Wanneer drink je teveel water?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Re: Wanneer drink je teveel water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 01:16

Mananeh schreef:
Ilsiie schreef:
met warm weer is het niet erg om zoveel te drinken, en sowieso, 3 liter is nog goed te doen..

je mag alleen NOOIT 1 liter of meer in één uur tijd drinken, dat gaat je lichaam niet leuk vinden!

Wat Silence zei; klopt; het gaat hier om de kleur van de urine volgens mij, je urine mag zéker neit te donker zijn, dan is het te geconcentreerd en dat is niet zo goed voor je niertjes Vork

Zou me nog niet heel druk maken hoor Lachen

ow, dan heb ik een probleem Haha! Drink regelmatig 1 liter of meer per uur. Drink aan water zo'n 3 liter per dag, daarnaast nog koffie, thee, sapjes enz. Gemiddeld tussen 5 en 6 liter vloeistof per dag.

Laat me je gerust stellen: dat kan geen kwaad. Ik heb eens laten onderzoeken of ik misschien suiker heb omdat ik zoveel drink, maar nee ik ben gezond. Heb alleen veel zin in vloeistoffen. Arts zei dat dit geen kwaad kan. Veel drinken is goed voor nieren, blaas en nog veel meer zaken. Maar teveel in 1 keer (bijvoorbeeld 2 liter water achter elkaar) dat is natuurlijk niet goed. Maar jah, dat geldt voor zoveel dingen. Fruit is gezond, maar 4 kilo in 1 keer is ook niet echt goed voor je lijf Haha!

Nee inderdaad,en dat heb ik gevoeld,voor mij dus nooit meer! Haha!

none

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 14:48

Ik was er ook niet bang voor hoor, het was gewoon iets wat ik me afvroeg *LOL*

1 liter in een uur, geloof dat ik dat best wel eens doe. Niet met grote regelmaat ofzo, maar zo af en toe gaan er wel eens 2 flesjes water doorheen in een uurtje hoor.

Verder heb ik wel eens gelezen, in een of ander modedagblad of misschien wel in een topic op bokt. Dit was een tip voor iemand die een fotoshoot (model foto's ) had, haar werd als tip gegeven dat ze een paar dagen voor de shoot gewoon associaal veel water moest gaan drinken. En dan ook echt meer dan de normale 2 liter. Dit was dan echt goed voor je huid en zag je al verschil in 2 dagen.

Meryl_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 09:52

Citaat:
je mag alleen NOOIT 1 liter of meer in één uur tijd drinken, dat gaat je lichaam niet leuk vinden!

Oké handig om te weten, dit doe ik namelijk wel erg vaak en dan ondervind ik dus ook de buikpijn..
Ik denk dat ik toch beter moet gaan doseren..

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 09:55

De tijd waarin je het drinkt is heel belangrijk. Als je 9 liter water drinkt binnen een paar uur, dan gaat je lichaam veel teveel water opnemen, en daar kun je aan overlijden. Drie liter kan echt geen kwaad hoor. Het is wel beter om geen zuiver water te drinken als je erg veel drinkt. Je kunt dan beter limonade (met een heel klein beetje siroop) drinken, dan neemt je lichaam het minder op en plas je het inderdaad gewoon uit.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 10:02

Zitten jullie niet de hele dag op de toilet... kanonnen zeg zoveel krijg ik nooit weg *zegt de moeilijke drinker* Ik moet echt mijn best doen om genoeg te drinken en drink vaak te weinig.

none

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 13:18

Sim0ne schreef:
De tijd waarin je het drinkt is heel belangrijk. Als je 9 liter water drinkt binnen een paar uur, dan gaat je lichaam veel teveel water opnemen, en daar kun je aan overlijden. Drie liter kan echt geen kwaad hoor. Het is wel beter om geen zuiver water te drinken als je erg veel drinkt. Je kunt dan beter limonade (met een heel klein beetje siroop) drinken, dan neemt je lichaam het minder op en plas je het inderdaad gewoon uit.

Je bedoelt dat als je er limonade doorheen doet je het zo weer uitplast?!
En als je gewoon kraanwater drinkt niet?!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:34

Dit is hoe het begrip osmose werkt. Je darmen zijn waterdoorlatend (dit is hoe je lichaam water van je darmen naar je bloed verplaatst). Als er aan de ene kant veel opgeloste stoffen zijn (zout, suiker en andere stoffen die in je bloed zitten), en aan de andere kant niks (zuiver water), dan gaat je lichaam dit water opnemen in je bloed omdat het gelijke verhoudingen opgeloste stoffen wil hebben. Dit is gevaarlijk, want als je lichaam teveel water opneemt, is de concentratie opgeloste stoffen te laagm voor je hersenen en dergelijke. Als je limonade gebruikt (met suiker en dus opgeloste stoffen) speelt dit probleem veel minder. Daarom drinken sporters ook sportdrankjes met suiker en zout erin, ipv puur water. Zoek maar eens op google onder osmose of watervergiftiging of kijk in een biologieboek.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:37

even gegoogled:

Mechanisme

Het mechanisme van watervergiftiging heeft alles te maken met de osmotische druk in onze cellen. Wanneer het zoutgehalte in het bloed daalt, passen de cellen zich daarop aan. Dan gaan ze dus steeds meer water opnemen, en zwellen ze steeds verder op. Als veel water van het bloed naar de hersenen wordt getransporteerd kan dat erg gevaarlijk zijn. Doordat de opgezwollen hersencellen tegen de zenuwen drukken krijgt iemand vaak hoofdpijn. Maar als de cellen de bloedvaten dichtdrukken, ontstaat zuurstofgebrek en raakt iemand bewusteloos. Bij overlijden aan watervergiftiging is dat vaak een gevolg van hersenoedeem.

Bronnen

België.be
British Medial Journal, July 2003
Intermediair, 16-06-2005
NRC Handelsblad, 26-07-2003

none

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 13:54

Aja eigenlijk ook heel logisch!

Ik weet wat osmose inhoud, en met jou uitleg erbij is het helemaal duidelijk. En inderdaad, het is ook heel logisch.
Want je hoort toch wel altijd dat je 2 liter water per dag moet drinken.. Lachen

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:59

2 liter water kan ook geen kwaad, zeker niet als het verspreid is over de dag. Maar direct na het sporten moet je geen liters achter elkaar drinken.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 14:03

Mananeh schreef:
Ilsiie schreef:
met warm weer is het niet erg om zoveel te drinken, en sowieso, 3 liter is nog goed te doen..

Wat Silence zei; klopt; het gaat hier om de kleur van de urine volgens mij, je urine mag zéker neit te donker zijn, dan is het te geconcentreerd en dat is niet zo goed voor je niertjes Vork

Zou me nog niet heel druk maken hoor Lachen

ow, dan heb ik een probleem Haha! Drink regelmatig 1 liter of meer per uur. Drink aan water zo'n 3 liter per dag, daarnaast nog koffie, thee, sapjes enz. Gemiddeld tussen 5 en 6 liter vloeistof per dag.

Laat me je gerust stellen: dat kan geen kwaad. Ik heb eens laten onderzoeken of ik misschien suiker heb omdat ik zoveel drink, maar nee ik ben gezond. Heb alleen veel zin in vloeistoffen. Arts zei dat dit geen kwaad kan. Veel drinken is goed voor nieren, blaas en nog veel meer zaken. Maar teveel in 1 keer (bijvoorbeeld 2 liter water achter elkaar) dat is natuurlijk niet goed. Maar jah, dat geldt voor zoveel dingen. Fruit is gezond, maar 4 kilo in 1 keer is ook niet echt goed voor je lijf Haha!

hmm nouja mij is verteld dat dat niet goed was Nagelbijten / Gniffelen
ach ik heb 't zelf ook wel es hoor, ben er nog niet van stuk gegaan Clown
maar ben verder wel gezond, moet echt genoeg drinken anders extra last van hoofdpijn..

maargoed dan ben ik nu gerustgesteld dat 't niet erg is Haha!

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 14:07

Als ik een zware les achter de rug heb, of als het heel warm was tijdens het rijden. Dan drink ik vaak met gemak anderhalve liter water achter elkaar... Oeps..

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 14:08

haha, dan kun je er dus beter even wat limonade indoen, of citroensap ofzo

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 14:57

Oooh zoiets zeiden ze gisteren op de radio nog zoiets.
Als je 1 liter achter elkaar wegdrinkt dat er dan kans is op watervergiftiging ofzo? Sigaar

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 15:24

Sim0ne schreef:
haha, dan kun je er dus beter even wat limonade indoen, of citroensap ofzo

Ik denk dat dat dan ook niet goed is...

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 15:29

Als je even de moeite had genomen om de bovenstaande posts van mij (op deze bladzijde nota bene) te lezen, dan wist je dat dat wel degelijk uitmaakt....

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 15:40

Sorry, ik had idd gewoon maar even snel gepost. De eerste paar berichten van dit topic gelezen en toen gepost. Nu heb ik je bericht gelezen.. Ik zal er volgende keer om denken!

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 15:48

Ik had laatst ook vernomen dat als je meer dan 3/4 liter water drinkt per dag je alle vitamines uit plast...

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:03

Ik heb altijd gehoord dat wanneer je 6 liter achter elkaar drinkt het dodelijk is.

none

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 16:23

Iris1702 schreef:
Ik had laatst ook vernomen dat als je meer dan 3/4 liter water drinkt per dag je alle vitamines uit plast...

Tja, hier hoor je nu zowel positieve als negatieve dingen.

Ik had het topic eigenlijk geopend omdat ik dus wilde weten wanneer het schadelijk zou zijn, die 2,5 - 3 liter blijf ik waarschijnlijk toch wel drinken. Ik dacht dus ook altijd dat 2 liter water per dag heel goed was, vandaar dat ik wilde weten wanneer het NIET meer goed was. Maar nu lijkt het wel alsof die 2 liter water ook niet echt perfect voor je is. Maar 3/4 zou moet je denk ik wel drinken hoor, is juist goed voor je Ja

Edit: ooh, je bedoelt zeker 3 tot 4 liter water? Sigaar ik dacht dat je driekwart liter bedoelde Sigaar