Chronische Hyperventilatie...?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vonnie84

Re: Chronische Hyperventilatie...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 18:41

Hier nog iemand met een angststoornis (agorafobie). Ik ben er ook mee naar de psycholoog geweest (na er 7 jaar mee rond gelopen te hebben. Ben pas 23). Het hielp me vooral inzicht te krijgen in m'n problemen. Maar je moet het vooral zelf doen.
Ik ben in totaal zes keer naar de psycholoog geweest. En het is veel makkelijker dan ik dacht. Het eerste wat ik riep was: ik ben toch niet gek?? Maar eigelijk vind ik het best fijn bij de psycholoog. Iemand die je wel serieus neemt en ach, iedereen heeft wel eens hulp nodig.
Je symptomen herken ik. Vooral dat onwerkelijkheidsgevoel waarmee het (bij mij) altijd mee begint. Bah, rotgevoel vind ik dat. En dan die paniek. En ook dat altijd moe zijn, van het druk maken.

Luv_Sil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 17:14

ja het is zeker een rot gevoel..
ik ga binnekort ook een afspraak maken met een psygoloog.
Hopen dat het helpt Knipoog

Rhythem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 18:17

Hier nog 1.

Bij mij begon het met een acute hyperventilatieaanval.Werd heel duizelig, zwaar hoofd , misselijk , ongelofelijke hartkloppingen en alles werd wazig,vaag.Ik was er wel maar ook weer niet.
Dit gebeurde in een hele drukke ruimte.Ben er mee naar de dokter geweest en hij vertelde mij dat dit een hyperventilatieaanval was tesamen met een licht sociale fobie ( gebeurde in een drukke ruimte).
Ik heb echt geen sociale fobie ,maar doordat het in een drukke ruimte gebeurde werd die link gelegd.
Ik heb een hele tijd niet meer alleen naar de winkel gedurft of naar plaatsen waar veel mensen waren omdat ik niet snel naar buiten kon ( zodra ik buiten was zonder drukte zakte het weg)en bang was om inderdaad over te geven of flauw te vallen.
Heb zelfs 1 keer een aanval in de auto gehad en ik kan je vertellen dat dat geen pretje is als je niet de mogelijkheid hebt om even stil te gaan staan en je ademhalingsoefeningen te doen.Door die ene aanval durf ik nog steeds geen drukke weg op waar ik niet de mogelijkheid heb om stil te gaan staan.Ik ben veel te bang dat ik weer een aanval krijg. De Westerscheldetunnel?? Daar krijg je mij al helemaal niet door heen Bloos .Ik ben toen ademhalingstherapie gaan volgen en leerde hoe ik een aanval kan onderdrukken of kan laten verdwijnen en er werd mij geleerd dat er niets kan gebeuren als je een aanval krijgt en hoe je ermee om moet gaan.De eerste keer dat ik een aanval kreeg dacht ik echt dat ik dood ging of een ernstige ziekte had.
Moet zeggen dat het nu echt al weer een hele tijd super goed gaat en geen aanvallen meer heb gehad. Even afkloppen Haha!

Luv_Sil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 18:03

Ja ik ken dit helemaal!
Ik heb het het ook het ergste in bijv winkels o.i.d. Ik probeer nog wel regelmatig een winkel in te stappen.. Is geen pretje, maar probeer het hele gebeuren een beetje te negeren.. Het gaat overigens de laatste tijd wel een stuk beter!
Ik ben haast niet meer misselijk! De duizelig heid is er helaas nog wel.. Hopen dat dit ook snel verminderd/weg gaat Lachen

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 22:57

Ik heb vandaag ook te horen gekregen dat ik waarschijnlijk chronische hyperventilatie heb. ik had al een aantal maanden wat vage klachten. ik voelde me niet echt ziek maar ook niet echt normaal. er zat eigenlijk nooit een dag bij dat ik me 100% fit voelde. de huisarts legde het als volgt uit: normaal ga je bij een inspanning automatisch sneller ademen en je hart gaat sneller kloppen. zodra je rustig gaat zitten wordt dit automatisch minder. bij mij wordt dit niet minder. ik blijf dus onbewust te vaak ademen. je lichaam wordt hierdoor als het ware in de zeik genomen en die denkt dat er iets staat te gebeuren en gaat vervolgens reageren door veel adrenaline los te gooien en ademhaling en hartslag te versnellen. door de verkeerde ademhaling krijg je te weinig koolzuur binnen wat weer voor andere vage klachten zorgt. bij mij zijn dat onder andere:
tintelende/gevoelloze handen, druk op m'n borst, hartslag die zeer verhoogd is, hartkloppingen, trillende handen, geen gevoel meer in m'n benen en net het idee dat je er elk moment doorheen zakt, raar/zweverig gevoel in m'n hoofd.
de huisarts heeft een hyperventilatietest gedaan en daar kwam ik niet zo lekker uit. leuk is het niet maar het verklaarde in ieder geval wel een hoop klachten die ik had.