Welke melatonine sterktes zijn er?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Re: Welke melatonine sterktes zijn er?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 14:26

Nou melatonine helpt dus bij mij niet, vanacht ook niet. Ik blijf bezig in mijn hoofd met van alles, onbewust...het is niet zo dat ik aan het piekeren ben maar heb bijvoorbeeld continu een liedje in mijn hoofd...De laatste dagen is dat de nummer 1 van de top 40 haha..wel een leuk liedje hoor maar ik wil dat mijn hoofd gewoon leeg is en ik lekker normaal kan slapen

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:34

Dat snap ik, daarom is het ook zo belangrijk om meer regelmaat aan te brengen en om zelf op de rem te trappen als je merkt dat je slechter slaapt. Slaapmiddelen zijn altijd maar een tijdelijke oplossing en die werken ook niet als je zelf niet meer regelmaat in je leven aanbrengt. Je slaapt dan wel, maar dat houdt niet in dat je ontspannen wakker wordt.

Wat ook nog een idee is, zet heel zacht een muziekje aan of gebruik je mp3 speler, dat wil ook nog wel eens helpen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:19

Mijn hoofd loopt over van melatonine, ik wordt er gek van en kan mijn gedachtes niet uitschakelen.Heb je al eens overwogen te gaan mediteren?

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:24

Nathalie schreef:
Bedankt! Dat doe ik wel idd, ik kan namelijk mijn bed echt niet uit komen als ik de wekker zet ofzo... Ik ben dan gewoon echt kapot! Maar word zelf ook niet overdreven laat wakker. Meestal rond een uurtje of 10.
Het probleem is ook wel een beetje dat ik echt totaal niets doe de hele dag. Vooral veel internetten (en dan vaak ook nog eens in bed met laptop Bloos ) en films kijken... En zo'n 3 x per dag met de hond wandelen. Nagelbijten / Gniffelen
Verder heb ik ook niets te doen, dus ben echt niet actief nu...
Sporten geen idee wat ik zou kunnen doen.
Het probleem is dat ik nu tijdelijk in NL ben en iedereen hier werkt. Ben dus de hele dag alleen en heb niets te doen...

Alleen kun je ook van alles doen Lachen De hele dag niks doen is iig funest en zeker in je bed blijven liggen is geen aanrader. Zorg dat je echt iets actiefs gaat doen op de dag. Sporten is van alles voor te verzinnen, je kunt naar een club, maar je kan natuurlijk ook in je eentje thuis zelf gaan sporten (doe oefeningen en koop bijvoorbeeld een boek met pilates oefeningen oid.) en/of ga buiten hardlopen. Club is leuker, maar dat doe je natuurlijk niet elke dag. Ik vond zelf savate (vechtsport) een hele goede fysieke uitputter, fanatieke teamsporten zijn ook leuk en goed voor je conditie, maar je kunt natuurlijk ook gaan fitnesse ofzo. En ga vaak naar een manege natuurlijk Lachen

Daarnaast kun je nog meer hobby's zoeken.

Opstaan heb ik echt altijd moeite mee, maakt niet uit hoe goed en lang ik geslapen die nacht heb, als ik voor 9 uur me wekker zet, ben ik uitgeput. Dat zij zo dan maar. Maar als je meer in een ritme raakt, merk ik wel dat juist nadat ik eenmaal over de moeheid 's ochtends ben, wel actiever ben. Ritme is heel belangrijk.

ellepel schreef:
hele avond thee gedronken?

.weet je wel dat in thee dezelfde stof zit als in koffie? dus caffeine?
als je perse thee wilt drinken dan kamille thee of avond mix Haha!

maar probeer morgen dat es niet te doen,geen thee, gewoon wat fris of melk

Fris zit suiker in, ook niet al te best. En cola zit natuurlijk ook heel veel caffeine in Tong uitsteken Iets warms is rustgevender dan koud drinken vind ik.
In thee zit idd ook caffeine, maar ik merk het verschil niet. Ik vind een kop thee 's avonds (en de rest van de dag Tong uitsteken) heerlijk, geen avond zonder thee Haha! maar warme melk is idd wel beter.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:34

Ik drink geen melk, dus voor mij word het vaak dan toch thee. Frisdrank voel ik me eigenlijk alleen maar 'frisser' van. Van thee word ik wel altijd lekker ontspannen.
Met sporten nu kan ik niet naar een club gaan. Ik ben nu tijdelijk in Nederland (ga over 1,5 week weer naar huis) dus dat schiet niet op. Thuis zal mijn ritme ook wel weer anders zijn natuurlijk met een huishouden en dieren etc.
Daarom juist vind ik het nu zo lekker (vooral na die periode zoveel werken) om soms een hele dag in bed te liggen. Bloos
Iig heb ik gister melatonine gekocht en gister hielp het wel, maar het was een beetje een 'vervelende' avond. Was namelijk op bezoek en het was pas 3 uur voordat we besloten te gaan slapen, dus toen heb ik een pilletje gepakt, en een half uurtje later lag ik toch wel te slapen.
Vanochtend wel vroeg opgestaan en ik voel me wel actiever idd na het vroege opstaan.
Even kijken dus of ik wat regelmaat erin kan brengen.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 21:31

1,5 week is idd wat kort om hele dingen te gaan ondernemen en lid te worden van clubs. Ga gewoon lekker dingen voor jezelf doen. Succes ermee iig.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 21:57

Ik gebruik zelf ook melatonine. Mijn dag-nachtritme ligt eigenlijk net iets anders dan de baan die ik heb. Ik werk van 8 tot half 5 en wil rond half 12 slapen terwijl ik eigenlijk pas om 1 uur moe wordt. En als ik een tijd vol hou om pas om 1 uur of later te gaan slapen en er sochtens wel vroeg uit moet, dan word ik ook veel te moe overdag. Ik kom dan heel slecht mijn bed uit en ben de eerste twee uur chaggie.

Nu gebruik ik tussen de 0.3 en 0.5 melatonine per dag. Gebruik de pilletjes van de drogist (0.1mg/tablet). Of je ze nu bij de drogist haalt of bij de ha, maakt volgens mij neit veel uit. Er zit dezelfde stof in. De een alleen wat hoger gedoseerd als de ander.

Moet er wel bij zeggen dat het ook alleen maar werkt als ik niet gestresst of gepiekeerd ben. Zelfs als ik actief bezig ben achter de pc word ik niet moe. Dan blijf ik ook gewoon wakker.

Maar als ik rustig op de bank ga liggen ofzo, dan word ik wel zo suf van die dingen. Echt heerlijk. Val dan ook meestal zo in slaap. In het weekend gebruik ik ze neit omdat ik er dan ook niet vroeg uit hoef.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 22:09

Ik wil dit topic even blijven volgen,daarom even een stippie Haha!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 22:51

Citaat:
Nu gebruik ik tussen de 0.3 en 0.5 melatonine per dag. Gebruik de pilletjes van de drogist (0.1mg/tablet). Of je ze nu bij de drogist haalt of bij de ha, maakt volgens mij neit veel uit. Er zit dezelfde stof in. De een alleen wat hoger gedoseerd als de ander.

Moet er wel bij zeggen dat het ook alleen maar werkt als ik niet gestresst of gepiekeerd ben. Zelfs als ik actief bezig ben achter de pc word ik niet moe. Dan blijf ik ook gewoon wakker.

Het verschil tussen de drogist en die van de apotheek vrij groot hoor, het is juist die dosering die het 'm doet Clown
En het is heel logisch dat het niet werkt als je achter de pc zit, dat werkt natuurlijk helemaal averechts, daar blijf je juist wakker van.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 22:58

Ik begrijp je wel. Haha!
Maar ik bedoel meer, je kunt ook een extra tabletje van de drogist pakken. Knipoog

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 13:58

10 extra tabletjes dan Tong uitsteken
Dosering die je bij de HA krijgt ligt zoveel hoger.
Ik heb 3mg, maar je kunt ook 5mg krijgen van de HA, dat is een heel verschil met 0,1mg.

Maar het is idd wel heel belangrijk dat je ook rustig probeert te gaan slapen, anders werkt het idd niet. Het is geen slaappil, als je achter de pc blijft zitten zal het totaal geen effect hebben.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 21:41

Sterker nog, zelf een slaappil werkt niet als je voor de tv of pc blijft zitten.
@iris, dan moet je er indd al gauw een stuk of 10 innemen, dat heeft niet zoveel zin

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 23:20

Voor mij was de melatonine ook een uitkomst.
Ik ben verslaafd geweest aan slaappillen (Paar jaar geleden0 en daardoor is mn slaappatroon ook onherstelbaar beschadigd geraakt.
Daarom raad ik ook eidereen maar dan ook iedereen af om aan de slaappillen te gaan, ook al is het tijdelijk!
Melatonine heeft voor mij nog een wteede voordeel; ik ben overdag minder moe en slaperig.
Nee ik wil nooit meer zonder, ik heb het van de HA gekregen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 13:33

Nou ik heb gisteravond mijn medicijnenkastje geplunderd en vond nog ergens Oxazepam liggen. Ingenomen en heb heerlijk geslapen! Eindelijk! Weet dat het slecht is en ik heb er ook maar 8 dus mag er vanavond nog even om nog even de vicieuze cirkel te doorbreken en daarna moet ik het gewoon weer op eigen krachten doen...

Melatonine werkt dus bij mijn niet omdat ik gewoon te gespannen/gestressed ben.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:09

Dit vind ik persoonlijk erg dom van je, dat soort medicijnen moeten niet voor niets voorgeschreven worden, bovendien bestaat er ook nog zoiets als een wisselwerking tussen medicatie en dit is echt gewoon een onverantwoorde actie.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 18:32

Weet dat het dom is maar heb ze nog in de kast liggen dus ooit van de huisarts gekregen. En daarbij ben ik het zat om wakker te liggen s'avonds om vervolgens kapot en emotioneel op mijn werk te verschijnen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:19

Ja ooit ja, toen was het met een reden. Als je niet meer wakker wilt liggen, dan moet je zorgen dat je je dagritme aanpast en desnoods neem je eens een dagje (of meer) vrij om een beetje bij te komen. Is niets mis mee en blijkbaar heb je het zo nu en dan wel eens nodig. Zoals ik al zei, kun je ook last krijgen van een wisselwerking met andere medicatie (als je die slikt tenminste), die ook heel erg verkeerd kan uitpakken.
Als je toch per se iets wilt slikken, ga dan indd voor die melatonine, dat is beter geschikt voor lichte slaapproblemen, slaappillen zijn niet bedoeld voor dit soort situaties, ze zijn een laatste redmiddel, niet iets om mee te starten en zeker niet zonder overleg met een HA.
Trouwens, zelfs als je slaappillen gebruikt moet je je dagritme gaan aanpassen en zorgen dat je stressvolle situaties zo veel mogelijk beperkt.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 19:42

Ik weet het, het is inderdaad als redmiddel geweest want ik raakte gister nogal in paniek toen ik dus weer niet kon slapen....

Ik werk nu maar gewoon over zodat ik meer het idee krijg dat ik dingen onder controle heb op het werk en niet dat gevoel heb dat ik het allemaal niet onder controle heb (want daardoor komt het). Dan liever overwerken en op een gegeven moment rust krijgen dan op tijd naar huis en niet slapen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:47

Laetitia.....Neem dan een halve.....
je kan het wel drie daagjes gaan slikken, maar daarna heb je pas écht een probleem.
Oxa's en alle middelen die onder de benzodiazepinen vallen zijn nog erger dan slaappillen.
Ze zijn naast dat ze onmiddelijk verslavend werken zullen ze ook je nachtrust na het stoppen van dit medicijn nóg meer verstoren....
Zo gaan de meeste mensen al vrij snel over op de slaappillen omdat het slaappatroon onherstelbaar
beschadigen zal....

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:50

Als je denkt dat je je werk niet onder controle hebt, dan moet je daar iets aan doen en overwerken is geen oplossing, want je moet je werk gewoon binnen een gewone werktijd kunnen doen. Dus dan moet je met je leidinggevende gaan praten dat je dit niet trekt. Als je zo doorgaat dan slaap je de komende tijd helemaal niet meer en dan ben je ook nog eens verslaafd aan die slaappillen. Daar schiet je dus geen hol mee op. Dus zeker niet blijven overwerken, want dat schopt je hele ritme in de war en zeker niet zo snel al naar slaapmiddelen grijpen

Trouwens, na 2 weken slecht slapen (doordat je gestressed bent) al naar slaapmiddelen grijpen, dat geldt niet als een laatste redmiddel hoor. Een laatste redmiddel houdt in dat je al maanden of zelfs maandenlang niet/slecht slaapt en daardoor niet meer naar behoren kunt functioneren. Die 2 weken zijn nog niets en die zijn ook heel makkelijk terug te leiden op je huidige situatie en zal dus ook wle weer overgaan. Als je even 2/3 weken niet goed slaapt, wat dan nog, dat overleef je wel weer en het gaat ook wel weer over, mits je stil gaat staan bij je situatie en aanpassingen aanbrengt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 21:00

Knoffer schreef:
10 extra tabletjes dan Tong uitsteken
Dosering die je bij de HA krijgt ligt zoveel hoger.
Ik heb 3mg, maar je kunt ook 5mg krijgen van de HA, dat is een heel verschil met 0,1mg.

Right.
Dan gaat je potje van het Kruidvat wel erg snel op... Clown

Ik probeer wel niet meer dan 0.5 te pakken omdat ik bang ben dat ik steeds meer nodig heb als ik mn dosis zelf steeds ga verhogen. Dan maar even wakker liggen..

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 21:24

Ik verhoog ook telkens mijn dosis.. Scheve mond Kun je echt niet verslaafd raken aan melatonine? Of is het dan gewoon iets wat in mijn hoofd zit...
Ik weet niet, tot nu toe pak ik elke avond een pilletje meer, omdat ik dan eigenlijk vind dat het niet goed genoeg geholpen heeft de vorige avond. Ondanks dat ik niet lang wakker gelegen heb ofzo. Ben begonnen met 1 pilletje dus 0,1 mg, en gisteravond heb ik er 4 gepakt.. Moet ik zeggen dat ik me gisteravond nog klaar wakker voelde en de avonden daarvoor (door drukke dagen) zelf al wat moe was, en het dus daarom heb gedaan. Maar ik begin ook aardig bang te worden dat ik straks mijn mond vol prop. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 21:55

Nathalie....no worries melathonine is niet verslavend, anders zou je
steeds meer nodig hebben, en dat is niet het geval....

Maak je geen zorgen, alleen een dosis van 0.5 is wel heel laag
de advies dosis is vanaf 1 mg..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 22:21

Dosis:
Het gebruik van melatonine ter verbetering van de slaap ivm een slaapstoornis of tegen een jet lag gebeurt meestal in doses tussen 0,3 en 3 mg tegen de tijd van het slapen gaan en gedurende vrij korte tijd (niet langer dan 2 weken achter elkaar). Hogere doses en doses gedurende langere tijd moet onder supervisie van een arts staan. Zoals voor alle voedingssuplementen geldt, moet de huisarts weten dat zijn of haar patient melatonine gebruikt. Het toedienen van natuurlijke (uit dieren gewonnen) melatonine dient te worden vermeden

Gevonden op het web.
Ik weet wat voor mij werkt en dat is toch echt 0.5mg.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 23:39

Maar 0,5 is dus niet te veel zo te zien. Ik ben altijd zo bang met zulke middeltjes maar dit is dus gewoon niet verslavend en je hebt ook niet snel een overdosis ofzo?
Je mag het dus niet langer dan 2 weken gebruiken? Iemand enig idee waarom niet? Ik bedoel, als het toch niet verslavend werkt...

Nouja ik heb een potje met 500 tabletjes dus kan iig vooruit. Vandaag is de eerste dag sinds ik het gebruik dat ik niks heb gedaan, en ben nu nog steeds klaar wakker, dus zal zo maar eens wat pilletjes pakken en rustig voor de tv gaan liggen...