Angst om te telefoneren...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

Re: Angst om te telefoneren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:04

heeel herkenbaar Ja ik heb er ook last van. Bellen naar dichte familie is geen probleem, maar bellen naar vreemden is een ramp.
Het is bij mij wel al iets verbeterd, doordat ik de laatste tijd regelmatig gebeld heb achter pizza of iets dergelijks. Dat zijn zo van die typische telefoongesprekken waarvan je weet dat je niets KAN vergeten. De persoon aan de andere kant stelt gewoon de vragen en je kan gemakkelijk antwoorden met ja of nee.
Als ik nu ergens naartoe moet bellen helpt het als ik een paar keer goed ademhaal, tegen mezelf zeg "stel je niet aan, het is maar een telefoon" en dan meteen de hoorn oppakken en het nummer intoetsen.

Als mensen naar mij bellen heb ik er meestal geen probleem mee. Ik heb meer een probleem om zelf te bellen. Maar dat kan ook zijn omdat ik eerder een sociale fobie heb, dan een telefoon fobie. Clown

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 15:09

Probleem is dat bij een gsm je nog op die ene toets moet drukken om echt te bellen en dat verdomde toetsje is dan zo'n drempel Scheve mond Bij de gewone telefoon is dit niet, maar dan moet ik gaan zitten en kan ik me niet bewegen hoe ik wil. Dan flip ik ook helemaal...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:12

ik durf ook echt niet naar iem and te bellen,ik doe het dan ook echt niet

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:13

hier nog 1 waar het heel erg herkenbaar bij is.
Ik ga lopen zenuwen, ben als de doods dat ze opnemen, versnelde hartslag. Ik ben er bijna bang voor, voor wat ze allemaal gaan zeggen, en dat ik niet meer weet wat ik moet zeggen en dat ik ga stotteren.. Scheve mond ik heb eigenlijk er nóóít last van dat ik stotter, maar een tijdje terug kwam het ineens toen ik ook een telefoongesprek had op mijn werk Verward (ben receptioniste dus zit vaak aan de telefoon...)

Wat voor mij hielp was, om dingen op te schrijven die je wilt zeggen, dat je als het ware je gehele riedeltje kan oplezen en je er verder niet bang voor hoeft te zijn.
En het grootste middel wat bij mij écht heeft geholpen, is gewoon bellen en zo vaak mogelijk!
Ik ben dus een receptioniste van een bejaardentehuis, en er komen hier de meest vreemdste telefoontjes binnen.
Ik moet dan doorschakelen, en ken soms de helft van de mensen nog niet eens is naar wie ik moet doorverbinden.
De aller eerste dag had ik om had een serieuze paniekaanval omdat ik het niet wist.
Ik zat hier bijna jankend op mijn stoel dat ik het niet aankon.
Ik heb een aantal keren flink diep adem gehaald en gewoon geprobeert om rustig te blijven.
De telefoon gaat hier vaak, dus ik ben er nu aan gewend.
ook moet ik vaak mensen bellen voor bepaalde dingen, 'het gevoel' is nu bijna weg dat ik bang ben om te bellen.
maar ergens heb ik er nog een klein beetje last van, maar het grootste gedeelte is verdwenen, en dat komt er allemaal door dat ik gewoon móest bellen, en ook heel erg vaak móest bellen en opnemen!
Verder weet ik het niet hoe je er vanaf komt, maar dit vond ik zelf wel een goede oplossing, al is het vaak niet de makkelijkste Knipoog

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 15:15

@takkie_muis: Maar er zijn situaties waar je het wel echt moet of ooit zult moeten. Bijvoorbeeld de hulpdiensten. Wat zou je dan doen?

@Casperrr: ja die dingen opschrijven helpt wel een beetje. Maar ik had vandaag bijvoorbeeld dan ook weer het gevoel dat ik alles afratelde en ik die mensen dus wat overdonderde. En dan sla ik in paniek omdat ik voor iets als een stage geen slechte indruk wil maken, omdat ik al laat ben met mijn aanvraag Clown Hoe vermijd je dat?

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:16

Hier nog 1 die het heeft Haha!

Ik stelde het eerder ook altijd uit. Nu gaat het best wel goed al zeg ik het zelf. Alleen mensen die ik niet ken en waar ik een heel verhaal aan moet vertellen vind ik nog wel eng Bloos Voor de rest bel ik wel op, maar als het met bijvoorbeeld en smsje kan, doe ik dat nog steeds het liefste Haha!

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:16

Urielle schreef:
Ik heb er ook last van, dat heet phonofobie. Echt belachelijk maar ik moet al even diep adem halen om mijn moeder te bellen en mijn eigen GSM laat ik vaak overgaan op voicemail om eerst te horen wie het is en waar het over gaat om daarna goed voorbereid terug te kunnen bellen :+

zo herkenbaar dit......... Ach gut
Om de mensen te bellen die dicht bij me staan daar heb ik idd geenprobleem mee
maar andere telefoontjes , ik blijf ze uitstellen...
En ook als vriendinnen me bellen dan moet ik eerst ff goed nadenken en dan oppakken......
als ik dan eenmaal aan het kletsen ben gaat het wel goed maar daarvoor
het is zo super fijn dat er tegen woordig ook mail en msn bestaat.......... Knipoog Bloos

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:18

Nou ik heb het ook!!! Komt ook mede omdat ik een stotterprobleem heb, doe het niet erg, maar als ik zenuwachtig ben blijf ik soms een beetje hangen. Als ik dan naar vrienden/familie of werk bel is er niks aan de hand, maar naar vreemde? Brrrrrrr!!! dan weet ik niet wat ik zeggen moet enzo en dan slaat mn keel dicht en dan opeens nemen ze op en heb ik geen adem meer!!! Nou lekker is dat! Vroeger liet ik zelfs ma naar mn stage adres bellen om te vragen wanneer ik kon komen, erg he? Maar is wel een echt probleem!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 15:20

In het niet-telefonische leven ( Haha! ), dus als ik echt tegen mensen praat en er komt iets dat ik niet verwacht of iets te direct, dan klap ik gewoon dicht. En dan begint dat gedachtenmolentje later te werken. Maar op dat eerste moment is het dan echt alles op 0 en kan ik alleen maar staren... Als je een stotterprobleem hebt, lijkt het me ook heel erg moeilijk...

Dudette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:20

Ik heb 't ook! Als ik belangrijke telefoontjes moet plegen, stel ik het ook áltijd uit, me hart gaat als een gek, ik ga stotteren, (zoiezo stotter ik af en toe) ik loop helemaal rood aan, en vaak kom ik in het begin ook niet eens uit me woorden, en dat is best wel heel vervelend.
naar mensen die ik al een tijdje ken, kan ik nog wel normaal bellen, vind ik ook eng enzo, maar dat gaat wel. Vader/moeder/broer bellen kan ook, maar de rest van de familie weer niet.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:22

Tieneke schreef:
In het niet-telefonische leven ( Haha! ), dus als ik echt tegen mensen praat en er komt iets dat ik niet verwacht of iets te direct, dan klap ik gewoon dicht. En dan begint dat gedachtenmolentje later te werken. Maar op dat eerste moment is het dan echt alles op 0 en kan ik alleen maar staren...

Ja idd in gewone gesprekken heb ik dat ook,
en later denk je van oohh wat ben ik een muts
Als ik nu gewoon ff had nagedacht en dit en dit had gezegd dan was het veel beter geweest...........

Dudette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:23

maartje_h schreef:
Tieneke schreef:
In het niet-telefonische leven ( Haha! ), dus als ik echt tegen mensen praat en er komt iets dat ik niet verwacht of iets te direct, dan klap ik gewoon dicht. En dan begint dat gedachtenmolentje later te werken. Maar op dat eerste moment is het dan echt alles op 0 en kan ik alleen maar staren...

Ja idd in gewone gesprekken heb ik dat ook,
en later denk je van oohh wat ben ik een muts
Als ik nu gewoon ff had nagedacht en dit en dit had gezegd dan was het veel beter geweest...........

ja precies! Bloos!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 15:24

Inderdaad. Ik ben niet op mijn mondje gevallen (zeg ik eerlijk Haha! ) en durf best wel eens "stevig discussiëren", maar een tijdje geleden kreeg ik plots een soort van beschuldigende opmerking naar mijn hoofd geslingerd, helemaal uit het niets en nog onterecht ook en ja, daar stond ik dan... Te staren Clown

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:27

Nou dat discussiëren ga ik vaak liever uit de weg.......
maar als het echt moet dan gaat me dat ook wel netjes af...

Ja als je zo`n onterechte opmerking krijgt dan wil ik geloven dat je even staat te staren en niets meer weet te zeggen........

Lastig is dat ha.......

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:28

Ik kom me ook maar melden...

Ik was altijd al zenuwachtig, maar sinds ik een "vriendje" had die nog een aantal andere "vriendinnetjes" had - en die ik dus nogal kon "storen" bel ik nog maar nauwelijks.

Ik wordt al zenuwachtig terwijl ik weet dat ik 'n computer aan de telefoon zal krijgen Nagelbijten / Gniffelen

En bellen doe ik dus alleen als
- ik heel kwaad ben
- 't naar m'n vriend of ouders is
- er een computer aan de telefoon komt en m'n vriend weigert voor mij te bellen
- ik vind dat 't heel nodig is

En "nodig" is een ruim begrip, ik bel wel de politie voor een loslopende hond, maar weiger bijvoorbeeld de dokter te bellen.

Mijn remedie: ik laat m'n vriend bellen Haha!

Telefoon opnemen vind ik trouwens dan weer geen probleem, en voor verkopers heb ik ook altijd een afwerend praatje klaar.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:30

Ervaring opdoen werkt het beste Knipoog

Zorg dat je je goed voorbereid.
Maak een lijstje met dingen die je wil zeggen en ook met vragen die je eventueel wil stellen.
Schrijf desnoods even op hoe je het allemaal wil zeggen en kijk dan daarna even of je er tevreden over bent.
Wanneer je je goed voorbereid heb je de helft al gedaan.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:31

Hester schreef:
Telefoon opnemen vind ik trouwens dan weer geen probleem, en voor verkopers heb ik ook altijd een afwerend praatje klaar.

nee de telefoon opnemen is bij mij vaak ook een ramp
En dan heb iknog nummerherkennig dus zie meestal precies wie er belt........

En voor de telefonische verkopers ben ik veel te lief.......
Ik kom vaak niet van ze af

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:31

hier nog 1 die er last van heeft Scheve mond Vind het al erg om naar familie te bellen om ze uit te nodigen voor mn verjaardag.. laat staan naar totaal vreemde mensen bellen. Ik heb afgelopen 2 maanden stage gelopen en moest dan ook veel bellen om dingen te regelen. En inderdaad hartslag op hol, moeilijk ademen, maarja ik kon moeilijk zeggen dat ik niet durfde te bellen tegen mn stagebegeleiders Koe Dus toch steeds maar gedaan, en als ik dan bezig was voelde het wel als een echte overwinning, maar ik kan niet zeggen dat ik er nu minder last van heb oid. Mn eigen telefoon opnemen heb ik dan weer geen moeite mee, vooral omdat ik meestal zie wie er belt en me er dan al op in kan stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:33

Ik ken het! Gaat wel beter overigens inmiddels, als je het maar genoeg doet.... Tong uitsteken

Maarreh, wat dat puntenlijstje betreft: heb ik ook een tijdje geprobeerd. Ben ik maar weer mee gestopt, met puntenlijstje was ik nog veel warriger en stotteriger dan zonder. Ik was dan steeds gewoon veel te veel bezig met het lijstje, geloof ik...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 15:34

Ik heb geen vriend Clown

Nu daarnet belde er iemand voor mijn moeder, geen idee wie het was en die had blijkbaar ook niet door dat ik hints gaf om het gesprek af te breken Clown Hij vroeg wanneer hij best kon terugbellen, waar ik geen antwoord op kon geven. En hij bleef maar doorvragen: is dan een goed moment? Of dan? Of dan? Mijnheer: ik weet het niet!!! Clown

Dat lijstje had ik nu, maar ik bibberde meer als ooit ervoren Scheve mond

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:35

Idd dat lijstje werkt bij mij ook niet zo goed. Ga ik het juist door elkaar halen omdat ik bang ben dat ik iets vergeten ben op dat lijstje en ik dus ontzettend in herhaling val en vervolgens de andere helft vergeet Nagelbijten / Gniffelen

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:36

zo`n lijstje werkt helaas bij mij ook niet
Ik vergeet dat ik het klaar heb liggen en gebruik het dus niet

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:39

Tieneke schreef:
@Casperrr: ja die dingen opschrijven helpt wel een beetje. Maar ik had vandaag bijvoorbeeld dan ook weer het gevoel dat ik alles afratelde en ik die mensen dus wat overdonderde. En dan sla ik in paniek omdat ik voor iets als een stage geen slechte indruk wil maken, omdat ik al laat ben met mijn aanvraag Clown Hoe vermijd je dat?

Ow daar heb ik ook nog last van hoor Haha!
Ik schreef in het begin echt álles op.
Even een voorbeeld. Ik belde een keer iemand op om te vragen of ik haar trailer mocht lenen. ik had haar wel eens gesproken, maar daar was het ook bij gebleven.
Ik was zó zenuwachtig om haar op te bellen, maar ik móest het toch doen.
Ik heb toen echt mijn gehele telefoongesprek opgeschreven.
Dus; 'Goedemiddag u spreekt met Marieke Schnebeli, ik wilde u wat vragen. Ik ben a.s zaterdag op wedstrijd, en ik heb nog geen trailer. Via *noemt naam* heb ik uw telefoonnummer gekregen, en ik wilde vragen of ik uw trailer mocht lenen'
Zo'n gesprek heb ik dan helemaal opgelezen, als ik maar een paar woorden opschrijf ga ik ratelen, vergeet ik de helft, zeg niet-correcte zinnen, kortom ze snappen er niks meer van Clown
Als ik mijn gesprek oplees heb ik amper de tijd om er andere dingen van te maken, simpelweg omdat ik me eigen van tevoren al helemaal had opgevreten of ik het wel goed zou doen, en of dit een net stukje tekst was.
En ik kreeg het nog vaak genoeg benauwd hoor, dat je heel vaak 'uhm. nou hehe kijk... *kuch*' hoorde.
Probeer je eigen tóch overheen te zetten, probeer zo goed mogelijk te luisteren naar wat diegene zegt. Haal altijd goed diep adem, soms helpt het ook wel eens om tegen je zelf te zeggen "wat doe je het toch goed, je bent ge-wel-dig!"
En als een telefoongesprek goed ging sprong ik bijna een gat in het dak van blijdschap Bloos (klinkt zo gek Clown )

En ik heb hier op het werk ook zo vaak dat ik iets niet weet en dat het even stil is, en dan hoor je "uhm.. dat weet ik eigenlijk niet..."
Meestal roep ik dan de hulp van iemand anders in, maar tegenwoordig kom ik er steeds beter zelf uit.

Kortom wordt ook receptioniste *LOL*

Even zonder gekkigheid Knipoog Als je moet bellen, doe het gelijk stel het niet uit. Dan ga je er alleen maar meer over nadenken, en maak je het enger dan het is.
Krijg je de opdracht om te bellen dan is dat het eerste wat je gaat doen (of je gesprek opschrijven dat kan natuurlijk ook)
Neem die verantwoording, dóe het ook, stel het níet uit.
Zo wordt je lijstje van wie je allemaal moet bellen steeds kleiner en kleiner.
Als het een keer mis gaat aan de telefoon is dat niet erg, fouten kunnen gebeuren.
Misschien heeft diegene er aan de andere kant van de lijn er ook wel last van gehad!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:41

Ik lees hier nog over puntenlijstjes, dat heb ik zelf niet gedaan. Simpelweg omdat ik dan ook echt alles ga afraffelen, en dan snapt die andere er geen hout meer van.
Schrijf álles op, je gehele zin, zet alle belangrijke informatie er in neer. Doe het op een correcte manier, en lees het ook rustig op.
Dan heb je ook minder de kans dat je gaat afraffelen, dat je iets vergeet of dingen 3 keer gaat herhalen!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 15:42

Ja, ik moet het gewoon op dat moment zelf dan doen, zo streng voor mezelf wil ik worden. Stom dat ik nu 22 dagen moet wachten om terug te bellen Clown Weer zoveel tijd om mijn kas op te vreten Haha!