Borstvoeding? wat heb jij gedaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MootjeK

Re: Borstvoeding? wat heb jij gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:50

Ik heb 1 jaar borstvoeding gegeven. Ik vond het erg makkelijk, je hebt altijd eten voor je kind bij je, hoeft nooit te denken aan flessen of zo. Ik zorgde wel dat ik een klein voorraadje in de vriezer had liggen (gekolfd) zodat ik ook nog eens alleen weg kon.
Het scheelt denk ik wel dat ik toen niet werkte, ik weet niet of ik de combinatie kolven/werken wel zo zie zitten. Maar ik ben van plan om bij nr. 2 gewoon weer te proberen om een flinke tijd bovrstvoeding te geven, het is toch het beste dat je je kind kunt geven!

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 13:51

lijkt me idd wel prettig om tegen de tijd dat ik ga werken FV te kunnen geven.. is dat dan niet te kort aan de borst? (uitgaande van dat het dan gaat lukken BV)

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:51

Jaaaaah ik sleep hem gewoon mee het bed uit hoor Lachen
Samen uit samen thuis Knipoog

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 13:52

kan ie meteen prince even uitlaten charlotte Nagelbijten / Gniffelen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:52

Marshaha schreef:
lijkt me idd wel prettig om tegen de tijd dat ik ga werken FV te kunnen geven.. is dat dan niet te kort aan de borst? (uitgaande van dat het dan gaat lukken BV)

Zo denk ik het nu ook te gaan doen. MAar als het kolven meevalt, dan doe ik het misschien langer.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:53

Marshaha schreef:

NOrmaal gesproken hebje 16 weken zwangerschapsverlof, waarvan min. 4 (of langer, als de beeb overtijd gaat) voor de bevalling en dan nog 12 weken na de bevalling (of je nou wel of niet later bevalt dan de geplande datum)
Dus dat is wel lang genoeg hoor Knipoog

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:53

Marshaha schreef:
kan ie meteen prince even uitlaten charlotte Nagelbijten / Gniffelen

Whoahahaha maak het niet te gek Clown

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:54

Ik wil 6 weken van te voren stoppen ( is ook vrij normaal bij ons geloof ik ). Dus dan heb ik maar 10 weken erna, misschien kan ik er nog wat vakantiedagen achteraan plakken. Dan heb ik ook 3 volle maanden de tijd.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:57

erleyne schreef:
Ik wil 6 weken van te voren stoppen ( is ook vrij normaal bij ons geloof ik ). Dus dan heb ik maar 10 weken erna, misschien kan ik er nog wat vakantiedagen achteraan plakken. Dan heb ik ook 3 volle maanden de tijd.

OF als je nou twee weken overtijd gaat, heb je alsnog 12 weken Haha!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:58

Voel me moeoeoeooe ineens Lachen
Denk dat ik maar even naar huis ga, even misschien een uurtje slapen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:00

@Mamamiesje: nee dat maakt niet uit, ze tellen dan 10 weken vanaf de geboorte. Jammer hè

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:00

Doei!
Hier nog een mama die borstvoeding hebt gegeven.
Mijn dochtertje heef 6 maanden de borst gehad.
Nu ik zwanger van de tweede, ben gaat deze ook de borst krijgen.
Ik vond het heerlijk!
Ik heb ook een paar keer gekolfd, maar mijn dochtertje weigerde de fles.
Dat betekende dat ik op mijn biljartavond 30 minuten de borst zat te geven! Haha!

Ik heb tijden mijn zwangerschap altijd geroepen dat ik de fles wilde geven.
De borst was iets sexueels, niet om een kind aan te leggen.
Mijn VK raadde me aan om het na de bevalling toch eens te proberen.
Vond ik het dan nóg niets, kon ik altijd nog op de fles overstappen.
Ik ben zó blij dat ik het geprobeerd heb!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:01

Oh dat is wel jammer zeg!! Echt? Weet je dat wel zeker?
Is het niet wettelijk vastgelegd dat het 12 weken is na de geboorte, ongeacht de datum van de geboorte?
Nouja, zo is het in ieder geval wel in het onderwijs Ja

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 14:02

ik hoorde gisteren een man zeggen dat van BV je geen tieten overhoud Verward overigens maakt dat voor mij geen verschil, ik wil het toch proberen BV
maar mss dat daarom veel vrouwen FV geven??

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:03

Marshaha schreef:
ik hoorde gisteren een man zeggen dat van BV je geen tieten overhoud Verward overigens maakt dat voor mij geen verschil, ik wil het toch proberen BV

Wat weet een KEREL daar nou van!? Nors opkijken

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 14:04

hihi hij heeft wel lange haren Clown
tuurlijk weet een kerel er niets van, daarom schreef ik het er extra ook bij

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:04

Voor sommige mannen zijn de borsten nooit groot genoeg haha

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:06

Nou, GROTER worden ze in ieder geval als je zwanger bent en ook als je (begint met ) BV geeft. Wanneer de stuwing wat minder wordt, slinken ze weer iets en tjah...als je stopt met BV ook. En als het vantevoren al een A was, dan blijft er niet veel over wederom Nagelbijten / Gniffelen

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:06

MamaMiesje schreef:
Oh dat is wel jammer zeg!! Echt? Weet je dat wel zeker?
Is het niet wettelijk vastgelegd dat het 12 weken is na de geboorte, ongeacht de datum van de geboorte?
Nouja, zo is het in ieder geval wel in het onderwijs Ja

MM, ik zit ook in het onderwijs, maar bij ons is het 16 in totaal.
Wanneer je 6 weken van te voren stopt krijg je 10 er na.
Wanneer je 4 wkeen van te voren stopt krijg je 12 er na.
Wanneer je 6 weken van te voren stopt en je kindje komt 2 weken na je uitgerekende datum , krijg je dan nog 10 weken en heb je dus in totaal meer gehad. Maar anders is het toch echt 16 weken in totaal hoor Knipoog

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:07

Tja, het volume van mijn boobs is geslonken maar dat hoeft zeker niet bij iedereen te zijn. Ik heb 10 maanden BV gegeven en vond het heerlijk om te doen. Het is gewoon het meest intieme contact wat je met je kindje kan hebben vind ik. Het enige nadeel was de slapeloze nachten, ik moest er 2 á 3 keer per nacht uit (voedde op verzoek) en dat ging mij opbreken. Maar nogmaals, ik heb het met veel plezier gedaan. Het is gewoon het beste wat je kunt geven.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:08

Heb niet alles kunnen lezen wegens tijdsgebrek, maar doe het wel nog.

Bij m'n eerste niet gegeven, m'n 2e wél (7 mnd). Toen ik er pas aan begon, vervloekte ik mezelf dat ik er was aan begonnen. Ik vond een flesje o zo gemakkelijk, lekker op schema enzo. BV geven kan knap lastig zijn. Nu zou ik het meteen terug doen.

Je moet je hart volgen. Als je je er niet goed bij voelt, heeft het geen zin elkaar ongelukkig te maken want je kind voelt dat aan.

Het is zoooo prachtig en je hebt zo'n band met je kindje, dan bedoel ik vooral op het moment dat je het GEEFT. Flesjes maken de band met je kind niet minder hoor, 't is gewoon ANDERS geven. 't Is zo intiem en geeft veel voldoening als moeder vind ik.

Ik mis het soms. Ik zag eens een lammetje in de wei en kreeg spontaan tintelende tepels en een opstoot van melk. Echt grappig.

Ik zou het zeker aanraden. En 1 goede tip: het gaat met ups en downs en ik had ook niemand in mijn omgeving die mij kon helpen want ook hier gaf iedereen flesjes. Wat mij op de moeilijke momenten heeft doen doorgaan was het borstvoedingsforum. Daar zitten ook professionele mensen klaar om raad te geven en mensen met veel ervaring. Net zoals ik hier nu steun vind in mijn paardenavontuur, vond ik dat daar voor BV. http://www.borstvoedingsforum.nl

Veel succes!!

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:08

Dat je van BV geen (.)(.) overhoudt klopt niet. Door de zwangerschap groeien ze en slinken ze na afloop weer, maar de huis is dan wat opgerekt dus wordt het allemaal wat slapper dan voorheen. Maar goed je kunt dan ook altijd nog proberen om je borstspieren wat te trainen waardoor het mee kan vallen Knipoog

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:10

Hier nog eentje! Merle heeft in totaal 8 maand volledige borstvoeding gehad. Ik was helemaal voor, ging oko heel goed gelukkig. Het mooie vond ik dat vraag en aanbod zo mooi op elkaar zijn afgestemd, als ze huilde of honger had dan gaf ik de borst (kan je nooit teveel doen) en dan was het vaak goed, al was het maar voor troost. Als je de fles geeft moet je je aan een schema houden en kindjes worden nu eenmaal niet met een schema geboren! Dus dat kan gaan wringen waardoor je nog een uur moet "rekken" met je huilende kindje!

Ik heb heel lang gekolfd, je werkgever is ook verplicht je ruimte en tijd te geven. Ik heb ook een tijdje gecombineerd, overdag flesvoeding en 's avonds en 's nachts borstvoeding, ging ook prima.

Ik vond het echt zooo makkelijk en vooral dat afstemmen van de behoefte van mijn kindje vond ik super, heel natuurlijk, je kan het niet fout doen eigenlijk.

Ik hoorde vaak van "krijgt ze nou alweer, er zit nog geen "?" uur tussen! Ja, alsof je zelf "op schema" honger en dorst krijgt! Zelf drink je ook niet om de drie uur een halve liter water ofzo, dus ik was helemaal voor.

Op http://www.borstvoedingsforum.nl kan je heel veel info vinden (van moeders) en links naar interessante sites waarop het hoe en waarom uitgelegd wordt van borstvoeding. Oh zie dat die al genoemd wordt!

Oh ja, ik heb gelezen dat je borsten van de zwangerschap veranderen (zucht, wordt ook al genoemd, ik typ niet snel genoeg Clown )en niet zozeer van borstvoeding geven! Ik kreeg gewoon mijn eigen borstjes weer terug (jammerrrrr! Haha! )...

Ik moest er ook soms 2 a 3 keer per nacht uit, maar dat werd van de flesvoeding ook niet beter, pas toen ze echt vast ging eten sliep ze door, dus volgens mij maakt het niks uit!

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:11

PS. dat van die tieten is onzin.

Heeft gewoon alles te maken met de elasticiteit van je huid. Ik ging van een stevige A naar een hangerig A-tje. Maar da was na m'n 1e (dus geen BV).

Heeft alles te maken met je zwangerschap en niets met BV ja of nee..

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:13

Marshaha schreef:

Dat is echt zo'n ontzettende onzin! DIe tieten worden vanzelf groter als je zwanger bent en ook als je besluit FV te gaan geven zul je de eerste dagen na de bevalling stuwing krijgen waardoor de boel nog eens extra opgerekt wordt.
Na het stoppen met BV had ik gewoon weer de borsten die ik voor mijn zwangerschap ook weer had, eerder meer dan minder.