.
Ik vraag me af of we nu niet achter de feiten aanlopen.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 17:23

hopla schreef:
Dank je wel.
We roepen al een jaar om haar op te laten nemen maar ze was niet slecht genoeg volgens de dokters.

Erg toch, je gaat bijna hopen dat ze verslechterd omdat er dan eindelijk iets gedaan wordt. Mijn moeder reageerde niet goed met de geheugentesten terwijl ze altijd pienter was. Ik denk dat het dus toch iets anders is. Misschien wel meer een depressie.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 19:13

Even snel in het kort want ik moet weg.
Ze wordt niet opgenomen want de GGZ denkt dat ze lichamelijk iets heeft.
Ze komt dit weekend naar mij want ze kan niet alleen zijn.
Maandag wordt er over mijn moeder gesproken bij de GGZ en dan hopen we dat ze verder iets voor haar kunnen doen.
De GGZ ziet zelf wel dat ze niet alleen kan zijn en dat er snel iets moet gebeuren.
Ik dacht dat we 2 jaar bezig waren maar het is al bijna 3 jaar. Clown

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 23:19

Het wordt dus eerst een gesteggel of het psychisch of lichamelijk iets is. Pas dan wil iemand haar opnemen. Ik hoop dat er snel een oplossing komt.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 14:22

Ik loop momenteel stage met licht tot matig dementerende ouderen, deze ouderen wonen bij ons, en wij bieden ze de structuur en regelmaat die ze nodig hebben.
Het verdrietige aan deze situatie is het besef dat ze aan het dementeren zijn, en dat ze dingen vergeten. 'Opeens' komt naar boven dat ze niet meer weten waar ze hebben gewoond, of hoe oud hun kinderen zijn'.
De 'voordelen' zijn dat ze hun kinderen nog herkennen, en bij ons de begeleiding krijgen die ze nodig hebben.

Voor de kinderen is het moeilijk omdat ze nu voor hun vader/moeder moeten gaan zorgen, op een 'makkelijk' niveau; alle dieptegang verdwijnt.
En het vooruitzicht dat het 'erger' wordt is ook niet prettig, want dan herkent je vader/moeder je niet meer.