Iedereen heeft wel een dwangneurose, toch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

Re: Iedereen heeft wel een dwangneurose, toch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 15:49

Nee hoor Nuage, klinkt juist herkenbaar!

Juist lekker als je ze gewoon 'vergeet'. Dat lukt mij niet Scheve mond.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:49

oei
die heb ik idd ook wel
op de salontafel moet altijd alles netjes recht en naast elkaar liggen
afstandbediening, telefoon etc.....

glazen drinken netjes in het midden van het viltje

flessen in de kelder netjes op een rij

mijn hoofdstel hang ik altijd op een speciale manier weg

en voor ik `s avonds naar bed ga ,loop ik echt alle deuren en alles langs

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:50

Ik lees bij sommige meer een gewoontes dan dwangneurosen.
Ook het naar de W.C gaan, is iets wat je je lichaam aanleert of doordat je dat onbewust psychisch aanstuurt.
("zie je wel dat ik moet plassen")
Want voor sommige denk ik niet dat ze het iets anders KUNNEN doen, zonder "gek/zenuwachtig" te worden...
Ik geloof niet dat ik er last van heb Bloos

Myrtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:50

Kaat18 schreef:
Ik vouw handdoeken en kleding wel op een bepaalde manier op, maar niet altijd. En als mijn vriend het op zijn manier opvouwt heb ik er ook geen problemen mee.

Ohnee, als mn moeder mn kleren opgevouwen in de kast legt dan moet ik het gewoon opnieuw vouwen om dat haar manier van vouwen me irriteert. Dan ligt niet alles precies en mooi op een stapeltje zeg maar (net als in de winkels).

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 15:51

Melletjuhh schreef:
Ik heb ook wel een aantal van die kleine dingetjes, zoals met de deur dichtdoen, die duw ik altijd nog even na, dan geeft die nog een soort van 'klik'.
Gewoon van dat soort kleine dingetjes, toch grappig dat bijna iedereen hier last van heeft!

Dat bedoel ik! Je hoort er zo weinig van en denkt eerst dat je de enige bent (behalve de enkele docu hierover op tv, maar dat zijn gelijk weer van die extreme gevallen). Maar toen ik voorzichtig wat rondvroeg in mijn vriendenkring, lijkt het normaal te zijn om wel een paar van deze dwangmatige gewoontes te hebben.

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:51

Heb ik ooit ook een topic over gestart, tijdje terug.
Iedereen heeft idd wel van die dingetjes..
Al beweren de meeste mannen van niet.
Apart toch, dat vooral de vrouwen toegeven dat ze stiekem toch altijd lantaarnpalen tellen en een vaste volgorde hebben met de vreemdste dingen, omdat het anders mis gaat Clown

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:52

oo en als ik door de voordeur naar buiten ga, dan draai ik hem nog een keer extra op slot met desleutel, en voel nog ff voor de zekerheid..
Zit ik dan in de auto en twijfel ik , dan loop ik net zo makkelijk weer terug

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:52

Ik heb het ook wel een beetje....
Voordat ik op bed ga moeten alle laadjes en kastdeuren dicht zijn.
En ik wil niet van die lampjes zien branden van opladers/tv enzo.
En de laptop moet altijd dichtgeklapt zijn Tong uitsteken.
Ik heb een hele erge periode gehad, dan 'moest' ik na het plassen direct op bed en dan mocht ik niet meer praten of weer van bed gaan (alleen als ik ging plassen). Als ik dan iets zei ofzo moest ik eerst weer naar de wc en dan weer op bed Schijnheilig.
Heel vaag.. maar dat is nu gelukkig over haha Tong uitsteken.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:53

Nouja tis niet moeten, ik doe het gewoon.
Ik kan nooit stil zitten, ik wiebel altijd heen en weer en beweeg met mn voeten Clown
Ik wil mn wekker ook nooit op 7.30 zetten of 10.00 bijvoorbeeld of 6.15.
Dan zet ik hem altijd op 7.31, 10.01 en 6.16 Clown

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:53

Haha wat herkenbaar allemaal en goed om zo'n topic te openen. Je zegt er nooit iets over, maar als iemand er dan over begint is het Ja Ja heb jij dat nou ook Lachen

Nu een paar van mij:
- papagaai krijgt altijd 4 kusjes, ookal moet ik bv 5 min blijven staan, die 4e moet;
- schoenen naast elkaar, maar de linker rechts en andersom, dan staan de neusjes naar elkaar ipv van elkaar af (hoe verzin ik het....);
- mijn ouders en vriend krijgen altijd 3 zoenen bij het begroeten (niet op de wang, dat is standaard 3, maar gewoon);

En zo kan ik nog wel even doorgaan, maar ben bang dat ik dan strax wordt gehaald voor opname in een tehuis Lachen Lachen

Myrtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:54

Eve_lien schreef:
.
Apart toch, dat vooral de vrouwen toegeven dat ze stiekem toch altijd lantaarnpalen tellen

Toen ik klein was ging ik altijd met mn ogen 'slalommen' om de paaltjes die langs de weg staan bij een snelweg (van die reflectorpaaltjes) als we in de auto zaten.
Ik deed het echt heel vaak, vond het nog leuk ook Clown

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 15:54

superwoman schreef:
Ik lees bij sommige meer een gewoontes dan dwangneurosen.
Ook het naar de W.C gaan, is iets wat je je lichaam aanleert of doordat je dat onbewust psychisch aanstuurt.
("zie je wel dat ik moet plassen")
Want voor sommige denk ik niet dat ze het iets anders KUNNEN doen, zonder "gek/zenuwachtig" te worden...
Ik geloof niet dat ik er last van heb Bloos

Nou, ik denk dat echt gek of zenuwachtig worden meer een ergere vorm is. Ik heb het meer over dat je dus wel het gevoel hebt onheil over je af te roepen als je die handeling niet verricht.

Voorbeeldje: als ik niet die schoenen uit elkaar zet, terwijl ik heb gezien dat ze elkaar raken, kan ik aan niets anders meer denken en kan ik het ook niet van me af zetten. Ik moet die schoenen dan uit elkaar zetten. Eerst heb ik een tijdje geprobeerd het te negeren, maar dat werkt niet. Ik geef me er maar aan over en haal ze uit elkaar.

Over het plassen en tandenpoetsen enzo, ben ik het met je eens Superwoman.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:56

Duke schreef:
Nee Traan_B, dat is geen dwangneurose. Tandenpoetsen omdat je je anders vies voelt, heeft gewoon met reinheid te maken. Iets anders wordt het als het onder smetvrees gaat vallen, maar dan zou je je tanden ieder uur (willen) poetsen.

Ik zal eens een definitie van dwangneurose opgooglen.

Artikel van Elsevier

Dit is ook wel een goede site(deze is trouwens wel erg extreem. Zo erg is het bij ons niet volgens mij Scheve mond.

Hmm. Nee dan is het inderdaad geen dwangneurose. Smetvrees gaat wel heel ver, dat is het ook weer niet. Blijkbaar gewoon omdat ik met een frisse adem wil slapen Haha! .

Verder hoe langer ik nadenk hoe erger het word Bloos! .
Even nog wat dingen bedenken...

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:59

ik heb het ook
als ik ga slapen moet ik van mezelf eerst een kwartier op me linker en dan op me rechterzij liggen,voordat ik op me buik mag.

ik lees alle nummerborden als ik op de snelweg rij.
mis ik er 1 ga ik rustig harder of zachter rijden ik moet en zal het zien .

mijn bank moet presies op de goede lijn van me vloer staan.

als ik iemand kus moeten het 2 op iedere wang zijn of 1 op iedere wang,niet zoals iederen doet 3 kussen.

zo heb ik nog meer van die gekke dingen ik merk het zelf vaak al niet meer.

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:59

Nu ik dit zo verder lees zijn er inderdaad meer dingen bij mijn eerder genoemse lijstje kan voegen:

Kijken of alles in mijn tas/portomonee zit.

Extra controle van deuren of ze echt op slot zitten
(geld ook voor de auto).

Ik bedacht me dit tijdens het lezen vn de reacties waarin deze ook naar voren kwamen dat ik die tic ook heb.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 16:01

Ach, je leeft er gewoon mee door, went eraan en vergeet dus zelfs dat je ze hebt... tot je een keer 'vergeet' het te doen Knipoog.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:01

gaapje schreef:
ik lees alle nummerborden als ik op de snelweg rij.
mis ik er 1 ga ik rustig harder of zachter rijden ik moet en zal het zien .

Bloos! Serieus? Dat is best knap.. Wel een uhm, aparte tic.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 16:03

Ik had ook een nummerborden tic (die is gelukkig aardig gezakt, maar komt dus wel boven als ik slecht in m'n vel zit):

Als ik een nummerbord zag met een dubbeling erin (bv KN-BB-08), moest ik door blijven zoeken (op parkeerplaatsen dus) tot ik er nog 2 vond. Als ik nl 1 of 2 dubbele zag, bracht dat ongeluk, maar 3 trok de zaak in balans. En alleen letter. Dubbele cijfers telde niet, want dat kwam vaker voor. Ook zoiets geks...
Laatst bijgewerkt door Duke op 23-08-07 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:06

Riss schreef:
Nouja tis niet moeten, ik doe het gewoon.
Ik kan nooit stil zitten, ik wiebel altijd heen en weer en beweeg met mn voeten Clown
Ik wil mn wekker ook nooit op 7.30 zetten of 10.00 bijvoorbeeld of 6.15.
Dan zet ik hem altijd op 7.31, 10.01 en 6.16 Clown

Dat heb ik omgekeerd. Ik móét mijn wekker op 10.00 08.15 06.30 hebben staan als ik dat niet heb (dus bijv. 07.13 of 06.47) dan krijg ik een heel naar gevoel en kan ik absoluut niet slapen, dan heb ik echt het gevoel alsof er iets echt niet goed zit. Ooit had een vriendin haar wekker zo ingesteld en ik bleef maar zeggen ''zet hem nou even op een kwartier of half uur'' dat deed ze uiteindelijk niet, ik werd echt helemaal zenuwachtig en toen zij sliep heb ik die wekker zelf op de ''goede tijd'' gezet.

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:11

Ik heb het denk ik ook Bloos
Bij mij mogen schoenen niet scheef staan (daar erger ik me kapot aan en die zet ik dus ook recht neer)
Als iemands rits openstaat (bijvoorbeeld van een tas of broek) heb ik de dwang die rits te willen sluiten Tong uitsteken Clown
Ook heb ik bij het paardrijden bij de teugels, die moet je zeg maar de ''flap'' onder de teugels doen en dat moet dan aan de rechterkant en dan mogen de teugels niet gedraaid zitten... anders rijd ik echt niet fijn!
Er zijn vast nog meer van die dingen maar ik kom er nou even niet op...

edit: ik heb ook dat ik als ik bijvoorbeeld hier op bokt een topic zie die mij enigsinds aanspreekt moét en zal ik dat topic terugvinden
en nog iets als ik bijvoorbeeld 1x tegen iets tik dan móet het ook een 2e keer Bloos
Laatst bijgewerkt door Fleur_Laura op 23-08-07 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:12

Ik heb een tic met mijn autoportier, maar dat is meer omdat ik het anders echt vergeet.
Als ik hem op slot heb gedaan trek ik er nog twee keer aan, dan maakt hij dus geluid. Als ik dan wegloop en niet meer zeker weet of ik hem wel op slot heb gedaan, weet ik meestal nog wel of hij geluid heeft gemaakt.

Ik kan ook niet slapen als er een kastdeur openstaat, maar de slaapkamerdeur moet wel open zijn.

Ach, zo heeft iedereen wel tics denk ik...

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:13

Ik had vroeger heel erg dat alles een soort van in balans moest zijn, tikte ik bijv met mijn linkerbeen 1x tegen de tafel, moest ik dat 2x doen (even getal) en met mijn rechterbeen hetzelfde, en dat bij alles haha, heb er nu geen last meer van gelukkig.

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:17

Ik doe altijd voordat ik ga slapen zwitsal op, altijd als ik wegga controleer ik nog of ik de kastjes wel écht op slot heb gedaan, en tel mijn spullen altijd (bijv. 1=mob , 2=brommerpapieren, 3=sleutels, etc. ) het is dan niet dat 1 persee mn mobiel is, maar dat ik gewoon standaard 3 dingen bij me heb Knipoog

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:48

Iedereen heeft wel iets wat ie moet doen, maar dat is dan niet direct een dwangneurose.
Een dwangneurose is pas als je echt 'gek' wordt als je iets niet hebt gedaan en het je hele leven beheerst

Heb zelf helaas last van een aantal dwangneuroses.
Heb er inmiddels mee leren leven en heb zo mijn vaste rituelen.

Als ik een keer iets niet doe en ik lig in bed en ik denk er plots aan kan ik gewoon niet denken van: laat maar
Als ik dat denk en ik verbied het mezelf te gaan doen kan het zelf worden dat ik gewoon moet overgeven door de stress die ik dan krijg omdat ik het niet doe, paniekaanvallen, trillen Nagelbijten / Gniffelen

Ik ben het verlieverlee gewend en moet alles gewoon doen, zolang het niet erger wordt als dit dan kan ik daar best mee leven Nagelbijten / Gniffelen

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:48

Fleur_Laura schreef:
Als iemands rits openstaat (bijvoorbeeld van een tas of broek) heb ik de dwang die rits te willen sluiten Tong uitsteken Clown

Ik wou het net zeggen, en bij vrienden of familie of nouja bekenden
zeg ik er iets van, maar soms zijn er ook mensen die ik niet ken,
en die hebben bijvoorbeeld een plakbandje aan hun broek, en dan
blijf ik daar gewoon de hele tijd naar kijken,
en dan heb ik zo de neiging om het er af te trekken maar dat doe ik dan niet.
Of als iemand een hempje aan heeft en daarvan zit het bandje verdraaid, kan ik me daar ook zo aan ergeren Clown