zwangerschapsGYM/YOGA/zwemmen haptonomie?? wat heb jij gedaa

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Madelief28

Re: zwangerschapsGYM/YOGA/zwemmen haptonomie?? wat heb jij gedaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 22:15

zwangerschapsgym!! erg leuk!! help je goede ademhalings technieken te gaan doen..Diverse houdingen aan te nemen tijdens weeen...Veel ontspanningsoefeningen om bv je bekkenbodemspieren te trainen...en erg gezellig Lachen

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 22:09

Ik heb tijdens de vorige zwangerschap een cursus zwangerschapsgym gedaan van de thuiszorg hier, maar heb er echt niks aan gehad. De geboden informatie wist ik al of was achterhaald (de cursus werd gegeven door een vrouw van tegen de 60 die allemaal met van die jaren-70 opvattingen liep Rolleyes ), het klikte niet met de andere cursisten (hadden werkelijk niets te melden), de oefeningen stelden weinig voor en ik heb er tijdens de bevalling helemaal niks aan gehad. Het enige nuttige dat ik tijdens de cursus geleerd had was 'tijdens het persen niet je kin op je borst doen en ook niet je ogen dichthouden'.
Nu wil ik toch wel weer iets gaan doen, al is het alleen maar omdat je bij een tweede zwangerschap toch wat minder bewust met de zwangerschap bezig bent. Ik ga waarschijnlijk een cursus zwanger & fit doen, waar wat meer de nadruk ligt op puur het trainen van bepaalde spieren en het bijhouden van de conditie. Want ik merk nu wel dat mijn bekkenbodemspieren sinds de vorige zwangerschap in een belabberde staat verkeren en ik wil toch voorkomen dat ik daar later problemen van ga krijgen.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:09

claudia23 schreef:
zwangerschapsgym!! erg leuk!! help je goede ademhalings technieken te gaan doen..Diverse houdingen aan te nemen tijdens weeen...Veel ontspanningsoefeningen om bv je bekkenbodemspieren te trainen...en erg gezellig Lachen

Ben ik toch blij dat ik dat niet gedaan heb... mijn bekkenbodem was zo sterk dat het tijdens de bevalling al problemen opleverde Bloos

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:02

Ik heb bewust "niks" gedaan en tijdens de bevalling had ik ook niet de indruk dat ik wat gemist heb. Je lichaam geeft op dat moment zelf wel aan wat de meest fijne houding is om je weeen op te vangen. (bij mij: staand hangend over het aanrecht). Bij het persen krijg je voldoende begeleiding van de Verloskundige.

Wat ik wel gedaan heb is het gebruiken van de epi-no om een knip of een scheur te voorkomen.
zie ook www.epino.nl .
De epino is een apparaatje waarbij je jezelf in een aantal weken oprekt van binnen. hierdoor wordt de kans op een knip of scheur verkleint.

Bij mij met resultaat want ik ben van mn eerste bevallen zonder knip of scheur. het persgedeelte duurde nog geen 20 minuten wat erg kort is voor een eerste kindje. 3 dagen na mn bevalling ging ik alweer op de fiets om boodschappen!!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:06

Wat open jij toch nuttige topics Ja

Ik wil wel swemmen en yoga denk ik, maar ik zie ook door de bomen het bos niet meer Haha!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:58

Marshaha schreef:
voor het contact met andere ouders zou ik het juist willen laten Clown

Dan blijf ik voortaan maar thuis Clown

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 12:00

Ik heb mij ingeschreven voro zwangerschapsyoga, kon vanaf deze maand terecht, maar dat was op een tijd dat mijn winkel nog geopend is. Een latere les komt pas in januari vrij... Weet nu eigenlijk niet zo goed wat ik moet gaan doen..

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 12:59

Mijn eerste gedachte was ook om helemaal geen cursus te gaan volgen..simpelweg om dat dat gepuf echt niets voor mij is..en ik zit niet te wachten op 'nieuwe' contacten. Maar ik ben zwangerschapsjoga gaan doen om bewust bezig te zijn met het kindje en me meer te leren ontspannen (afgezien van eht zwanger zijn op zich) en ik moet zeggen dat bevalt me prima Haha!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:13

Ik heb én gezwommen, én yoga én zwangerschapsgym gedaan.
Kon ook niet kiezen Haha! .
Ik vond het zwemmen erg leuk. Ik zie dat je uit het zuiden komt...
Ik zwom bij In de Bende in Landgraaf op woensdagavond en daarna kon je nog wat vrij zwemmen.
Helemaal op het eind werd het voor mij wel wat zwaar.

Verder heb ik yoga gedaan, maar dit was voor mij persoonlijk minder omdat ik dan mega-gestressed vanuit mijn werk kwam en dan verplicht op commando ontspannen; wilde bij mij echt niet lukken Knipoog .
Hier vond ik wel bepaalde tips handig die je met name tijdens de partneravonden kreeg; bijvoorbeeld niet op je tanden bijten, ogen dichtknijpen. niet flink aanspannen die handel dus Knipoog .
Mijn man heeft mij hier ettelijke keren aan herinnerd tijdens mijn twee dagen van weeën Clown .
Voor ons dus vooral handig voor de partner.

Gym heb ik via de thuiszorg gedaan en hier had ik eigenlijk weinig positiefs over gehoord, maar ik vond het heel erg fijn. Toch even echt met de baby bezig zijn in alle drukte, een heel erg leuke groep (moet je natuurlijk geluk meehebben) en een heel leuke lerares. Fijne tips en echt even tijd voor mij, baby en aanstaande bevalling; zo'n beetje wat ik me van een zwangerschapscursus had voorgesteld.

Voor alle zwangeren: heel veel plezier; geniet lekker van het zwangerzijn; en alvast een voorspoedige bevalling gewenst!

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 13:28

LCharlotte schreef:
Marshaha schreef:
voor het contact met andere ouders zou ik het juist willen laten Clown

Dan blijf ik voortaan maar thuis Clown

whahahahahahaaaa ik bedoel juist jou en mijn andere zwanger vrienin NIET mutsie! vind het heerlijk om jullie te zien!!

ik denk dat ik niets meer ga doen.. heb er geen eens tijd voor Bloos

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 15:53

Hahaha Knipoog

Was ook maar een grapje! Ik wil wel graag wat doen, het is jammer dat we nit bij elkaar om de hoek wonen, anders konden we samen gaan zwemmen ofzo....

FamBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 15:57

Ik heb met beide zwangerschappen niks gedaan bij de eerste niet omdat ik toen 2 keer een zwangerschaps vergiftiging heb gehad en vanaf week 6 al erg ziek ben geworden.En ook vaker ziek op bed lag dan buiten was.En bij de 2de zaten we midden in een verhuizing 4 maanden bezig geweest verbouwen enzo en omdat ik mijn dochter niet alleen wou laten en het mij ook met de eerste zwangerschap zonder is gelukt heb ik het niet gedaan

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:00

zwangerschapsgym. Waar je het meeste aan zult gaan hebben is de ademhalingstechniek, ik zou nu kiezen voor Yoga lijkt me ook heelleuk om te doen. Voor de dames die straks gaan bevallen, sterkte en zet hem op !

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:07

Ik heb ook "pufgym" gedaan, zoals ik dat noemde. Was op zich wel leerzaam, werd gegeven door een fyiotherapeute. Ik heb er wel wat aan gehad, qua puffen. Mijn VK vroeg zelfs bij wie ik les had gehad en toen ik vertelde wie, zei ze: "Ja dat dacht ik al! Je doet het hartstikke goed!" (maar ja, misschien zegt ze dat wel tegen alle bevallende vrouwen hahaha Knipoog )
Bij een volgende ga ik in ieder geval niet meer naar een pufcursus; dat weet ik nou wel en ik heb gemerkt dat ik toch helemaal "in the zone" raak, dus blijkbaar regelen mijn geest en lichaam het wel Knipoog
Maar ik zou wel iets gaan doen, zoals MootjeH zei: Zwanger & Fit ofzo.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:37

Pufgym lijkt mij ook wel leuk Ja

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:48

Ik heb weleens met de BodyBalance zwangeren moeten begeleiden in mijn groep (is een alternatief voor yoga, minder zweverig), maar ik vond het erg eng altijd. Waarschijnlijk omdat ik zelf nooit zwanger ben geweest en niet zal worden ook, ik was véél te voorzichtig met die buikjes.
Maar goed, het kan een tip zijn, BodyBalance is ook geschikt ter voorbereiding op je bevalling, liever wel vroeg in de zwangerschap al beginnen dan.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 17:18

Ik heb helemaal niets gedaan, vrouwen bevallen al erg lang en vroeger was dit er ook niet. Daar komt bij dat een bevalling toch altijd anders loopt dan je denkt. Ik had zelf zoiets van ik ga er blanco in en we zien wel waar het schip strand, het leek mij namelijk niets om tussen al die zwangeren te moeten puffen Bloos

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:56

MISTRAL94 schreef:
Ik heb helemaal niets gedaan, vrouwen bevallen al erg lang en vroeger was dit er ook niet. Daar komt bij dat een bevalling toch altijd anders loopt dan je denkt. Ik had zelf zoiets van ik ga er blanco in en we zien wel waar het schip strand, het leek mij namelijk niets om tussen al die zwangeren te moeten puffen Bloos

haha, mijn idee. Ik wilde het ook net zo ong. opschrijven.
Ik loop gewoon erg veel en heb veel gedanst enzo om in conditie te blijven, maar verder niks. Ik ben nu zwanger van de 2e.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 00:56

Toen ik zwanger was van mijn dochter, ben ik naar de zwangerschapgym gegaan.
Dat werd in een zaaltje in het ziekenhuis door de VK gegeven en het leek mij wel interessant om een beetje te weten te komen hoe eea hier in Dl in z´n werk ging. Was opzich okay dat ik dat gedaan heb, vooral ook omdat de (3)Vk´s de gym om de beurt deden, zodat je ze ook alle 3 kon leren kennen voor de bevallingen. Ben uiteindelijk thuis bevallen met een andere VK (die niet aan het z´huis verbonden was) Clown , maar het was iig een prettig idee dat ik in geval van nood, niet met allemaal vreemde mensen te maken zou hebben.
Toen ik zwanger was van mijn zoon, heb ik helemaal niets meer gedaan, gewoon omdat ik daar geen tijd én zin meer in had Knipoog .

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:48

Ik heb haptonomie gedaan. Ik moet zeggen dat ik er wel wat aan heb gehad. De volgende keer doe ik niks omdat ik het dan vast nog wel weet.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 17:35

Ik eb 2 keer een pufclubje gedaan, de eerste keer om dingen te weten te komen en werd gedaan door iemand die het super deed. Heel down to earth, leuk, geen roze wolkengemuts.
De 2e ging ik voor haar, werd het gegeven door zo'n zweefmuts BAH! Ben maar 3 keer gegaan oid.
Zwangerschapszwemmen vond ik helemaal niks aan.

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 22:48

nou ik deed dus niets

maar nu was ik vandaag naar VK geweest, en wegens klachten van mijn bekken wordt ik nu aangeraden om Cesar Therapie te gaan volgen.
ga morgen bellen voor te vragen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:33

Ik ben ondertussen drie keer wezen zwemmen. Eerder kwam het er niet van ivm drukke baan en studie. Ik vind het heerlijk,en omdat ik de trainster goed ken, kan ik ook lekker overal over vragen. Er zitten een paar leuke meiden op, dus genoeg aanspraak. Bij ons begon he eerste pufclubje pas eind december ( sowieso rare tijd om te beginnen ). Ik weet niet of ik er dan nog veel zin in heb Bloos

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:01

Doe nu Yoga, zaaaaaaaaaaalig Haha!
Had het nooit verwacht, maar heb mijn vriend mee kunnen slepen Lachen Samen zwangerschapsyoga is heerlijk... Fijn om een vast punt van de week hebben waarin we wat samen doen en we leren heel veel. Hij leerd heel goe dhoe hij mij kan ondersteunen en dat is erg fijn. Ik vind het fijn om te weten dta ik op hem kan rekenen en hij hoeft straks niet machteloos van de zijlijn toe te lkijken..

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 23:41

heerlijk lotje