Groente 'leren' eten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flower

Re: Groente 'leren' eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 23:25

Met zo'n instelling kom je d'r niet. Het is een serieus probleem voor jou, maak ze dat duidelijk!

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 23:26

Ik denk dat dat idee alleen in jouw hoofd zit, dat ze dan gewonnen hebben. Maar het is natuurlijk onzin Knipoog Niemand heeft 'gewonnen' in deze situatie, behalve jij, want als jij weer groenten leert eten ben je véél gezonder!

Misschien reageren mensen toch heel anders dan je gedacht had Lachen

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 23:29

Ik weet dat het onzin is, maar zo voel ik het, en zo ervaar ik het. Ze kunnen best anders reageren dan ik had verwacht, maar de stap is groot om het tegen ze te zeggen, echt heel groot.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 23:32

Ik heb een vriendin de link van dit topic gegeven, wedden dat ze me uitlacht Huilen van het lachen
edit: ze leest het niet en gaat offline Slapen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 23:32

Lust je wel appelmoes?

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 23:34

Nee.. hopeloos..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 23:39

Jammer, wat dat kan je mooi uitbereiden.

aardbeien lust je nu wel? al eens geprobeert om daar milkshakes van te maken en dan steeds wat ander fruit erbij te gooien? Banaan, framboos, etc.

esmee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 23:39

oooh, ik herken dit probleem. Ik heb het zelf ook.
Ik ben er niet bang voor ofzo, maar ik vind het gewoon niet lekker.
In pasta enzo, proef je het bijna niet en ik prak mijn groenten ( erwtjes en worteltjes, dat is eigenlijk het enige wat ik lust) (+ rodekool) door mijn aardappeltjes en dan met een beetje saus van het vlees wat we erbij eten. Dan smaakt het een stuk beter Knipoog

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 23:42

Ik heb al sinds mijn 4jaar problemen met groenten en fruit eten ... het enige dat ik makkelijk binnenkrijg zijn rauwe groenten!
Rauwe bloemkool vind ik echt wel ok, hoewel ik gekookte bloemkool niet binnen kan houden ... zo ook met wortelen en paprika. Andere groenten zijn helemaaal hopeloos Haha!. Bij rauwe groenten kan je zelf de hoeveelheden kiezen + je kan stoppen met eten ervan zodra je daar zelf behoefte aan hebt ... afkoelen en slecht worden zal het niet zo extreem snel + het is makkelijker als tussendoortje. Paprika kan je in twee snijden en dan in reepjes, in een potje en dan ergens neerzetten ... kan je jezelf voorbereiden en kan je er eens een reepje uit eten, ook wortelen zijn lekker op die manier ... in twee snijden (in de lengte) en dan in kleinere reepjes (ook lengte maar dan veel smaller) en dan in een potje. Ik zal eens een foto nemen zodra ik nog eens een potje maak Knipoog.
Verder denk ik dat je zelf moet beslissen wanneer je de stap zet, het is inderdaad een hele aanpassing ... en ik snap best waarom je liever niet je ouders ed er meteen bij betrekt.
succes!

OP

p.s.: nog groenten/fruit dat het bij mij wel goed doet: radijsjes, kersen, komkommer soms, druiven en inderdaad aardbeien ... ook yoghurt(in het begin gewoon met fruitsmaak, daarna) met stukjes fruit heb ik nu sinds kort leren eten, dat viel me ook wel goed mee ...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 23:42

Ik zou het iig. je vriend ofzo vertellen, vraag hem om soms een klein beetje groenten te mixen, en daar bijv. een drankje van te maken.

Moet ie het wel geven wanneer je het natuurlijk niet weet dat er groenten etc. inzitten Knipoog

Heb je ook al een keer knorr Vie geprobeerd?

jOyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 23:44

Ik heb hetzelfde probleem! Ben ik dus tóch niet de enige.
Ik eet groente altijd met een flinke lepel appelmoes Vork zodat ik de smaak niet proef. Het enige dat ik nog een béétje lust, zijn bonen en erwten, en dat was het dan ook. Niet omdat ik het lekker vind ofzo, maar omdat je er bijna niks van proeft.

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 23:45

Dat is vervelend voor je inderdaad, ik hou zelf wel van groente vooral spinazie Haha! lust eigenlijk alles in die opzichten wel vind wel lekker alleen sommige dingen moet je zolang wachten voordat gaar is. Maar lust je echt helemaal niks of gewoon bepaalde dingen..

Wat je zou kunnen proberen dan is zo'n ovenschotel maken ofzo met aardappels dr'in en vlees.
Mijn Duitse huisgenoten maken elke dag ook ovenschotels zijn er helemaal bezeten van, en die doen dan rijst,beetje groenten,vlees,kruiden etc.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 23:46

Ik heb PRECIES hetzelfde gehad.
Ik lustte ook absoluut geen groente, ging kokhalzen en het avondeten was iedere keer weer een drama.
Natuurlijk steeds ruzie met mn ouders omdat ik moest, maar uiteindelijk gaven ze het op en hoefde ik geen groente meer te eten.
Na een paar jaar ben ik langzaamaan weer een beetje groente gaan eten, en tot mijn verbazing vond ik het niet eens zo heel erg vies Vork
Ik sta er nog steeds niet om te springen, maar ik kan het iig eten.
Ik denk dat het "niet lusten" ook versterkt werd doordat mijn ouders me steeds meer gingen dwingen en ik me er steeds meer tegen ging verzetten.
Toen niemand er nog aandacht aan besteedde kon ik dus gewoon in alle rust zelf bepalen welke groente ik ging eten en hoeveel, er stond geen druk meer achter enzo.
Misschien kun je als smoesje gebruiken; "ik heb bij die en die *soort groente* gegeten en ik vond het wel gaan, dus dat wil ik voortaan thuis ook wel eten" oid?
En anders idd maar als je alleen thuis bent.. Tong uitsteken
Ik zou er een beetje nonchalant over doen, en als er iemand vervelend reageert gewoon negeren.

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 23:49

Ik heb hetzelfde gehad, maar ik at het gewoon niet uit principe .. Clown
Nu, eet ik zo goed als alles, gewoon beginnen te eten, boontjes met appelmoes, sla met een lekkere dressing enz ..
Veel met appelmoes gegeten .. Haha!
Maar nu lus ik het meeste zonder appelmoes .. Ja
Heb nu altijd bij het avondeten groente, hiervoor nooit ..

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 07:15

MIsschien puree van maken of van die babypotjes. Zijn vaak nog lekker ook *en soms gezoet*

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 07:34

Ga eens op woensdag of zaterdag naar de markt (in Leiden) en zoek groenteboer 'kruts' eens op! Die hebben echt een supermooie kraam en alleen het beste groente en fruit. Ga daar gewoon eens kijken en neem gewoon elke keer wat mee, elke keer wat anders en ga gewoon eens experimenteren wat je lekker vind! En maak er idd wat lekkers van: (wilde) spinazie kan je bijv. roerbakken met pijnboompitten, teentje knoflook en wat spekkies... een bloemkool kan je in stukjes verdelen, eveb koken en vervolgens dopen in een schaaltje ei met paneermeel en vervolgens bakken, en zo kan ik nog wel even doorgaan, gewoon lekker experimenteren!! suc6 ermee!!

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 09:12

Jezus, ik heb wel erg veel reacties Haha! ik ga proberen ze stuk voor stuk te antwoorden. Maar ik ben pas net wakker Schijnheilig

Anne_GTI: Ik heb ook al sinds jaren geen melk meer gedronken, ik zat op school (op de basisschool) elke dag bij de directeur omdat ik me melk niet wou drinken haha, we vonden het alleen maar gezellig. Ik ga nu wel erg offtopic Tong uitsteken maar iig; melk heb ik dus ook eigenlijk nooit gedronken, ja toen ik een ukkepukje was.

esmee_: Bedoel je de jus? Of kan ik beter nog een uurtje gaan slapen Tong uitsteken . Is eigenlijk ook weer zo zonde van de aardappeltjes hihi.

Orange_peach: Rauw moet ik volgens mij al helemaal niet proberen, volgens mij kan ik het best beginnen met bloemkool ofzo. Wel gekookt uiteraard.

x_Marr: Mijn vriend erbij betrekken doe ik pas als ik het echt eet. Tot die tijd doet hij er alleen maar sarcastisch over, en hij zeikt er ook iedere dag over. Dus vooral aan hem moet ik mezelf dan overgeven.

SONY: Ik lus echt helemaal niks.

Niseyra: Dat is niet echt een oplossing eigenlijk, mijn ouders weten dat ik ergens eet ze er dan rekening mee houden dat ik niks lust, en meestal gaan we dan frituren of van de mac ofzo.

Sannert: Ik lus ook geen appelmoest Hamer

roosje84: Babypotjes is misschien wel een idee. Haha iedereen zal wel denken als ik dat koop, zij nu al een kind ROFL . Zijn er meerderen die dit lekker vinden of niet?

jarrah: Teentje knoflook, valt voor mij al af. Vorige keer dat ik zelf gemaakte kruidenboter met zo'n teentje knoflook at, lag ik 2 weken met buikgriep op de bank Rolleyes . Dus dat doen we voorlopig nog maar even niet Haha! . Maar naar de markt is wel een goed idee.

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 09:20

Als het zo diep bij jou zit is het misschien een idee om iets met hypnotherapie te doen, misschien dat dat helpt. Daarnaast zou ik ook voor nu een voedingssupplement gaan eten met de vitamines erin die je nu misloopt.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 09:21

Ik slik al vitamine c pillen, maar die vergeet ik meestal. En het zit bij mij idd erg diep, maat wat is hypnotherapie precies (ongeveer)?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 09:22

ik volg dit ook even

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 09:25

hypnotherapie vind ik wel erg ver gaan, groenten moet je leren eten en bij de een gaat het makkelijker dan bij de ander.
Mijn dochter heeft/had hetzelfde probleem. We zijn begonnen met 10 dagen elke dag wat komkommer, daarna 10 dagen een paar kleine blaadjes sla erbij, daarna worteltjes etc. Veel lust ze nog niet, ze gaat ook niet uit haar dak maar ziet wel het belang ervan en is wel bereid. Wij hebben ook lang aangemodderd en dit was voor haar de enige manier die hielp. Succes ermee.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 09:27

En zorg dat je niet teveel tussendoor eet, honger maakt rauwe bonen zoet !!!!

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 09:28

Niet teveel tussendoor eten? Haha!
Dat word heel erg moeiljik, ik heb namelijk altijd honger, en als ik niet genoeg eet, kots ik alles wat ik wél heb gegeten eruit. Nagelbijten / Gniffelen

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 09:29

http://www.hypnotherapie.nl/hypno.html
Op deze site staat meer. Maar het gaat om therapie onder hypnose en wellicht zijn ze in staat je angst op te sporen door iets terug te halen uit het verleden (regressie) Ik heb zelf nog nooit zoiets gedaan maar het lijkt me in dit soort situaties wel iets wat kan helpen.

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 09:30

dessie schreef:
roosje84: Babypotjes is misschien wel een idee. Haha iedereen zal wel denken als ik dat koop, zij nu al een kind ROFL . Zijn er meerderen die dit lekker vinden of niet?

Jawohl, ik ben nu nog steeds gek op die fruithapjes en macaronipotjes Schijnheilig