(a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 22:53

wij zouden ook voor de test gaan, gewoon omdat ik zie hoe moeilijk 'beperkte' kinderen en volwassen het hebben op deze wereld. dat wil ik ons kind besparen.

het is moeilijk om concreet aan te geven welke handicaps aanvaardbaar zijn en welke niet. niet is in ieder geval zwaar lichamelijk beperkt of downsyndroom (al werk ik met deze laatste groep en zijn het stuk voor stuk unieke en geweldige mensen).

daantjuhhh

Berichten: 26993
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 00:19

BrittKitt schreef:
Ik kan me heel goed voorstellen dat Urielle niet bewust een kindje met handicap op de wereld zou zetten. Dat wil namelijk absoluut niet zeggen dat het niet alsnog gewenst was en een hoop verdriet met zich meebrengt mocht je dan toch besluiten tot abortus over te gaan.
Het is niet egoistisch om zo'n kind geboren te laten worden, je neemt jezelf idd een hoop zorgen uit handen, maar een kind dat later niet voor zichzelf kan zorgen; dat kost hem/haar ook een hoop moeite. Aan wie laat jij je kind dan over wanneer jij komt te overlijden oid?

Ik weet niet of ik de test zou doen. Aan de ene kant is het natuurlijk erg fijn om te weten dat de kleine gezond is, aan de andere kant wil je helemaal niet weten of hij misschien wel ziek is, want wat dan?

Ja inderdaad.
natuurlijk geeft dat heel veel verdriet weer.
Maar ik ken ook de kant van het opvoeden van een zwaar gehandicapt kindje!
De moeder van een vriendinnetje van mij is nou in de 60, ze is alleen staand en heeft de zorg van haar dochter met downsyndroom helemaal alleen moeten opknappen.
Er komt een tijd dat ze dat niet meer kan!
Het is nu heel moeilijk voor haar om haar dochter los te laten.
Ze heeft een onwijs lieve dochter, maar oooh oh oh, wat lijkt mij dat zwaar.
En dan ook nog als je man er vandoor gaat!

En ik heb dan zelf mijn broertje die dus het charg syndroom heeft.
Er zitten zoveel extra zorgen aan.
Daarbij heeft mijn broertje echt onwijs veel leed moeten doorstaan!
Tal van operatie's. ons gezin heeft echt compleet overhoop gelegen.
en uit eindelijk is dat het natuurlijk dubbel en dwars waard.
Maar als je het van te voren weet dat je dat te wachten staat, dan zeg ik bespaar het kindje al die ellende.
Wat voor jeugd heeft mijn broertje nou gehad?
al die ziekenhuizen, al die onderzoeken, pijnlijke operatie's, naar een internaat, alleen weekends thuis.
hier thuis geen vriendjes hebben omdat de kinderen die bij hem op school zitten door heel nederland wonen.
toen hij heel klein was had hij nog wel vriendjes, maar nu is hij 15 en heel erg onderwikkeld, hij past niet tussen "normale" 15 jarigen.
Hij is eigenlijk 7 in het lichaam van een 15 jarige,
hij is verstandelijk wel goed, dus heeft ook nog eens besef dat hij anders is en dat andere kinderen hem aankijken.

Zo was hij een keer wezen voetballen.
Ligt hij s avonds op bed te huilen: Dokter moet mij nieuwe voeten geven (hij kon niet meekomen met dat voetballen)
dat is zo zwaar, als je kind zoiets zegt!
Hij wil graag, beseft ook dat anderen dat wel kunnen en hij niet!

Debsey
Berichten: 2180
Geregistreerd: 02-08-04
Woonplaats: Ijmuiden

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 08:13

Ylana schreef:
Debsey schreef:
Nekplooi meting is nieuw...


De nekplooimeting is zelf niet nieuw. Dat werd vroeger standaard met de 1e echo bekeken.
De nekplooimeting in combinatie met een bloedtest is wel nieuw.


klopt, dat bedoelde ik ook Vork mijn gequote zinnetje was nog niet helemaal af hahaha

excuses

Mama_Suus

Berichten: 1897
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Heerle [NB]

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 08:48

Wij hebben ook een nekplooimeting laten doen.
Ik moest zowiezo een uitgebreide 20 weken echo hebben aangezien ik geboren ben met een lichte afwijking, wij wilde van te voren weten of ons kindje dat ook zou hebben. Tijdens die echo is ook een nekplooimeting gedaan. Een bloedtest hiervoor heb ik niet gehad.

ikke24
Berichten: 1164
Geregistreerd: 12-08-05
Woonplaats: Limburg

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 09:24

Ik heb het hele topic niet gelezen, maar wat mij meteen inviel was:
Welke meerwaarde heb je als je het weet? kindje met syndroom van down heeft nu niet bepaald veel aanpassingen nodig! En zo'n kindje laten aborteren, alleen omdat hij dat syndroom zou hebben, daar kan ik heel boos om worden, dan zou je in mijn ogen geen enkel kind waard zijn. (had toevallig tot aan die reactie gelezen...)

Kipje39
Berichten: 3868
Geregistreerd: 03-02-05

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 09:43

Ik zou zo'n test niet doen..
Waarom niet omdat ik vind dat een kindje met down ook een kind is wat leeft, en door zo'n test tja dan weet je het en dan.... Laten mensen het weg halen, omdat een kindje met down niet zo makkelijk en normaal is als een gezond kindje???
Nee ik zou dat niet willen.
Kijk als je kindje niet levensvatbaar buiten de baarmoeder is, en je doet zo'n test om er zeker over te zijn oke...
Maar een kind is een kind, en ook een kindje met down komt uit liefde...

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 10:52

ikke24 schreef:
Ik heb het hele topic niet gelezen, maar wat mij meteen inviel was:
Welke meerwaarde heb je als je het weet? kindje met syndroom van down heeft nu niet bepaald veel aanpassingen nodig! En zo'n kindje laten aborteren, alleen omdat hij dat syndroom zou hebben, daar kan ik heel boos om worden, dan zou je in mijn ogen geen enkel kind waard zijn. (had toevallig tot aan die reactie gelezen...)


nee? dan mag jij op mijn werk in het speciaal onderwijs een dagje meedraaien.

ikke24
Berichten: 1164
Geregistreerd: 12-08-05
Woonplaats: Limburg

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 11:20

hahaha ik werk al in het speciaal onderwijs!!!
Ik bedoelde meer de aanpassingen waar je al mee moet beginnen als je zwanger bent! Wat heeft het voor meerwaarde om het te weten? Dacht dat je dat wel opgemaakt zou hebben uit mijn bericht!

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 19:54

nee ikke24, dat had ik niet uit je bericht begrepen en dat begrijp ik er nu nog niet uit.
maakt ook niet uit. aanpassingen als je al zwanger bent niet direct, maar wel als je denkt aan abortus.
vind het ook nogal rigide om te stellen dat je geen kind waard bent als je over abortus nadenkt wanneer blijkt dat je kindje gehandicapt zou zijn.

Kipje39
Berichten: 3868
Geregistreerd: 03-02-05

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 22:07

Nee maar ik vind het niet kloppen, je kind laten aborteren omdat hij/zij een verkeerd gen heeft(of heeft down een gen meer?)
En een gezon kind wel geboren laten worden...
In beide gevallen worden kinderen met liefde gemaakt, waarom zou een kindje met down niet de kans mogen hebben om die liefde ook buiten de buik te krijgen? omdat ze anders dan anders zijn?
Tuurlijk ik heb geen ervaringen met kinder met down, het zal ook allemaal zwaar zijn.
Maar waarom wel een gezond kind en geen kind met een beperking?

ikke24
Berichten: 1164
Geregistreerd: 12-08-05
Woonplaats: Limburg

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:41

Ik werk op een cluster 4 school met kinderen met autisme. ben ervan overtuigd dat dit net zo zwaar is als het down syndroom. (voor degene die het als zwaar betitelen) Bij autisme zitten er ook heel veel met gedragsstoornissen bij. Ik heb een buurjongetej met het down syndroom gehad. Nou dit was een schat van een kind! Tegenwoordig zijn er ook zo ontzettend veel mogelijkheden voor deze kinderen, ook als ze zelfstandig willen wonen (in een woonvorm). Ik vind dit absoluut geen reden tot abortus. Als je kindje nu een kasplantje zou worden, dan zou ik er anders over denken.
maar jij zegt dat je met kinderen met het downsyndroom werkt, dan zou je ook moeten weten dat dit mensen vol met levensvreugde zijn!

Pauline
Berichten: 12192
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 11:11

Ik denk dat je niet kan bepalen voor een ander wat hij of zij als levensvreugde brengend vindt? Down kan ook heel erg zijn, net als elke handicap is het maar net wat er ontwikkeld en wat niet.

Ik heb het bij de 1e wel gedaan omdat er iets was gezien op de echo, bleek niks te zijn. Uiteindelijk blijft het een knasberekening en de kans was bij ons heel klein. Bij de andere 2 heb ik dus geen NPmeting laten doen.
Maar als je het doet moet je je realiseren dat het weten van iets je dwingt tot een keus. Wij kozen ervoor om het niet te willen weten, en dat is ook een keus, je kan dan niet meer ingrijpen.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 13:42

mensen met down hebben zeker veel levensvreugde en de keuze die ik dan zal moeten maken zal ongetwijfeld verschrikkelijk moeilijk zijn.
ik weet echter ook dat down er in verschillende 'heftigheden' bestaat, zoals Pauline al zegt. Ik heb leerlingen erbij zitten die met hun 20 levensjaren niet zelfstandig naar de wc kunnen, omdat ze niet weten wat de volgorde van handelingen is. ze kunnen nog niet zelf hun tanden poetsen of hun kleren aandoen. zwemmen gaat nauwelijks, alleen met ondersteuning van mensen en materialen.
ze wonen in een woonvorm, omdat de zorg voor de ouders veel te zwaar is.

Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 14:49

Nouja, ik ben dus studente verloskunde en heb op mijn stage heel vaak ouders voor deze keuze gezet. Vaak komt dan inderdaad de vraag; 'wat zou jij doen?' waar ik vervolgens geen antwoord op mag geven. Het moet volledig de keuze van de ouders zijn.
Wat ik zou doen? Ik zou het niet doen. Een kindje met het syndroom van Down is even welkom. Natuurlijk is het zwaar, daar ben ik me volledig van bewust. Ik weet dat het een zorg voor het leven is. De combitest test niet alleen op de kans op een kindje met Downsyndroom, maar ook 2 andere syndromen die niet met het leven verenigbaar zijn.
Ik heb vaak gezien dat er een verhoogd risico uit de test komt. De ouders zijn helemaal in paniek, kunnen niet meer genieten van de zwangerschap e.d. terwijl er in de meeste gevallen helemaal niks aan de hand is. Dit vind ik erg zonde. Deze ouders gaan vaak over tot een vruchtwaterpunctie om te kijken of er daadwerkelijk sprake is van een kindje met het syndroom van Down. Helaas is de vruchtwaterpunctie niet zonder risico en heb ik het tijdens mijn stage helaas mee moeten maken dat het kindje overleed terwijl er geen sprake was van het syndroom van Down...
Ik kan het wel begrijpen als mensen wel deze test willen doen. Gelukkig is er de mogelijkheid voor Lachen

Anoniem

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 15:14

Helemaal mee eens. Ik heb de test wel twee keer laten doen, maar alleen om bij een verhoogde kans onszelf te kunnen voorbereiden. Een kindje met down was dan ook even welkom geweest.

Wil je absoluut geen kindje met down, dan heb je niks aan deze test. Het is een kans en geen garantie. Zo kun je bij een zeer lage kans toch een kindje met down krijgen en bij een zeer hoge kans niet.

Dus als je zo'n kindje echt niet wilt, moet je gewoon een punctie laten doen!

Pauline
Berichten: 12192
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 16:14

En je afvragen waarom je dat kindje dan niet wilt, er zijn zoveel afwijkingen die ze niet zien en testen..Een garantie krijg je nooit, en imo is een kind gewoon welkom zoals het is.

Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 16:15

faye schreef:
Helemaal mee eens. Ik heb de test wel twee keer laten doen, maar alleen om bij een verhoogde kans onszelf te kunnen voorbereiden. Een kindje met down was dan ook even welkom geweest.

Wil je absoluut geen kindje met down, dan heb je niks aan deze test. Het is een kans en geen garantie. Zo kun je bij een zeer lage kans toch een kindje met down krijgen en bij een zeer hoge kans niet.

Dus als je zo'n kindje echt niet wilt, moet je gewoon een punctie laten doen!


Een punctie is het vervolg op een verhoogde risico. Die wordt dan gewoon vergoedt. Volgens mij (ik kan het fout hebben) kan je niet zomaar een punctie aanvragen hoor als je geen kindje met syndroom van down wil.

Anoniem

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 16:33

Helemaal met je eens Pauline!

Maar als je dan per se geen kind met down wil hebben, dan heb je de kosten van een punctie er toch wel voor over?

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 17:13

het klopt dat je nooit garanties kan krijgen en dat er heel veel is wat je niet kan zien tijdens de zwangerschap (of de eerste levensjaren).
het gaat bij mij om afwijkingen die niet met het leven verenigbaar zijn en down hoort daar voor mij bij, omdat ik te vaak de 'zware' kanten heb gezien.

Anoniem

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 18:53

Dan moet je dus een punctie doen!

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 19:21

Iedereen bedankt voor de reactie's.
Dit topic is niet geopend om te vragen wat ik eventeel moet doen.
Meer om te vragen welke moeder wat heeft gedaan en waarom.

Marloes_R

Berichten: 2003
Geregistreerd: 15-05-05

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 09:17

Ik heb de test ook laten doen (was vorig jaar, en ik heb er nooit voor hoeven te betalen).
Het klinkt heel stom, maar ik vond het vooruitzicht van een extra echo al helemaal geweldig. Eigenlijk hebben wij vantevoren helemaal niet overlegd over wat we zouden doen als de uitslag niet goed zou zijn. Ik ging er vol vertrouwen in en het zag er allemaal goed uit. In combinatie met mijn bloed had ik een kans van 1 op 30.000 dat het kindje het sydroom van down zou hebben.
Het is een kansberekening, dus de uitslag is niet helemaal betrouwbaar. Ik wilde voor mezelf gewoon wat meer zekerheid, al denk ik niet dat we het hadden laten weghalen als het kindje Down had gehad. Het was veel te welkom.

Misschien ben ik wel naief geweest, want zo diep er over nadenken als veel vrouwen doen, heb ik nooit gedaan. Ik kreeg het aangeboden en heb meteen een afspraak gemaakt Clown

vivana

Berichten: 3267
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: plekje onder de horizon

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 09:29

Ik heb ook geen nekplooimeting gedaan...nouja , dat was wel aangegeven maar ze zijn 't vergeten bij 't diagnostisch centrum in Eindhoven....
Maar ik heb 1 geluk ,er zijn meerdere echo's gemaakt en tot voor vorige week zag 't er allemaal goed uit..(gelukkig)!!(36wk zwanger vanaf vandaag 37wk).
Ik ben er niet optegen ( als ze dit eerder bij een vriendin van me gedaan zouden hebben had ze haar baby eerder af kunnen geven en niet met 25wk dit was eeen grote fout van 't ziekenhuis waar ze toen naartoe moest en die niet naar haar luisterde).

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 09:50

ikke24 schreef:
Ik werk op een cluster 4 school met kinderen met autisme. ben ervan overtuigd dat dit net zo zwaar is als het down syndroom. (voor degene die het als zwaar betitelen) Bij autisme zitten er ook heel veel met gedragsstoornissen bij. Ik heb een buurjongetej met het down syndroom gehad. Nou dit was een schat van een kind! Tegenwoordig zijn er ook zo ontzettend veel mogelijkheden voor deze kinderen, ook als ze zelfstandig willen wonen (in een woonvorm). Ik vind dit absoluut geen reden tot abortus. Als je kindje nu een kasplantje zou worden, dan zou ik er anders over denken.
maar jij zegt dat je met kinderen met het downsyndroom werkt, dan zou je ook moeten weten dat dit mensen vol met levensvreugde zijn!


je kan het niet beter voor me verwoorden Afgod

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: (a.s) moeders onder ons. Nekplooimeting/combitest wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 10:05

benangelique schreef:
mensen met down hebben zeker veel levensvreugde en de keuze die ik dan zal moeten maken zal ongetwijfeld verschrikkelijk moeilijk zijn.
ik weet echter ook dat down er in verschillende 'heftigheden' bestaat, zoals Pauline al zegt. Ik heb leerlingen erbij zitten die met hun 20 levensjaren niet zelfstandig naar de wc kunnen, omdat ze niet weten wat de volgorde van handelingen is. ze kunnen nog niet zelf hun tanden poetsen of hun kleren aandoen. zwemmen gaat nauwelijks, alleen met ondersteuning van mensen en materialen.
ze wonen in een woonvorm, omdat de zorg voor de ouders veel te zwaar is.